شناسه خبر : 42381 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بحران محیط زیست

آیا وضعیت بازداشت‌شدگان اخیر مطلوب است؟

نورالله مرادی معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با ایرنا،‌ به اثرات جنگ بر محیط زیست اشاره کرد و گفت: صدام و حزب بعث بزرگ‌ترین مجرمان محیط زیست در نیم‌قرن اخیر هستند. جنگ علاوه بر اینکه خانمان‌سوز است، عواقب دیگری همچون تخریب محیط زیست را هم به همراه دارد. به عنوان مثال در جنگ ایران و عراق ۱۲ استان کشور آسیب دیدند و زمانی که عراق در سال ۱۳۶۲ سکوی نفتی نوروز در خلیج‌فارس را مورد هدف قرار داد روزانه معادل چند صد هزار بشکه نفت وارد خلیج‌فارس شد به‌طوری که وسعت زیادی از این خلیج تحت تاثیر مواد نفتی قرار گرفت و گونه‌های گیاهی و جانوری زیادی از بین رفتند. مقدار قابل توجهی از آلودگی هوا ناشی از سوختن نفت بر روی خاک مناطق اطراف خلیج‌فارس نشست کرد که به مرور زمان با بارش باران و سیلاب وارد آب‌های زیرزمینی شد؛ در نتیجه گیاهان و حیوانات از آن تغذیه کردند و از این طریق وارد چرخه غذایی طبیعت شد، همچنین خشک شدن تالاب هورالعظیم یکی دیگر از نتایج جنگ است که امروزه به کانون گردوغبار تبدیل شده است. وی گفت: به‌ طور کلی، آثار جنگ بر محیط زیست را می‌توان به هفت مورد از جمله تخریب زیستگاه و تغییر کاربری اراضی، فقیر شدن اراضی کشاورزی و غیرزراعی (با توجه به ضرورت کشت مضاعف برای تامین نیاز غذایی کشور)، از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری، آلودگی آب، خاک، هوا و صدا ناشی از سلاح‌های بیولوژیکی، شیمیایی، تاثیر بر سلامت جسمی و روانی افراد و تغییر الگوی جمعیت و تخریب زیرساخت‌های شهری و روستایی تقسیم کرد. وی افزود: در جنگ تحمیلی، عراق با نقض پروتکل ۱۹۲۵ ژنو (با هدف منع جنگ‌های شیمیایی و بیولوژیکی بین کشورها تصویب شد)، برای نخستین‌بار در تاریخ جنگ‌ها از انواع سلاح‌های شیمیایی و میکروبی علیه غیرنظامیان و محیط زیست ایران استفاده کرد که سبب بروز عوارض تنفسی و گوارشی در برخی ساکنین استان‌های درگیر جنگ شد و تجمع و ورود مواد سمی و فلزات سنگین سرطان‌زا در چرخه غذایی معضل دیگری است که کیفیت محیط ‌زیست و سلامت انسان را تهدید می‌کند.

فاضلاب شهری بوشهر و مشکلاتش

تسنیم گزارش داد که مرز ۹۳۶کیلومتری استان بوشهر با خلیج‌فارس سبب شده تا ۸۰ درصد از مجموع ۱۰ شهرستان این استان، ساحلی باشد و از شهرستان‌های ساحلی تنها بوشهر، گناوه و دیلم دارای سیستم تصفیه فاضلاب شهری بوده و عسلویه، کنگان، جم، تنگستان و دیر از داشتن شبکه فاضلاب شهری و تصفیه‌خانه محروم هستند، به همین دلیل پساب‌های تولیدشده در این شهرها راهی دریا شوند. به گفته معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر به عنوان نمونه در شهر دیر، عسلویه و کنگان به عنوان مرکز شهرستان‌های ساحلی فاقد شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه شهری، به ترتیب سالانه بیش از یک میلیون و ۸۰۷ هزار مترمکعب، ۸۴۵ هزار و ۴۸ مترمکعب و در کنگان سه میلیون و ۹۷۰ هزار مترمکعب فاضلاب تولید می‌شود. این پساب‌ها به‌ویژه در سال‌های متداوم خشکسالی می‌توانند با تصفیه استاندارد، به سرمایه‌ای دائمی تبدیل شوند و برای استفاده در بخش کشاورزی، شست‌وشوی محیط و فضای سبز شهری بسیار کارساز باشند؛ اما این منابع آبی ارزشمند در استان کم‌آبی چون بوشهر بدون تصفیه از دسترس خارج می‌شود.

تیشه به ریشه خاک

ایسنا در گزارشی نوشت که شاید تا دو دهه قبل کمتر کسی نام نطنز را شنیده بود، اما اکنون بنابر موقعیت حساس این شهرستان، کمتر کسی است که نام و مکان دقیق آن را نشناخته باشد. اما مساله مهم اینجاست که این شهرستان دارای قدمتی طولانی است که به عصر کشف آهن بازمی‌گردد. اما سوای این ویژگی‌ها آنچه بسیار جلب توجه می‌کند و به نوعی مقدمه و پیش‌زمینه شکل‌گیری این تمدن باستانی بوده، موقعیت جغرافیایی خاص و اقلیم کوچک آن برای شکل‌گیری تمدن از هزاران سال قبل بوده است. چیزی که امروزه بنابر هر دلیلی و متاسفانه با بی‌اعتنایی سازمان حفاظت از محیط ‌زیست شهرستان، مورد هجوم معادنی قرار گرفته که مضرات تخریبی آن برای منطقه بیشتر از عواید اقتصادی آن است. هرچند به دلیل خلأ قانونی دست سودجویان در این زمینه باز شده و محیط‌ زیست هم در این زمینه توجه و اقتدار لازم را نداشته، اما قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای این وضعیت هم تمهیداتی اندیشیده است.

تحویل هشت‌هزار خانه به مددجویان کمیته امداد

تسنیم گزارش داد که محمود توکلی مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد امام خمینی (ره) با تشریح عملکرد شش‌ماهه کمیته امداد در حوزه مسکن مددجویان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون هشت هزار واحد مسکونی تحویل خانواده‌های تحت حمایت این نهاد شده است. وی ادامه داد: از این تعداد 7500 واحد احداث و به مددجویان تحویل و بقیه در قالب کمک به خرید مسکن انجام شده است. مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد اظهار داشت: این نهاد در بخش احداث فضای جانبی نیز ۱۲ هزار و ۶۱۱ مورد خدمت شامل محوطه‌سازی، ساخت سرویس بهداشتی و حمام ارائه کرده است. توکلی خاطرنشان کرد: کمیته امداد در شش‌ماهه نخست امسال بیش از ۲۰ هزار مورد خدمت تعمیر مسکن برای مددجویان انجام داده است. وی با تشریح برنامه کمیته امداد خاطرنشان کرد: این نهاد تا پایان سال جاری نیز کلید ۲۰ هزار واحد مسکونی جدید را در اختیار جامعه هدف قرار خواهد داد.

ابلاغ تفسیر ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم در آزمون سراسری

ایسنا گزارش داد که رئیس‌جمهور قانون تفسیر ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم در آزمون سراسری را برای اجرا به وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ کرد. محمدباقر قالیباف ۲۲ شهریور در نامه‌ای به آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور نوشت: «در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (۱۲۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون تفسیر ماده (۱۱) قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم در آزمون‌های سراسری که با عنوان طرح به مجلس شورای اسلامی، تقدیم شده بود، با تصویب در جلسه علنی روز 1/۶/1401 و تایید شورای محترم نگهبان به پیوست ابلاغ می‌شود.» نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی اول شهریور در جریان بررسی طرح استفساریه ماده (۱۱) قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم در آزمون‌های سراسری، با کلیات و جزئیات این استفساریه با ۱۴۸ رای موافق، ۴۱ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. در ماده ۱۱ این قانون آمده است: «چنانچه با بررسی‌های فنی و علمی، بین نمرات و رتبه اکتسابی داوطلبی و سوابق تحصیلی وی مغایرت‌های غیرمتعارف مشهود و اساسی از قبیل عدم تطابق معدل دیپلم و دوره پیش‌دانشگاهی با نمره و رتبه اکتسابی در آزمون وجود داشته باشد، با تایید هیات‌های بدوی رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها از داوطلب از یک یا چند درس عمومی و اختصاصی امتحان مجدد به عمل می‌آید. تعیین وضعیت نهایی آزمون این داوطلب، بر اساس نتایج حاصل از امتحان مجدد بر عهده هیات‌های بدوی است.» در ادامه، شورای نگهبان با تایید «طرح استفساریه ماده(۱۱) قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم در آزمون‌های سراسری»، آن را خلاف موازین شرع و قانون اساسی تشخیص نداد.

درباره وضعیت نگهداری بازداشت‌شدگان

به گزارش تسنیم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در ادامه بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان از زندان فشافویه بازدید و در جریان پرونده دستگیرشدگان اخیر قرار گرفت و گفت: دستگاه قضایی بر اساس مدارک و مستندات درباره بازداشتی‌ها تصمیم‌گیری خواهد کرد. وی در جریان بازدید از زندان فشافویه با تعدادی از دستگیرشدگان از نزدیک و به صورت رودررو دیدار و گفت‌وگو و نسبت به روند پرونده آنها سوالاتی را مطرح کرد. دادستان کل کشور در این بازدید درباره زمان، محل دستگیری، نحوه بازجویی، نحوه برخورد مسوولان با بازداشت‌شدگان، بازداشت موقت، تبدیل قرار وثیقه، نقش و تاثیر رسانه‌های بیگانه و صفحات مجازی برخی چهره‌ها در شکل‌گیری تجمعات و سوابق افراد دستگیرشده سوالاتی را از بازداشت‌شدگان مطرح کرد. وی اضافه کرد: تسریع در امور بازداشت‌شدگان مدنظر خواهد بود و در این زمینه تاکید هم وجود دارد همچنین اگر کسی بدون شواهد و قرائن لازم بازداشت شده باشد آزاد خواهد شد. دادستان کل کشور در جریان این بازدید خطاب به افراد بازداشت‌شده تاکید کرد: حفظ امنیت جامعه خط قرمز کشور و قوه قضائیه است و در این زمینه دستگاه قضایی با قاطعیت با مخدوش‌کنندگان امنیت جامعه برخورد خواهد کرد. منتظری در حاشیه این بازدید درباره هدف از این بازدید اظهار داشت: امروز برای رصد و نظارت امور مربوط به بازداشت‌شدگان به زندان فشافویه آمدیم. وی تاکید کرد: در این بازدید بر تسریع در رسیدگی به امور بازداشت‌شدگان تاکید شد. وضعیت نگهداری بازداشت‌شدگان مطلوب است حتی افرادی که کسالت و بیماری داشته باشند، پزشکان مستقر به امور آنها رسیدگی خواهند کرد. منتظری با بیان اینکه مراقبت‌های لازم از بازداشت‌شدگان انجام می‌گیرد افزود: قرار بر این است یک کمیته تخصصی با حضور بازپرسی و دادیاری در این محل مستقر شود و هرچه سریع‌تر به پرونده‌ها رسیدگی کند. دادستان کل کشور اضافه کرد: رئیس کل دادگستری استان تهران و دادستان تهران بر این موضوعات تاکید داشتند که به پرونده‌ها با عدالت رسیدگی می‌شود و با افرادی که دلایل و مدارک بر مجرمیت آنها وجود دارد با قاطعیت برخورد خواهد شد. وی گفت: همه باید بدانند که امنیت مردم برای مجموعه نظام خط قرمز است و هیچ فرد یا بخشی اجازه ندارد این امنیت را مورد هدف قرار داده یا خدشه‌ای به آن وارد کند.

دادستان کل کشور با تقدیر از زحمات درخشان و چشمگیر نیروی انتظامی و نیروهای بسیجی در برخورد با عوامل اغتشاشات اخیر افزود: برخی از نیروهای بسیج و نیروی انتظامی در این غائله زخمی شده و برخی هم به شهادت رسیدند و فداکارانه پا به میدان گذاشتند. 

♦♦♦

ایرنا: دود غلیظی که از آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم متصاعد شده، از اوایل چهارشنبه هفته گذشته مناطق مرزی خوزستان را درگیر کرد و تا اهواز نیز رسید. این آتش‌سوزی که مشابه تابستان ۱۳۹۷ بود، از اواخر خرداد امسال آغاز شد و هر‌از‌چند‌گاهی با تغییر جهت باد، راهی شهرها و روستاهای خوزستان شده است.

فارس: اکنون قصرشیرین دارای دو منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قراویز به مساحت سه هزار و ۸۰۰ هکتار، زله زرد با ۴۰ هزار هکتار و یک منطقه تیراندازی ممنوع در شعاع هفت‌کیلومتری نوار مرزی به مساحت ۱۷۰ هزار هکتار است. در این مناطق انواع پرندگان و گونه‌های جانوری زیست می‌کنند که حفاظت از آنها نیازمند مشارکت همگانی است. منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قراویز مشترک قصرشیرین و سرپل ذهاب هم‌اکنون تنها زیستگاه منحصربه‌فرد آهوی ایرانی در منطقه غرب کشور به‌شمار می‌رود.

ایرنا: امسال برنامه غربالگری و ارزیابی دمانس برای ۱۲۰ هزار سالمند در بازه سنی ۶۰ تا ۷۵ سال اجرا می‌شود. برنامه غربالگری دمانس ابتدا به صورت آزمایشی در دو استان یزد و قزوین و سپس در همه کشور اجرا می‌شود.

باشگاه‌‌خبرنگاران‌جوان: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به وقوع سیل در ۲۶ استان کشور در مرداد سال جاری گفت: سه هزار میلیارد تومان خسارات سیل اخیر کشور پیش‌بینی شده است.

تسنیم: نشست اضطراری ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران با موضوع ارزیابی ایمنی و اقدامات کاهش خطر مرتبط با تعدادی از مجتمع‌های تجاری-اداری و گودهای پرخطر رهاشده و اولویت‌دار شهر تهران در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد.

ایسنا: تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به پیشنهاد اختصاص اعتبار ۹۵۲ میلیاردتومانی به حمل‌ونقل شهری گفت: اکنون ۷۰۰ دستگاه واگن نیازمند تعمیر اساسی است که هزینه تعمیر هر دستگاه واگن، سه تا چهار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

تسنیم: رئیس ستاد طرح مهر در وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بازگشایی مدارس و ازسرگیری آموزش‌های حضوری گفت: رعایت نکات بهداشت فردی و استفاده از ماسک توسط دانش‌آموزان برای پیشگیری از کرونا ضروری است.

♦♦♦

یادآوری قانون محیط‌بانان

ایلنا نوشت: قانون حمایت قضایی از محیط‌بانان در بهار سال ۱۳۹۹ به تصویب مجلس  و تایید شورای نگهبان رسید تا مگر فصل تازه‌ای در حمایت از حافظان طبیعت آغاز شود و مرهمی باشد بر زخم‌های محیط‌بانان کشور اما از زمان تصویب این قانون تاکنون باز هم شاهد وقوع حوادث ناگوار برای محیط‌بانان بوده‌ایم. براساس قانون حمایت قضایی از محیط‌بانان، این افراد در شرایط حساس می‌توانند از سلاح خود استفاده کنند، ولی این‌گونه نیست که اجازه استفاده سلاح در منزل و خیابان را داشته باشند یا بتوانند در این اماکن مسلح باشند.

 

سایه مرگ بر سر «شوردریا»

ایسنا نوشت: در شرایطی که دریاچه ارومیه بیش از پیش به مرگ نزدیک و امیدها برای احیای آن کمتر شده است، مسوولان سازمان محیط زیست نسبت به ضرورت تامین حق‌آبه دریاچه هشدار داده‌اند و همکاری دستگاه‌های مختلف را مطالبه می‌کنند تا بلکه شوردریا جانی دوباره گیرد. در این میان تنها نمی‌توان از سازمان حفاظت محیط زیست برای احیای دریاچه انتظار داشت بلکه احیای دریاچه عزم ملی می‌خواهد و لازم است دستگاه‌های مختلفی مانند وزارت نیرو و وزارت جهادکشاورزی همکاری‌های لازم در این زمینه را نیز داشته باشند. 

 

تعیین تکلیف ۴۸ پروژه بلاتکلیف شهرداری

ایسنا نوشت: مهدی شریفیان مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران از تعیین تکلیف ۴۸ پروژه بلاتکلیف و بر زمین مانده شهرداری تهران در حوزه سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی که از سنوات گذشته باقی‌مانده بود، به ارزش ۵۰ هزار میلیارد تومان خبر داد. وی گفت: در یک سال اخیر در دو حوزه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید و تعیین تکلیف پروژه‌های سرمایه‌گذاری شده در سنوات گذشته که تعطیل شده بود؛ کارهای مهمی انجام دادیم.

 

آنچه از عدالت آموزشی باید دانست

اعتماد نوشت: عدالت آموزشی از جمله شقوق اساسی عدالت است و از آن به عنوان زیربنایی‌ترین حقوق انسانی یاد می‌شود؛ تا جایی که در اصل ۳۰ قانون اساسی کشور ما نیز فراهم کردن وسایل آموزش‌وپرورش رایگان برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه و گسترش وسایل تحصیلات عالی تا سرحد خودکفایی کشور به‌طور رایگان به دولت محول شده است. هرچند تعریف واحدی درباره عدالت آموزشی وجود ندارد، اما نرخ پوشش تحصیلی، نرخ ثبت‌نام، میزان دسترسی به معلم در مناطق شهری و روستایی، نسبت دختران به پسران، دسترسی به فضای آموزشی و نرخ بازده آموزشی را در ردیف شاخص‌ها و مولفه‌های عدالت آموزشی برمی‌شمرند.