شناسه خبر : 38813 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

در انتظار هفته پر واکسن

به گفته دستیار وزیر امور خارجه واردات واکسن تسریع می‌شود

دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل شرق آسیا و اقیانوسیه از واردات پنج میلیون‌ دوز واکسن به کشور خبر داد و گفت: از 11 تا 19 شهریور، هفته پُر‌واکسنی خواهد بود. «رضا زبیب»، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: با همت همکاران، کمک وزارت امور خارجه بهداشت و لطف خدا، پنج میلیون ‌دوز واکسن فوق برنامه می‌رسد. او البته خبر داده است که تلاش‌ها برای بیش از ۱۲ میلیون ‌دوز است.

اخیراً، «مهرداد جمال‌ارونقی» معاون فنی گمرک ایران هم گفته بود با ورود و ترخیص دو میلیون و ۲۲۰ هزار دوز واکسن چینی دیگر تعداد واکسن‌های وارداتی از مرز ۲۸ میلیون دوز گذشته است. به گفته وی تعداد محموله‌های واکسن وارد‌شده به کشور تاکنون ۴۱ محموله است که ۲۳ محموله به تعداد ۲۲ میلیون و ۳۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم از کشور چین؛ سه محموله به تعداد دو میلیون و ۹۱۱ هزار و ۸۱۰ دوز واکسن آسترازنکا از کشور ژاپن؛ یک محموله به تعداد یک میلیون و ۴۵۲هزار دوز واکسن کواکس از کشور ایتالیا؛ ۱۱ محموله به تعداد یک میلیون و ۴۵ هزار دوز واکسن اسپوتنیک از کشور روسیه؛ یک محموله به تعداد ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دوز واکسن کواکس از کشور کره جنوبی است.

به گفته معاون فنی گمرک همچنین یک محموله به تعداد ۳۱۵ هزار دوز واکسن آسترازنکا از کشور روسیه و یک محموله به تعداد ۱۲۵ هزار دوز واکسن بهارات از کشور هندوستان وارد شده است که با این توضیح جمع کل واکسن‌های وارده به کشور برابر با ۲۸ میلیون و ۸۹۹ هزار و ۶۱۰ دوز می‌شود.

 

کلید FATF در دست اصولگرایان

 خبری از بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست و اصولگرایان همچنان از تصمیم‌گیری نهایی در این رابطه گریزان‌اند. حالا که قدرت تمام و کمال در دست اصولگرایان است و ماه‌ها قبل وعده حل همه مشکلات کشور را در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری داده بودند این روزها یا سکوت کرده‌اند یا شرایط سخت چند سال اخیر را مانع تحقق وعده‌هایشان معرفی کرده‌اند. یکی از موانع مهم گشایش اقتصادی قرار داشتن ایران در لیست سیاه گروه اقدام ویژه مالی است. آن‌گونه که شرق گزارش داده است، اصولگرایان دو لایحه از چهار لایحه FATF را بلاتکلیف در مجمع تشخیص مصلحت نظام نگه داشته‌اند و این‌گونه حتی روابط مالی و بانکی با کشورهای دوست و همراه هم سخت و بعضاً ناممکن شده است. درحالی‌که معتقدند اگر تحریم‌ها لغو شوند این لوایح مجدداً بررسی و احتمالاً تصویب خواهند شد بر طبل خروج ایران از برجام می‌کوبند و مذاکرات را بی‌نتیجه می‌دانند، هرچند رئیسی تاکنون خود را موافق مذاکرات و تلاش برای رفع تحریم‌ها نشان داده اما بدنه اصولگرایی دولت دل در گرو ادامه تحریم‌ها دارد و شاید کمترین دلیل هم سهم خوب برخی از آنها از دور زدن تحریم‌ها باشد. حال مردم هر روز فقیرتر می‌شوند و خبری از تصمیم قطعی در این باره وجود ندارد. در این میان نگرانی از ناراحت ‌شدن چین از ایران برای احیای احتمالی برجام هم یکی دیگر از دلایل مخالفت با مذاکرات و البته بررسی لوایح FATF در مجمع است. در همین راستا غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از دولت دوازدهم در همراهی آمریکا در برجام گفته است: تا مساله برجام مطرح شد و چرخش ایران به طرف آمریکا صورت گرفت، طبیعی بود واکنش چینی‌ها این باشد که سرد برخورد کنند. چینی که به تحریم‌های آمریکا بها نمی‌داد و خودش در مواردی تحریم آمریکا هم هست، تحریم‌های آمریکا علیه ما را رعایت می‌کرد. چرا؟ چون ما کشور متعهد به چین نیستیم. وقتی متعهد نیستیم روابط راهبردی بلندمدت نداریم. طبیعی است بگویند هرچه شد، شد. وقتی در منطقه قدرتمند شویم چه‌بسا مطلوب چین هم هستیم.

 

پلیس راهور عنابستانی را بخشید؟

سخنگوی قوه قضائیه هفته گذشته در یک نشست خبری با اشاره به پرونده شکایت عابد اکبری، سرباز وظیفه راهور ناجا از علی‌اصغر عنابستانی، نماینده اصولگرای مجلس، از «صدور حکم برائت» نسبت به برخی اتهام‌ها خبر داده و با اشاره به صدور «حکم محکومیت در مرحله بدوی، در رابطه با ایراد ضرب» که قاعدتاً منظور همان حکم حبس سه ماه و یک روزی است که 18 مردادماه اعلام شده بود، از «اعلام گذشت شاکی» سخن گفته است؛ سخنانی که شاید بتوان آن را نوعی پایان‌بندی برای قصه‌ای در نظر گرفت که از یک سیلی آغاز شد.

آن‌گونه که اعتماد گزارش داده است، ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی جدید قوه قضائیه در ارتباط با پرونده سرباز راهور و عنابستانی گفت: «پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تحت‌عنوان تمرد از دستور مامور نیروی انتظامی و ایراد ضرب به آن مامور تشکیل و با کیفرخواست به دادگاه ارسال شد و درباره برخی از اتهامات حکم برائت صادر و درباره ایراد ضرب حکم محکومیت در مرحله بدوی صادر شد که با اعتراض طرفین پرونده به مرجع تجدیدنظر ارسال شد و در آنجا شاکی اعلام گذشت کرد.» سخنگوی قوه قضائیه البته تاکید کرده که این پرونده همچنان در مرجع تجدیدنظر قرار دارد و طرفین منتظر تصمیم این مرجع هستند اما صدور حکم برائت در بخشی از اتهام‌ها و از آن مهم‌تر «اعلام گذشتِ شاکی» در ارتباط با اتهام ایراد ضرب که با حکم محکومیت در مرحله بدوی -‌قاعدتاً همان سه ماه و یک روز حبس که 18 مردادماه اعلام شد- این گمانه را تقویت می‌کند که احتمالاً جایگاه آقای نماینده در این تفاهم و آشتی قضایی میان طرفین بی‌اثر نبوده است. این ادعا البته لزوماً به‌ معنای اعمال نفوذ یا اعمال قدرت نیست اما اینکه از همان روز نخست والدین سرباز عابد اکبری و البته خود این سرباز وظیفه، با اصرار تاکید داشتند که در احقاق حقوق‌شان به هیچ عنوان مرعوب جایگاه حقوقی طرف مقابل نمی‌شوند و با پیگیری پرونده کمتر از یک ماه پیش موفق به اقناع دادگاه نسبت به صدور حکم حبس علیه عنابستانی شدند و حالا ناگهان خبر «اعلام گذشت» از سوی آنان توسط سخنگوی قوه قضائیه اعلام شده، شائبه‌هایی را نزد افکار عمومی ایجاد کرده است. این در حالی است که سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی، وکیل دادگستری با استناد به مبادی حقوقی رسیدگی به پرونده‌هایی از این دست به «اعتماد» گفته است: «طبیعتاً درباره اینکه چرا شاکی پرونده اعلام گذشت کرده، باید از خودشان پرس‌وجو شود و قاعدتاً ما نمی‌دانیم علت تغییر نظرشان چه بوده اما درعین‌حال این را خوب می‌دانیم که همواره بده‌بستان‌هایی میان نمایندگان مجلس و دولت‌ها و بخش‌های مختلف حاکمیت وجود داشته و دارد، چراکه نمایندگان می‌توانند بر کار دولت‌ها اثرگذار باشند.» این وکیل دادگستری همچنین با تاکید بر اینکه هرگونه بده‌بستان میان طرفین دعوی نیز تخلف محسوب نمی‌شود، گفت: «در واقع اگر بر فرض مبلغی به شاکی یا شاکیان پرونده پرداخت شود تا از شکایت خود صرف‌نظر کنند، تخلف نیست و نوعی آشتی و تفاهم طرفین دعوی محسوب می‌شود.»

 

دعوت مکرون از امیر عبداللهیان

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری تلویزیون ابعاد مختلف تحولات سیاست خارجی و رویکرد آتی دستگاه دیپلماسی را تشریح کرد. امیرعبداللهیان که به‌تازگی در اجلاس بغداد حضور یافته بود، ابتدا درباره جایگاه ایستادنش در عکس یادگاری در این نشست که در روزهای اخیر حواشی ایجاد کرده بود گفت: فکر می‌کنم من در اصل در جایی ایستادم که جایگاه واقعی جمهوری اسلامی و نماینده جمهوری اسلامی ایران بود. پیشتر امیرعبداللهیان که به‌عنوان رئیس هیات ایرانی در نشست بغداد حاضر شده بود بعد از آنکه همراه سران کشورها وارد سالن کنفرانس شد، برای گرفتن عکس یادگاری در ردیف رهبران کشورها در کنار رئیس‌جمهوری مصر و نخست‌وزیر امارات قرار گرفت. به گزارش فارس وزیر امور خارجه به دیدارهایش با مقامات عراقی در این اجلاس نیز اشاره کرد و گفت: با نخست‌وزیر عراق و نیز رئیس پارلمان عراق جلسه‌ای برگزار شد، از این‌رو فرصتی پیش آمد با برخی از سران کشورهای منطقه و جهان اسلام دیدار داشته باشم، گفت‌وگوهای بسیار خوبی بین من و محمد بن‌راشد ولیعهد امارات متحده عربی و حاکم دوبی انجام شد، امارات برای مراسم تحلیف آقای رئیسی سه نفر از وزرای خود را به کشور ما اعزام کرد، ملاقات خیلی خوبی با رئیس‌جمهوری داشتند و گفت‌وگوهای سازنده و رو به جلو برای توسعه همه‌جانبه همکاری‌های دو کشور داشتند، لذا فرصتی بود تا در حاشیه اجلاس با آقای شیخ محمد بن‌راشد در ادامه آن نشست تهران گفت‌وگوهایی داشته باشم و ایشان به گرمی از ایده‌های ما و توسعه همکاری‌ها و اینکه در حوزه تجاری و اقتصادی دو طرف از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند، استقبال کرد. یکی دو ساعت بعد از ملاقات توئیت مثبتی را در این رابطه داشت.

آن‌گونه که روزنامه ایران گزارش داده است، امیرعبداللهیان همچنین به دیدارش با رئیس‌جمهوری فرانسه در حاشیه اجلاس بغداد اشاره کرد و افزود: البته فرانسوی‌ها خیلی علاقه‌مند بودند تا با استفاده از این فرصت بتوانند به جمهوری اسلامی ایران نزدیک شوند، آقای مکرون در کمتر از دو ساعت و نیمی که در اجلاس حضور داشتیم دو بار به‌سمت من آمد و حتی بر این تاکید کرد که خیلی علاقه‌مند هستیم شما سفری به پاریس داشته باشید و وزیر خارجه فرانسه را صدا کرد و گفت من از ایشان دعوت کردم که به پاریس بیاید و یک‌بار بنشینید و مسائل را مرور کنید. جمهوری اسلامی ایران کشور مهمی در منطقه است و ما باید مسائل دوجانبه را با هم مرور کرده و راهکاری برای تداوم گفت‌وگوها پیدا کنیم.

 

سه شکایت علیه روحانی

نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از ارجاع سه شکایت این کمیسیون از رئیس‌جمهور سابق به قوه قضائیه خبر داد. نصرالله پژمان‌فر نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، درباره ورود این کمیسیون به بحث ترک فعل مسوولان، گفت: در کمیسیون پرونده‌های متعددی در این زمینه تشکیل شده که برخی از آنها به دستگاه قضا برای رسیدگی بیشتر ارجاع شده و برخی نیز در حال تکمیل شدن است. وی با بیان اینکه تاکنون دو پرونده درباره این موضوع از سوی کمیسیون به قوه قضائیه ارسال شده است، ادامه داد: اولین پرونده درباره موضوع بورس و دومین پرونده درباره مداخلات ارزی از سوی برخی افراد در دولت گذشته و به ویژه آقای روحانی رئیس‌جمهور سابق بود.

نماینده مشهد در مجلس تصریح کرد: پرونده دیگری در کمیسیون درخصوص بحث مسکن و ترک فعل‌هایی که از سوی مسوولان دولت گذشته رخ داده تشکیل شده که در روزهای آینده با اتمام کارهای کارشناسی بر روی این پرونده آن را به قوه قضائیه ارجاع خواهیم داد.

نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه در این پرونده‌ها کمیسیون از رئیس‌جمهور سابق شکایت کرده و پرونده‌ها به دادستان کل ارسال شده است، اظهار داشت: در پرونده مسکن کل سیاست‌هایی را که در این حوزه قرار به اجرا بوده بررسی کرده‌ایم و از رئیس‌جمهور سابق (روحانی) به دلیل ترک فعل‌هایی که داشته شکایت کرده‌ایم.

پژمان‌فر عنوان کرد: قطعاً پرداختن به ترک فعل مسوولان می‌تواند تبعات مثبتی در جامعه داشته باشد لذا ورود قوه قضائیه به مبحث ترک فعل مسوولان امری بسیار مطلوب است.

♦♦♦

ایسنا: اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: ظرفیت‌شناسی جریان انقلابی کشور در شکل‌‌گیری دولت جدید باعث می‌شود جریان نفوذ حذف یا حداقل قابل کنترل شود و از این پس مردم می‌توانند طعم شیرین خدمات دولت را حس کنند.

ایلنا: محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه پیشین کشورمان در توئیتر نوشت: تحقیر آمریکا در افغانستان، یک استثنا نیست، بلکه یک قاعده است. وی با اشاره به جنایات و شکست آمریکا در کشورهایی مانند ویتنام، ایران، کویت، سومالی، بالکان، عراق، لبنان، لیبی، سوریه و یمن تصریح کرد: استفاده از زور فقط غیرقانونی نیست بلکه خودکشی است. زمان آن فرا رسیده است که مغالطه «همه گزینه‌ها روی میز» را کنار بگذارید.

فارس: لوایح «موافقت‌نامه انتقال محکومین بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه» که برای تعیین مصلحت به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده بود، پس از بحث و بررسی با رای دوسوم اعضای مجمع، نظر مجلس شورای اسلامی عیناً تصویب شد.

مهر: احمد نادری، نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به تلاش مالک هفت‌تپه برای تطمیع برخی مسوولان گفت: یک کیف پر از سکه به مدیرکل سابق بانک مرکزی داده شد.

ایسنا: امیر‌محمد حسن ابارشی، جانشین معاونت عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش بیان کرد: اولین ماموریت پدافند نیروی هوایی بحث کشف پرنده‌هاست. در حال حاضر روزانه حدود 4۰۰ تا 5۰۰ پرنده را در آسمان کشور کشف می‌کنیم که از این تعداد حدود ۲۰ تا ۳۰ پرنده ناشناس هستند و به آنها اخطار می‌دهیم، بنابراین ماموریت اصلی کشف است که توسط رادارها صورت می‌گیرد.

ایرنا: منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت از تصمیم قطعی شورای وحدت به ادامه فعالیت‌ها در دور جدید خبر داد و گفت: راهبرد ما در دو سال آینده سازماندهی و تشکیلات شورای وحدت برای ورود پرشور به انتخابات ۱۴۰۲ است.

ایلنا: محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ما راهبرد توسعه، تعالی و تحول‌گرایی را در راستای رفع موانع و تله‌هایی که بیگانگان به بهانه هسته‌ای بر سر راه پیشرفت کشورمان ایجاد کرده‌اند، در دستور کار داریم.

مهر: روح‌الله متفکر‌آزاد، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: سفرهای استانی رئیس‌جمهور و حضور وی در میان مردم کارهای پوپولیستی و شوآف نیست و مردمی بودن دولت سیزدهم منجر به رفع مشکلات می‌شود.

ایرنا: احمد وحیدی، وزیر کشور گفت: مردم انتظار ندارند که معجزه شود، اما انتظار دارند اگر وعده‌ای داده شد، آن وعده در زمان خودش محقق شود.

♦♦♦

واکسیناسیون سیاسی

اعتماد نوشت: عباس عبدی گفت: پرسش این است که واکسیناسیون چگونه سیاسی شد؟! هنگامی که درباره این پرسش دقت می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که چه چیزی در این کشور سیاسی نیست که واکسن نباشد؟ به عبارت دیگر باید گفت مگر ممکن بود واکسن سیاسی نشود؟ پاسخ خیر است. سیاسی شدن هر پدیده‌ای در ایران ریشه در چند عامل دارد. یکی شکاف میان مردم و قدرت است. دیگری فقدان رسانه رسمی معتبر و آزاد برای اطلاع‌رسانی درست، سوم وجود شکاف عمیق اجتماعی و قطبی شدن جامعه و بالاخره ضعف نهادهای مدنی و تخصصی و کاهش قدرت و اعتبار آنها در جامعه است. همچنین میل حکومت به تبلیغاتی کردن همه امور و نمایش دادن آن به عنوان یک دستاورد بی‌مانند در سیاسی شدن امور نقش بسزایی دارد.

 

روحانی کجا رفت؟

شرق  نوشت: این روزها برای برخی این سوال مطرح می‌شود که آیا حسن روحانی، رئیس‌جمهوری دولت‌های یازدهم و دوازدهم بار دیگر به دنیای سیاست بازخواهد گشت؟ یا حداقل دوباره عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد شد؟ مقام معظم رهبری سنتی دارند که بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری افراد، آنها را به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درمی‌آورند. اولین فردی که در دوره رهبری ایشان، دوره ریاست‌جمهوری خود را به پایان رساند، مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بود. حسن روحانی در آخرین شب ریاست‌جمهوری خود در تلویزیون اعلام کرد که به کارهای علمی و فرهنگی بازخواهد گشت. یک‌ماهی از رفتنش گذشته و هیچ خبری از او نیست؛ حتی از سوی مقام معظم رهبری نیز تاکنون حکمی برای عضویتش در مجمع تشخیص مصلحت نظام صادر نشده است.

 

ضرورت واقع‌گرایی در سیاست خارجی

ایران نوشت: مهدی ذاکریان، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: زمانی که مذاکرات با طالبان کلید خورد، ایران دست‌کم به‌عنوان یکی از بازیگران موثر، با این فرضیه به عرصه مذاکره با طالبان ورود کرد که امکان نادیده گرفتن قدرت این گروه در افغانستان وجود ندارد. از منظر واقع‌گرایی یک گروه موثر در افغانستان در حال به دست گرفتن قدرت است و مذاکرات با این گروه را بایستی نوعی عمل‌گرایی و رفتار واقع‌گرایانه در سیاست خارجی ایران به شمار آورد؛ اما این مذاکرات از منظر اخلاقی و نیز با واقع‌گرایی دوراندیشانه و با نگاه بلندمدت به‌تقویت طالبان منجر شد. این در حالی است که آمریکایی‌ها این مذاکرات را آغاز کردند که در ادامه ایران با هدف تامین منافع ملی خود ناگزیر به ورود به این فرآیند شد.

 

آلودگی در دستگاه قضا تحمل‌ناپذیر است

همشهری نوشت: غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه بعضی از آلودگی‌ها در دستگاه قضایی قابل تحمل نیست، بر تسریع در رسیدگی به این موارد تاکید کرد و گفت: وقتی گزارش و مساله‌ای مطرح می‌شود باید فوراً به آن رسیدگی شود تا صحت یا نادرستی آن مشخص و تعیین‌تکلیف شود. اینکه گفته شود یک قاضی، مرتکب خطا شده و به آنها رسیدگی نشده نشان می‌دهد که یا گزارش‌ها غلط بوده یا آنکه ما نتوانسته‌ایم آن را اثبات کنیم و این خوب نیست که در کشاکش شایعات و گزارش‌ها، موضوع مبهم بماند. او بر ضرورت تعیین‌تکلیف سریع قضات معلق از خدمت تاکید کرد و افزود: اگر درباره فردی که تعلیق شده به سرعت تصمیم‌گیری نشود برای او، خانواده، همکارانش و دستگاه قضایی تبعات دارد.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها