شناسه خبر : 36524 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ترور دانشمند ایرانی

ردپای رژیم صهیونیستی در شهادت محسن فخری‌زاده

ترور دانشمند ایرانی

در هفته‌ای که گذشت کشور درگیر التهاب ناشی از ترور دانشمند ایرانی بود. محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع بعد از ظهر روز جمعه 7 آذرماه مورد حمله تروریستی قرار گرفت و اندکی پس از انتقال به بیمارستان به شهادت رسید. محل ترور منطقه مسکونی آبسرد ییلاقی بود. آن‌گونه که خبرگزاری فارس درباره جزئیات حادثه توضیح داده است ماشین ضدگلوله حامل شهید محسن فخری‌زاده و همسر وی، صبح جمعه به همراه سه ماشین تیم حفاظت از شهر رستم‌کلای مازندران به سمت آبسرد دماوند حرکت کرده و ماشین پیشرو تیم حفاظت چند کیلومتر مانده به محل حادثه، اسکورت را برای چک و خنثای محل مقصد ترک می‌کند. در همین لحظات، صدای ناشی از اصابت چند گلوله به ماشین، موجب جلب توجه شهید فخری‌زاده و متوقف کردن ماشین می‌شود. فخری‌زاده از ماشین پیاده می‌شود. در همین لحظه از خودرو نیسانی که در فاصله ۱۵۰متری ماشین شهید متوقف بوده، از یک دستگاه تیربار اتوماتیک کنترل از راه دور، شلیک‌های متعددی به سمت وی صورت می‌گیرد. دو گلوله به پهلو و یک گلوله به پشت شهید فخری‌زاده برخورد می‌کند.  در این اثنی سرتیم حفاظت بدن خود را حائل پیکر شهید می‌کند و چند تیر نیز به بدن وی اصابت می‌کند. لحظاتی بعد همان نیسان متوقف‌شده نیز منفجر و پیکر مجروح به درمانگاه و از آنجا با بالگرد به بیمارستانی در تهران منتقل می‌شود که متاسفانه بعد از مدتی به شهادت می‌رسد. طبق اطلاعات منابع خبری در این عملیات که حدود سه دقیقه طول کشیده است، هیچ عامل انسانی در محل ترور حضور نداشته و تیراندازی‌ها تنها از طریق سلاح خودکار انجام شده است و به جز محافظ شهید که مجروح می‌شود، هیچ فرد دیگری در این حادثه آسیب نمی‌بیند. در همین رابطه بررسی هویت مالک خودرو نیسان، نشان‌دهنده خروج وی در ۸ آبان‌ماه سال جاری از کشور است.  شهید محسن فخری‌زاده از دانشمندان پرافتخار هسته‌ای و دفاعی کشورمان نزدیک به سه دهه در فهرست ترور گروه‌های تروریستی و رژیم صهیونیستی قرار داشت. طبق گزارش منابع خبری در سال‌های اخیر بارها عملیات‌های تروریستی علیه وی کشف و خنثی شده بود.

پیکر دانشمند شهید محسن فخری‌زاده سرانجام روز یکشنبه در حرم امامزاده صالح (ع)، طواف داده شد و سپس در جوار شهدای گمنام و شهید شهریاری به خاک سپرده شد.

 

حضور شهید فخری‌زاده در توافق برجام

در روزهای بعد از ترور شهید فخری‌زاده از وی تصاویری منتشر شد که نشان می‌داد این دانشمند ایرانی در جریان مراسم قدرشناسی از افتخارآفرینان برجام از رئیس‌جمهوری مدال گرفته است. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده است در روز برگزاری مراسم قدرشناسی از افتخارآفرینان برجام، دکتر محسن فخری‌زاده نیز از رئیس‌جمهور مدال گرفته بود اما به دلیل رعایت حیطه‌بندی حفاظتی و امنیتی مربوط به آن شهید، تصویری از این مراسم منتشر نشده است.  رئیس‌جمهوری حسن روحانی در جریان  تجلیل از افتخارآفرینان برجام، بیرون از سالن و دور از دید رسانه‌ها،  به چند شخصیت دیگر که در روند شکل‌گیری این توافقنامه و پیش از آن در توسعه و بالندگی صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای کشور نقش موثر ایفا کرده بودند، نشان خدمت اعطا کرد. نخستین دانشمندی که از رئیس‌جمهوری نشان درجه دو خدمت گرفت، شهید دکتر محسن فخری‌زاده بود.

 

واکنش‌ها به ترور شهید فخری‌زاده

از همان ساعات ابتدایی به شهادت رسیدن دانشمند ایرانی، موج واکنش‌ها نسبت به این ترور ناجوانمردانه آغاز شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پی ترور دانشمند هسته‌ای شهید دکتر محسن فخری‌زاده پیامی صادر کردند که این پیام بازتاب زیادی در رسانه‌های عربی به دنبال داشت. در متن پیام ایشان آمده است: دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ای و دفاعی کشور جناب آقای محسن فخری‌زاده به دست مزدوران جنایتکار و شقاوت‌پیشه به شهادت رسید. این عنصر علمی کم‌نظیر  جان عزیز و گران‌بها را به خاطر تلاش‌های علمی بزرگ و ماندگار خود، در راه خدا مبذول داشت و مقام والای شهادت، پاداش الهی اوست. دو موضوع مهم را همه دست‌اندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند، نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه بخش‌هایی که وی بدان‌ها اشتغال داشت. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز در پیامی با تسلیت شهادت شهید دکتر محسن فخری‌زاده، تاکید کرد: بی‌شک این حادثه تروریستی و مذبوحانه ناشی از عجز و ناتوانی دشمنان قسم‌خورده ملت ایران در برابر حرکت علمی و افتخارات و توانمندی‌های ملت بزرگ ایران است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، یکی از نخستین چهره‌های سیاسی بود که به این ترور دلخراش واکنش نشان داد. وی همچنین از وجود نشانه‌های جدی از نقش اسرائیل در ترور دانشمند  برجسته کشورمان خبر داده و در توئیتر نوشت: «تروریست‌ها امروز یک دانشمند برجسته ایران را ترور کردند. این بزدلی -که نشانه‌های جدی از نقش اسرائیل در آن دیده می‌شود- نشانگر جنگ‌طلبی از سر استیصال مرتکبین این اقدام است. ایران جامعه بین‌المللی -خصوصاً اتحادیه اروپا- را به پایان دادن استانداردهای دوگانه شرم‌آور خود و محکوم کردن این عمل تروریستی دولتی فرامی‌خواند.» سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه هم در پیامی شهادت شهید محسن فخری‌زاده را تسلیت گفت. در متن پیام وی آمده است: با تمامی نیروهای مدافع میهن اسلامی در گرفتن انتقام خون این شهید عزیز و تمامی شهدا از تروریست‌های کوردل و اربابانشان هم‌پیمان می‌شویم. سرلشکر پاسدار، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در پیامی با محکومیت ترور دانشمند پاسدار دکتر فخری‌زاده تاکید کرد: قطعاً عاملان این جنایت بزرگ مجازات خواهند شد و راه شهید فخری‌زاده نیز پرشتاب‌تر از گذشته تداوم خواهد یافت.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه هم در پیامی با اشاره به ترور شهید محسن فخری‌زاده، گفت: دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و مراجع قضایی ذی‌ربط، موظف‌اند در اسرع وقت و با به‌کارگیری تمام توان اطلاعاتی در جهت شناسایی و دستگیری عناصر مزدور و جنایتکار، اقدام کرده و کلیه دست‌اندرکاران این جنایت اعم از آمران، طراحان و مباشران، مورد محاکمه قرار گرفته و به سزای اعمالشان برسند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، هم با صدور پیامی ترور محسن فخری‌زاده را محکوم و تاکید کرد: نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نسبت به شناسایی، دستگیری و اشد مجازات عوامل این حادثه تروریستی اقدامات لازم را به انجام رسانند.

 

بازتاب بین‌المللی

در هفته گذشته،‌ جهان بین‌الملل به ترور دانشمند ایرانی واکنش نشان داد. فرمانده جبهه خلق برای آزادی فلسطین در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته کشورمان اعلام کرد، برخلاف توهم رهبران تروریست صهیونیستی، ترور محسن فخری‌زاده توانایی‌های ایران را تضعیف نمی‌کند. همچنین بیش از 150 تن از نخبگان و استادان دانشگاهی عراق در بیانیه‌ای ترور دانشمند برجسته محسن فخری‌زاده را محکوم کردند. وزارت خارجه روسیه هم با صدور بیانیه‌ای ترور شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند دفاعی-هسته‌ای ایرانی را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: ما نگرانی خود را نسبت به ماهیت تحریک‌برانگیز این اقدام تروریستی که هدفش مشخصاً بی‌ثبات کردن شرایط و ایجاد درگیری احتمالی در منطقه بوده ابراز می‌کنیم.

وزارت خارجه بحرین در بیانیه‌ای، ترور شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای کشورمان را محکوم کرد. در بیانیه وزارت خارجه بحرین بر ضرورت تلاش‌ها در راستای کاهش تنش‌ها و حفظ امنیت و ثبات در منطقه تاکید شده است. وزارت امور خارجه چین هم با محکوم کردن ترور جنایتکارانه شهید محسن فخری‌زاده، آن را اقدامی مجرمانه و خشونت‌آمیز توصیف کرد. هوآ چون‌یینگ، در این باره اظهار کرد: پکن از حمله به محسن فخری‌زاده دانشمند ایرانی که به فوت او منجر شد، شوکه شده و آن را محکوم می‌کند. ما این اقدام را خشونت‌آمیز و مجرمانه می‌دانیم و خواهان تحقیقات گسترده درباره این حادثه هستیم.

همچنین اتحادیه اروپا هم با صدور بیانیه‌ای ترور دانشمند برجسته ایرانی را اقدامی مجرمانه و در تضاد با اصول حقوق بشر دانست. در بیانیه سخنگوی اتحادیه اروپا، با اشاره به ترور فخری‌زاده آمده است: یک مقام دولتی ایران و تعدادی غیرنظامی در یکسری حملات وحشیانه جان خود را از دست داده‌اند. این یک اقدام مجرمانه و برخلاف اصول حقوق بشر است که اتحادیه اروپا از آنها حمایت می‌کند. استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل هم ضمن محکوم کردن ترور شهید فخری‌زاده گفت: ما قطعاً هرگونه ترور یا قتل نامشروعی را محکوم می‌کنیم. همچنین مقامات کشورهای خارجی دیگر از جمله سوئیس، عمان، امارات متحده عربی، عراق، مصر، جمهوری آذربایجان، اردن، افغانستان، ترکیه، عربستان، کوبا، بلژیک، سوریه، کویت، لبنان، اقلیم کردستان عراق،‌ به این اقدام جنایتکارانه واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده‌اند.

 

تلاش برای توقف اجرای پروتکل الحاقی

در هفته گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در اقدامی که نوعی واکنش به ترور شهید فخری‌زاده قلمداد می‌شد، ماده 6 طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به منظور اعطای فرصت یک‌ماهه به دولت در جهت توقف اجرای پروتکل الحاقی بررسی کرده و در نهایت با آن موافقت کردند. این طرح پیشنهادی علیرضا زاکانی و برخی دیگر از نمایندگان بوده است. بر اساس این پیشنهاد دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد طرف توافق هسته‌ای در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش یک ماه پس از تصویب این قانون اجرای داوطلبانه سند پروتکل الحاقی را متوقف کند. البته دولت نیز به این اقدام مجلس واکنش نشان داد.

