شناسه خبر : 39766 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مجلس در جاده فرعی

بهارستان‌نشینان چقدر به مسائل معیشتی جامعه بها می‌دهند؟

مجلس یازدهم وارد هجدهمین ماه فعالیت خود می‌شود. در حالی که از نظر منتقدان مجلس اغلب به موضوعات فرعی و مغایر با اولویت‌های معیشتی مردم می‌پردازد و همین حاشیه‌های مجلس یازدهم را برجسته کرده است. آن‌گونه که خبرآنلاین گزارش داده است، یکی از این موضوعات، اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها و مجلس است. شرایط احراز صلاحیت‌ها، تعیین شرط سنی، تعریف رجل سیاسی و... ازجمله مسائلی بود که در طرح مجلس یازدهم برای اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری با انتقادات گوناگونی مواجه شد. ایرادات شورای نگهبان به طرح مجلس، به ارسال طرح به هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام منجر شد که بعد از چندین مرحله رفت و برگشت طرح مجلس، در نهایت، این شورای نگهبان بود که با ارسال مصوبه شرایط نامزدهای انتخابات به وزارت کشور، راه مجلس را برای قانونگذاری درباره شرایط نامزدهای ریاست‌جمهوری سخت کرد. یکی دیگر از این طرح‌ها، طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی است. این طرح با انتقادات گسترده افکار عمومی همراه شد. نخبگان سیاسی معتقد بودند که پیامدهای اجرای طرح، به اعتماد ملی نظام ضربه می‌زند. منتقدان این نکات را برجسته کردند که دستاورد این طرح می‌تواند قطع جریان آزاد اطلاعات باشد که حاشیه امنیتی برای مسوولان به‌خصوص مسوولان فاسد خواهد ساخت. همچنین ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی یکی دیگر از این موارد است. یکی از بخش‌های پرسروصدای این طرح واگذاری مدیریت اینترنت به نیروهای مسلح بود که با واکنش‌های زیادی مواجه شد. منتقدان معتقد بودند این طرح در نهایت به فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی منجر خواهد شد که در شرایط تحریم، فعالیت بخش قابل‌توجهی از فعالان این حوزه، زنان خانه‌دار، بی‌سرپرست و مشاغل خانگی را متوقف خواهد کرد. طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده هم از جمله این طرح‌ها بود. چالش این طرح در افکار عمومی حول مساله غربالگری قبل از زایمان بود. در این طرح که اکنون به تصویب شورای نگهبان نیز رسیده و تبدیل به قانون شده، شرایط انجام آزمایش غربالگری جنین و سقط‌جنین پزشکی سخت‌تر شده، ارائه داروهای هورمونی جلوگیری از بارداری در داروخانه‌ها با محدودیت روبه‌رو است و هرگونه توزیع رایگان و ارائه اقلام مرتبط با پیشگیری از بارداری، کار گذاشتن اقلام پیشگیری و تشویق به استفاده از آنها در شبکه بهداشتی درمانی کشور، ممنوع شده است. یکی دیگر از این طرح‌ها، طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک است. حیواناتی با مصادیقی همچون سگ، لاک‌پشت، خرگوش، گربه در کنار سوسمار، مار، تمساح و میمون! همچنین صد روز از آغاز دولت سیزدهم نگذشته که بیژن نوباوه‌وطن نماینده تهران در مجلس، از اعطای مجوز به بیش از ۳۰ فیلم مساله‌دار انتقاد و تهدید کرده اگر این فیلم‌ها اکران شوند ما حتماً وزیر ارشاد را به مجلس فرا خواهیم خواند. از سوی دیگر جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مجلس، با بیان اینکه استادان و هیات‌ علمی دانشگاه که از امکانات این کشور استفاده و نخبگان را تحریک به رفتن از ایران می‌کنند، بلاشک افراد خائنی هستند و باید با آنها برخورد لازم صورت گیرد، بحثی جنجالی را کلید زد. در ادامه این بحث موضوع پرداخت مالیات سنگین از سوی نخبگان غیرجوان یا نخبگانی که قبلاً از سهم مناسبی در کشور برخوردار شده‌اند مطرح شد که به موجب آن فضایی منفی علیه مجلس شکل گرفت.

