شناسه خبر : 36227 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دست رد هاشمی و جهانگیری به پیشنهاد کارگزاران

فعالیت انتخاباتی احزاب در ایران آغاز شده است

نیلوفر نیاورانی: با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، بازار گمانه‌زنی درباره کاندیداهای احتمالی ریاست‌جمهوری هم داغ شده است. همچنین برخی احزاب رایزنی‌هایی را برای معرفی کاندیداهای مورد نظر خود آغاز کرده‌اند. در همین زمینه حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، درباره تازه‌ترین فعالیت‌های حزب کارگزاران سازندگی برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده گفته است: «حزب، گام‌هایی را برای حضور موثر در انتخابات برداشته و راهکارها و سیاست‌های مورد نظر حزب برای دولت آینده در برنامه‌ای تدوین و آماده شده است.

حزب کارگزاران سازندگی مهم‌ترین ویژگی و اولویت این برنامه را اقتصاد، حل مشکلات اقتصادی جاری و نیز توسعه اقتصادی تعیین کرده و راهکارهای پیشنهادی در پی آن است که کشور را به رشد اقتصادی دورقمی و تورم تک‌رقمی برساند و این برجسته‌ترین بخش برنامه حزب برای دولت و رئیس‌جمهوری آینده است. در گام بعدی فهرستی از شخصیت‌های مورد توجه و حمایت حزب آماده کردیم و تاکنون با رایزنی‌هایی که با این شخصیت‌ها صورت گرفته، اسحاق جهانگیری، معاون‌اول رئیس‌جمهوری و محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، برای حضور و نامزدی در انتخابات اعلام آمادگی نکرده‌اند و تا امروز پیشنهاد حزب را نپذیرفته‌اند. درباره دیگر شخصیت‌های مورد توجه هم حزب در حال بررسی است تا نامزدی را که توانایی بیشتری برای تحقق برنامه جسورانه اقتصادی کارگزاران دارد، انتخاب کند.» مرعشی درباره موضوع تایید صلاحیت نامزدها با اشاره به اینکه تصور نمی‌کنم در مدت باقی‌مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری تغییرات مهمی در سیاست‌های کلی نظام به وجود بیاید، تصریح کرد: «با وجود اینکه ممکن است منتقد کارکرد نهادهایی مانند شورای نگهبان هم باشیم، اما ترجیح می‌دهیم با لحاظ کردن محدودیت‌های موجود راهی برای برگزاری انتخاباتی پرشور و تشکیل دولتی فنی و دولت کار پیدا کنیم. ما محدودیت‌ها را درک می‌کنیم و تصور نمی‌کنیم این محدودیت‌ها تا زمان باقی‌مانده قابل رفع باشند. با درک این محدودیت‌ها تلاش خواهیم کرد به کشور و مردم کمک کنیم. گفت‌وگوهایی بین احزاب و شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب در جریان است و این شورا هم در حال بررسی است و شخصیت‌های مختلف در جلسات این شورا به صورت آنلاین شرکت کرده‌اند که منتظر جمع‌بندی شورای هماهنگی هستیم.»

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه هنوز در جریان جزئیات نشست مجمع روحانیون مبارز نیست، درباره آینده شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هم گفت: «جز شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب، نهاد هماهنگ‌کننده دیگری وجود ندارد و احزاب در حال گفت‌وگو درباره نهادهای هماهنگ‌کننده هستند.»

 

ارجاع شکایت دولت از نمایندگان به رئیس مجلس

چندی پیش خبر رسید که دولت از نمایندگان به رئیس مجلس شکایت کرده است. در این زمینه حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری گفت: «مسوول پیگیری در دستگاه قضایی، معاونت حقوقی رئیس‌جمهور است که پیگیری‌های حقوقی و قضایی را برعهده دارد. معاونت پارلمانی براساس آیین‌نامه داخلی مجلس مواردی را که مرتبط به نطق نماینده، اهانت، افترا و نشر اکاذیب و نسبت نارواست براساس قانون آیین‌نامه داخلی مجلس به رئیس مجلس اعلام می‌دارد و طبق قانون آیین‌نامه داخلی، مراحل آن صورت می‌گیرد.»

او ادامه داد: «بخش‌های مرتبط با جزای قضایی به عهده معاونت حقوقی است. معاونت پارلمانی شکایت دولت را به رئیس مجلس ارجاع داده و زمانی که اینها به رئیس مجلس اعلام می‌شود قاعدتاً او باید این موضوع را مورد پیگیری قرار دهد.» امیری گفت: «قالیباف باید شکایت را به هیات نظارت ارجاع دهد؛ تاکنون جوابی از هیات نظارت در این رابطه دریافت نکرده‌ایم.» 

 

فساد مالی با ادعای نفوذ قضایی

سخنگوی قوه قضائیه در هفته گذشته از بازداشت ۲۸ کارمند دستگاه قضا و ۱۹ وکیل خبر داد و درباره جزئیات آن چنین توضیح داد: نخستین‌بار پنجم آبان‌ماه امسال بود که رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه از دستگیری ۱۹ وکیل که مشغول به فعالیت واسطه‌گری برای اعمال نفوذ در پرونده‌ها و انحراف در روند دادرسی بودند، خبر داد و حالا غلامحسین اسماعیلی در ارتباط تلفنی با شبکه خبر از جزئیات این بازداشت‌ها گفته است. سخنگوی دستگاه قضایی تحت امر سیدابراهیم رئیسی با تاکید بر اینکه «سلامت دستگاه قضا در زمره برنامه‌های اولویت‌دار دوره تحول قرار گرفته و برای تامین این سلامت و اعتماد مردم اقدامات گسترده‌ای هم در حوزه پیشگیری و هم در حوزه رصد و نظارت جدی بسترها و شناسایی موارد تخلف و درنهایت برخورد قاطع با متخلفان بدون ملاحظه و اغماض صورت گرفته اعلام کرد در هفته گذشته براساس اقدامات مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه تعدادی از این متخلفان شناسایی شدند و تحت تعقیب قرار گرفتند و هم‌اکنون بازداشت شدند. به گفته اسماعیلی، در این جمع ۲۸ نفر از کارمندان در ادارات ثبت اسناد و املاک ازجمله اداره مربوط به مالکیت معنوی و برخی از دادگستری‌ها و ۱۹ نفر از وکلای دادگستری بوده‌اند. بنابر آنچه اسماعیلی گفته، این افراد با اصحاب پرونده در ارتباط بوده و به شکلی «کلاهبرداری» می‌کردند. آنها با وجود اینکه نمی‌توانستند چندان در پرونده‌ها نقشی ایفا کنند اما وجوهی را از اصحاب پرونده دریافت می‌کردند و به آنها «وعده و وعید» می‌دادند. درنهایت این رفتار غیرقانونی آنها که بنابر گفته سخنگوی قوه قضائیه، پرونده همگی مربوط به استان تهران بوده، موردشناسایی واحدهای نظارتی دستگاه قضایی قرار گرفته و به بازداشت آنها ختم شده است. او  با بیان اینکه برخورد قوه قضائیه با عناصر متخلف مربوط به درون دستگاه قضا، «سریع، قاطع، بدون ملاحظه و اغماض» است، گفته که شاید همین افراد اگر با اتهامات مشابه در دستگاه‌های دیگر بودند، با قرار تامین کفالت و وثیقه آزاد می‌شدند. اسماعیلی البته توضیحات بیشتری در این رابطه نداده اما تاکید کرده که چون پرونده دارای زندانی و بازداشتی است، رسیدگی به آن در اسرع وقت انجام گرفته و در مجازات متهمان، هیچ‌گونه اغماضی صورت نخواهد گرفت.

 

دوباره بر سر مفاد برجام مذاکره نمی‌کنیم

در هفته گذشته بسیاری از مسوولان رده‌بالای کشور، در اظهاراتی اعلام کرده بودند که نتیجه انتخابات آمریکا را چندان موثر در وضعیت ایران نمی‌دانند. یکی از این افراد وزیر امور خارجه کشور بود. محمدجواد ظریف، روز دوشنبه گذشته در گفت‌وگویی با سی‌بی‌اس‌نیوز تاکید کرد که ایران نه ترامپ و نه بایدن را ترجیح نمی‌دهد. ظریف همچنین تاکید کرد، آنچه دولت جدید در کمپین انتخاباتی خود می‌گوید مهم نیست بلکه آنچه در دفتر انجام می‌دهد مهم است.

وی تصریح کرد: آنچه برایمان مهم است این است که کاخ سفید پس از انتخابات چگونه رفتار می‌کند نه اینکه چه شعار یا وعده‌ای داده‌اند. رفتار آمریکا مهم است. اگر آمریکا تصمیم بگیرد به رفتار ستیزه‌جویانه خود علیه ایران پایان دهد، بدون توجه به آنکه چه کسی در کاخ سفید نشسته است با داستان متفاوتی مواجه خواهیم شد. بایدن اعلام کرده بود در صورت پیروزی دولتش به مذاکره مجدد بر سر توافقی خواهد پرداخت که در زمان اوباما و معاونت ریاست جمهوری‌اش پس از مدت طولانی حاصل شده بود اما ظریف تاکید کرد چنین چیزی امید تهران نیست. وزیر خارجه ایران اظهار کرد: اگر ما می‌خواستیم دوباره مذاکره کنیم، این کار را چهار سال پیش با ترامپ انجام می‌دادیم.

ظریف بیان کرد که تحت هیچ شرایطی تهران به مذاکره مجدد بر سر مفاد توافقی که به عنوان قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درآمده بود، فکر نخواهد کرد. ظریف ضمن ابراز امیدواری نسبت به الحاق مجدد آمریکا به توافق هسته‌ای گفت: ما به شکل واضح راهی برای تعامل دوباره پیدا خواهیم کرد اما تعامل مجدد به معنای مذاکره مجدد نیست. به معنای آن است که آمریکا به پای میز مذاکره بازگردد.

 

بازگشت به غنی‌سازی 20‌درصدی

مجلس شورای اسلامی به یک فوریت طرحی به نام طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها رای داده است که براساس آن غنی‌سازی در تاسیسات فردو با غنای 20 درصد از سر گرفته می‌شود. ایران یک سال بعد از خروج آمریکا و ناامید شدن از اینکه اروپایی‌ها توانایی اجرای تعهداتشان در برجام را دارند، پنج گام در کاهش تعهدات خودش در برجام برداشت؛ اقدام مجلس در تصویب یک فوریت طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را باید به عنوان گام ششم ایران در کاهش تعهدات خواند. توقف فروش ذخایر اورانیوم غنی‌شده و ذخایر آب سنگین، عبور از غنی‌سازی 67 /3، لغو محدودیت‌های تحقیق و توسعه، گازدهی در فردو و توقف تمام محدودیت‌های عملیاتی ایران در برجام پنج‌گامی است که ایران تاکنون برداشته است اما طی این پنج گام سطح غنی‌سازی را بالای پنج درصد نبرده است. با این حال در ماده یک طرح مجلس آمده است: سازمان انرژی اتمی ایران موظف است ظرف مدت دو ماه پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در تاسیسات شهید علی محمدی‌فردو تولید و در داخل کشور ذخیره کند و نیز نیازمندی‌های صلح‌آمیز صنایع کشور به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به‌طور کامل و بدون تاخیر تامین کند. 196 نماینده مجلس یعنی حدود 90 درصد نمایندگانی که در جلسه روز دوشنبه گذشته حضور داشتند به یک فوریت این طرح رای مثبت دادند. 

در این شرایط، رسانه‌های معاند نیز به‌صورت شبانه‌روزی در حال تبلیغ علیه جمهوری اسلامی هستند. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در مورد برخی از احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه گفت: این موارد طی نامه‌ای برای اعمال در قانون بودجه ۱۴۰۰ به نوبخت اعلام شد.

 

تلاش شورای نگهبان برای نظارت بی‌طرفانه در انتخابات ۱۴۰۰

سخنگوی شورای نگهبان گفت: عوامل شورای نگهبان در انتخابات پیش‌رو باید با بی‌طرفی و بر مبنای عدالت به وظیفه مهم و خطیر نظارت بر انتخابات به نحو احسن عمل کنند تا شاهد برگزاری یک انتخابات پرشور و سلامت باشیم. کدخدایی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: در انتخابات پیش‌رو مدیران مراکز استانی و همچنین کارمندان و عوامل شورای نگهبان باید سعی کنند بدون جهت‌گیری سیاسی، با بی‌طرفی و بر مبنای عدالت به وظیفه مهم و خطیر نظارت بر انتخابات به نحو احسن عمل کنند تا شاهد برگزاری یک انتخابات پرشور و سلامت باشیم. سخنگوی شورای نگهبان افزود: برای انتخابات آینده که شاید هنوز با کرونا درگیر باشیم بعضی از پیش‌بینی‌ها و اقدامات باید انجام شود تا شاهد یک انتخابات خوب و صحیح باشیم و بار کرونا را کمتر کنیم.

به گزارش فارس کدخدایی درباره احتمالات مطرح‌شده از برگزاری تمام مراحل ۲۵‌گانه انتخابات ۱۴۰۰ به صورت الکترونیک اظهار کرد: در خصوص بحث انتخابات الکترونیکی مسائلی مطرح‌ شده که باید در این‌باره هم تصمیم‌گیری شود تا انتخاباتی سالم را شاهد باشیم و هم سلامتی مردم رعایت شود.

