شناسه خبر : 32490 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فریب تازه

وزیر خزانه‌داری آمریکا بر ادامه کارزار فشار حداکثری و تشدید تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرد

فریب تازه

وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مکانیسم جدیدی برای تسهیل صادرات مواد غذایی و دارو به ایران ایجاد کرده است. در واکنش به این بیانیه، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از فریبکاری تازه آمریکا در تشدید تروریسم اقتصادی علیه مردم عادی ایران انتقاد کرد. طبق گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «برخلاف ادعاهای فریبکارانه، مقررات جدید ایالات‌متحده، تروریسم اقتصادی علیه مردم عادی ایران را تشدید می‌کند. پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، پیشتر این توهم را بر زبان آورده است که مردم ایران اگر می‌خواهند چیزی برای خوردن داشته باشند، باید در برابر ایالات‌متحده تسلیم شوند. اکنون، وزارت خزانه‌داری آمریکا، نه‌فقط غذا، بلکه واردات دارو توسط ما را هدف قرار داده است.» خبرگزاری ایسنا نوشت: وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مکانیسم جدیدی برای تسهیل صادرات مواد غذایی و دارو به ایران ایجاد کرده است. این وزارتخانه با تکرار ادعای تلاش‌های دولت این کشور برای منزوی کردن جمهوری اسلامی اعلام کرد که از این طریق، راهی برای تضمین تداوم ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران ایجاد کرده است. به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، این مکانیسم به جامعه بین‌المللی کمک می‌کند تا به دادوستد برای حمایت از مردم ایران ادامه دهد، بدون آنکه سرمایه‌های مربوط به آن به دست دولت ایران بیفتد. با این حال بسیاری از کارشناسانی که سابقه همکاری با دولت‌های مختلف آمریکا در زمینه تحریم ایران را داشته‌اند، می‌گویند که مکانیسم جدید موسوم به «شفاف‌سازی» که از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا برای ایران اعلام شد، بیش از آنکه در راستای تسهیل مبادلات بشردوستانه صادرات غذا و دارو به ایران باشد، به عنوان مکانیسمی برای جمع‌آوری اطلاعات برای دولت عمل خواهد کرد تا از این طریق بتواند زمینه را برای اعمال تحریم‌های جدیدتر فراهم کند.

تلاش برای افزایش فشار بر ایران

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز دوشنبه 6 آبان‌ماه با اتخاذ موضعی خصمانه علیه تهران از افزایش فشار اقتصادی بر ایران خبر داد. طبق گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزیر خزانه‌داری آمریکا که در سرزمین‌های اشغالی به سر می‌برد، پس از اتمام نشست خود با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم به خبرنگاران مدعی شده که اجرای کارزار حداکثر فشار در قالب تشدید تحریم‌ها علیه ایران تاکنون موفق بوده و موجب قطع قابل توجه منابع مالی حکومت ایران شده است. استیو منوچین بدون اشاره به بیش از ۱۵ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تایید صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ادامه افزود: این روال را همچنان ادامه خواهیم داد تا مانع توسعه برنامه هسته‌ای ایران شویم.

تحریم‌های مشترک آمریکا و متحدان عرب علیه ایران

همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده است که این کشور به همراه متحدان عرب خود در شورای همکاری خلیج فارس، تحریم‌هایی را علیه نهادهای وابسته به ایران و گروه‌های مقاومت وضع کرده است. به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، مرکز به اصطلاح «مبارزه با تامین مالی تروریسم» که آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (بحرین، کویت، امارات، عمان، قطر و عربستان سعودی) عضو آن هستند، ۲۵ نهاد مرتبط با ایران و گروه‌های مقاومت را تحریم کرده‌اند. بنابراین گزارش، شبکه‌ای از شرکت‌ها، بانک‌ها و افراد حامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب‌الله لبنان تحت تحریم قرار گرفته‌اند. این شرکت‌ها و نهادها پیشتر به شکل جداگانه از سوی آمریکا تحریم شده بودند و این بار تنها نام کشورهای عربی به فهرست تحریم‌کنندگان اضافه شده است.

آزادی اسماعیل بخشی و چند فعال کارگری

هفته گذشته خبر آزادی حدود 40 نفر از کارگران بازداشتی آذر آب به قید ضمانت اعلام شد. همچنین اخباری از آزادی چند فعال کارگری منتشر شد. اسماعیل بخشی هم یکی از این افراد بود. عصر چهارشنبه هشتم آبان‌ماه وکیل مدافع اسماعیل بخشی از آزادی موکلش به قید وثیقه خبر داد. فرزانه زیلابی به ایسنا گفت که موکلش اسماعیل بخشی با تودیع وثیقه ۷۵۰ میلیون‌تومانی از زندان آزاد شده است. بر اساس این گزارش، وکیل‌مدافع اسماعیل بخشی پنجم آبان‌ماه، گفته بود: ابتدا وثیقه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومانی برای موکلم در نظر گرفته شده بود که با مخالفت ما و لوایحی که در خصوص تقلیل وثیقه داده شد و نیز با تصمیم قضات شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران، میزان وثیقه به ۷۵۰ میلیون تومان کاهش یافت و موکلم با ارائه وثیقه ۷۵۰ میلیون‌تومانی آزاد می‌شود. بر اساس این گزارش، محمدی دادستان دزفول اول بهمن‌ماه سال ۹۷ گفته بود که با نیابت قضایی از سوی دادستانی شهرستان شوش و درخواست جلب بازداشت اسماعیل بخشی، دستور جلب این فرد در دادسرای دزفول صادر شد و این فرد در دزفول با همکاری نیروهای امنیتی- انتظامی دستگیر شد. وی با تکذیب خبر منتشره مبنی بر هجوم نیروهای مسلح ناشناس به خانه بخشی گفت: این فرد از صبح روز گذشته متواری شده بود که با تلاش‌های صورت‌گرفته و پس از اقدامات موثر عملیاتی دستگیر شد. این فرد پس از اجرای نیابت به دادسرای شوش اعزام شده است. اسماعیل بخشی مشهورترین فردی بود که در جریان تجمعات کارگران نیشکر هفت‌تپه بازداشت شده بود. سپیده قلیان نیز دیگر زندانی بود که به قید وثیقه آزاد شد. ساعاتی پس از آزادی قلیان،‌ مبلغ وثیقه برای آزادی او 5 /1 میلیارد تومان اعلام شد؛ خبری که وکیل مدافع سپیده قلیان آن را رد کرد. جمال‌الدین حیدری‌منش در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: موکلم با تودیع وثیقه قبلی به میزان ۵۰۰ میلیون تومان از زندان آزاد شده است. وثیقه موکلم همان وثیقه قبلی یعنی ۵۰۰ میلیون‌تومانی است که در دادسرای شوش سپرده بود. حیدری‌منش اضافه کرد: موکلم تا زمان اعلام حکم قطعی، از زندان آزاد شده است. سپیده قلیان، دانشجوی دامپزشکی دانشگاه دزفول، در جریان اعتراضات نیشکر هفت‌تپه بازداشت شده بود. عاطفه رنگریز و زینب امیری، از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر، نیز با قید وثیقه آزاد شدند. چندی قبل در پی انتشار اخباری مبنی بر محکومیت «کارگران معترض هفت‌تپه» به حبس‌های سنگین ۱۸ سال و... ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه با صدور دستوری ویژه در خصوص احکام صادره در این پرونده‌ها از سوی یکی از شعب دادگاه انقلاب دستور داد به سرعت و تحت نظارت رئیس‌کل دادگستری تهران تجدیدنظر و رسیدگی منصفانه صورت گیرد.

آزادی مشروط حسن عباسی

حسن عباسی که با شکایت وزارت اطلاعات به هفت ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، از زندان آزاد شد. مهدی جعفری‌نژاد وکیل مدافع حسن عباسی روز چهارشنبه هشتم آبان‌ماه با اعلام این خبر گفت: موکلم با توجه به گذراندن یک‌سوم حبس صادره از سوی دادگاه مشمول آزادی مشروط و از زندان آزاد شده است. طبق گزارش ایرنا در حساب توئیتری منتسب به حسن عباسی، رئیس اندیشکده یقین، نیز تصویری از آزادی وی از زندان اوین به نمایش درآمده است. کانال تلگرامی شاگردان عباسی هم کلیپ‌هایی را با عنوان «حسن عباسی می‌آید...» منتشر کرده‌اند. عباسی سال گذشته به اتهام توهین به رئیس‌جمهور و یکی از وزیران به هفت ماه حبس محکوم شد. ۲۲ مردادماه امسال خبر بازداشت حسن عباسی با شکایت وزارت اطلاعات به دلیل اظهارات این تحلیلگر سیاسی مبنی بر وجود برخی ارتباطات بین این وزارتخانه با آمدنیوز، اعلام شد.

طلب حلالیت و بخشش برای روح‌الله زم

حجت‌الاسلام محمدعلی زم، پدر مدیر دستگیرشده «آمدنیوز»، در بیانیه‌ای اعلام کرد که برخلاف ادعای قصه‌پردازان دروغگو، هیچ‌یک از اعضای خانواده در تمهید شرایط و مقدمات سفر و دستگیری روح‌الله مشارکت نداشته‌اند. طبق گزارش ایسنا، پدر روح‌الله زم همچنین از رهبری، سپاه و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که طی یکی دو سال اخیر مورد اتهام و آزار کانال «آمدنیوز» قرار گرفته‌اند، عذرخواهی و برای روح‌الله زم، طلب بخشش و حلالیت کرد.

نعمت‌زاده گفت من یعنی اداره دارو و اداره دارو یعنی من

هفته گذشته ششمین و آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات شبنم نعمت‌زاده، دختر وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، احمدرضا لشگری‌پور و شرکت توسعه دارویی رسا در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) پایان یافت. طبق گزارش ایسنا، در این جلسه دادگاه یکی از وکلای متهم شبنم نعمت‌زاده با حضور در جایگاه اظهار کرد: پدر خانم نعمت‌زاده از من خواست که قرار ملاقاتی را برای ایشان با رئیس دادگاه هماهنگ کنم من به ایشان گفتم جناب قاضی نخواهند پذیرفت و درخواست ایشان را نیز نپذیرفتم چراکه اعتقاد دارم قطعاً اثر مثبت نخواهد داشت. آقای نعمت‌زاده انسان متدینی است و به دنبال اینکه اثر منفی در روند دادرسی داشته باشد نخواهد بود و اگر نامه‌نگاری کرده به‌رغم منع ما بوده و ایشان به عنوان پدر تصور می‌کرده باید به فرزند خود کمک کند. در بخش دیگری از این جلسه نیز احمدرضا لشگری‌پور گفت: در سال ۹۶ زمانی که خواستند رسا پخش را راه‌اندازی کنند من مخالفت کردم خانم دکتر گفت که شما نگران اداره دارو نباش من یعنی اداره دارو و اداره دارو یعنی من. در نهایت اداره دارو مخالفت کرد. طبق گزارش خبرگزاری میزان، متهم لشگری‌پور گفت: وی (شبنم نعمت‌زاده) حقوق پرسنل خود را نمی‌توانست بدهد و ما می‌دادیم، پولی که بابت حقوق پرسنل دادیم نرفت بابت پرسنل خرج کنند و گفت که مشکلات مهم‌تر از حقوق پرسنل داریم. در این بخش از جلسه دادگاه قاضی مسعودی‌مقام بیان کرد: متهمان و وکلا در قالب آخرین لایحه مبنی بر صداقت و راستگویی تا هفت روز فرصت دارند لایحه خود را بدهند و بعد از آن دادگاه وارد شور می‌شود و رای در زمان مقتضی صادر خواهد شد.

کاهش ۹۰درصدی تخلفات با الکترونیکی شدن انتخابات

وزیر کشور با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد انتخابات مجلس به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، ادعا کرد با این اقدام ۹۰ درصد از تخلفات انتخاباتی به صفر می‌رسد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی افزود: مهم‌ترین قسمت انتخابات احراز هویت است و بیشترین تخلفات در این بخش رخ می‌دهد از این‌رو با شورای نگهبان به توافق رسیدیم که از سیستم الکترونیکی برای این بخش استفاده کنیم. همچنین به توافق اولیه رسیده‌ایم که اخذ و شمارش آرا در ۱۴۰ شهر نیز الکترونیکی باشد. طبق گزارش ایرنا، وزیر کشور در خصوص ورود پول‌های کثیف به عرصه انتخابات نیز گفت: پول با هر منشأ نامعلوم و نامشخصی که وارد انتخابات و هر جریان سیاسی شود می‌تواند مشکل ایجاد کند. او افزود: برای جلوگیری از این مهم لایحه‌ای توسط دولت و وزارت کشور تهیه و به مجلس ارسال شده است که بر اساس آن هر فردی که در انتخابات نامزد می‌شود باید صورت مالی داشته و منابع، محل و مسیر درآمدش مشخص باشد. در حال حاضر قانون خاصی برای مقابله با ورود پول‌های نامشخص به عرصه انتخابات نداریم اما این به معنای بسته بودن دست در حوزه نظارت نیست و هر گروه و حزبی گزارشی از ورود پول‌هایی با منشأ نامشخص و منابع نامناسب در انتخابات ارائه دهند در محاکم بدان رسیدگی می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها