شناسه خبر : 37912 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

این هفت نفر

گروسی: برنامه هسته‌ای حق ایران است

اسامی کاندیداهای تایید‌شده پیش از طی روند قانونی و اعلام از سوی وزارت کشور شامگاه دوشنبه از سوی خبرگزاری فارس منتشر شد. روح‌الله جمعه‌ای مشاور وزیر کشور در اولین واکنش به خبر فارس یادآور شد که برابر ماده ۶۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری، اعلام اسامی نامزدهای ریاست جمهوری که توسط شورای نگهبان احراز صلاحیت شده‌اند به رسانه‌ها فقط به عهده وزارت کشور است و هرگونه تخطی از قانون، تخلف مشهود انتخاباتی محسوب می‌شود. با این حال وزارت کشور ساعاتی بعد از خبر فارس در اطلاعیه‌ای اسامی تایید‌صلاحیت‌شدگان را منتشر کرد.

در این فاصله چند‌ساعته گمانه‌زنی‌ها و شایعات بسیاری در رسانه‌ها و فضای مجازی بازتاب یافت. گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه فعالان ستاد کاندیداهای ردصلاحیت‌شده با نهادهای عالی نظام در حال رایزنی هستند، برای پادرمیانی مراجع به قم سفر کرده‌اند و هر آینه ممکن است با صدور حکمی حکومتی نام آنها به فهرست تایید‌شدگان بازگردد. اما روند اتفاقات نشان داد که هیچ یک از این گمانه‌ها و شایعات صحت نداشت. اسامی تاییدشدگان بر اساس اطلاعیه شماره 15 وزارت کشور و به ترتیب حروف الفبا عبارت بودند از: سعید جلیلی، محسن رضایی‌میرقائد، سیدابراهیم رئیس‌الساداتی مشهور به رئیسی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی.

چند ساعت فاصله میان اعلام غیررسمی اسامی تاییدصلاحیت‌شده‌ها تا اعلام رسمی آن فرصتی بود تا تعدادی از کاندیداهای ردصلاحیت‌شده اعلام کنند که به نفع سید‌ابراهیم رئیسی از انتخابات کناره‌گیری می‌کنند. رستم قاسمی وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد، حسین دهقان وزیر پیشین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و قدرتعلی حشمتیان رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران کاندیداهایی بودند که شبانه و پس از معلوم شدن ردصلاحیتشان به نفع جبهه انقلاب و سید‌ابراهیم رئیسی کناره‌گیری کردند. بدین ترتیب بازار گمانه‌زنی‌ها و شایعات درباره نامزدهای انتخابات به پایان رسید و از تاریخ 7 خرداد زمان تبلیغات 20روزه داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم آغاز می‌شود. در میان نامزدهای تایید‌صلاحیت‌شده، سید‌ابراهیم رئیسی مورد حمایت شورای وحدت و جبهه نیروهای انقلاب (هر دو اصولگرا) است. سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و علیرضا زاکانی که مورد حمایت هیچ گروه سیاسی قرار نگرفته‌اند، نزدیک به جبهه پایداری هستند. محسن مهرعلیزاده هم اگرچه تبار سیاسی‌اش به دولت اصلاحات می‌رسد، اما جزو نامزدهای چهارده‌گانه جبهه اصلاحات ایران نبود. از میان این 14 نامزد در نهایت، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، عباس آخوندی، محسن هاشمی، محمد شریعتمداری، مصطفی کواکبیان، محمود صادقی، مصطفی تاجزاده و زهرا شجاعی در انتخابات ثبت‌نام کردند که هیچ‌کدامشان تایید‌صلاحیت نشده‌اند. عبدالناصر همتی دیگر نامزد تاییدصلاحیت‌شده که رئیس بانک مرکزی است هم همچون مهرعلیزاده نامزد مورد حمایت هیچ گروه سیاسی نیست و حالا باید منتظر ماند و دید که اصلاح‌طلبان، اعتدالگرایان و اصولگرایان در آخرین مرحله انتخابات چه موضعی درباره نامزدهای تایید‌شده خواهند گرفت.البته آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران در توئیتی تصمیم این جبهه درباره انتخابات را اعلام کرد و نوشت: «با ردصلاحیت همه نامزدهای جبهه اصلاحات ایران عملاً امکان مشارکت فعال در انتخابات 1400 از ما سلب شده است و نامزدی در این انتخابات نخواهیم داشت.»

 

کاسه و کوزه بر سر مطبوعات شکست

موضوع دستکاری در قانون بودجه آن ‌هم پس از تصویب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در روزهای تعطیلی جلسات علنی پارلمان در تعطیلات نوروز، نخستین‌بار نه ازسوی رسانه‌های اصلاح‌طلب و البته برخی منتقدان یازدهمین دوره قوه مقننه با نمایندگانی اکثراً متعلق به جریان سیاسی اصولگرا و البته طیف تندرو آنان، بلکه از سوی نماینده اصولگرای پایتخت مطرح شد.

آنگونه که اعتماد گزارش داده است، علی خضریان، یکی از یاران جبهه پایداری در پارلمان، نخستین‌بار در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام در یادداشتی مدعی تغییر در برخی جداول بودجه شد. این ادعا با تایید جمعی دیگر از نمایندگان نیز همراه شد تا پس از نامه صد نماینده مجلس به هیات رئیسه و انتقاد از تغییر جداول بودجه، عملاً پارلمان در مخمصه‌ای خودساخته گرفتار شود. اما حالا و از قرار معلوم با فروکش کردن نه‌چندان شفاف انتقادات به هیات رئیسه، نوبت به انتقام از رسانه‌ها و خبرنگاران رسیده است.

با آغاز جلسات علنی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال 1400 حامیان قالیباف تاکید کردند که تغییرات از سوی هیات رئیسه کمیسیون تلفیق و به نمایندگی از صحن علنی و پس از آن صورت گرفته که نمایندگان در جلسه علنی 27 اسفند سال گذشته، خود این اختیار را به هیات رئیسه کمیسیون تلفیق دادند تا برای رفع ایرادات شورای نگهبان چنین اقدامی را انجام دهد اما هنوز هم نمایندگان ان‌قلت‌هایی در این مسیر دارند. نشان به آن نشان که در جلسه علنی هم تذکراتی در همین راستا به هیات‌رئیسه مطرح شد اما به‌جای شفاف‌سازی ماجرا در مجلس مدعی شفافیت، خبر آمد که محمدباقر قالیباف از یک‌سو و مجتبی توانگر و مالک شریعتی نیاسر، دو نماینده دیگر تهران از سوی دیگر شکایاتی را علیه خبرنگاران پیگیر این ماجرا در دادسرای فرهنگ و رسانه مطرح کرده‌اند.

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، در توئیتر خود نوشت که زینب صفری، خبرنگار روزنامه سازندگی یکی از این خبرنگاران است. او همچنین در اتاق «خبر پارتی» در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس گفت که شکایاتی از محمد قوچانی، مدیرمسوول و سیدافضل موسوی، سردبیر روزنامه سازندگی به علاوه هادی حیدری، کارتونیست از سوی همین سه نماینده اصولگرای مجلس مطرح شده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که این سه نماینده مجموعاً از هفت نفر شکایت کرده‌اند.

 

چه خبر از وین؟

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی به وضعیت فعلی مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین پرداخته و گفت با وجود پیشرفت‌های انجام‌شده، هنوز مسائل مهم حل‌نشده‌ای وجود دارند. عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و سرپرست هیات دیپلماتیک ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، در پاسخ به سوال پرس‌تی‌وی مبنی بر اینکه چه مسائلی در این مذاکرات برای حل‌و‌فصل کردن باقی مانده‌اند، گفت: در دور آخر [دور پنجم] مذاکرات ما قادر بودیم پیشرفت‌های حائز اهمیتی داشته باشیم اما هنوز برخی مسائل مهم حل‌نشده باقی مانده‌اند. بر این عقیده‌ام که ما جلسه کمیسیون مشترک را با عزم راسخ تمامی اعضا شروع کردیم. فکر می‌کنم تمامی طرف‌ها در مذاکرات 1+5 و ایران به اندازه کافی جدیت به خرج می‌دهند و جدیت و عزمشان را به وضوح نشان داده‌اند و تمامی طرف‌ها مایل‌اند مسائل مهم باقی‌مانده در اسرع وقت حل شود و حتی مذاکرات در این دور به نتیجه برسند. نمی‌توانم بگویم که می‌توانیم  در این دور از مذاکرات کارمان را به نتیجه برسانیم، اما امکانش وجود دارد.

عراقچی ادامه داد: این موضوع بستگی به این دارد که چقدر بتوانیم در زمینه مسائل مهم پیشرفت کنیم و طرف‌های دیگر چقدر آمادگی دارند تصمیم‌های سخت خودشان را بگیرند و بگذارند مسائل را حل کنیم. مسائل اصلی، مسائلی هستند که پیشرفتی در زمینه آنها داشته‌ایم اما هنوز نمی‌توانیم بگوییم که پاسخی شفاف یا راهکاری شفاف برایشان داریم اما مطمئنم این‌بار می‌توانیم پیشرفت کنیم و اگر امکانش باشد مذاکرات را تکمیل کنیم که باید تکرار کنم مطمئن نیستم مذاکرات را بتوانیم به پایان برسانیم اما امکانش وجود دارد.

عراقچی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا از نظر او طرف مقابل در مذاکرات، تصمیمات سیاسی لازم را گرفته است یا نه و آیا نشانه‌هایی از مصالحه برای به توافق رسیدن در این مرحله از مذاکرات وجود دارد یا نه، توضیح داد: ما تازه مذاکرات را شروع کرده‌ایم و این موضوعی است که باید دید روزهای آینده چه می‌شود، چیزی که امروز در جلسه اول کمیسیون مشترک دیدم، عزم واقعی از سوی تمامی اعضا برای به نتیجه رسیدن بود. پس ببینیم که اوضاع در روزهای آتی چگونه پیش می‌رود.

 

تجمع تهرانی‌ها در حمایت از فلسطینی‌ها

صدها نفر از مردم تهران هفته گذشته در میدان امام حسین حاضر شدند و شعارهایی در حمایت از مردم فلسطین و محکومیت حملات رژیم صهیونیستی به مردم و کودکان فلسطین سر دادند. در بخشی از بیانیه تجمع مردم انقلابی تهران در میدان امام حسین‌(ع) با عنوان «فلسطین تنها نیست» در محکومیت جنایات رژیم غاصب اسرائیل و حمایت از مردم فلسطین بیانیه‌ای به شرح زیر صادر شد:

فلسطین طی روزهای اخیر شرایط سختی را پشت سر می‌گذارد، در میان سکوت و بی‌تفاوتی مجامع بین‌المللی و سازمان‌های مدعی دفاع از حقوق بشر، مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین به خاک و خون کشیده شده، خانه‌های آنها بمباران شده، سینه جوانان عزیز غیرتمند فلسطین که داغ ۷۳ سال حصر و آوارگی و محرومیت را با خود دارد، آماج گلوله‌ها گردیده و زنان و کودکان بی‌دفاع مورد هجمه و تعرض بی‌رحمانه قرار می‌گیرند. رژیم جعلی، کودک‌کش و خون‌آشام صهیونیست، ددمنشانه به این مردم مظلوم که صاحبان اصلی این سرزمین هستند تعرض کرده و به قدس شریف قبله اول مسلمانان جسارت می‌کنند. البته مقاومت جانانه ملت فلسطین و جوانان غیرتمند نشان داده که دوران افول و فروپاشی این رژیم ددمنش فرارسیده است. اگرچه بسیاری از دولت‌ها در برابر جنایات وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی سکوت کرده و با سکوت مرگبارشان شریک جرم این رژیم کودک‌کش شده‌اند اما ملت‌های مسلمان و آزاده جهان حتی در کشورهای غربی به دفاع از مردم مظلوم فلسطین به‌پا خاستند.

 

برنامه هسته‌ای، «حق» ایران است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه توسعه برنامه هسته‌ای حق ایران است، به اقدام تهران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصد اشاره کرد و مدعی شد که غنی‌سازی در این سطح نگران‌کننده است.رافائل گروسی در مصاحبه با فایننشال‌تایمز مدعی شد که اوضاع نگران‌کننده است زیرا برنامه هسته‌ای ایران در دو سال اخیر خیلی پیچیده شده است.علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز هفته گذشته و بعد از اعلام توافق ایران و آژانس برای تمدید یک ماه تفاهم همکاری، گفت: غنی‌سازی ۶۰ درصد، ۲۰ درصد و پنج درصد همچنان ادامه دارد و میزان انباشت ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد ما بالای ۹۰ کیلوگرم است.صالحی درباره تمدید مهلت ضبط دوربین‌های مستقر آژانس و در گفت‌وگو با رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: مذاکرات ۱+۴ در وین در جریان است و تصمیم جمهوری اسلامی ایران بر این قرار شد که تا یک ماه دیگر برنامه‌ها ضبط شود و این مصوبه، حوالی ظهر در تماسی تلفنی به گروسی ابلاغ شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اسفندماه سال گذشته تاکید کردند: جمهوری اسلامی از مواضع منطقی خود در موضوع هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد و بر اساس مصلحت و نیاز کشور تا آنجا که لازم باشد، حتی تا غنی‌سازی ۶۰ درصد پیش خواهد رفت. سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، فروردین‌ماه، در نامه‌ای به رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روند آغاز غنی‌سازی ۶۰درصدی را رسماً به وی اعلام کرد. گروسی به فایننشال‌تایمز گفت بسیاری از گام‌هایی که ایران در مسیر توسعه برنامه هسته‌ای برداشته، به آسانی برگشت‌پذیر است اما سطح تحقیقات و توسعه که ایران در حوزه هسته‌ای انجام داده، یک مساله است. وی مدعی شد: غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصد تقریباً غنی‌سازی در سطح تولید سلاح هسته‌ای است. غنی‌سازی اورانیوم با مصارف تجاری تنها در حد دو یا سه درصد است. گروسی با اذعان به اینکه توسعه برنامه هسته‌ای، «حق» ایران است مدعی شد: این میزان (غنی‌سازی) نیازمند چشمانی بیدار است.

♦♦♦

ایسنا: محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با دادن این تعهد به مردم که مجلس دغدغه حل مشکلات را دارد، گفت که مجلس یازدهم به‌‌رغم اذعان به وجود برخی نقاط ضعف نسبت به کارنامه یک‌ساله خود در محضر خداوند و شما مردمان خود را روسفید احساس می‌کند.

ایلنا: میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در توئیتی نوشت: عزم جدی و راسخ به جای آمادگی. این واژه درستی برای شرح شرایط فعلی مذاکره‌کنندگان در مذاکرات وین است. تمامی اعضا، اراده سیاسی برای اطمینان یافتن از نتیجه موفق مذاکرات را دارند. 

مهر: جمال عرف،‌ رئیس ستاد انتخابات، گفت: در شهرهای زرد ۲۰ نفر و در شهرهای قرمز ۱۵ نفر امکان حضور در ستادهای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری را دارند.

فارس:‌ انتخابات هیات‌رئیسه مجلس یازدهم برای سال دوم فعالیت خود، با تمدید ریاست محمدباقر قالیباف همراه شد. همچنین عبدالرضا مصری به جمع نواب رئیس مجلس اضافه شد.

ایلنا: شهرام آدم‌نژاد معاون حمل‌ونقل با رئیس کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان در ساختمان دادمان دیدار و گفت‌وگو کرد که محور اصلی این دیدار در چارچوب توسعه دیپلماسی حمل‌ونقل کشور، بررسی آخرین وضعیت عوارض حمل‌ونقل جاده‌ای و رایزنی برای کاهش آنها و تسهیل و تسریع موانع تردد مرزی بین دو کشور بود.

مهر: علی ربیعی، سخنگوی دولت، با بیان اینکه مشارکت حداقلی به نفع هیچ‌کس نیست و اولین زیان‌کننده آن مردم هستند، گفت: هیچ گروه سیاسی برنده مشارکت حداقلی نیست.

فارس: آیت‌الله صادقی‌آملی‌لاریجانی در توئیتر خود نوشت: «از اولین حضور اینجانب در شورای نگهبان در سال 1380، قریب به 20 سال می‌گذرد. در تمام این مدت، از شورای نگهبان دفاع کرده‌ام، حتی در سال‌هایی که در قوه قضائیه بودم؛ اما هیچ‌گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیرقابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تایید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها.

ایرنا: مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک، با بیان اینکه در اردیبهشت امسال یک میلیون و ۸۴۱ هزار تن کالا از قلمرو ایران ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۴۲ درصد رشد داشته است، گفت: این افزایش، حاکی از بهبود وضعیت عبور کالا از مرزهای گمرکی، کاهش محدودیت‌های کرونایی و کمتر شدن تاثیر تحریم‌هاست.

ایسنا: سیامک ره‌پیک قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان و اعضای آن همچون سایر نهادها و اشخاص مصون از اشتباه و نقص نیست، اما به ویژه در این دوره از بررسی‌ها تلاش فوق‌العاده خود را برای بررسی دقیق، عادلانه و همه‌جانبه بر اساس ضوابط قانونی و شرعی به کار گرفت تا وظیفه خود در این امر خطیر را در برابر خداوند متعال و ملت شریف ایران اسلامی انجام دهد.

♦♦♦

بازی تکراری احمدی نژاد

اعتماد نوشت: عاقبت کلاب‌هاوس میزبان احمدنژاد هم بود. آنچه اما در نهایت مخل درگرفتن گفت‌وگویی روشن بود، نه این مسائل، بلکه روحیه احمدی‌نژاد و نوع کنشگری سیاسی او بود. مردی که اصولاً اهل پاسخگویی نیست؛ چه پرسشی باشد در یک گفت‌وگوی از پیش تهیه‌شده اقتصادی و زمانی که خبرنگار هر چه در توان دارد به کار می‌بندد تا احمدی‌نژاد حاضر شود که به زبان خود بگوید در تمام دوران ریاست‌جمهوری هشت‌ساله، کدام خطا را مرتکب شده و چه اشتباهی داشته اما ناکام می‌ماند. چه مصاحبه‌ای کلاب‌هاوسی و زنده شبیه به آنچه شامگاه شنبه شاهد بودیم و احمدی‌نژاد بی‌توجه به آنچه از او پرسیده می‌شد، آنچه خود صلاح می‌دانست را در مقام پاسخ بیان می‌کرد. 

 

دولت سیزدهم و چالش‌های بسیار

همشهری نوشت: دولت‌های جدید در ایران هیچ‌گاه چشم‌انداز روشنی در پیش‌رو نداشته‌اند. هشتمین رئیس‌جمهور ایران هم سرنوشتی مشابه دارد و کشور را به همراه مشکلات بزرگی که به اعتقاد کارشناسان حوزه‌های مربوطه می‌توان آنها را ابرچالش نامید، تحویل خواهد گرفت. بخشی از آنها قدمتی طولانی دارند و بخشی دیگر پیشکشی دولت پیشین هستند. بخشی هم تازه ایجاد شده و بر مشکلات افزوده‌اند. این مشکلات عبارت‌اند از: خشکسالی و بحران‌های محیط‌زیستی، مذاکره با آمریکا و رفع تحریم‌ها، آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی کرونا، بیکاری، سالمندی جمعیت و کاهش فرزندآوری، بازار مسکن، تورم، کسری بودجه دولت، بحران صندوق‌های بازنشستگی و افزایش جمعیت بازنشسته‌ها و شرایط بی‌ثبات منطقه.

 

سه گزینه پیش‌روی رئیس‌جمهور

دنیای اعتصاد نوشت: مسعود نیلی گزینه‌های اقتصادی روی میز رئیس‌جمهور آینده را معرفی کرد. گزینه نخست، «اصلاحات ساختاری» است. پیشتر سیاستگذار استقلال را معادل تعارض با نظام بین‌الملل و ایجاد عدالت را صرفاً مساوی با مصرف ارزان دولتی به‌حساب می‌آورد. سیاستگذار اگر می‌خواهد دست به اصلاحات ساختاری بزند، باید تعریف جدیدی برای این دو راهبرد داشته باشد. گزینه دوم «اصلاحات سیاستی» است. در این شکل از اصلاحات، سیاستگذار راهبردهای خود را تغییر نمی‌دهد؛ اما از ابزارها و تکنیک‌های جدید برای حل چالش‌های اقتصادی بهره می‌برد. گزینه سوم سیاستگذار «هیچ‌کدام» از دو گزینه نخست است. یعنی نه در راهبردها و نه در ابزار تغییری ایجاد نمی‌شود. به گفته نیلی فقط گزینه اول باعث بهبود می‌شود.

 

نگاه واپس‌گرایانه به عدالت جنسیتی

ایران نوشت: معصومه ابتکار، معاون امور زنان رئیس‌جمهور، اظهار کرد:‌ مهم‌ترین موضوعی که در دستور کار دولت قرار دارد، بحث عدالت جنسیتی است؛ توجه نکردن به بحث عدالت جنسیتی سبب می‌شود که زنان نتوانند جایگاه خود را به‌دست آورند. عدالت جنسیتی برگرفته از مفاهیم قرآنی و تعالیم بزرگان انقلاب مانند شهید مرتضی مطهری است، رهبر معظم انقلاب نیز به این موضوع تاکید دارند، اما می‌بینیم که بعضاً نگاه واپس‌گرایانه هم وجود دارد و برخی می‌گویند که بحث در خصوص عدالت جنسیتی به نوعی تقلید از غرب است. جای تاسف است که وقتی کاری رو به جلو و تحول‌آفرین می‌شود جماعتی می‌گویند که نفوذ خارجی در میان است، ضمن اینکه همه جوامع باید از تجربیات یکدیگر استفاده کنند و هم عبرت بگیرند و هم از موفقیت‌ها درس بگیرند.