روز گذشته،‌ علی ربیعی، سخنگوی دولت در این زمینه اظهار کرد: به نظر دولت، این موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و مسوولیت هرگونه تصمیم درباره برجام و برنامه‌های هسته‌ای هم بر اساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فراقوه‌ای بوده است، هیچ نهاد و قوه‌ای به تنهایی نمی‌تواند خارج از این چارچوب اقدام کند و به نظر می‌رسد مجلس هم نمی‌تواند در این موضوعات وارد شود و قطعاً شورای نگهبان در مورد این طرح به این موارد توجه خواهد کرد و به محدودیت‌های قانونی، ملاحظات و مصلحت‌های ملی توجه خواهد شد.

♦♦♦

ایرنا: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، با پیشنهاد معاون حقوقی در خصوص اعلام گذشت نسبت به برخی از شکایات مطروحه علیه رسانه‌ها موافقت و از حق خود در این ارتباط صرف‌نظر کرد.

ایلنا: حمیدرضا گودرزی، وکیل مدافع محمدعلی نجفی، گفت: تاکنون حدود ۱۸ ماه از محکومیت پنج‌ساله موکلم گذشته است و طبق قانون یک‌سوم مدت محکومیت باید طی شود تا بتوان تقاضای آزادی مشروط کرد.

ایرنا: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، با یادآوری اهمیت بندر چابهار و اتصالات ریلی آن در مسیر افغانستان و آسیای مرکزی از اعضای سازمان همکاری شانگهای برای همکاری در پروژه عظیم ریلی چابهار به زاهدان دعوت کرد.

ایلنا: محمدعلی داداشی، وکیل مدافع اکبر طبری، در خصوص آخرین وضعیت پرونده او اظهار کرد: پس از یک ماه پیگیری، اطلاع یافتیم رسیدگی به فرجام‌خواهی موکلم به صورت محرمانه در دیوان عالی در حال انجام است و از اعلام شعبه رسیدگی‌کننده  امتناع  می‌کنند.

میزان: محمد بهادری‌جهرمی، قائم‌مقام پژوهشگاه قوه قضائیه، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی حقوقدانان معتقدند قانون اساسی نیاز به اصلاح و بازنگری دارد، اظهار کرد: بحث بازنگری در قانون اساسی عجیب نیست چراکه یکی از اصول قانون اساسی ما، شیوه بازنگری قانون اساسی و شرایط آن را ذکر کرده است.

ایسنا: علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه مجلس نمی‌خواهد در حاشیه باشد، گفت: مجلس شورای اسلامی می‌خواهد به هویت خود برگردد و اجازه ندهد دیگران در بیرون و در اتاق‌های دربسته برای مجلس تصمیم‌گیری کنند.

فارس: روح‌الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس گفت: سال‌هاست معادن را غارت می‌کنند و ورود نکردیم؛ متاسفانه در قانون معادن خلأهای قانونی وجود دارد به همین خاطر بسیار مفسده‌خیز است و عجیب است که تابه‌حال توجه جدی به آن نشده است.

ایسنا: حجت‌الاسلام و‌المسلمین عبداللهی، اظهار کرد: اخیراً در حوزه دیوان عدالت اداری ۱۰ وکیل و کارچاق‌کن، در استان آذربایجان شرقی ۱۴ وکیل، کارچاق‌کن و کلاهبردار و در استان قم نیز سه نفر از وکلا و کارکنان دستگاه قضا بازداشت شدند و اقدامات این مرکز برای شناسایی و مقابله با منافذی که این نوع افراد به واسطه آن به دنبال فساد و تخریب دستگاه قضایی هستند، ادامه خواهد داشت.

فارس: اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی اظهار کرد: حزب اعتماد ملی همچنان که قبلاً اعلام شده ضمن گلایه و دلخوری از روند انتخابات مجلس یازدهم، در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مشارکت فعال داشته و سعی می‌کنیم حتماً حزب نامزد اختصاصی داشته باشد.

♦♦♦

تبعات احیای PMD

خبرآنلاین نوشت: حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده پیشین مجلس، گفت: الزام دولت برای پایان دادن به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی به معنای احیای  PMD یا ابعاد نظامی احتمالی در پرونده هسته‌ای ایران است. این تنها بهانه‌ای بود که دشمنان را موفق کرد پرونده ایران را زیر فصل هفتم منشور ببرند و در آنجا طبق ماده ۴۱، شانزده بند تحریمی را در شش قطع‌نامه علیه ایران آورده و در آستانه ورود به ماده ۴۲ یعنی تنبیه و جنگ بودند. آنها این ادعا را مطرح می‌کردند که برنامه ایران ابعاد نظامی احتمالی دارد از این‌رو پرونده آن را ذیل فصل هفتم بردند؛ کاری که ایرانی‌ها روی آن پافشاری کردند و نتیجه‌بخش بود، بستن PMD یا ابعاد نظامی احتمالی بود.

 

 گزینه جالب ریاست‌جمهوری 1400

اعتماد نوشت: جریانات سیاسی و احزاب مختلف می‌گویند هنوز زود است که درباره گزینه‌های نهایی‌شان برای انتخابات 1400 صحبت کنند ولی کم‌کم پازل رقابتی سال آینده تکمیل می‌شود. شاید نکته جالب در این انتخابات نسبت به ادوار گذشته آن است که این‌بار چهره‌هایی با سابقه حضور در نهادهای نظامی بیش از پیش فعال شده‌اند. تا جایی که بحث درباره کاندیداهایی با سابقه نظامی حتی به موضوعی محوری در شبکه‌های اجتماعی و البته فضای رسمی مطبوعات تبدیل شده است. در میان اسامی مختلف، یک چهره جدید به نحوی عجیب مطرح و از قضا از سوی طیفی خاص مورد حمایت است. سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدتی است که نامش در محافل مختلف سیاسی به‌خصوص اصولگرایان شنیده می‌شود.

 

خروج قبل از گشایش

شرق نوشت: بهارستانی‌ها عزم خود را جزم کرده‌اند تا قبل از بازگشت آمریکا به برجام دولت را ملزم به خروج از برجام کنند. اینکه کاسبان تحریم، بر طبل تداوم تحریم‌ها بکوبند، جای تعجب ندارد اما اینکه بهارستانی‌ها در مقام نمایندگی مردم از گشایش اقتصادی‌ استقبال نمی‌کنند، جای سوال دارد. البته رئیس مجلس پس از تصویب کلیات طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها گفت: مجلس با تصویب کلیات این طرح این پیغام را به دشمنان داد که بازی یک‌طرفه به پایان رسیده است. زمان خروج آمریکا از برجام، این نظر خریدار داشت اما در دوره‌ای که وعده رفع تحریم‌ها بارها از سوی دولت جدید آمریکا مطرح شده و حجم غنی‌سازی ما بیش از دوران قبل از برجام است، دیگر معنایی ندارد.

 

پیام ضعیف نفرستیم!

ایران نوشت: در روزهایی که دولت و دستگاه دیپلماسی پس از  ترور شهید محسن فخری‌زاده زیر موج تازه‌ای از فشار انتقادات و حملات هستند، عباس سلیمی‌نمین می‌گوید: «قاتلان شهید فخری‌زاده از اختلافات و تهمت‌پراکنی داخلی ما صد برابر بیشتر از به شهادت رساندن او قند در دلشان آب می‌شود.» او معتقد است که اختلاف‌آفرینی‌های داخلی حتی ضایعه تاسف‌بارتری نسبت به خود ترور این شهید است. سلیمی‌نمین معتقد است در این شرایط که دنیا منتظر شنیدن و دیدن عکس‌العمل ماست، اصل «پیام ضعف» می‌تواند همین اختلافات داخلی باشد. این تحلیلگر اصولگرا همچنین توصیه می‌کند که مطالبه انتقام این ترور نیز هرچند یک مطالبه بحق و منطقی است اما نباید به صورت شعاری و هیجانی با آن برخورد شود.