شناسه خبر : 41819 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آستانه در تهران

نشست آستانه چگونه به سوریه کمک خواهد کرد؟

هفتمین نشست سران کشورهای ضامن روند مذاکرات آستانه هفته گذشته با حضور روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در تهران برگزار شد. این سه کشور در این نشست تاکید کردند که منازعه سوریه هیچ راه‌حل نظامی نداشته و تنها از طریق روند سیاسی سوری-سوری با تسهیلگری سازمان ملل قابل حل‌وفصل خواهد بود. آن‌گونه که ایسنا گزارش کرده: هدف از مذاکرات آستانه، حل‌وفصل منازعات سوریه و پایان بخشیدن به جنگ و آوارگی و ویرانی در این کشور است. از سال 2017 تاکنون 18بار مذاکرات آستانه برگزار شده که شش نشست در سطح روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه بوده است. این نشست‌ها دوبار در سوچی، دوبار در آنکارا و دوبار در تهران (یک نشست به صورت مجازی) برگزار شد. روز گذشته تهران بار دیگر میزبان این نشست بود. یکی از مهم‌ترین محورهای این نشست، مخالفت ایران و روسیه با حمله ترکیه به شمال سوریه بود. پیش از برگزاری نشست آستانه، اردوغان و پوتین با رهبر و رئیس‌جمهور کشورمان دیدار کردند. آخرین دقایق روز 27 تیر رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه وارد تهران شد و در مجموعه سعدآباد مورد استقبال رسمی آیت‌الله رئیسی قرار گرفت و سپس رئیس‌جمهور ترکیه به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت. آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در این دیدار خطاب به اردوغان گفتند: «حفظ تمامیت ارضی سوریه بسیار مهم است و هرگونه حمله نظامی در شمال سوریه قطعاً به ضرر ترکیه، سوریه و همه منطقه، و به نفع تروریست‌ها خواهد بود... با تروریسم حتماً باید معارضه کرد، اما حمله نظامی در سوریه به نفع تروریست‌ها نیز خواهد بود، البته تروریست‌ها محدود به یک گروه خاص نیستند.» پوتین رئیس‌جمهور روسیه هم عصر همان روز وارد تهران شد و پس از استقبال رسمی و دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان در پاستور، به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت. رهبر معظم انقلاب در این دیدار تاکید کردند که آمریکا باید از منطقه شرق فرات در سوریه بیرون رانده شود. ایشان همچنین بر لزوم گسترش روابط ایران و روسیه تاکید کردند.

 

دیدار عیدانه روحانی و وزرایش

حسن روحانی هفته گذشته به مناسبت عید غدیر دیداری با برخی وزرا و مدیران دولت قبل داشت. هادی حق‌شناس استاندار گلستان در دولت دوازدهم درباره جزئیات این جلسه مدیران دولت یازدهم و دوازدهم و دیدار با حسن روحانی به مناسبت عید غدیر گفت: این جلسه یک دیدار عیدانه بود؛ یکی از مسائلی که مطرح شد بحث برجام بود که گفتند در همان دولت قبلی می‌شد آن را احیا کرد تا به این دولت نرسد. وی با بیان اینکه آقای روحانی بر این مساله خیلی تاکید داشت که همه باید به دولت کمک کنند و هرکس هر کاری می‌تواند انجام دهد که مسائل و مشکلات کشور حل شود، اظهار کرد: ایشان گفتند راهبرد این است که هرکس می‌تواند به یاری دولت بیاید؛ این مصائب و مشکلات امروز اقتصاد ایران مربوط به کل کشور است و اگر کمکی خواسته شود همه مکلف به یاری دولت هستیم. حق‌شناس یکی دیگر از مباحث مطرح‌شده را بحث بدهی‌های دولت قبل عنوان کرد و گفت: بر اساس قانون بودجه، دولت از مجلس مصوبه می‌گیرد که اوراق قرضه بفروشد؛ این مجوز را مجلس‌های مختلف به دولت‌ها می‌دهند و بخشی از آن هم به شهرداری‌ها داده می‌شود و دولت در قالب لایحه بودجه از مجلس درخواست می‌کند. بر اساس مجوز مجلس ما از اسناد خزانه برای دادن هزینه‌های پیمانکاران و ساخت سد و جاده و راه‌آهن استفاده کردیم و دولت فعلی هم در حال پرداخت اقساط است؛ این «پرداخت اقساط دولت قبل» رویه‌ای است که در دولت‌های مختلف بوده و همچنان که ما بدهی دولت قبل از خودمان را پرداخت کردیم، بدهی ما را این دولت پرداخت می‌کند.

 

شکست برخورد سلبی با مقولات فرهنگی

هفته گذشته ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد. در این ویدئو زن محجبه‌ای به زنی دیگر که روسری را از سر خود برداشته بود تذکر حجابی داده و در نهایت به درگیری میان این دو منجر شده بود. در ادامه خبر رسید زنی که روسری را از سر برداشته بود، بازداشت شده است. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده است، در این زمینه،‌ صدیقه شکوری‌راد، عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: واقعیت‌های اجتماعی و تجربه‌های سیاسی و تاریخی همه جوامع نشان می‌دهد از طریق اجبار، دستور و بخشنامه نمی‌توان یک گزاره فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی را نهادینه کرد. حتی عالمان علوم اقتصادی، تاکید دارند با بخشنامه، دستور و زور نمی‌توان نظم و نظامات بازارها را کنترل کرد. وقتی بازارها را به عنوان یک اکوسیستم، نمی‌توان از طریق زور و بخشنامه، کنترل کرد، طبیعی است که فضای عمومی یک جامعه زنده را نیز نمی‌توان از طریق زور، گشت ارشاد و دستور وادار به انجام کاری کرد. اتفاقاً در تاریخ معاصر ایران، نمونه‌های متعددی از شکست رفتارهای سلبی با مقولات فرهنگی وجود دارد. رضاشاه به دنبال این بود که از طریق برداشتن حجاب از سر زنان، ایران را در مسیر توسعه، تجدد و صنعتی شدن! قرار دهد؛ در هر کوی و برزن و میدانی مامورانی به کار گماشته شدند تا زنان را از داشتن حجاب منع کرده و پوشش مورد نظر شاه پهلوی را ترویج کنند. مادربزرگ من تعریف می‌کرد، زمانی که رضاشاه حکم به کشف حجاب داد، دختران ایرانی تقریباً در خانه‌ها حبس شدند. دختران ایرانی که پیش از این حکم، درس می‌خواندند و به مدرسه می‌رفتند، حتی برای دید و بازدید اقوام و آشنایان خود با مشکل مواجه شدند. در واقع قانونی که قرار بود باعث پیشرفت زنان شود، باعث زندانی شدن زنان شد. در آینده هم پوچی این قانون ثابت و در دوره پهلوی دوم این قانون بی‌سروصدا کنار گذاشته شد. روی دیگر این نوع رفتار سلبی، ترویج حجاب به صورت اجباری، دستوری و خشن است. 

 

مسیر سیاسی برای حل‌وفصل مسائل سوریه

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: مبارزه با تروریسم، ساختن آینده سوریه بر مبنای خواست مردم این کشور و حفظ حقوق مردم این کشور بدون دخالت‌های خارجی مورد پیگیری ایران در بحث سوریه است. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: حسین امیرعبداللهیان هفته گذشته در نشست مطبوعاتی مشترک با فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه که به منظور دیدار با مقامات تهران وارد کشور شد، با اشاره به برگزاری نشست آستانه در تهران با حضور روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه افزود: در این نشست بر اهمیت خروج نیروهای نظامی آمریکایی از سوریه تاکید شد. امیرعبداللهیان ضمن خیرمقدم به همتای سوری خود گفت: بلافاصله بعد از نشست سران ضامن روند آستانه گفت‌وگوهای مهمی را با همکارم وزیر خارجه سوریه داشتیم. به همه شهدای سوری و ایرانی و شهدای سایر کشورهایی که در دوران جنگ علیه تروریسم در کنار مردم و نظام سیاسی سوریه ایستادند، به ویژه شهدای مدافع حرم و شهیدان المهندس و سردار سلیمانی ادای احترام می‌کنیم. با توجه به شرایط حساسی که اکنون سوریه در آن به سر می‌برد و اینکه احتمال وقوع یک درگیری جدید در مناطق مرزی سوریه متصور است، نشست آستانه تلاش کرد کمک کند که مسیر تحولات سوریه از جنگ و نظامی‌گری فاصله بگیرد و در مسیر سیاسی، مسائل مورد حل‌وفصل و توافق قرار بگیرد. وزیر خارجه در ادامه  افزود: امیدواریم این توصیه‌ها که از زبان سران کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس آستانه مورد تاکید قرار گرفت، مورد توجه مقامات کشور دوست و برادر ترکیه قرار بگیرد و ترکیه و سوریه از این مرحله به خوبی عبور کنند. بیانیه پایانی آستانه حاکی از موفقیت این نشست در شرایط حساس منطقه‌ای و در شرایط حساس بحران در اوکراین و بحران در حوزه امنیت انرژی و امنیت غذایی مورد توجه همه شرکت‌کنندگان قرار داشت.

 

بازداشت سرکرده بزرگ‌ترین باند قاچاق زنان

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، سرکرده بزرگ‌ترین باند قاچاق زنان و دختران ایرانی به اربیل عراق را دستگیر کرد. تسنیم گزارش داده: سربازان گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، سرکرده بزرگ‌ترین باند قاچاق دختران ایرانی به اربیل عراق را دستگیر کردند. این فرد زهرا منصوری‌همدانی با نام مستعار ساره است که دستگیری او از سوی رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور با عنوان ظلم جمهوری اسلامی به یکی از اقلیت‌های جنسی مطرح شده بود. ترویج همجنس‌بازی، قمار، کلاهبرداری و قبح‌زدایی از روابط جنسی نامشروع و انتشار آن در فضای مجازی ازجمله اقدامات این فرد بوده است. با این حال، نیروهای اطلاعات سپاه پس از تعقیب و مراقبت چندماهه، از طریق این زن به یکی از بزرگ‌ترین باندهای قاچاق زنان و دختران ایرانی به اربیل عراق رسیدند. این باند توسط دو نفر به نام‌های علیرضا فرجادی‌کیا و کتی اداره می‌شد که از طریق همکاری با زهرا منصوری‌همدانی صدها تن از دختران ایرانی را به اربیل می‌بردند. بنابر این گزارش، این زنان و دختران که تعداد آنها به بیش از هزار نفر می‌رسد، در اربیل عراق فروخته می‌شدند.

 

رسیدگی به شکایت از سه شرکت واردکننده خودرو

دادستان تهران به ۶۵۱۲ شکایت از سه شرکت واردکننده خودرو رسیدگی کرد و در خصوص شیوه‌های برگشت اموال مردم در اولین فرصت، دستورات لازم را صادر کرد. آن‌گونه که میزان گزارش داده: جلسه پرونده‌های کثیرالشاکی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران با حضور دادستان تهران برگزار شد. علی صالحی، دادستان تهران، در این جلسه بر حفظ بیت‌المال و مبارزه بی‌امان با ویژه‌خواری و مقابله با سوءاستفاده‌کنندگان از اموال مردم، به قضات تاکید کرد که تمام موانع پیش‌روی این پرونده‌ها جهت رسیدن مردم به حقوق تامه آنها برداشته شود. در این جلسه سه پرونده در خصوص شرکت‌های واردکننده خودرو که در مجموع شش هزار و ۵۱۲ شاکی دارند، بررسی شده و دادستان تهران در خصوص شیوه‌های برگشت اموال مردم در اولین فرصت دستورات لازم را صادر کرد. گفتنی است هر هفته در دادسرای عمومی و انقلاب تهران جلسات پرونده‌های کثیرالشاکی برگزار و آخرین نظریات کارشناسی و حقوقی و نیز دستورات کاربردی جهت حل هرچه سریع‌تر این پرونده‌ها توسط دادستان تهران صادر می‌شود. 

♦♦♦

ایلنا: عبدالواحد موسوی‌لاری، عضو مجمع روحانیون مبارز، گفت: تفکری که اکنون دارد به سختگیری در حوزه حجاب دامن می‌زند در سال‌های قبل هم وجود داشته است اما متاسفانه الان احساس می‌کنند که میدان برای آنها باز و عرصه فراهم شده است.

ایسنا: دریادار پاسدار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، تاکید کرد: اگر دشمن بی‌عقلی کند و بخواهد فتنه‌ای یا تجاوزی علیه نظام اسلامی انجام دهد، به گونه‌ای عمل می‌کنیم که درس عبرتی سخت برای او و همراهانش باشد.

فارس: محمد کوثری، نماینده تهران در مجلس، با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره سپاه تاکید کرد: این مسائل حرف‌های بی‌ربط است و چون می‌خواهند سپاه را به گونه‌ای در بین مردم جلوه دهند که مانع از توافق است چنین مطالبی را مطرح می‌کنند، هیچ‌کدام از این ادعاهای آمریکا صحت ندارد.

ایلنا: محمدباقر قالیباف در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری، دو مصوبه دولت درباره «تعیین حداقل مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان در سال ۱۴۰۱» و «کمک‌هزینه مسکن کارگران در سال ۱۴۰۱» را مغایر قانون بیان کرد.

ایرنا: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اظهارات سفیر روسیه گفت: قطعاً انتظار نداریم که سفرای محترم خارجی مقیم در تهران در موضوعات و مسائل داخلی ایران اظهارنظر کرده یا مداخله کنند. وزارت خارجه حتماً نسبت به این موضوع حساسیت دارد.

ایسنا: معاون فرهنگی و اجتماعی مرزبانی فراجا از درگیری مسلحانه مرزبانان با گروهک‌های تروریستی و معاند خبر داد و گفت: هفته گذشته مرزبانان غیور ایران اسلامی در راستای حراست از کیان کشور حین پایش نوار مرز با افراد مسلح تروریست مواجه، که با آتش سنگین و مقابله مقتدرانه مرزبانان مانع از نفوذ تروریست‌ها به داخل کشور شدند.

باشگاه‌خبرنگاران‌جوان: بخشی از نیروی دریایی ارتش کشورمان در جهت تامین امنیت منافع ایران برای انجام ماموریت‌های محوله در دریای سرخ حضور دارند؛ حضوری که البته خوشایند برخی نیست.

ایلنا: غلامحسین رضوانی نماینده مجلس گفت: ما همواره گفته‌ایم که هزینه‌های دولت باید کم شود، دولت باید چابک باشد و نباید فربه باشد. مشکل این است که در این روش تفکیک این موارد لحاظ نخواهد شد و بدون شک و هیچ تردیدی باعث افزایش هزینه‌های دولت می‌شود.

♦♦♦

سه شریک جرم

اطلاعات نوشت: علی ربیعی، وزیر کار و سخنگوی دولت حسن روحانی، بیان کرد: در روزهای گذشته تعارض بین سیاستگذاری‌های فرهنگی با رفتار فرهنگی جامعه و ناکارکردی نهادهای ذی‌ربط در معرض نقد عمومی قرار گرفت. همچنین در این روزها مساله فرسودگی خاک و کاهش ذخایر آب و وضع نابسامان دریاچه‌ها و تالاب‌ها مطرح شده است، به‌طوری که بیان می‌شود به چنان شرایط خطرناکی رسیده‌اند که تبدیل به تهدیدی جدی برای زندگی ایرانیان شده‌اند. از سه شریک جرم؛ عوامل طبیعی، سیاستگذاری‌های نادرست و کنش نامناسب مردم با طبیعت، سیاستگذاری نادرست دولت بیشترین نقش و اثر را داشته است.

 

مذاکرات رو به جلوی ایران و عربستان

شرق نوشت: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه، درباره مذاکرات ایران و عربستان گفت: خوشبختانه اجرای پنج دور مذاکرات ایران و عربستان در بغداد مثبت و رو به جلو بوده است. برادران ما در دولت عراق بسیار در این زمینه با حسن نیت و انگیزه و رویکردی سازنده عمل کرده و توانستند نقش بسیار مثبتی در برگزاری این جلسات و ادامه نشست‌ها و انتقال درست پیام‌ها بین طرفین داشته باشند. نتیجه مذاکرات تا الان به اندازه‌ای دلگرم‌کننده بوده که بتوانیم دور بعدی مذاکرات را در بغداد در سطح مناسبی داشته باشیم و با استفاده از دستاوردهای گذشته گام رو به جلو برداریم. 

 

مانیفست جدید سیاست خارجی

دنیای اقتصاد نوشت: سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، رویکردهای ایران در قبال مسائل منطقه‌ای، بین‌المللی و همچنین مذاکرات احیای برجام را تشریح کرد و گفت: به نظر نمی‌رسد با امضای برجام، تحول بزرگ اقتصادی ایجاد شود و بنابراین این فکر در حال مطرح شدن است که هر چه بود، در همین مرحله بماند. خرازی همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به موضوع افت محبوبیت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و پیش‌بینی‌ها مبنی بر روی کار آمدن جمهوریخواهان در این کشور، احتمال خروج مجدد آمریکا از برجام را مطرح کرد.

 

متهم به جنگ نرم

اعتماد نوشت: سعید حجاریان، فعال اصلاح‌طلب، گفت:‌ اگر به فضای مجازی به عنوان تهدیدِ صرف بنگریم، باید به کلی آن را صیانت کنیم و آخرالامر بگوییم، هر شهروندی که حتی یک فیلترشکن داشته باشد متهم به جنگ نرم با نظام است! حال آنکه واقفید که پیشتر با ممنوعیت ویدئو و بعدتر ممنوعیت ماهواره مواجه بوده‌ایم که هر دو محدودیت دود شدند و به هوا رفتند! اما اکنون مسیر به شکل وارونه طی می‌شود و می‌خواهند برخلاف سرشت بشری از آزادی به ممنوعیت برسند. معتقدم تا زمانی که قانونی فراگیر و رضایت‌بخش در این زمینه شکل نگیرد نمی‌توان به محدودیت و تعقیب فعالان سیاسی و اجتماعی حاضر در فضای مجازی پرداخت