شناسه خبر : 41446 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اولین وزیر مستعفی

سفر مادورو به ایران چه عوایدی دارد؟

هفته گذشته وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی از سمت خود استعفا داده و استعفای وی هم پذیرفته شد. نخستین وعده بزرگ حجت عبدالملکی پس از نخستین نشست شورای عالی کار در دولت سیزدهم در اوایل آبان 1400، وعده ایجاد یک میلیون و 850 هزار شغل تا پایان سال 1401 بود. با این حال و با وجود اعلام وی مبنی بر ایجاد 400 هزار شغل دارای بیمه در سال 1400، گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در سال 1400 در مجموع فقط 184 هزار نفر به تعداد شاغلان اضافه شده است. آنگونه که خراسان گزارش داده است، با این حال مهم‌ترین و جنجالی‌ترین تصمیم وزارت کار در دوره عبدالملکی را باید مرتبط با تعیین دستمزد کارگران در سال 1401 دانست. در زمینه افزایش حقوق کارگران، تعیین افزایش 57درصدی حقوق برای حداقل‌بگیران تحت پوشش قانون کار علاوه بر فشار به واحدهای اقتصادی و تبعاتی از جمله تعدیل نیروی کار، استخدام نکردن نیروی جدید و خروج برخی نیروها از شمول حمایت‌های بیمه‌ای، موجب افزایش هزینه‌های تولید و یکی از عوامل افزایش تورم در ابتدای امسال اعلام شده است. این مساله همچنین به دلیل فشار به هزینه‌های دولت برای افزایش حقوق کارگران طرف قرارداد با دستگاه‌های دولتی، موجب ایجاد خطر کسری بودجه و تبعات تورمی ناشی از آن نیز می‌شود. علاوه بر عملکرد عبدالملکی در قامت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مواضع قبلی وی نیز که هرازگاهی در رسانه‌ها بازنشر می‌شد در لطمه به جایگاه وی و حتی دولت موثر بود. ادعای سال‌های گذشته وی درباره ایجاد شغل با یک میلیون تومان و ادعای فروردین‌ماه سال گذشته وی مبنی بر امکان رساندن قیمت دلار به کمتر از 15 هزار تومان و نگه داشتن آن در همان سطح به مدت دو ماه، با ارزپاشی به میزان ۳۰۰ میلیون دلار در همین راستا قابل ارزیابی است. آخرین نمونه اظهارنظرهای قبلی وی که بازنشر شد به موضوع تحریم‌ها برمی‌گردد که وی در سخنانی مدعی شده بود که تحریم‌ها زمانی می‌تواند اقتصاد کشور را تحت فشار قرار دهد که آمریکا شریک تجاری اصلی ما باشد درحالی‌که ایران با آمریکا تجارت بسیار کمی دارد. واضح است که این شناخت شعاری و ناقص از مسائلی نظیر تحریم، ایجاد اشتغال و بازار ارز نشان می‌دهد که وی اشراف کافی به جایگاه مهمی که داشته ندارد و حضور وی هزینه‌های سیاسی و رسانه‌ای زیادی را برای دولت ایجاد می‌کرد.

 

پیوند ملت‌های ایران و ترکمنستان

رئیس‌جمهور در نشست مشترک با همتای ترکمنستانی خود گفت: روابط ایران با ترکمنستان رابطه همسایگی نیست، بلکه رابطه برادری، تمدنی، فرهنگی و خویشاوندی و بسیار عمیق است. «سیدابراهیم رئیسی»، در نشست مشترک با همتای ترکمنستانی خود در مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد گفت: لازم می‌دانم از رئیس‌جمهور ترکمنستان و هیات عالی‌رتبه به خاطر حضور در جمهوری اسلامی ایران و اجابت دعوت به کشورمان تشکر کنم. وی افزود: بدون تردید حضور رئیس‌جمهور و هیات عالی‌رتبه کشور دوست، برادر و همسایه ترکمنستان می‌تواند، نقطه عطفی برای روابط بین دو کشور شود، در این سه دهه روابط خوبی با ترکمنستان داشتیم و سفر چند ماه گذشته من به عشق‌آباد توانست برخی از همکاری‌ها را بین ایران و ترکمنستان فعال‌تر کند؛ به‌ویژه در حوزه سوآپ گازی و ترانزیت حمل‌ونقل گام‌های خوبی برداشته شد. رئیس‌جمهور به ظرفیت همکاری بین دو کشور در بیش از سه دهه اشاره کرد و گفت: باید در حوزه اقتصادی، تجاری، آب و انرژی بین دو کشور همکاری‌های بسیاری صورت گیرد و قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها بین دو کشور امضا شود تا زمینه همکاری‌ها بین دو کشور ارتقا یابد. رئیسی تاکید کرد که روابط ایران با ترکمنستان رابطه همسایگی نیست، بلکه رابطه برادری، تمدنی، فرهنگی، خویشاوندی و بسیار نزدیک و عمیق است. رئیس‌جمهور در این نشست از رئیس‌جمهور سابق ترکمنستان که گام خوبی در جهت توسعه روابط دو کشور برداشته است، تشکر و اظهار امیدواری کرد که در دوره ریاست‌جمهوری فرزند او به عنوان رئیس‌جمهور جدید نیز گام‌های موثری برداشته شود. وی با بیان اینکه مذاکرات دو کشور نشان‌دهنده اراده جدی تهران-عشق‌آباد بر توسعه روابط است، گفت: اجرای تفاهم‌نامه‌های امروز و از همه مهم‌تر مصمم بودن ما برای به امضا رساندن سندی مربوط به دو دهه آینده بیانگر اهمیت رابطه با ترکمنستان است. رئیسی همکاری با کشورهای دریای خزر را یکی از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: ما از اجلاس آینده که قرار است با میزبانی ترکمنستان برگزار شود استقبال می‌کنیم و بدون تردید همکاری‌های دو کشور به همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی منتهی خواهد شد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه در این مذاکرات مشخص شد دیدگاه دو کشور نسبت به افغانستان نزدیک به هم است، گفت: ما معتقد هستیم در افغانستان باید دولتی فراگیر به نمایندگی از تمام احزاب سیاسی وجود داشته باشد و بر مردم آن حکومت کند. همچنین «محمد بردی‌اف» در این نشست گفت: در نشست و دیدار دوجانبه با رئیس‌جمهور ایران درباره موضوعات مختلف گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردیم که در این دیدار بر توسعه و گسترش همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی و حجم تبادلات بحث و بررسی شد. وی افزود: همچنین در زمینه همکاری‌ها در حوزه انرژی، حمل‌ونقل بین تهران و عشق‌آباد گفت‌وگو و قرار شد تلاش‌های خود را در این زمینه ارائه کنیم. تاکید دو کشور برای گسترش روابط در زمینه‌های فرهنگی و انسانی در جهت پیوند بین ملت‌ها از دیگر موضوعات مطرح‌شده است. رئیس‌جمهور ترکمنستان این را هم گفت که مذاکراتی درباره حوزه خزر که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، صورت گرفته است.

 

مادورو در ایران

 نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، با هیات همراه خود سفری به ایران داشت. وی در این سفر با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، دیدار کرد. همچنین روسای‌جمهور ایران و ونزوئلا، در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد سند همکاری‌های جامع راهبردی ۲۰ساله دو کشور را امضا کردند. ایران و ونزوئلا علاوه بر سند جامع همکاری‌های راهبردی ۲۰ساله، اسنادی را برای همکاری در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، گردشگری، اقتصادی، نفتی و پتروشیمی امضا کردند. گفتنی است دومین نفتکش آفراماکس ساخت شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) که به سفارش ونزوئلا ساخته شده است، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی و نیکلاس مادورو، روسای جمهور ایران و ونزوئلا تحویل شرکت نفت این کشور شد. رئیسی با ابراز خرسندی از تحویل این نفتکش به کشور دوست و برادر ونزوئلا افزود: در شرایطی که دشمنان ایران و ونزوئلا تلاش می‌کنند با اعمال محدودیت‌های بسیار و تحریم‌های ظالمانه سد راه پیشرفت ملت‌های آزاد ایران و ونزوئلا شوند، تحویل نفتکش ۱۱۳ هزار‌تنی ساخته‌شده توسط مهندسان و صنایع کشتی ایران به ونزوئلا، نمونه‌ای از ظرفیت‌ها و توانمندی بالای ایران در صدور خدمات فنی و مهندسی به جهان و اثبات کارآمدی الگوی اقتصاد مقاومتی است. رئیسی اظهار کرد: ساخت و تحویل این نفتکش که مورد تایید گروه فنی و مهندسی ونزوئلا نیز قرار گرفته است، علاوه بر اینکه به دولت ونزوئلا در دستیابی به هدف استقلال در حمل‌ونقل دریایی کمک خواهد کرد، یک بار دیگر نشان می‌دهد که اراده و اتحاد ملت‌ها و دولت‌های مبارز و انقلابی بسیار قوی‌تر و کارآمدتر از تحریم آمریکایی‌هاست. رئیس‌جمهور ادامه داد: از سوی دیگر ایران و ونزوئلا به عنوان دو اقتصاد مکمل و پشتیبان یکدیگر، از طریق تکمیل و مرتبط کردن زنجیره‌های تامین در هر دو کشور قادر خواهند بود در جهت رفاه و توسعه ملت‌های خود حرکت کنند. این نوع همکاری مشترک، الگویی مناسب برای همه کشورهای درحال توسعه و مستقل است که ببینند می‌توان با همکاری و تعامل کارهای بزرگی انجام داد.

 

هیات دولت زیر ذره‌بین مجلس

 برخی اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی در ایران از یک‌سو و نیز اعتراضات بازنشستگان یا برخی اصناف دیگر در گوشه و کنار کشور موجب شده است تا نمایندگان مجلس طرح استیضاح وزیر کشور را به جریان بیندازند. از سوی دیگر اقدامات ایران در عرصه بین‌المللی و داخلی سوژه توئیت‌های نمایندگان مجلس است. آنگونه که همشهری آنلاین گزارش داده است، جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، نماینده مردم شهرهای تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح‌آباد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در توئیتر خود نوشت: افزایش ناامنی در کشور؛ ترورهای خیابانی، هک‌شدن ‌دوربین‌های شهری تهران، سرقت‌های سازمان‌یافته، انتخاب استانداران ضعیف، عدم ارتباط پارلمانی مناسب، مدیریت نادرست تجمعات مردمی و تیراندازی گشت ارشاد، محور سوال ثبت‌شده از وزیر کشور در سامانه نظارت مجلس است؛ گام بعدی، استیضاح جناب وحیدی خواهد بود. احمد نادری، نماینده مردم تهران و نایب‌رئیس کمیسیون آموزش هم در حساب کاربری خود به اقدام ایران در توقیف کشتی‌های یونانی اشاره داشت و با انتشار هشتگ قطعنامه شورای حکام نوشت: «اقدام متقابل غیرمتوازن یعنی اگر یک کشتی را متوقف کنند، دو کشتی متوقف می‌شود؛ اگر یک مدافع حرم را ترور کنند، سه فرمانده امنیتی‌شان در منطقه به هلاکت می‌رسد؛ اگر قطعنامه نمادین بدهند بند و بساطشان به صورت عملی جمع می‌شود. خلاصه اینکه یکی بزند ده‌تا می‌خورد...» مهدی اسماعیلی،‌‌ نماینده مردم شهرستان میانه و عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری هم به مساله تعدیل کادر درمانی کشور اشاره داشت و در توئیتر خود نوشت: «تصمیم بر تعدیل کادر درمان آن هم پس از دو سال مجاهدت ماندگار به‌هیچ‌وجه تصمیم منصفانه‌ای نیست. انتظار می‌رود نه‌تنها این پرستاران عزیز مطابق قانون کار استخدام شوند بلکه مطالباتشان متناسب با شأن و منزلت آنها مورد توجه جدی قرار گیرد.» محمدرضا احمدی‌سنگری، نماینده مردم رشت و خمام در مجلس و عضو کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و اصل 90 نیز درباره لایحه رتبه‌بندی معلمان نوشت: «بررسی اجرای رتبه‌بندی معلمان در صدر اولویت‌های کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار دارد. مهلت تدوین آیین‌نامه اجرایی به زودی پایان می‌پذیرد و دولت پس از اصلاح جزئی و نهایی باید بلافاصله رتبه‌بندی را اجرایی کند.» 

♦♦♦

ایسنا: بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت، تصریح کرد: تا اطلاع ثانوی از من یک تکذیبیه در زمینه هرگونه شایعه گرانی بنزین داشته باشید.

مهر: موسوی‌لارگانی، نماینده مجلس، بیان کرد: بنده همان ابتدا مطمئن بودم که با حذف متخصصان و تبدیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به حیاط‌خلوت وزیر مستعفی، نه‌تنها این وزارتخانه دچار مشکل شده بلکه کل کشور دچار مشکل می‌شود که این اتفاق هم افتاد.

ایرنا:‌ اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، از دستور رئیس‌جمهور برای پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون‌تومانی ساخت مسکن روستایی خبر داد و گفت: از ابتدای تیرماه دستورالعمل پرداخت وام ۲۰۰میلیون‌تومانی مسکن روستایی به بانک‌ها ابلاغ می‌شود.

ایسنا: معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس، در تذکر به رئیس‌جمهور بیان کرد: آیا رواست که منطقه آزاد چابهار به عنوان پیشران توسعه مکران طی شش ماه بدون مدیرعامل باشد؟ این درحالی است که قرار بود این بنگاه اقتصادی محرک اقتصاد ملی و فراملی باشد و اکنون حتی از پرداخت حقوق کارکنان خود بازمانده است.

تسنیم: سرلشکر حسین سلامی گفت: امروز هم در جنگ اوکراین کندی حرکت روس‌ها به ضعف در آمادرسانی مربوط است یعنی سیستم آماد همپای عملیات نیست، به همین دلیل خوداتکایی واحدهای کوچک در حد امکان هم باید مورد توجه قرار گیرد.

ایرنا: سیداحمد حسینی، سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، گفت: سه پرتاب تحقیقاتی برای ماهواره‌بر ذوالجناح برنامه‌ریزی شده که تاکنون یک پرتاب تحقیقاتی انجام شده و دو پرتاب تحقیقاتی دیگر در پیش است.

ایکنا: حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اینکه برای تحول در امور قرآنی نیاز به نهاد جدید نداریم، گفت: ما به اندازه کافی نهاد داریم، حتی بسیاری از این نهادها باید تعطیل شود. برای رسیدن به این کار باید نگاه مسوولان فرهنگی تغییر کند.

ایلنا: سیدالبرز حسینی، نماینده مردم خدابنده در مجلس طی تذکری ضمن انتقاد از افزایش قیمت کالاهای اساسی از دولت خواست هرچه سریع‌تر اقدام شجاعانه‌ای برای مهار قیمت‌ها انجام دهد.

♦♦♦

چه بر متروپل رفت؟

اطلاعات نوشت: اگر پلاسکو، یک ساختمان قدیمی و فرسوده بود، متروپل ورای فقر مدیریت و فساد پشت پرده، یک بنای تازه و شیک محسوب می‌شد. تا روزی که ساختمانی می‌ریزد، اتومبیلی کشته می‌دهد، سانحه‌ای در هوا یا روی ریل رخ می‌دهد، کودکی در سطل زباله در پی غذاست، جوانی امیدهایش را برای تشکیل خانواده و خرید یک اتاق از دست داده، یا پدری از شرم فقر در خانواده‌اش مستاصل و درمانده است، امنیت فقط یک مفهوم انتزاعی است، یک شعار و حتی یک موضوع مبهم و ناشناخته است که باید دوباره و هر روز تعریف شود و مورد تفسیر و بازفهمی قرار گیرد، نه فقط برای مردم، که ابتدا و بیشتر برای مسوولان!

 

درگیری‌های لفظی بر سر خروج ایران از NPT

سازندگی نوشت: گزارش‌های غیررسمی از جلسه فوق‌العاده مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر می‌دهد. کانال تلگرامی عماریون که از هواداران دولت و سعید جلیلی است، نوشت: جلسه فوق‌العاده مجمع تشخیص مصلحت نظام بسیار مهم و حائز اهمیت بود و سیاستگذاری جدید و تصمیمات مهمی پس از این جلسه اتخاذ خواهد شد. در این جلسه سعید جلیلی طرح خروج ایران از NPT را به صورت مفصل مطرح کرد که با مخالفت آملی لاریجانی، علی لاریجانی و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی روبه‌رو شد. تا جایی که این بحث به درگیری لفظی بین جلیلی و علی لاریجانی هم ختم شد.

 

رشد در تک‌صدایی میسر نمی‌شود

رسالت نوشت: پیام انتصاب سیدعباس صالحی به عنوان مدیرمسوول روزنامه اطلاعات، مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور در ماه‌های اخیر بود، چراکه خلاف حرکت کلی کشور بود. مخاطب این پیام تنها سیدعباس صالحی نیست؛ رونوشت این پیام به خیلی افراد و جریان‌ها می‌رسد. رونوشت این پیام تمام کسانی‌اند که حکمت چندصدایی را نمی‌فهمند. پیش خود می‌پرسند اگر یک جریان حق است و جریان دیگر باطل، اگر یک جریان خیر است و جریان دیگر شر، پس چرا باطل و شر حذف نشود؟ در حالی‌که هر جریان کمی از خیر را دارد و کمی از شر را و این دو باید هم را تعدیل کنند. در فضای تک‌صدا، رشد امکان‌پذیر نیست.

 

دلگرم به گروه خودسر

اعتماد نوشت: محمد مهاجری گفت: معتقدم تاکنون اراده‌ای برای جمع کردن بساط اتفاقاتی نظیر آنچه در حرم امام‌خمینی رخ داد وجود نداشته و حالا هم خوشبین نیستم که در آینده نزدیک با آن برخورد شود. دلیلش را لااقل در جناح اصولگرا به خوبی فهم کرده‌ام. به‌طور مشخص و دقیق می‌گویم جناح اصولگرا برای حمله به رقیب، یک جریان تندرو پای‌کار لازم داشته که همیشه آن را به عنوان گروه فشار برای رسیدن به اهداف سیاسی خود یا جلوگیری از رسیدن حریف به اهدافش تربیت کرده. حتی اگر تربیت هم نکرده، به وجودش دلخوش و دلگرم است.