 

احیای جهاد سازندگی

همچنین در هفته‌ای که گذشت مباحث جدی در خصوص احیای جهاد سازندگی مطرح شد. مشاور عالی‌مقام معظم رهبری با اشاره به ضرورت احیای ماموریت‌های جهاد سازندگی گفت: احیای ماموریت‌های جهاد سازندگی بشارتی است که رئیس‌جمهور محترم دولت سیزدهم، آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی، در مهرماه امسال به مردم ایران دادند  و این امر مهم را برای عملیاتی شدن  به معاون اول محترم جناب آقای دکتر محمد مخبردزفولی واگذار کردند که با تشکیل کارگروهی از پیشکسوتان جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی و گروه‌های  جهادی دیگر، سازوکار و ساختار احیای ماموریت‌های جهاد سازندگی با محور مردم را به هیات دولت پیشنهاد  دهند. البته وزیر محترم جهاد کشاورزی، برادر عزیز و دانشمند دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد که خود از بنیانگذاران و مسوولان جهاد سازندگی کاشان بوده‌اند نیز  دوباره بر لزوم احیای ماموریت‌های جهاد سازندگی  عزم و اراده جدی دارند. سرلشکر یحیی صفوی دستیار  و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به ضرورت احیای جهاد سازندگی به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های عبور از وضعیت نامطلوب و رسیدن به شرایط  مطلوب  گفت: احیای ماموریت‌های جهاد سازندگی  یکی از راهکارهای  برون‌رفت  از وضعیت نامطلوب  فعلی حوزه تامین مواد غذایی برای سفره عموم مردم (و رسیدگی به  مناطق محروم)  و رسیدن به وضعیت مطلوب برای همه ایرانیان است. وی افزود:  امید است با توجه به  افزایش درخواست‌های  احیای جهاد سازندگی و نیازهای مردم کشور برای تحقق اقتدار ملی و امنیت  ملی در گام دوم  انقلاب اسلامی و در دولت سیزدهم که دولتی مردمی و انقلابی است  جهاد سازندگی و ماموریت‌های آن احیا شود تا از وضعیت  نامطلوب فعلی در حوزه معیشت  مردم و مایحتاج سفره زندگی مردم  علاوه بر آنکه به مرز خودکفایی برسیم، بتوانیم با صادرات  محصولات و خدمات  کشاورزی به 15 کشور همسایه  به درآمدزایی برای کشاورزان و دامداران و سایر بخش‌های کشاورزی برسیم.

 

گسترش روابط اقتصادی با امارات؟

رئیس‌جمهور هفته گذشته دو دیدار مهم خارجی داشت. یکی از این دیدارها با شیخ طحنون بن‌زاید آل نهیان مشاور امنیت ملی امارات صورت گرفت. ابراهیم رئیسی در این دیدار گفت: در روابط دو کشور مسلمان ایران و امارات، نباید مانعی وجود داشته باشد و این روابط تحت تاثیر القائات بیگانگان قرار بگیرد. رئیسی گفت: سیاست دشمنان کشورهای منطقه، ایجاد هراس بین همسایگان است اما این توطئه با درایت و فهم مشترک خنثی خواهد شد. رئیس‌جمهور، سیاست قطعی جمهوری اسلامی را حمایت از مردم مسلمان منطقه برشمرد و افزود: صهیونیست‌ها در منطقه به دنبال اهداف شوم خود هستند و هرجا بتوانند جای پایی پیدا کنند آن را به وسیله‌ای برای توسعه‌طلبی و فتنه‌انگیزی تبدیل می‌کنند لذا کشورهای منطقه باید مراقب باشند. امنیت کشورهای منطقه به هم گره خورده است و ایران از امنیت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس حمایت می‌کند. رئیسی همچنین با استقبال از توسعه روابط اقتصادی تهران-ابوظبی گفت: توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور، زمینه شکوفایی روابط در دیگر حوزه‌ها را فراهم می‌کند. مشاور امنیت ملی امارات نیز در این دیدار گفت: ما فرزندان این منطقه هستیم و یک سرنوشت داریم لذا توسعه روابط دو کشور در دستور کار ما قرار دارد. شیخ طحنون بن‌زاید آل نهیان با اشاره به مذاکرات تفصیلی خود با همتای ایرانی گفت: این دیدارها نقطه عطفی در روابط دو کشور خواهد بود. شیخ طحنون بن‌زاید آل نهیان تاکید کرد: آماده توسعه همکاری‌ها هستیم و امیدواریم با سفر آیت‌الله رئیسی به امارات فصل تازه‌ای از روابط دو کشور آغاز شود. در ادامه سفر شیخ طحنون بن‌زاید آل نهیان به ایران وی با دبیر شورای عالی امنیت ملی دیداری داشت و در این دیدار با تاکید بر اینکه تنها در سایه همکاری کشورهای منطقه ثبات و امنیت پایدار برقرار می‌شود، گفت: روابط گرم و دوستانه با همسایگان و تبادل ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری اصلی‌ترین اولویت جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی است. همچنین دیدار دیگر رئیسی با فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه انجام گرفت. وی در این دیدار با اشاره به اشتراک منافع دو کشور در مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی اظهار کرد: امروز باید برنامه‌ریزی بلندمدت و همه‌جانبه‌ای برای توسعه و تعمیق روابط و مناسبات تهران و دمشق انجام شود و بر مبنای آن، در مسیر تامین منافع ملت‌های خود خصوصاً در بخش اقتصادی گام برداریم. رئیس‌جمهور حجم مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور را بسیار پایین‌تر از سطح مطلوب دانست و گفت: ظرفیت‌های زیادی برای افزایش حجم و میزان تبادلات اقتصادی دو کشور وجود دارد که با فعال‌سازی همه ظرفیت‌های موجود می‌توان حجم تبادلات اقتصادی را به چندین برابر افزایش داد. فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه نیز در این دیدار با تقدیم پیام بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه و نیز دعوت از رئیسی برای سفر به این کشور، اظهار کرد: سوریه مصمم است تمام ظرفیت‌های همکاری را برای تقویت روزافزون روابط تهران-دمشق در راستای منافع مشترک دو ملت فعال کند. وزیر خارجه سوریه گفت ملت سوریه هرگز حمایت‌ها و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران را فراموش نخواهد کرد.

 

انفجار نطنز و سقوط پهپاد در کوهرنگ

از دیگر اخبار مهم هفته گذشته رخ دادن انفجار نطنز و سقوط پهپاد در کوهرنگ بود. درست یک روز بعد از انجام اولین دور مذاکرات وین در دولت رئیسی، شب شنبه صدای انفجار مهیبی در آسمان نطنز شنیده شد و برخی از مشاهده نوری در آسمان نیز خبر دادند. اما اخبار منتشرشده بعد از انفجار نطنز جالب توجه بود. این خبرها که همگی از تریبون‌های رسمی منتشر شده‌اند طیف گسترده‌ای از رزمایش دفاعی از پیش طراحی‌شده و بی‌ارتباط با خرابکاری تا سرنگونی یک پهپاد را دربر می‌گیرد. در دقایق اولیه شنیده شدن صدای انفجار شب شنبه در نزدیکی نطنز، ایرنا نوشت انفجار در فاصله ۲۰کیلومتری از تاسیسات هسته‌ای این شهر رخ داده است. خبرگزاری تسنیم شدت انفجار را تایید کرد و نوشت شدت انفجار به حدی بود که موج آن باعث آسیب به در بعضی خانه‌ها شده است. خبرگزاری فارس اذعان کرده «شنیده‌های غیررسمی از انهدام یک پهپاد ناشناس حکایت دارد». این خبرگزاری نوشته صدای انفجار زمان کوتاهی شنیده و بعد از آن قطع شده است. همچنین نور شدیدی همزمان در آسمان دیده شده و بنابر شنیده‌های غیررسمی یک پهپاد ناشناس در این منطقه منفجر شده. آن‌گونه که شهروند گزارش داده است، نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای‌عالی امنیت ملی خبرهای قبلی را تکذیب و اعلام کرد: «بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از منطقه، شلیک موشک پدافندی در آسمان منطقه بادرود با هدف آزمایش واکنش سریع نسبت به تهاجم احتمالی شلیک و با هدایت سایت پدافندی منطقه منفجر شده است. صداوسیما با تاخیر اعلام کرد بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از منطقه موشک پدافندی با هدف آزمایش واکنش سریع به تهاجم احتمالی شلیک شد و این موشک پدافندی با هدایت سایت پدافندی منطقه در آسمان منفجر شده است.

امیر تقی‌خانی، سخنگوی ارتش انفجار را یک رزمایش خواند و گفت: «ساعتی پیش برای ارزیابی آمادگی میدانی، یکی از سامانه‌های موشکی منطقه آزمایش شد. این‌گونه تمرینات با هماهنگی کامل شبکه یکپارچه پدافندی صورت می‌گیرد و جای نگرانی وجود ندارد. از دیگرسو  برخی رسانه‌ها صبح روز یکشنبه از پیدا شدن یک فروند پهپاد در شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال‌ و بختیاری خبر داده‌اند. در تصاویری که از سوی رسانه‌های خبری منتشر شده، یک بالگرد در حال جابه‌جایی این پهپاد از روستای میهه در شهرستان کوهرنگ است.» روزنامه همشهری هم در حساب توئیتر خود نوشته است: «پرنده موجود در تصاویر شبیه به پهپاد ایرانی سیمرغ و آر.کیو ۱۷۰ آمریکایی است.»

در ادامه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری در خصوص سقوط پهپاد در کوهرنگ گفت: «این بالگرد با هدف بارورسازی ابرها به پرواز درآمده بود که به علت شرایط جوی دچار سانحه شد.» جعفر مردانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص جزئیات سقوط پهپاد در شهرستان کوهرنگ، اظهار کرد: «این پهپاد با هدف بارورسازی ابرها ساعت ۱۹ روز گذشته از فرودگاه شهرکرد به سمت غرب استان حرکت می‌کند.» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری توضیح داد: «به‌علت شرایط جوی نامناسب این پهپاد در روستای میهه از توابع شهرستان کوهرنگ فرود اضطراری داشته است و امروز با بالگرد به مبدا انتقال داده شد.» 

♦♦♦

ایسنا: دریادار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه بر اساس اصل «ما می‌توانیم» تمام کارهای ناممکن و سخت، ممکن و آسان می‌شود، گفت: با تلاش افسران جوان و متخصص و تخصصی کردن آموزش‌ها در مهندسی نیروی دریایی سپاه و شعار «ما می‌توانیم» صرفه‌جویی قابل توجهی بر اساس رعایت اصل «اقتصاد مقاومتی» در نیروی دریایی سپاه صورت گرفت.

ایلنا: غلامرضا نوری، نماینده مجلس، اظهار کرد: خیلی امیدواریم که تیم مذاکره‌کننده و دستگاه دیپلماسی منویات و نظر کلی نظام را پیگیری کنند و بحث‌های جناحی و گروهی را در روند مذاکرات یا در سوگیری‌های خود دخالت ندهند. فارغ از اینکه در مورد مذاکرات و برجام قبلاً چه اظهارنظری کردند؛ الان باید در مورد آنچه از سوی نظام تکلیف شده برای به سرانجام رساندن این مسوولیت فکر کنند نه خواسته‌های شخصی خودشان.

باشگاه‌خبرنگاران‌جوان: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: طرح افزایش ۴۰ کرسی نمایندگی در مجلس یازدهم، در کمیسیون در دست بررسی است و سپس به صحن خواهد آمد.

ایسنا: پرویز محمدنژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: متاسفانه تاکنون هیچ برنامه عملیاتی از وزرا برای حل مشکلات مردم و کشور اجرایی نشده است.

ایرنا:‌ محمدرضا قرایی‌آشتیانی،  وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، هدف از ایجاد قرارگاه اقتصادی در این وزارتخانه را هماهنگی بیشتر بین بخش‌های اقتصادی و نظارت راهبردی بر فعالیت‌ها دانست و گفت: امیدواریم این قرارگاه بتواند ظرفیت‌های مولد و بالقوه در وزارت دفاع را به شکل مطلوب مدیریت کرده و در ریل بهره‌وری قرار دهد.

فارس:‌ مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس، گفت:‌ رئیس سازمان اداری و استخدامی عنوان کرد که دولت اهتمام جدی برای تکمیل سامانه ثبت حقوق مدیران دارد.

ایلنا:‌ علی محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، گفت: مجلس و دولت بیایند یک نظرسنجی علمی بگذارند؛ نمی‌گویم مطابق با اصل ۵۹ قانون اساسی رفراندوم راه بیندازند؛ یک نظرسنجی انجام دهند مبنی بر اینکه مردم تحمل دارند یا خیر؟ می‌خواهند با تحریم‌ها همراهی کنند یا خیر؟

ایرنا: امیر دریادار دوم ابوالفتح بقایی، فرمانده تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: اکنون نیروی دریایی ارتش از خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد و بین‌المللی در برابر دستبرد دزدان دریایی محافظت می‌کند.

مهر: عباس گلرو، نماینده مجلس، گفت: متاسفانه شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو هستیم و وزارت صمت باید این مشکل را حل کند.

♦♦♦

اصولگرایان جوان به چه نوع اقتصادی علاقه‌مندند؟

اعتماد نوشت: احمد زیدآبادی گفت: نزد اصولگرایان عدالت لزوماً صبغه ضدغربی و رنگی مغایر آزادی سیاسی به خود گرفته و به نوعی از عدالت اقتصادی بلشویکی شباهت پیدا کرده است. بر این اساس، بخشی از بدنه جوان حامی اصولگرایان با شعار عدالت‌طلبی، خواهان عملیاتی شدن این شعار در اقتصاد کشور است. اجرای چنین سیاستی مستلزم دخالت گسترده‌تر دولت در امور اقتصادی و زمین‌گیر کردن بنگاه‌های تولیدی و توزیعی بخش خصوصی است. اقتصاد ایران اما ضعیف‌تر و شکننده‌تر از آن است که تاب تحمل دور دیگری از سیاست‌های دستوری و اعمال فشارهای دولتی را داشته باشد، به‌خصوص اینکه تجربه دهه‌های گذشته نشان می‌دهد که این نوع سیاست‌ها حاصلی جز گسترش رکود و بیکاری و فقر ندارد، ضمن اینکه وضع اقشار محروم جامعه را هم وخیم‌تر می‌کند.

 

رد صلاحیت‌ها منحصر به جبهه اصلاحات نیست

شرق نوشت: منتقد سنتی شیوه بررسی صلاحیت‌ها حتماً اصلاح‌طلبان‌اند؛ نیروهایی که سال‌هاست بسیاری از ناکامی‌های خود در عرصه سیاست را ماحصل نوع نگاه شورای نگهبان می‌دانند. اما حالا موضوع ردصلاحیت‌ها وجوه جدیدی به خود گرفته است. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400، علاوه بر اصلاح‌طلبان، اصولگرایان هم از ردصلاحیت شورای نگهبان بی‌نصیب نماندند و شاهد بودیم که چهره‌های اصولگرایی مانند عزت‌الله ضرغامی، سعید محمد و... همگی رد صلاحیت شدند؛ در این میان اما حتماً مهم‌ترین رد صلاحیت این انتخابات مربوط به علی لاریجانی بود؛ فردی که 12 سال رئیس مجلس بود و حتی همزمان از سوی رهبر انقلاب به‌عنوان مسوول پیگیری قرارداد 25ساله ایران و چین منصوب شده بود. 

 

توافق موقت در کار نیست

ایران نوشت: بار دیگر رسانه‌های آمریکایی از ایده «توافق موقت» با ایران سخن می‌گویند. طرح توافق موقت چهار هدف را دنبال می‌کند: خرید زمان برای آمریکا با هدف به سرانجام رساندن فرآیند بازپخت تحریم‌ها و تقویت اثرگذاری مجدد آن بر اقتصاد ایران. پاک کردن گذشته منفی آمریکا، بدون پرداخت کوچک‌ترین هزینه. دامن زدن به پدیده «اجتماعی شدن مذاکره» و همچنین شرطی‌سازی اقتصاد کشور است و در نهایت، مسلط‌سازی مجدد نظام بازرسی‌های شدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر برنامه. مطرح شدن ایده توافق موقت نشانه عدم اراده و خواست اروپا و آمریکا برای حل مشکل است. ایده توافق موقت ایده‌ای طراحی شده از سوی آمریکا با اهداف مشخصی بوده که نمی‌تواند اهداف ایران از مذاکرات جاری را تامین کند.

 

مصاحبه نمایشی با رئیس‌جمهور

جمهوری اسلامی نوشت: تا زمانی که مسوولان نظام از مصاحبه کردن با خبرنگاران آزاد و مستقل پرهیز می‌کنند، هرگز نمی‌توانند افکار عمومی را قانع کنند. اکنون مصاحبه‌ها نمایشی است و خبرنگار مصاحبه‌کننده اجازه ندارد مصاحبه‌شونده را سوال‌پیچ کند. البته در دولت‌های گذشته هم همین بوده و یکی از مشکلات بزرگ عرصه رسانه‌ای کشور است. اکنون حتی مصاحبه‌های مسوولان ارشد نظام با رسانه‌های داخلی و خارجی که سالی دو سه‌بار برگزار می‌شوند نیز با کنترل شدید مواجه هستند و علاوه بر اینکه در اجازه دادن به خبرنگاران برای مطرح کردن سوال‌هایشان گزینشی و سلیقه‌ای عمل می‌شود، در زمینه میزان وقت و تعداد سوال‌های خبرنگاران نیز عنان اختیار در دست اطرافیان مسوول مصاحبه‌شونده است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها