شناسه خبر : 41596 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تضمین مصری

آیا صیانتکاران در خفا مشغول به کارند؟

زمزمه‌های طرح صیانت اگرچه مدتی است در فضای رسمی و نهادهای نظارتی مسکوت مانده، اما همچنان برای مردم عادی و کسب‌وکارها مترادف دلهره و اضطراب از عواقب و پیامدهایی است که گمان می‌رود جریان آزاد اطلاعات و ارتباطات را مختل کند. با این حال به نظر می‌رسد اراده‌ای جدی برای اعمال محدودیت‌های ارتباطی بر بستر اینترنت وجود دارد و گواه آن کاهش مداوم کیفیت و سرعت اینترنت و در روزهای اخیر، اختلال شدیدی است که اعتراض کاربران را به دنبال داشته. حالا حدود یک هفته است که بسیاری از کاربران به اختلال و قطعی گسترده سرویس‌های فیلترشکن و در نهایت کیفیت اینترنت، معترض هستند. آن‌گونه که دنیای اقتصاد گزارش داده است، از طرفی کارشناسان هم هشدار داده‌اند که تغییرات اعمال‌شده بر سیستم فیلترینگ در نهایت باعث شده است که دسترسی به سایت‌هایی که در خارج از کشور میزبانی می‌شوند بر بستر پروتکل HTTPS مسدود شده و مشکلاتی را برای ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی، صاحبان سایت‌ها و کاربران ایجاد کند. این اختلال محدود به یک شرکت سرویس‌دهنده نیست، اما در بین اپراتورهای مختلف هم کیفیتی متفاوت دارد. در بعضی اپراتورها سیستم فیلترشکن‌ها و سایت‌های رمزنگاری‌شده دچار مشکل شده و در بعضی دیگر این اختلال کمتر ایجاد شده است. از آنجا که HTTPS پروتکلی امن برای انتقال اطلاعات به شکل رمزگذاری‌شده در شبکه‌های کامپیوتری و اینترنتی است، بسیاری از سایت‌های داخلی که سرورهای میزبان آنها در خارج از کشور هستند و با این پروتکل کار می‌کنند، حالا از دسترس خارج شده یا با اختلال شدید مواجه هستند. به همین خاطر بسیاری از فعالان و کارشناسان، این اختلالات را به اجبار سایت‌ها برای استفاده از خدمات میزبانی در داخل کشور تعبیر کرده‌اند و آن را اقدامی در راستای اجرای طرح صیانت، اما به شکلی خاموش و بی‌صدا می‌دانند. از طرفی، به دلیل آنکه این اختلال به شکلی یکسان در کیفیت خدمات اپراتورها ایجاد نشده است، نمی‌توان آن را به اختلالی زیرساختی تعبیر کرده و همین موضوع ظن به‌روزرسانی و تقویت سیستم فیلترینگ را پررنگ‌تر می‌کند.

 

تضمین مصر برای خودداری از مواضع خصمانه

منابع مصری خبر دادند که مقامات امنیتی ایران و مصر اخیراً در تماسی وضعیت امنیتی منطقه و روابط دوجانبه و پرونده اخوان‌المسلمین را بررسی کرده‌اند. منابع مصری خبر دادند که مقامات امنیتی ایران و مصر اخیراً در مذاکراتی وضعیت امنیتی منطقه و روابط دوجانبه و پرونده اخوان‌المسلمین را بررسی کرده‌اند. پایگاه خبری «العربی الجدید» در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع بلندپایه مصری خبر داد که اخیراً تماس‌هایی در سطح امنیتی میان مقامات مصر و ایران برقرار شده است. به گفته این منابع، در این تماس‌ها طرف مصری با اشاره به خطر هرگونه اقدام از جانب ایران نسبت به شهروندان اسرائیلی در مصر در چارچوب نزاع امنیتی میان ایران و اسرائیل، تاکید کرده که اقداماتی از این دست به توافق دو کشور درباره خودداری از تعرض به امنیت یکدیگر پایان می‌دهد. این منابع افزوده‌اند که مقامات مصری به همتایان ایرانی خود گفته‌اند که مصر حاضر نیست امنیت خود را درگیر نزاع ایران و اسرائیل کند و در همین راستا تاکنون حاضر به پیوستن به هرگونه برنامه علیه ایران نشده است. بر اساس این گزارش، هشدارهای مصر پس از طرح ادعاهای اسرائیل مطرح شده است. ایران پیشتر ادعاهای اسرائیل در این باره را مضحک خوانده بود. این گزارش افزوده در مذاکرات اخیر ایران و مصر که در سطح امنیتی بوده بر موضع ثابت مصر درباره خودداری از هرگونه تنش علیه ایران تاکید شده است. مصر همچنین ابراز آمادگی کرده که سطح روابط دو کشور را از حالت کنونی پایین‌تر نیاورد و در صورتی که ایران سیاستی متوازن در قبال شرکای مصر در شورای همکاری خلیج‌فارس در پیش بگیرد سطح روابط را افزایش دهد. با وجود این، منابع مصری تاکید کرده‌اند که قاهره با وجود مشکلات اقتصادی‌اش نمی‌خواهد به برگه‌ای در دست کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس جهت فشار بر ایران تبدیل شود و حاکمیت مصر همواره می‌کوشد که در این منازعات حد وسط را نگه دارد. همزمان این منابع مصری تاکید کرده‌اند که قاهره در ازای تضمین‌هایی که به تهران درباره خودداری از مواضع خصمانه داده، از ایران درخواست‌هایی درباره پرونده اخوان‌المسلمین داشته است. بر اساس این گزارش، قاهره از دیدارهای برخی مقامات ایران با مقامات ارشد اخوان‌المسلمین ابراز نگرانی کرده و این نگرانی را دارد که پس از کاهش حمایت ترکیه از اخوان، ایران به حامی اصلی آنها تبدیل شود.

 

صفحه جدید تعاملات ایران و ترکمنستان

رئیس‌جمهور در دیدار رئیس مجلس مصلحت خلق شورای ملی ترکمنستان، با اشاره به فرارسیدن سی‌امین سال برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور گفت: روابط تهران و عشق‌آباد با تدابیر خردمندانه جنابعالی در سال‌های گذشته همواره روندی رو به گسترش داشته است. سید ابراهیم رئیسی که به منظور شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر به ترکمنستان سفر کرده است، در اولین بخش از برنامه‌های خود با «قربانقلی بردی محمداف»، رئیس مجلس مصلحت خلق شورای ملی ترکمنستان دیدار کرد. رئیس‌جمهور در این دیدار با اشاره به فرارسیدن سی‌امین سال برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور گفت: روابط تهران و عشق‌آباد با تدابیر خردمندانه جنابعالی در سال‌های گذشته همواره روندی رو به گسترش داشته است. رئیسی با بیان اینکه دو کشور ظرفیت‌های مناسبی برای ارتقای سطح همکاری با یکدیگر دارند، اظهار داشت: دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی برنامه ویژه‌ای برای توسعه روابط همسایگی دارد و روابط ایران و ترکمنستان در همین راستا بر پایه همکاری‌های گسترده و بر اساس اعتماد متقابل به سرعت در حال گسترش است. «قربانقلی بردی محمداف» رئیس مجلس مصلحت خلق شورای ملی ترکمنستان نیز در این دیدار با قدردانی از تلاش‌های دولت ایران در چند ماه گذشته برای تحکیم و گسترش روابط با این کشور، تصریح کرد: دو کشور در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی از اشتراکات و ظرفیت‌های فراوانی برخوردارند که زمینه مناسبی را برای افزایش و ارتقای هر چه بیشتر سطح روابط فراهم کرده است. رئیس مجلس مصلحت خلق شورای ملی ترکمنستان خاطرنشان کرد: ترکمنستان به دنبال گشودن صفحه جدیدی در روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

 

