شناسه خبر : 39279 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پاسخ لاریجانی به سخنگوی شورای نگهبان

قید محرمانه «اموال مسئولان» کار کدام مجلس است؟

در حالی که طبق ادعای صریح نایب‌رئیس کمیسیون قضایی مجلس قید محرمانگی و امنیتی به یکی از تبصره‌های طرح رسیدگی به اموال مسوولان اضافه شده است، نمایندگان اصولگرا و حامیان رسانه‌ای ایشان اصرار دارند که در مجلس یازدهم تصمیمی در این ‌باره گرفته نشده و همه مربوط به مصوبه مجلس هشتم و مجمع تشخیص مصلحت نظام است و یک نماینده عضو جبهه پایداری به‌صراحت گفته است چون این قید در مجمع اضافه شده، ما امکان حذف آن را نداریم! علاوه بر آن کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون قضایی نیز دوباره بر این قید محرمانگی تاکید کرده و به خبرگزاری صداوسیما گفته است: «در سامانه‌ای که اموال مسوولان ثبت می‌شود، فقط اعضای کمیته تعیین‌شده در قانون کنترل می‌کنند و افزایش اموال مسوولان رصد می‌شود تا اگر مسوولی اموالش افزایش داشته باشد قابل بررسی باشد. این به معنای افشای عمومی نیست و فقط در دسترس و کنترل دستگاه‌هایی است که ما در قانون پیش‌بینی می‌کنیم و بحث محرمانگی در این موارد است و اگر نیاز به برخورد با مسوولی باشد، این برخورد برابر قانون انجام خواهد شد. این قانون فعلاً در فضای مسوولان دولتی و حاکمیتی بوده و بخش خصوصی در این قانون دیده نشده است.» آن‌گونه که شرق گزارش داده است، از همه اینها گذشته، هفته گذشته محسن کوهکن، نماینده مجلس هشتم و نهم، صراحتاً گفته است اگرچه او در آن مجلس از موافقان این طرح بوده، اما آن مصوبه به هیچ عنوان دارای قید محرمانگی نبوده و اصلاً صحبتی درباره بحث انتشار محرمانه آن در مصوبه مجلس هشتم وجود نداشته است. باقر قالیباف در صحن مجلس گفته بود: «مجلس یازدهم برای محرمانه بودن اموال مسوولان هیچ مصوبه‌ای نداشته است. فرآیند تصویب قانون در مجلس کاملاً مشخص است و نمایندگان در این خصوص تصمیمی نگرفته‌اند. این تصمیم مربوط به مجلس هشتم است و در فرآیند دیگری بررسی و تصویب شده است.» محسن کوهکن با اشاره به اینکه من از موافقان این طرح بودم، به ایسنا گفته است: «این طرح مصوب مجلس هشتم است اما در طرح اولیه قید «محرمانه بودن» وجود نداشت و جزء مصوبه نبود.»

 

علیه زورگویی کره

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هیچ‌کسی چک سفید امضا به هیچ تولیدکننده‌ای در صنایع لوازم خانگی نداده است و نباید هیچ‌کدام از صنایع ما تبدیل به صنایع گلخانه‌ای بشوند.

غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت ورود لوازم خانگی تولید کره جنوبی به ایران گفت: ما باید چند مبحث را در بحث لوازم خانگی کنار یکدیگر قرار بدهیم. موضوع اول رفتار دولت کره جنوبی بود که اعلام کرد مبالغ بلوکه‌شده ایران و بدهکاری‌شان به ایران را پس نمی‌دهند و شرط کردند که اگر این مبالغ آزاد شد به جای آن می‌توانید لوازم خانگی خرید کنید و به ایران ببرید که این رفتار نوعی زورگویی بود و ما به‌هیچ‌وجه زیر بار این زورگویی نمی‌رویم و آنها باید به صورت کامل اموال ما را در اختیارمان قرار دهند و ما خودمان به هر نوعی که مصلحت می‌دانیم هزینه کنیم و ما به دولت‌های بزرگ‌تر از کره جنوبی هم هرگز باج ندادیم.  وی ادامه داد: تدبیر درست مقام معظم رهبری باعث شد تا کالای تولیدشده و آماده مصرف از کره جنوبی وارد نشود البته شرکت‌هایی در داخل هستند که تحت لیسانس شرکت‌های خارجی و استاندارد آنها کالاهای خوبی را تولید می‌کنند و این کالاها به دست کارگران توانمند ایرانی تولید می‌شود. مرحبا با اشاره به اینکه هم‌اکنون حدود 300 هزار نفر کارگر در بخش صنایع لوازم خانگی ما مشغول به کار هستند گفت: حدود60  درصد نیاز بازار توسط لوازم خانگی تولید داخل تامین می‌شود که ظرفیت بزرگی است و قطعاً باید از لوازم خانگی داخل و تولید آن حمایت شود و فرصتی باید بدهیم که این صنایع در بازار داخلی خودشان را نشان بدهند.  مرحبا با اشاره به اینکه نباید هیچ‌کدام از صنایع ما تبدیل به صنایع گلخانه‌ای بشوند افزود: منظور از گلخانه‌ای این است که ما دروازه‌ها را ببندیم و یک محیط گرم و سرد مصنوعی ایجاد کنیم و آنها در شرایط مصنوعی ادامه حیات بدهند. زیرا چنین وضعیتی نه به نفع بازار است نه به نفع مردم است و نه به نفع صنایع و در هیچ کجای دنیا هیچ صنعتی با این شرایط نتوانسته ادامه حیات بدهد. نتیجه نگاه گلخانه‌ای به صنعت می‌شود آنچه بر سر خودروسازی داخلی آمده است.

وی ادامه داد: صنعت و تولیدات صنعتی باید در یک فضای طبیعی و غیرگلخانه‌ای و در رقابت رشد بکند و این رقابت است که باعث می‌شود استانداردها هر روز افزایش پیدا کند و به دنبال آن شاهد بالا رفتن کیفیت خدمات پس از فروش و بخش‌های دیگر خواهیم بود و در نهایت به نفع بازار و مصرف‌کننده نهایی هم هست.

 

پاسخ لاریجانی به طحان نظیف

مشاور راهبردی مقام معظم رهبری و از کاندیداهای رد صلاحیت‌شده انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری به سخنان اخیر هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان واکنش نشان داد.

علی لاریجانی، از کاندیداهای رد صلاحیت‌شده انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در واکنش به سخنان روزهای قبل هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در خصوص رد صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری و اعلام علت آن، نوشت: «جنابعالی، در مصاحبه اخیر، درباره اعلام عمومی دلایل عدم احراز صلاحیت نامزدها فرمودید چنین کاری شرعاً و قانوناً ممکن نیست، زیرا به حیثیت افراد، که امری محترم است، لطمه وارد می‌کند. این سخن به‌طور کلی درست است. اما درباره افرادی نظیر حقیر، که خود درخواست علنی کردن آن را دارم، وجاهت ندارد و مسوولیت آن بر عهده شورای نگهبان نیست. ضمناً این‌گونه بیانات شما ابهام‌های دیگری نیز ایجاد می‌کند و شفاف کردن موضوع را بیش از پیش ضروری می‌سازد. این مطلب درباره نهادها و دستگاه‌هایی که در این تصمیم شورا مشارکت داشته‌اند نیز صادق است. جنابعالی جوان تحصیل‌کرده و متدینی هستید. از ابتدای خدمت در نظام اسلامی، مراقب باشید در بیان و عمل خود به کسی ظلم نکنید، حتی به‌نحو ایهام.»

پیش‌تر سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره استعفای علی لاریجانی از پیگیری قرارداد ایران و چین و ارتباط آن با رد صلاحیت وی گفته بود: بنده نیز این موضوع را در رسانه‌ها خواندم و تعجب کردم. برای همه کسانی که وارد انتخابات می‌شوند احترام قائل هستیم و موارد را برای خودشان اعلام می‌کنیم در ضمن ما استعلامات را از دستگاه‌ها می‌گیریم که در آن دستگاه‌ها هم محرمانه است. در عین حال توضیحات را خدمت ایشان گفته‌ایم.

 

رایزنی‌های جدید خرید تسلیحاتی

طبق گفته سردار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، ایران قصد خرید بالگرد و جنگنده از روسیه دارد که این امر می‌تواند موازنه قدرت هوایی در منطقه را تا حد زیادی به نفع کشورمان تغییر دهد.

آنطور که تسنیم گزارش داده است، هفته گذشته سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در نشستی با مسوولان نهادهای ایرانی در مسکو به موضوع خریدهای نظامی ایران از روسیه پرداخت و گفت قرارداد خرید تجهیزاتی نظیر هواپیماهای جنگنده، جت آموزشی و بالگردهای رزمی از روسیه منعقد شده و قرار است در این سفر درباره اجرایی شدن آن مذاکره شود. روابط ایران با روس‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در حوزه نظامی وارد مرحله جدیدی شد و بعد از دفاع مقدس و در سال‌های انتهایی دهه 60 و ابتدای دهه 70 ایران یک قرارداد نظامی به ارزش 10 میلیارد دلار با روسیه منعقد کرد که در نتیجه آن تسلیحاتی نظیر جنگنده‌های میگ 29، سوخو 24، تانک‌های تی 72 و زیردریایی‌های کلاس کیلو خریداری شد.

این همکاری در حوزه نظامی بعدها نیز ادامه یافت که به خرید تعدادی تجهیزات نظامی -از تسلیحات انفرادی گرفته تا برخی سامانه‌های پدافندی و راداری و حتی کامیون‌های نظامی کاماز- توسط ایران انجامید.

در این میان، پربحث‌ترین قرارداد نظامی ایران و روسیه در سال‌های گذشته، پرونده خرید سامانه پدافندی اس300 بود که به‌رغم پرداخت پول خرید، با امتناع روسیه مواجه و نهایتاً با شکایت ایران، چند سال بعد در سال 1396 به ایران تحویل شد. خرید جنگنده‌های جدید از روسیه نیز از چند سال قبل به یکی از پربحث‌ترین گمانه‌زنی‌های فضای رسانه‌ای کشور در حوزه نظامی تبدیل شد. ناوگان هوایی ارتش ایران در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تماماً از تجهیزات غربی به‌خصوص آمریکایی بهره می‌برد و با پیروزی انقلاب و قطع روابط ایران و آمریکا، کم‌کم کشورمان برای رفع نیازهای خود در حوزه هوایی به سمت خرید از شرق نیز متمایل شد. در این میان، خرید جنگنده‌های جدید به‌خصوص جنگنده سوخو 30 از روسیه یکی از محتمل‌ترین خریدهای سال‌های اخیر بود که در تحلیل‌های نظامی به آن پرداخته شد.

خبر احتمال خرید این جنگنده توسط ایران را اولین‌بار سورنا ستاری معاون علمی رئیس‌جمهور به شکل علنی در جریان بازدید از نمایشگاه ماکس روسیه در سال 1394 اعلام کرد. یک سال بعد، سردار دهقان وزیر دفاع وقت نیز گفت که در جریان سفر به مسکو، درباره خرید جنگنده سوخو 30 اس‌ام و تانک تی 90 نیز مذاکره خواهد شد. در همین سال علی‌اکبر ولایتی مشاور بین‌الملل رهبر انقلاب هم در گزارش سفر خود به مسکو گفته بود که روسیه حاضر است به ما جنگنده سوخو 30 بفروشد.

 

ایران آماده همکاری همه‌جانبه برای ایجاد ثبات در افغانستان است

رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران خود را در کنار افغانستان می‌داند و آماده کمک و همکاری همه‌جانبه برای ایجاد ثبات و امنیت پایدار برای ملت افغانستان است. ابراهیم رئیسی، ریاست‌جمهوری، در جلسه هیات دولت پس از معرفی آقای «حسن کاظمی‌قمی» به عنوان نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان، با اشاره به اینکه شهادت و مجروح شدن نمازگزاران جمعه در مسجد فاطمیه قندهار، بار دیگر دل امت رسول‌الله‌(ص) را داغدار کرد، افزود: ضمن عرض تسلیت به ملت برادر افغانستان از علمای اسلام و نهادهای بین‌المللی برای توجه به مصائب برادران و خواهران افغان دعوت می‌کنم.

وی با تسلیت شهادت و مجروح شدن شماری از نمازگزاران جمعه مسجد فاطمیه قندهار، تاکید کرد: تروریسم داعشی به دنبال تکمیل ماموریت شکست‌خورده اشغالگران غربی در افغانستان است و این‌گونه حملات با هدف ایجاد تفرقه، جنگ و خونریزی مذهبی انجام می‌شود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: حجم فزاینده اقدامات تروریستی که هم‌راستا با راهبرد بی‌ثبات‌سازی آمریکا در افغانستان انجام می‌شود، بیانگر گسترش دایره اقدامات تروریستی در این کشور است، لذا از حاکمان این کشور انتظار می‌رود ضمن عمل به مسوولیت خود در تامین امنیت ملت، از ظرفیت‌های امنیت‌سازی مردمی، غفلت نکنند. رئیسی گفت: جمهوری اسلامی ایران خود را در کنار افغانستان می‌داند و آماده کمک و همکاری همه‌جانبه برای ایجاد ثبات و امنیت پایدار برای ملت افغانستان است.

«حسن کاظمی‌قمی» که روز یکشنبه با حکم رئیس‌جمهور به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان منصوب شد، مسوولیت سفارت ایران در عراق و همچنین کنسولگری ایران در هرات افغانستان را در کارنامه دیپلماتیک خود دارد. 

♦♦♦

ایلنا:‌ احمد جنتی،‌ دبیر شورای نگهبان با تاکید بر اینکه «وحدت» میان مسلمین عبادت است و باید هرچه می‌توان آن را توسعه داد، به انتشار برخی اخبار درخصوص مذاکرات بین ایران و عربستان اشاره کرد و با استقبال از نزدیکی و مذاکره این دو کشور مسلمان منطقه تصریح کرد: اگر مشکلات بین این دو کشور مسلمان حل شود، اقدام مهمی صورت گرفته است.

مهر: اسدالله بادامچیان،‌ دبیرکل حزب موتلفه اسلامی از نمایندگان مجلس خواست ضمن بازنگری در بودجه‌نویسی، با دقت در گزارش تفریغ بودجه ۹۹، بودجه ۱۴۰۱ را به گونه‌ای تدوین کنند که درآمد و هزینه کشور واقعی شود.

ایسنا: پرویز محمد‌نژاد، رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دستگاه‌های ماینر به شکل قاعده‌مند و حساب‌شده وارد کشور نشده‌اند و باعث بروز معضلات و مشکلاتی شده‌اند که این موضوع، ضرورت پرداختن و نگاه ویژه به بحث ماینرها را نشان می‌دهد. در مجلس از جهات مختلف درحال ساماندهی این موضوع بوده و به دنبال قاعده‌مند کردن سیستم و تجهیزات ماینرها در کشور هستیم.

مهر: محمدعلی محسنی‌بندپی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: لغو دورکاری موجب باز کردن آغوش برای پیک ششم کرونا می‌شود.

فارس: سید‌علی موسوی، سخنگوی هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو گفت: برخی از ناکارآمدی‌ها و ضعف‌های مدیریتی در مجموعه خودروسازی علی‌الــخصوص سیاست‌هــای غلط دولت‌های قبل و شورای رقابت باعث بحران در این صنعت شده است.

ایلنا: حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی با اشاره به عملکرد برخی زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: موضوع دیگری که بررسی‌های کارشناسی سازمان بازرسی مؤید آن است، بحران مالی و خطر ورشکستگی شرکت مخابرات در خصوص تلفن ثابت است. باید شرایط  مناسبی برای توسعه تلفن ثابت فراهم شود. زیرا هنوز بخش زیادی از مردم تلفن ثابت را بر تلفن همراه ترجیح می‌دهند.

ایسنا:‌ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با بدر بن‌حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه سلطنت عمان، بر اهمیت جایگاه همسایگان در سیاست خارجی دولت سیزدهم، استمرار رایزنی با عمان در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و گسترش روابط فیمابین در بخش‌های مختلف سیاسی و اقتصادی تاکید کرد.

فارس:‌ علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به حذف رانت قضات برای وکیل شدن که در جریان بررسی طرح تسهیل صورت گرفت، گفت: بر اساس مصوبه مجلس قضات همچنان می‌توانند وکیل شوند اما دیگر رانتی ندارند .

♦♦♦

چرا کیفیت پاسخگویی پایین است؟

اعتماد نوشت: سال‌ها حضور عباسعلی کدخدایی در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان،‌ باعث آن شده که چندان منتظر شنیدن پاسخ صاف و پوست‌کنده نباشیم. البته این اواخر کدخدایی تریبون سخنگویی شورای نگهبان را تحویل جوان‌ترین حقوقدان عضو شورای نگهبان داده و انتظار می‌رفت تحولی در این فضا رقم بخورد. آنچه اما در این سه ماه و در جریان نشست‌های خبری هادی طحان‌نظیف در قامت سخنگوی شورای نگهبان رخ داده نشان از این دارد که انتظارمان نابجا بوده و انگار این جایگاه و این تریبونِ سخنگوی شورای نگهبان است که بر کیفیت پاسخگویی به پرسش خبرنگاران اثر می‌گذارد؛ چه آنکه حالا همان شکل و شیوه پاسخگویی را از زبان طحان‌نظیف شاهدیم که پیش از این، از کدخدایی سراغ داشتیم.

 

ضد‌و‌نقیض‌های طرح صیانت 

شرق نوشت:‌ ضد‌و‌نقیض‌ها در طرح صیانت یا همان طرح مسدودسازی اینترنت بسیار است. از یک‌سو از تامین امنیت کاربران سخن می‌گویند، از سوی دیگر با ایجاد رانت برای اپلیکیشن‌های ایرانی که حتی بدون اطلاع کاربران برای آنها حساب کاربری ایجاد می‌کنند شرایط ناامنی را بیش از گذشته فراهم خواهند کرد. از یک‌سو بحث شفافیت در فضای مجازی و شناسایی کاربران را دنبال می‌کنند و از سوی دیگر رسیدگی به این طرح مهم و مرتبط با زندگی بسیاری از صاحبان کسب‌و‌کارهای مجازی را از صحن علنی به کمیسیون تخصصی می‌برند تا عده‌ای معدود از نمایندگان برای 80 میلیون ایرانی تصمیم اتخاذ کنند. آن‌هم جمعی که برخی از آنها از بیان نگاه محدودیت‌خواه خود به فضای مجازی ابایی هم ندارند.

 

ازسرگیری مذاکرات؟

ایران نوشت: سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه، گفت‌و‌گوهای پیش رو در بروکسل را در راستای توافقی دوسویه میان ایران و طرف‌های توافق دانست و مذاکرات انجام‌شده با «انریکه مورا»، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا را سازنده توصیف کرد. تاکنون شش دور از مذاکرات هسته‌ای در وین با حضور غیرمستقیم آمریکا برگزار شده است. این مذاکرات با هدف بازگشت تهران به تعهدات هسته‌ای خود و لغو تحریم‌های آمریکا انجام می‌شد، اما به‌دنبال انتخابات ۱۴۰۰ ریاست‌‌جمهوری ایران متوقف شد. اخیراً سخنگوی وزارت امور خارجه از توافق مقامات تهران و اتحادیه اروپا برای انجام گفت‌وگوهای بیشتر در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا با هدف ازسرگیری مذاکرات  هسته‌ای خبر داده است. به گفته خطیب‌زاده ایران هیچ پیش‌شرطی برای گفت‌وگوها طرح نکرده است. 

 

ایران و مصر رو به دوستی؟

همشهری نوشت: سال‌هاست که روابط ایران و مصر  در حد دفاتر حافظ منافع است. هر شهروند مصری که بخواهد به ایران سفر کند باید از دولت مجوز بگیرد که معمولاً صادر نمی‌شود. در ایران هنوز خیابانی به نام خالد اسلامبولی یعنی کسی که انورسادات، رئیس‌جمهور خائن مصر را ترور کرد وجود دارد. تاکنون تنش‌های زیادی در روابط دو کشور وجود داشته که ریشه آن به نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی بازمی‌گردد. سال‌هاست که کارشناسان مسائل منطقه معتقدند به دلایل اقتصادی و امنیتی دو کشور ظرفیت‌ احیای روابط دوجانبه را دارند. موضع ایران نیز در یک دهه گذشته به سمت عادی شدن روابط با دیگر کشورها تغییر کرده چنان که اغلب روسای جمهور به شکلی از تمایل برای ازسرگیری روابط سخن گفتند.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها