شناسه خبر : 41230 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ترور در تهران

قالیباف همچنان رئیس مجلس ماند

هفته گذشته شهید «حسن صیادخدایاری»، در مقابل منزلش ترور شد و به شهادت رسید. یک منبع آگاه درباره این موضوع به خبرآنلاین توضیح داده است: یکی از مدافعان حرم در یکی از کوچه‌های فرعی خیابان مجاهدین اسلام تهران به دست دو نفر موتورسوار با شلیک پنج گلوله ترور شد و به شهادت رسید. این ترور در نزدیک منزل این شهید و هنگامی که وی قصد ورود به منزل خود را داشته به وقوع پیوسته است. ضاربان تحت تعقیب نیروهای امنیتی هستند. وی در حالی ترور شد که در داخل خودرو خود (پراید سفید) در مقابل منزل مسکونی‌اش قرار داشت. در این راستا، علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، با بیان اینکه دستورات لازم جهت شناسایی و دستگیری عاملان خبیث این جنایت تروریستی صادر شده است، تاکید کرد: برخورد دستگاه قضایی با این عناصر تروریست عبرت‌آموز خواهد بود و مرتکبان این جنایت به اشد مجازات محکوم خواهند شد. همچنین در این راستا، «مجید میراحمدی»، دبیر شورای امنیت کشور، بیان کرد: ترور شهید خدایی به‌طور قطع توسط رژیم صهیونیستی انجام شده است و جنایتکاران باید آماده سیلی سخت ایران باشند. گفتنی است،‌ مجتبی ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم گفت: وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و نیروی انتظامی سرنخ‌هایی از ضاربان سرهنگ شهید صیاد خدایی پیدا کرده‌اند و به زودی آنان را دستگیر می‌کنند.

 

ابقای قالیباف

در هفته‌ای که گذشت، محمدباقر قالیباف برای سومین سال متوالی به عنوان رئیس مجلس دوره یازدهم انتخاب شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی مجلس، محمدباقر قالیباف را به عنوان رئیس مجلس در دومین سال دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی انتخاب کردند. از 281 آرای مأخوذه، محمدباقر قالیباف با 194 رای به عنوان رئیس مجلس انتخاب شد.  او این‌بار با سه رقیب دیگر وارد میدان شده بود و برخلاف اجلاسیه‌های اول و دوم که هربار ۲۳۰ رای کسب کرد در این اجلاسیه با ریزش رای روبه‌رو شد و تنها ۱۹۴ رای مثبت نمایندگان پشتیبان ریاست او بر پارلمان شد. طبق نتیجه این رای‌گیری، نامزد پایداری‌ها، مرتضی آقاتهرانی ۵۳ رای کسب کرد و الیاس نادران ۲۱ رای و فریدون عباسی ۳ رای به دست آوردند. آرای باطله نیز ۱۰ رای بوده است. بررسی انتخابات هیات‌رئیسه مجلس در ادوار مختلف حکایت از آن دارد که علی لاریجانی و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دو چهره‌ای هستند که در ادوار یازده‌گانه مجلس بیشترین دوره ریاست مجلس را به نام خود ثبت کرده‌اند. علی‌اکبر ناطق نوری هم پس از این دو نفر، با سابقه ریاست مجالس چهارم و پنجم، در جایگاه سوم قرار دارد.

گفتنی است در جریان این رای‌گیری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۱۲ عضو هیات‌رئیسه مجلس یازدهم را در سومین سال فعالیتش مشخص کردند. هیات‌رئیسه جدید نسبت به سال گذشته با تغییراتی مواجه شده است. نواب رئیس علی نیکزاد و عبدالرضا مصری انتخاب شدند و دبیران هم عبارت‌اند از محسن دهنوی، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، محمد رشیدی، علی کریمی‌فیروزجایی، احمد امیرآبادی‌فراهانی و احمد نادری. همچنین ناظران هم عبارت‌اند از سیدنظام موسوی، علیرضا سلیمی و محمدرضا دشتی‌اردکانی.

 

نیاز فوری به گشایش اقتصادی

هفته گذشته خبر رسید که رئیس دولت تدبیر و امید به همراه شماری از اعضای کابینه‌های یازدهم و دوازدهم در نشستی، مسائل و مشکلات جاری و موضوعات مهم کشور را مورد بررسی قرار دادند. در این نشست برخی از وزرای سابق گزارش‌هایی ارائه کردند. حسن روحانی در  این نشست بیان کرد: نیاز امروز کشور گشایش اقتصادی، رفع عزتمندانه تحریم‌ها و رفع برخی تنگناهای اقتصادی و ایجاد سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی است. این ضرورت باید مورد توجه همه دغدغه‌مندان نظام قرار گیرد. وی تاکید کرد: رفع عزتمندانه تحریم در مذاکرات موثر از اولویت‌های ایجاد گشایش اقتصادی است. وی اظهار کرد همه ما فارغ از سلایق و دیدگاه‌های سیاسی و اختلاف نظرهای احتمالی موظفیم به دولت سیزدهم کمک کنیم. مردم نیز همین انتظار را از ما دارند. از این منظر دولت دوازدهم کمک به دستگاه اجرایی برای رفع مشکلات را وظیفه خود می‌داند.

 

سقوط یک فروند هواپیمای جنگنده

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان از سقوط یک فروند هواپیمای جنگنده اف ۷ در شرق اصفهان خبر داد. محمدرضا جان‌نثاری روز سه‌شنبه گفت که این جنگنده در اطراف منطقه انارک از توابع شهرستان نایین سقوط کرده است. وی افزود: ماموریت این جنگنده، تمرین تیراندازی آموزشی بود که در ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه دچار سانحه شد. در این حادثه خلبان و کمک‌خلبان به نام‌های سرگرد قاسم زمانی و ستوان یکم محمدجواد بای به شهادت رسیدند.

 

سفر رئیسی به عمان

 هفته گذشته رئیس‌جمهور کشورمان به عمان سفر کرد و در قصرالعلم مورد استقبال رسمی «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان این کشور قرار گرفت. سید ابراهیم رئیسی که به منظور دیداری رسمی به عمان سفر کرده بود، در قصر العلم مورد استقبال رسمی «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان این کشور قرار گرفت. گفتنی است که هیثم بن طارق آل سعید در حاشیه سفر یک‌روزه رئیسی به عمان، هدیه‌ای ویژه داد. «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان در حاشیه سفر یک‌روزه رئیس‌جمهور کشورمان به این کشور، شمشیری زیبا به مهمان خود هدیه داد. عمانی‌ها رسم دارند به مهمان خاص خود، هدایای ویژه‌ای بدهند.

 

شیطنت خبری

هفته گذشته خبری در ارتباط با نقل‌قولی که امیر قطر از رهبر انقلاب روایت کرده بود منتشر شد. در این راستا خبرگزاری تسنیم گزارش داده است، یک نگاه ساده نشان می‌دهد این ترجمه کاملاً معیوب و شیطنت‌آمیز و با مقاصد سیاسی انجام شده است. در روزهای گذشته با ارجاع به یک خبر شبکه الجزیره درباره دیدار اخیر امیر قطر با رهبر معظم انقلاب، این ترجمه از خبر مذکور دست به دست می‌شود که وزیر خارجه قطر گفته رهبری ایران به هیات قطری اعلام کرده که «آماده سازش درباره پرونده ایران است». حال آنکه یک نگاه ساده نشان می‌دهد این ترجمه کاملاً معیوب و شیطنت‌آمیز و با مقاصد سیاسی انجام شده است. الجزیره در خبر خود این سخن را به نقل از رهبر انقلاب درج نکرده بلکه از کلمه Leadership استفاده کرده که در عرف دیپلماتیک از آن به «مقامات» تعبیر و ترجمه می‌شود. بنابراین ترجمه آن به رهبر ایران کاملاً غلط است. ضمیر They به معنی «آنها» در جمله هم نشان می‌دهد که منظور نه یک فرد، بلکه جمعی از مقامات است. همچنین این شبکه از کلمه «Compromise»  استفاده کرده که غالباً به معنای مصالحه است. برخی ترجمه‌های شیطنت‌آمیز تعمداً از کلمه سازش برای آن استفاده کرده‌اند تا پیام خاصی را مخابره کنند. حال آنکه سازش در عرف فارسی با آنچه compromise  در انگلیسی توصیف می‌شود کاملاً متفاوت است. سازش به معنی عقب‌نشینی از مواضع، نسبتی با ترجمه Compromise ندارد.

 

تحریم‌ها مهم است یا خیر؟

سخنان خانم النا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل، درباره تحریم‌های ایران بازتاب زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت. آن‌گونه که شرق گزارش داده است، نکته درخور توجه درباره حضور خانم دوهان در ایران، استقبال چشمگیر رسانه‌های حامی دولت از سخنان او و تاکید بر صحت مواضع او است. البته مساله این نیست که آیا سخنان گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره تحریم‌های ایران درست بوده یا نه؟ زیرا حتی قبل از حضور او در ایران هم نشانه‌های بسیاری دال بر صحت این دست ادعاها وجود داشت؛ یعنی در واقع اهمیت سخنان خانم دوهان این نیست که حرف جدیدی درباره تحریم‌ها داشته باشد؛ بلکه اهمیت آنجایی است که یک فرستاده رسمی سازمان ملل آثار منفی و مخرب تحریم بر اقتصاد ایران و حتی سلامت و جان ایرانیان را تایید کرده است؛ اما موضوع این یادداشت ناظر به چیز دیگری است؛ اینکه استقبال حامیان دولت و رسانه‌ها و جریان‌های مخالف برجام از موارد ذکرشده از سوی خانم دوهان چگونه قابل تفسیر است؟ در تمام سال‌های گذشته و حتی تا همین الان، مخالفان برجام و حامیان دولت فعلی بر این نکته تاکید داشتند که سهم تحریم‌ها در مشکلات اقتصادی ایران بسیار کم است و ریشه اصلی این مشکلات در جای دیگری یعنی سوءمدیریت داخلی نهفته است. بارها در تمام سال‌هایی که تنور مذاکرات داغ بوده، به‌ویژه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم شاهد بودیم که این طیف تاکید داشت حداکثر بین 20 تا 30 درصد مشکلات اقتصاد ایران ناشی از تحریم‌های آمریکاست. همین الان هم این نگاه در ادامه همین خط نظری بر جدا بودن امکان حل مشکلات اقتصاد ایران از وضعیت سیاست خارجی تاکید دارد. سوال این است، جریانی که سال‌هاست بر چنین چیزی تاکید کرده، امروز چطور می‌تواند مدافع اظهارات گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره نقش عمیق تحریم‌ها بر اقتصاد ایران باشد و بر همین مبنا هم اقدام به مطالبه‌گری سیاسی کند؟ هرچند سابقه 9ماهه مدیریت یکدست همین تفکر بر کشور تا اینجا به‌خوبی نشان داده که ایده جدا بودن اقتصاد از سیاست خارجی چقدر واقع‌بینانه است. اما فرض بگیریم که این جریان مسلط تا دیروز متوجه این واقعیت نبوده و سخنان خانم دوهان چشم او را بر واقعیت گشوده است. به عبارتی بیاییم بدون نگاه به گذشته و لحاظ کردن آن، صرفاً به آینده نگاه کنیم. تایید و تبلیغ سخنان خانم دوهان از نظر سیاسی باید تنها یک نتیجه عملی داشته باشد و آن هم افزایش انگیزه‌ها برای حصول نتیجه در مذاکرات احیای برجام و البته پس از آن اصلاح اشکالات سیاست خارجی کشور است. به عبارتی اگر امروز بیاییم و عمق تاثیر مخرب تحریم بر اقتصاد ایران را مطابق گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل بپذیریم، اما هم‌زمان با این ادعا که می‌توانیم بدون برجام کار کنیم، مذاکرات احیای برجام را با محاسباتی غیرواقعی و احتمالاً بی‌نتیجه پیش ببریم، دچار یک تناقض رفتاری بزرگ شده‌ایم. به عبارتی اگر این گزارش را درست بدانیم، نتیجه عملی آن باید تشدید تلاش‌ها و جدیت ما برای احیای برجام باشد و در مقابل اگر جدیتی برای احیای برجام نداریم، باید توضیح دهیم که تکلیف گزارش خانم دوهان از نظر ما چیست؟ 

♦♦♦

جماران: سیدمحمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری، گفت: شاید بخشی از اصلاح و توزیع عادلانه یارانه‌ها به خاطر همین است که ما دیگر فقیر مطلق نداشته باشیم. حدود ۱۲ میلیون نفر در کشور چنین وضعی دارند و باید از این مرحله عبور کنیم و نگاه و توصیه‌هایی را که امام داشتند، امروز عملیاتی کنیم.

تسنیم: آیت‌الله مهدوی، امام جمعه موقت اصفهان، گفت: نظارت‌های دولت پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها باید تشدید شود چرا که فشار اقتصادی بر روی مردم زیاد است و نباید بی‌توجهی‌ها شرایط را تشدید کند.

ایرنا:  رئیس‌جمهور «قانون نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور» را برای اجرا به وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد.

فارس: روسای کمیته‌های انتخابات جبهه اصلاحات بدون تغییر انتخاب شدند و بر این اساس شهیندخت ملاوردی، ابراهیم اصغرزاده، محمود صادقی، جواد امام و الیاس حضرتی به عنوان اعضای هیات‌رئیسه جبهه اصلاحات ایران ابقا شدند.

تسنیم: مرتضی مطیعی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان خواستار تسریع در اعطای تسهیلات فرزندآوری و جوان‌سازی جمعیت شد.

 ایرنا: محمد علیپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: دشمنان انقلاب سعی در ایجاد تفرقه و ایجاد ناآرامی در استان داشتند که حضور رئیس‌جمهور در استان آذربایجان‌غربی خنثی‌کننده این توطئه‌ها و تحریکات آنان بود.

فارس: آیت‌الله سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اردبیل با بیان اینکه دولت با نظارت بر بازار از بالا رفتن قیمت کالاها جلوگیری کند، اظهار کرد: از دولت می‌خواهم این اجناس را به وفور وارد بازار کرده و دستگاه‌های نظارتی مربوطه نیز باید با جدیت تمام قیمت این کالاها را کنترل کنند.

فارس: وبگاه آمریکایی «۱۹۴۵» در توصیف زیردریایی‌های کلاس کیلو ایران نوشت که این زیردریایی‌ها بزرگ‌ترین و حرفه‌ای‌ترین زیردریایی‌های بی‌صدا در نیروی دریایی ایران است.

ایلنا: هدایت آقایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، گفت: امروز ایران با داشتن بیش از ۸۵ میلیون نفر جمعیت با آسیب شدید در زمینه کسب‌وکار و پایین آمدن درآمدها روبه‌رو است. یک گسست طبقاتی در حال شکل گرفتن است، طبقه فرودست، متوسط و بالادست در حال اضمحلال و از بین رفتن هستند.

♦♦♦

مطالبات عمومی بالا رفته است

اطلاعات نوشت:‌ دولت سیزدهم از زمان به دست‌گرفتن زمام امور هرروز با وعده جدیدی که داده است سطح مطالبات مردمی را بالا و بالاتر برده و حتی برای برآوردن این خواست‌ها زمان هم تعیین کرده است. از سوی دیگر هرکدام از وزیران به‌نوبه خود از بالا رفتن فروش نفت‌وگاز و افزایش درآمدهای ارزی حاصل از آن و بازگرداندن روز افزون ارز به سیستم پولی کشور سخن گفته یا از افزایش صادرات غیر‌نفتی خبر داده‌اند. برای مثال وزیر نفت در یکی، دو روز گذشته اظهار کرده: وصول ارزی صادرات گاز بیش از چهار برابر سال ۹۹ رشد داشته ‌است.

 

رئیسی مستثنی نیست 

شرق نوشت: هیچ‌یک از دولت‌های بعد از انقلاب نتوانسته‌اند برنامه‌های اقتصادی توسعه را به نتیجه مطلوب و دلخواه برسانند. دولت رئیسی هم از این قاعده مستثنی نیست. هر دولت دیگری هم جای دولت رئیسی بود، با اندک تفاوتی در شیوه برخورد دچار این بحران‌ها می‌شد؛ همان‌گونه که دولت پیشین نیز با تبعات افزایش قیمت بنزین روبه‌رو شد. دست بر قضا حذف ارز چهارهزارو 200‌تومانی و آزادسازی قیمت کالاهای اساسی قرار بود در دولت روحانی انجام شود که او زیر بار نرفت و این ‌بار را بر دوش دولت بعدی گذاشت. البته از سوی دیگر هم بعید بود با حوادث آبان 98 دیگر اراده جدی برای اجرایی‌ کردن این برنامه وجود داشته باشد.

 

کدام اتفاق سخت و ترسناک؟

رسالت نوشت: تاکید چندباره دولتمردان بر اینکه دولت پا در مسیر سختی گذاشته یا آنکه رئیس‌جمهور آبروی خود را در دست گرفته، صرف‌نظر از تلاش مخلصانه‌ای که دولتمردان به خرج داده‌اند، از منظر رسانه درست نیست. مخاطب، به‌ویژه اگر کمتر برخوردار و نگران آینده باشد، از خود سوال می‌کند که مگر چه اتفاق سخت و ترسناکی قرار است رخ دهد که دولتمردان در مواجهه با مردم، مرتب اینگونه سخن می‌گویند. ضمن آنکه تجربه هم نشان داده که هر کس با جلب همراهی مردم، پا در مسیر اصلاحات جدی بگذارد، جایگاه بالاتری هم در میان مردم خواهد یافت.

 

از اصلاحات چه مانده؟

فرهیختگان نوشت: تاجیک از چهره‌های فکری جریان اصلاحات گفت: آن چیزی که امروز به‌عنوان جریان رسمی اصلاح‌طلبی نامیده می‌شود به یک معنا به جریان اصلاح‌طلبی خیانت کرده و آن را تقلیل داده و فشرده کرده و تمامی ساحات آن را زیرسایه خود و تحت‌الشعاع بازی قدرت و سیاست قرار داده و فراموش‌کرده که چهره گفتمان، از خود قدرت و سیاست ساطع می‌کند. اصلاحات امروز آن سرمایه اجتماعی و آن استعدادی را که زمانی می‌توانست به‌صورت ایجابی نیروهایی را بسیج کند و با طرح مفاهیم و ایده‌ها و آموزه‌های نو و گفتمان متفاوت عمل کند، از دست داده است.