فاطمی‌امین ماندنی، نارضایتی پابرجا

فعلاً، فاطمی‌امین ماندنی شد. اما این استیضاح کم‌نظیر، متن و حاشیه‌هایی داشت که توجه افکار عمومی را جلب کرد و البته این سوال همچنان باقی است که با ابقای وزیر صمت، تکلیف مشکلات مدیریتی حوزه تحت پوشش او چه می‌شود؟ سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان و تبدیل فضای رسانه‌ای کشور به عرصه جدل مخالفان و موافقان ادامه وزارت فاطمی‌امین، امروز، قالیباف ضمن تایید وجود ۱۷ امضا و حدنصاب بودن درخواست استیضاح با توسل به استدلالی غافلگیرکننده، از اعلام وصول استیضاح خودداری کرد و از نمایندگان خواست با توجه به بررسی تفکیک وزارت صمت و بازگشت وزارت بازرگانی، مهلت دوماهه‌ای به دولت بدهند. به این ترتیب، فعلاً، فاطمی‌امین ماندنی شد. آن‌گونه که خبرآنلاین گزارش داده است، محمود عباس‌زاده‌مشکینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفته حضور و سخنرانی وزیر صمت در نماز جمعه هیچ تاثیری در تصمیم مجلس مبنی بر استیضاح او ندارد. از سوی دیگر، مقاومت‌های داخل و خارج از مجلس برای جلوگیری از استیضاح وزیرصمت، شائبه منافع عدم استیضاح فاطمی‌امین برای عده‌ای را به‌رغم ضعف در عملکرد او تداعی کرده، به نحوی که صدای بهارستانی‌ها از چرایی حاشیه‌ها بلندتر شده است. نماینده مردم قزوین در واکنش به فشارها گفته «اینکه استیضاح وزیر صمت چه قباحتی دارد که این همه هجمه علیه مجلس راه افتاده است را نمی‌دانم!» این در حالی است که انتشار شایعات از سوی نمایندگان مجلس برای کاهش امضاهای استیضاح، اثرگذار نشد و در آخرین مورد لطف‌الله سیاهکلی که از امضاکنندگان و پیگیران اصلی استیضاح است درباره سخنان حسینی‌کیا مبنی بر از نصاب افتادن استیضاح، ضمن تکذیب این «ادعا»، روز قبل از سخنان قالیباف، اعلام کرد تعداد امضاها افزایش یافته و از ۳۴ به ۴۰ امضا رسیده است. سریال نارضایتی از وزرای اقتصادی دولت و افزایش موج گرانی در کنار عدم انجام تغییرات محسوس در سفره مردم، دلایلی بود که بهارستانی‌ها را قانع کرد تا ابراهیم رئیسی را مجبور به انجام تغییر در تیم اقتصادی کنند. تصمیمی که از اواخر سال ۱۴۰۰ مطرح شد اما با مقاومت‌های هیات رئیسه و نظرات شخص قالیباف برای تعامل بیشتر با دولت در شرایط سختی معیشت مردم، استیضاح‌ها اعلام وصول نمی‌شد.

 

رئیس سازمان اطلاعات سپاه تغییر کرد

رئیس سازمان اطلاعات سپاه برای نخستین بار از زمان تاسیس این سازمان تغییر کرد. فضای رسانه‌ای داخل کشور در ساعات ابتدایی پس از آنکه خبرگزاری تسنیم و فارس خبر تغییر رئیس سازمان اطلاعات سپاه را منتشر کردند به سکوت گذشت. هر چقدر رسانه‌های خارجی مشغول تحلیل و تدوین تئوری‌های مختلف بودند، فضای داخل تنها با بازنشر خبر خبرگزاری‌ها به این موضوع می‌پرداخت. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده است، خبر منتشرشده در سپاه‌نیوز و خبرگزاری‌های وابسته به سپاه پاسداران از زبان سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسوول روابط عمومی کل سپاه بود، خبری کوتاه که تاکید می‌کرد با حکم سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرتیپ پاسدار محمد کاظمی به سمت «رئیس سازمان اطلاعات سپاه» و حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین طائب نیز با حکم سرلشکر حسین سلامی به سمت «مشاور فرمانده کل سپاه» منصوب شدند. سردار محمد کاظمی پیش از این و قبل از این انتصاب، عهده‌دار مسوولیت «ریاست سازمان حفاظت اطلاعات سپاه» بود و حالا با حکم سردار سلامی به ریاست «سازمان اطلاعات سپاه» رسیده است. انتشار رسمی خبر این تغییر با شایعاتی درباره وضعیت حسین طائب همراه شد. به همین دلیل، صابرین نیوز برای رد این اخبار با انتشار عکسی از حسین طائب نوشت: «تشرف حجت‌الاسلام حاج حسین طائب رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه به حرم مطهر امام رضا (ع). اکانت‌های اسرائیلی و معاندین در روزهای اخیر خبر ترور و وخامت حال او را به صورت گسترده پخش کرده بودند.» سازمان اطلاعات سپاه تا پیش از سال ۱۳۸۸ «معاونت اطلاعات سپاه پاسداران» بود که در پی تغییرات ساختاری سپاه، به «سازمان اطلاعات سپاه پاسداران» ارتقا یافت. با تاسیس این نهاد اطلاعاتی جدید، حسین طائب به عنوان نخستین رئیس آن منصوب شد. حالا با گذشت ۱۳ سال، برای نخستین‌بار از زمان ارتقای این بخش از معاونت به سازمان، رئیس آن تغییر کرده است. 

♦♦♦

ایلنا: محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، گفت: تداوم نقش فعال ایران در مقابله با قاچاق موادمخدر مستلزم رفع تحریم‌های یک‌جانبه و فراسرزمینی ظالمانه، تقسیم بار مسوولیت، و ارائه کافی پشتیبانی در زمینه مسوولیت مشترک جهانی است.

ایلنا: مصطفی هاشمی‌طبا گفت: توجه داشته باشید امروز همه مدعیان در دولت جمع شده‌اند، اشخاصی مانند آقای محسن رضایی، قاضی‌زاده‌هاشمی و زاکانی که می‌گفتند کارهایی انجام می‌دهند امروز در دولت و در مدیریت هستند اما کاری نمی‌توانند انجام دهند، حال باید گفت شرایط را فقط خراب‌تر نکنند.

مهر: سردار علی گرجی‌زاده، فرمانده سابق حفاظت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: شهدای مدافع حرم رفتند تا پرچم شیعه همچنان بالا باشد. دشمنان هزینه‌های زیادی کردند تا داعش در سوریه و عراق پیروز شود ولی همین شهدا به آنها اجازه ندادند.

ایلنا: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، از برگزاری نشست گفت‌وگوهای مشترک مرزی ایران و افغانستان در پی شهادت یکی از مزربانان کشورمان در منطقه مرزی میلک خبر داد.

مهر: احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، با تاکید بر اینکه انقلاب با جهاد تبیین پیروز شد و با جهاد تبیین خواهد ماند، گفت: توطئه ناامید کردن مردم از سوی دشمن به شدت دنبال می‌شود.

فارس: سردار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، گفت: همه قایق‌ها و موشک‌انداز سپاه تولید داخل هستند.

برنا: پس از گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس‌جمهور با مردم، برخی رسانه‌ها نوشتند که این گفت‌وگو یک مصاحبه تلویزیونی تولیدی بوده که در روز ضبط شده و پخش زنده نبوده است اما کارشناسان در این‌باره چیز دیگری می‌گویند.

صداوسیما: انصاری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باید متناسب با تورم باشد که در تامین اجتماعی و مصوبه شورای عالی کار ملاک ۳۸درصدی رعایت شده و از ابتدای سال ۱۴۰۱ محاسبه می‌شود.

ایرنا:  رئیس‌جمهور با تشکر از همکاری دولت و ارتش پاکستان برای ارتقای شرایط امنیتی در خطوط مرزی دو کشور اظهار داشت: مناسبات خوب نیروهای مسلح دو کشور زمینه‌ها و شرایط امنیتی نسبتاً مناسبی را در مرزهای دو کشور به وجود آورده است.

♦♦♦

طرح مشترک افراطیون

جمهوری اسلامی نوشت: لایه‌های متعدد و متنوعی از اصحاب رسانه گرفته تا اهالی فعالیت‌های سیاسی و تقنینی و عملیاتی در دو سه سال اخیر تلاش کردند برجام احیا نشود. ماجرای کاترین شکدم که افشا شد، پرده از چهره‌های زیادی که در همین لایه‌ها دست‌اندرکار چوب لای چرخ برجام گذاشتن بودند کنار رفت. حالا دیگر بر کسی پوشیده نیست که مخالفت‌های داخلی و خارجی با برجام، طرح مشترک افراطیون داخلی و خارجی بود که توانستند با ابزارهایی که در اختیار داشتند مانع استمرار اجرای این توافق بین‌المللی شوند. دایره عملیات افراطیون بسیار فراتر از برجام بوده ولی برجام یک شاخص است.

 

مضطرب از آینده

شرق نوشت:‌ قیمت‌ها بنا بر اراده تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان بالا و پایین نمی‌رود، بلکه در عرضه و تقاضا و نظام بازار تعیین می‌شود؛ نظامی که بازیگر اصلی آن دولت‌ها و سیاست‌های اقتصادی آنهاست؛ دولت‌هایی که بی‌محابا پول چاپ می‌کنند (در حال‌ حاضر روزی بیش از سه هزار میلیارد تومان) و با عدم تعامل مناسب با جهان، راه‌های تنفس اقتصاد کشور برای رشد و توسعه اقتصادی از طریق دسترسی به بازارهای جدید و منابع سرمایه‌ای و تجهیزات و فناوری‌های نو و... را می‌بندند و با تحمیل بی‌ثباتی به مولفه مهم ارز و انرژی و نرخ بهره و تعرفه و... جامعه را نگران و مضطرب از آینده به سفته‌بازی و نه سرمایه‌گذاری وامی‌دارند.

 

بازگشت از سر استیصال

رسالت نوشت: امروز بحث بر سر مذاکرات هسته‌ای در حالی وجود دارد که آمریکایی‌ها از سر استیصال به میز مذاکره برگشتند و علت اصرار آنها بر احیای برجام به سه موضوع برمی‌گردد؛ بازگرداندن نفت ایران به بازار انرژی، استفاده از برگه ایران در انتخابات کنگره و انتخابات ریاست‌جمهوری و استفاده از توافق احتمالی در سفر منطقه‌ای بایدن. مهم‌ترین اصلی که موجب شده است آمریکایی‌ها به میز مذاکره برگردند ناموفق بودن سیاست‌های آنها در اعمال فشار حداکثری بوده که آنها را به این محاسبات رسانده است که فشارها نمی‌تواند بر کنشگری جمهوری اسلامی تاثیرگذار باشد.

 

استیضاح و استعفا

اعتماد نوشت: حجت‌الله عبدالملکی در آستانه استیضاح بود که استعفا داد. همین مساله برای فاطمی‌امین، وزیر صمت نیز اتفاق افتاد و او در شرف استیضاح بود که با ترفند رئیس مجلس گریخت تا دو ماه دیگر که وزارت صمت، تفکیک شود؛ در نتیجه دو ماه دیگر فاطمی‌امین خیلی بی‌سروصدا دیگر وزیر نخواهد بود اما درباره عملکرد خود هیچ توضیحی نداده است. روی کاغذ بین استیضاح و استعفای عبدالملکی فرقی نیست. به هر حال چه استیضاح و چه استعفا او دیگر نمی‌تواند به وزارتخانه برود و دستور صادر کند یا فاطمی‌امین دو ماه دیگر وقتی که وزارتخانه تفکیک خواهد شد دیگر وزیر نیست.