 

اجازه انتقال سلاح به طرفین درگیری قره‌باغ را ندادیم

در هفته‌های گذشته برخی اتهامات درباره دخالت ایران در جنگ بین ارمنستان و آذربایجان مطرح شده بود. موضوعی که اکنون معاون سیاسی وزیر خارجه به آن واکنش نشان داده و آن را رد کرده است. سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ادعاها درباره ارسال سلاح و نیروی نظامی از ایران به ارمنستان را تکذیب کرد و گفت: از شروع دور جدید درگیری‌ها مرزهایمان را با ارمنستان بسته‌ایم و اجازه انتقال سلاح به طرفین درگیری را ندادیم. معاون سیاسی وزیر خارجه که هفته گذشته و در چارچوب سفری منطقه‌ای به‌عنوان فرستاده ویژه ایران برای حل مناقشه قره‌باغ و معرفی طرح ایران برای حل این مناقشه در اولین مقصد این سفر به باکو رفت و در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های تلویزیونی جمهوری آذربایجان عنوان کرد پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به خاتمه مسالمت‌آمیز درگیری در قره‌باغ کمک کند.

♦♦♦

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری: به‌دنبال کناره‌گیری آیت‌الله یزدی از عضویت شورای نگهبان به علت عوارض جسمی و کهولت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیداحمد خاتمی را به عضویت شورای نگهبان منصوب کردند.

ایسنا: نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تامین نظر شورای نگهبان مجازات‌هایی را برای توهین به قومیت‌های ایرانی و ادیان الهی مصرح در قانون اساسی تعیین کردند. طبق این اصلاحیه، یک ماده به‌عنوان ماده ۴۹۹ مکرر به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) به شرح زیر الحاق شد: هرکس با قصد ایجاد تفرقه یا خشونت یا تنش در جامعه یا با علم به وقوع آن به قومیت‌های ایرانی توهین کند یا با همان قصد و علم به ادیان الهی مصرح در قانون اساسی دشنام صریح دهد، چنانچه مشمول حد نباشد و منجر به تفرقه یا خشونت یا تنش شده باشد، به حبس یا جزای نقدی درجه پنج یا یکی از آن دو محکوم و در غیر این ‌صورت به حبس یا جزای نقدی درجه شش یا یکی از آن دو محکوم می‌شود.

برنا: به گفته نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در طرح حمایت از افشاگران فساد قرار است برخی پاداش‌ها و جوایز به افشاکننده تعلق بگیرد تا افراد برای افشای فساد تشویق شوند. به گفته حسن نوروزی، مبلغی که برای افشاگران فساد در نظر گرفته شده میلیونی است و مبلغ کمی نیست.

مهر: حسین درویشی، فرمانده سپاه بندرعباس از انهدام باند توزیع و فروش سلاح‌های جنگی در این شهرستان خبر داد. وی اظهار کرد: «با تلاش شبانه‌روزی پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سپاه ناحیه بندرعباس در یک عملیات پیچیده اطلاعاتی موفق به انهدام باند توزیع و فروش سلاح‌های جنگی در یکی از محلات حاشیه‌نشین و جرم‌خیز این شهر شدند.» این مقام نظامی همچنین تصریح کرد: «در این عملیات تعدادی سلاح و مهمات کشف و افراد توزیع‌کننده نیز دستگیر شدند.»

تسنیم: وزیر کشور اظهار کرد: نباید جامعه را در مقابل پدیده‌های بیرونی کشور شرطی می‌کردیم. عبدالرضا رحمانی‌فضلی گفت: ما باید در مقابل رسانه‌های خارجی افکار عمومی خود را مدیریت کنیم و نباید جامعه را در مقابل پدیده‌های بیرونی کشور شرطی کنیم که متاسفانه این اتفاق الان افتاده است.

باشگاه خبرنگاران: آیین رونمایی از سامانه خودکار و هوشمند پرتاب‌های پیوسته و متوالی موشک‌های بالستیک دوربرد (تیربار موشکی) با حضور سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برگزار شد. فرمانده کل سپاه در این آیین، با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران امروز در حال رشد، توسعه، گسترش و غلبه بر دشمنان است، گفت: از سوی دیگر دشمنان ما با انحطاط و زوال قدرت روبه‌رو هستند و هر روز که می‌گذرد شتاب و شیب این زوال تندتر می‌شود؛ اما هنوز تهدیدات دشمن پابرجاست.

♦♦♦

جدال یاران روحانی و قالیباف در توئیتر

اعتماد نوشت: توئیتر فارسی اخیراً عرصه برخی جدال‌ها میان یاران رئیس دولت و رئیس مجلس است. در آخرین رویداد، احمدی امیرآبادی‌فراهانی که این روزها به عنوان سخنگوی غیررسمی رئیس مجلس فعال شده، با  استفاده از هشتگ «دولت راستگویان» نوشت: «از نظر آقای روحانی مجلس خوب، مجلسی است که تمام وقتش را به لوایح کم‌خاصیت دولت که از مجلس قبل مانده بگذارند. اما از نظر ما دولت خوب، دولتی است که سیاسی‌کاری نکند و معیشت مردم را گروگان نگیرد.» همین واکنش حسام‌الدین آشنا، مشاور روحانی را برانگیخت و در پاسخ نوشت: «معیشت مردم را به گروگان گرفتن»، اصطلاحی است که «تلویزیون مزدور ایران اینترنشنال ساخت و اینک ورد زبان عده‌ای شده که حاضر نیستند نهیب‌های رهبری را بشنوند».

 

زمزمه حضور لاریجانی درانتخابات به درخواست بزرگان

ایران  نوشت: منصور حقیقت‌پور، مشاور علی لاریجانی با اشاره به برخی زمزمه‌ها مبنی بر حمایت حزب کارگزاران سازندگی از علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: آنگونه که بنده اطلاع دارم هنوز آقای لاریجانی برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی نکردند و ایشان هیچ برنامه‌ای فعلاً ندارد. وی در خصوص اخبار مبنی بر تشکیل ستادهای انتخاباتی لاریجانی در استان‌ها گفت: بنده در جریان این موضوع نیستم. حقیقت‌پور گفت: معتقدم آقای لاریجانی به درد شرایط کنونی کشور و نظام ما می‌خورد اما اینکه شرایط سیاسی کشور هم برای آقای لاریجانی آماده است؟! ما چنین پالسی هنوز نگرفته‌ایم. مگر شرایط به‌گونه‌ای باشد که علما و بزرگان ورود کنند و از ایشان خواهش کنند که به صحنه انتخابات بیاید.

 

سازوکار اجماعی تنها گزینه انتخاباتی اصلاح‌طلبان

خبرآنلاین نوشت: علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات گفت: اگر اصلاح‌طلبان بخواهند درباره ورود به انتخابات و معرفی کاندیدا تصمیم بگیرند قطعاً این کار را با استفاده از ساز‌و‌کار اجماعی انجام خواهند داد، بنابراین کاندیدای حزبی معنا ندارد. احزاب مانند گذشته می‌توانند در قالب شورای عالی سیاستگذاری جمع شوند و کاندیدا معرفی کنند.  وی همچنین درباره راهکارهای ایجاد سونامی مشارکت در انتخابات گفت: چهره‌هایی هستند در بین اصلاح‌طلبان که شاخص هستند و پشتوانه عملکردی موفقی هم دارند مانند رئیس دولت اصلاحات. این افراد می‌توانند این نقش را بر عهده بگیرند. در بین افراد دیگر هم شاید بتوان گفت درباره آقای جهانگیری هنوز نقطه امیدی است. هرچند این کار برای او بسیار سخت است.

 

هشدار ظریف درباره حضور تروریست‌ها در جوار مرزهای ایران

رسالت نوشت: محمد‌جواد ظریف درباره ناامنی‌های ناشی از انتقال تروریست‌ها به ویژه بقایای داعش به منطقه قره‌باغ و رایزنی‌های دستگاه دیپلماسی برای مقابله با آنان؛ گفت: درباره نیروهای تروریستی تقریباً مطمئنیم که آنان در میانه درگیری‌ها حاضر بودند و ما حتماً تاکید کردیم که این اقدام به صلاح هیچ‌کس نیست. وی هشدار داد: در مذاکرات اخیر و پیشتر به اطلاع مقامات آذربایجان و ارمنستان و نیز روسیه و ترکیه رساندیم که جمهوری اسلامی ایران چنین چیزی را تحمل نخواهد کرد. اکنون این تروریست‌ها در حاشیه مرزهای ما حضور ندارند، اما احتمال اینکه با فاصله از حاشیه مرزهای ما حضور داشته باشند، کماکان بالاست و ما این نگرانی را به طور جدی به طرفین اعلام کردیم.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها