شناسه خبر : 29714 لینک کوتاه

سیاست در حاشیه

احتمال انتصاب رئیسی به ریاست قوه قضائیه قوت گرفت

حواشی افراد و گروه‌ها مهم‌ترین اخبار سیاسی هفته گذشته بود. از حاشیه نماینده سراوان و فیلم جنجالی تا انتصاب جدید روحانی و اظهارات وزیر امور خارجه درباره اسرائیل. ۲۶ آذرماه امسال بود که فیلمی از محمدباسط درازهی، نماینده مردم سراوان در مجلس، در فضای مجازی منتشر شد. فیلمی که نشان می‌داد این نماینده با یکی از کارمندان گمرک درگیری لفظی داشته است. این فیلم و توهین‌های درازهی با واکنش گسترده کاربران فضای مجازی مواجه شد و در نهایت ماجرا به صحن مجلس، تهدید به استیضاح وزیر اقتصاد و تشکیل پرونده برای درازهی در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان کشید.

سیاست در حاشیه

حواشی افراد و گروه‌ها مهم‌ترین اخبار سیاسی هفته گذشته بود. از حاشیه نماینده سراوان و فیلم جنجالی تا انتصاب جدید روحانی و اظهارات وزیر امور خارجه درباره اسرائیل. ۲۶ آذرماه امسال بود که فیلمی از محمدباسط درازهی، نماینده مردم سراوان در مجلس، در فضای مجازی منتشر شد. فیلمی که نشان می‌داد این نماینده با یکی از کارمندان گمرک درگیری لفظی داشته است. این فیلم و توهین‌های درازهی با واکنش گسترده کاربران فضای مجازی مواجه شد و در نهایت ماجرا به صحن مجلس، تهدید به استیضاح وزیر اقتصاد و تشکیل پرونده برای درازهی در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان کشید. ابتدا 40 نماینده در حمایت از نماینده سراوان خواستار استیضاح وزیر اقتصاد شدند. جو مجلس ابتدا با درازهی همراه بود. اما هفته گذشته تغییراتی ایجاد شد. گویا چند نماینده از نماینده سراوان شکایت کردند که چرا او از ادبیات نامناسب استفاده کرده و سبب رنجش مردم شده است. ماجرا به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان رسید و قرار شد این هیات ماجرا را بررسی کند. قبل از هیات نظارت، این موضوع در صحن علنی مجلس بررسی شد. برخی از نمایندگان به درازهی انتقاد کردند. اما نکته جالب دفاع مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس از نماینده سراوان بود. به گزارش دنیای اقتصاد او گفت: وقتی نماینده سراوان از رفتاری که داشته عذرخواهی کرده، دیگر پرونده وی به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نمی‌رود. پزشکیان گفته رفتار گمرک در مقابل نماینده سراوان مناسب نبوده است؛ زیرا وقتی یک نماینده مجلس وارد اداره‌ای می‌شود، مسوولان آن سازمان باید با نماینده درست برخورد کنند. چراکه اگر به نماینده‌ای بی‌احترامی شود به یک شهر بی‌احترامی شده است.

انتشار فیلم جلسه غیرعلنی

اگرچه پزشکیان گفته بود پرونده درازهی به علت عذرخواهی مختومه شده، اما محمدجواد جمالی، سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، به ایسنا گفته این پرونده همچنان باز است. چراکه هیات نظارت هنوز جلسه‌ای با حضور اعضا برگزار نکرده که بخواهد نتیجه را اعلام کند. اما ماجرا بعد دیگری هم داشت. آن هم انتشار فیلم جلسه غیرعلنی مجلس بود. فیلمی از جلسه غیرعلنی که در آن نماینده سراوان پشت تریبون ضمن تهدید وزیر اقتصاد به استیضاح، به سایر نمایندگان تاکید کرد که «اگر من کوتاه بیایم، فردا نوبت شماست». انتشار فیلم از جلسه غیرعلنی هم باعث انتقاد نمایندگان شد. مشخص شد که علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان، فیلم را گرفته و آن را در اختیار نماینده سراوان گذاشته. او هم آن را منتشر کرده. بعد هم خبر رسید که نماینده سراوان به علت فشار عصبی در بیمارستان بستری شده است. آیت‌الله جنتی در واکنش به این رخدادهای مجلس گفته بود باید برای نمایندگان دوره آموزشی گذاشته شود. اما این پیشنهاد با واکنش تابش، نماینده مجلس، مواجه شد و گفت این مجلس محصول نظارت استصوابی شورای نگهبان است و بهتر است فرافکنی نکنیم.

با گمرک برخورد نمی‌کنم

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد، اولین فردی بود که در ماجرای نماینده سراوان تهدید به استیضاح شد. او به جلسه مجلس رفت و قول داد موضوع را پیگیری کند. او هفته گذشته اعلام کرد ماجرا را بررسی کرده و متوجه شده کارمندان گمرک به نماینده مجلس توهینی نکرده‌اند و رفتار خلاف عرفی نبوده است. دژپسند گفته به رئیس مجلس نامه دادم که چون تخلفی از سوی همکارانم در گمرک رخ نداده، با آنها برخوردی نمی‌کنم. انتظار می‌رفت با عذرخواهی نماینده سراوان ماجرا کم‌کم به فراموشی سپرده شود. اما ناگهان درازهی، مورد اتهام جدیدی قرار گرفت. به گزارش تسنیم هفته گذشته، ولفرام بوگارد، استاد علوم کامپیوتر دانشگاه فرایبورگ آلمان در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی اعلام کرد محمدباسط درازهی نماینده مردم سراوان مقاله او را سرقت کرده است.

نامه بسیج علیه نماینده

به گزارش فارس بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) هم به ماجرای درازهی واکنش نشان داد. آنها خواستار رسیدگی به این پرونده شده‌اند و چند نکته را در نامه خود عنوان کرده‌اند. اول آنکه مشخص شود آقای درازهی به چه منظور به اداره گمرک رفته بودند و چه درخواستی داشتند؟ دوم اینکه آیا فیلم منتشرشده واقعاً تقطیع شده و اگر خلاف واقع بودن ادعای ایشان محرز شد، اشاعه اکاذیب توسط ایشان اثبات شود. نکته سوم این است که آقای درازهی موضوع و متعلق دعوا را به سمت قومیت و مذهب خود منحرف می‌کنند و دلیل نگه داشته شدن‌شان پشت درب اتاق مدیر مربوطه را این مسئله می‌دانند. لذا باید بررسی شود چطور یک نماینده مجلس با ادعایی این‌چنین سبب تحریک احساسات مردمی می‌شود. همچنین مشخص شود ۴۰ نماینده‌ای که با وی هم‌داستان شده و پیگیر استیضاح وزیر اقتصاد و تهدید کردن رئیس اداره گمرک به عزل شده‌اند، چه کسانی بودند تا متوجه شویم در میانه این جنگ اقتصادی همه‌جانبه، کدام نمایندگان اولویت اولشان منافع خودشان است.

رئیسی در راه قوه قضائیه

دیگر خبر سیاسی هفته گذشته ماجرای انتصاب احتمالی ابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضائیه بود. با انتشار این خبر، دادستان کل کشور در حاشیه نشست حقوقی کاربردی موسسه آموزش عالی شهید قدوسی (قوه قضائیه) در پاسخ به این سوال که آیا خبر تعیین حجت‌الاسلام رئیسی به‌ عنوان رئیس قوه قضائیه که این روزها در فضای مجازی منتشر شده صحت دارد یا خیر؟، گفت: فعلاً فضای مجازی است و تا حقیقی شود، طول می‌کشد. این اظهارنظر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها یافت و واکنش‌هایی به همراه داشت. ایلنا به نقل از حسام‌الدین آشنا نوشت: روسای قبلی قوه قضائیه در 40 سال گذشته معمولاً این ویژگی مشترک را داشتند که فقهایی مطرح اما فاقد سابقه قضایی بودند بنابراین مجبور بودند مدتی را برای آشنایی با ساختار و مسائل این قوه صرف کنند. اگر او به ریاست قوه قضائیه منصوب شود اولین رئیسی خواهد بود که دارای سابقه طولانی قضایی است و از درون قوه قضائیه برخاسته است. اما گویا انتخاب او به مذاق برخی مانند عزت‌الله ضرغامی خوش نیامد و او در حساب توئیتری خود نوشت: گمانه‌زنی برای رئیس بعدی قوه قضائیه زود است. معتقدم، قدرت مدیریت از قوه اجتهاد مهم‌تر است. رئیس بعدی باید توان ایجاد تحول و مقابله با کلیشه‌های حاکم، بر اساس تجربیات کارشناسان متعهد و روش‌های مدرن اداره دادگستری‌ها در دنیا را داشته باشد. مدل میتی کومان هم کماکان کاربردی و روحیه‌بخش است! همچنین فرارو خبر داده که احتمالاً حجت‌الاسلام علی محمدی‌سیرت، رئیس سابق سازمان اوقاف و امور خیریه، به جای ابراهیم رئیسی، ریاست آستان قدس رضوی را بر عهده می‌گیرد.

موضع دادستان علیه انتصاب روحانی

27 آذرماه بود که روحانی در حکمی ناصر نقویان را به‌ عنوان دبیر هیات عالی گزینش کشور منصوب کرد. گویا نقویان در اظهاراتی اعلام کرده بود اگر مدیری کاردان و امانت‌دار باشد چه اشکالی دارد دوتابعیتی باشد، مگر ما برای فوتبال مدیران خارجی نمی‌آوریم؟ چرا نباید برای اقتصاد و دیگر موضوعات کشور مدیران دوتابعیتی یا چندتابعیتی بیاوریم؟ اما این سخنان با واکنش تند دادستان کل کشور مواجه شد. به گزارش فارس، او گفت: فردی اخیراً نکته‌ای را فرموده است که منصوب شده به جایگاهی که شنیدن این حرف از این فرد جای تعجب دارد. من به ‌شدت نسبت به این مساله گله‌مندم و اظهار تاسف می‌کنم. منتظری گفت: این فرد می‌گوید چه اشکالی دارد که از افراد دوتابعیتی، سه‌تابعیتی و حتی پنج‌تابعیتی استفاده کنیم یا مانند فوتبال مربی خارجی بیاوریم؟ این قیاس مع‌الفارق است، آقای عزیز یک مربی فوتبال که از خارج می‌آید به کودکان یاد می‌دهد چگونه بازی کنند. اما مدیریت‌های کلان کشور و مدیریت اقتصاد را می‌خواهند به دست خارجی‌ها بدهند، این موضوع یعنی چه؟ مگر این کشور قحط‌الرجال دارد؟ آقای محترمی که در جای مهمی تکیه زده‌اید و می‌خواهید گزینش کشور را مدیریت کنید قانون این موضوع را ممنوع کرده. منتظری تاکید کرد: آقای رئیس‌جمهور ملاحظه بفرمایید که این افراد چه گفتند. من به‌عنوان دادستان کل قطعاً نسبت به این مساله موضع‌گیری خواهم کرد.

حاشیه دیگر ظریف

ماجرای اظهارات وزیر امور خارجه ایران درباره پولشویی هنوز ختم به خیر نشده که حاشیه جدیدی علیه او شکل گرفت. هفته گذشته محمدجواد ظریف با یک رسانه فرانسوی گفت‌وگو کرد. ظریف در این مصاحبه گفته بود: «ما چه موقع گفتیم اسرائیل را نابود می‌کنیم؟ فقط یک نفر را پیدا کنید و به ما نشان دهید که این حرف را زده باشد. هیچ‌کس چنین حرفی نزده است. وی حرف امام را یادآوری کرد که گفته بود: «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود.» و تاکید کرده بود برخلاف نتانیاهو که می‌گوید ما ایران را نابود می‌کنیم ما هیچ‌گاه نگفته‌ایم ایران می‌خواهد اسرائیل را نابود کند! بلکه معتقدیم اسرائیل با این سیاست‌هایی که دنبال می‌کند به این سرنوشت مبتلا خواهد شد.» اما این سخنان با واکنش‌های بسیاری مواجه شد. سخنگوی وزارت امور خارجه  در دفاع از ظریف گفت: در روزهای اخیر شاهد شکل‌گیری دور جدیدی از زنجیره دامنه‌دار حملات رسانه‌ای و تبلیغات منفی علیه وزیر امور خارجه هستیم. جالب است که از یک‌سو رسانه‌های صهیونیستی در کنار رادیو فردا و رسانه‌های ضدانقلاب با توجه به تاثیر مصاحبه ظریف در برهم زدن فضای ایران‌هراسی و مظلوم‌نمایی رژیم صهیونیستی، ایشان را متهم به دروغگویی می‌کنند و همزمان برخی از افراد ناآگاه یا مغرض در داخل بدون خواندن مصاحبه مفصل ایشان همان حرف‌های بدخواهان ملت ایران را به نوعی دیگر تکرار می‌کنند. بدون تردید رویکرد بانیان و حامیان این جریان فکری و مبلغان آن در این برهه مهم از شرایط ایران، کاری است عجیب، مشکوک و غیرقابل درک برای مردم بزرگ ایران.

منتظر اروپایی‌ها نمی‌مانیم

ظریف هفته گذشته مصاحبه دیگری هم با شبکه المیادین داشت. به گزارش ایسنا او گفت: «اروپایی‌ها در انجام تعهداتشان به برجام کُند عمل می‌کنند، ما منتظرشان نمی‌مانیم مگر اینکه گام عملی اتخاذ کنند.» همچنین او در رابطه با خروج آمریکا از برجام گفت: «گزینه‌های زیادی بعد از خروج آمریکا از برجام داریم و هرگاه مصلحت ملی اقتضا کند این گزینه‌ها را به کار می‌گیریم.» در همین حال پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در تحلیلی به بررسی قدرت گرفتن دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا پرداخت و نوشت: «دموکرات‌ها تاکید دارند که به محض در اختیار گرفتن کنترل مجلس نمایندگان از ماه آینده، تصمیم ترامپ برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را به چالش خواهند کشید.» در ادامه این مطلب آمده است: «هافمن، نماینده دموکرات از کالیفرنیا، از همکاران خود خواسته نامه‌ای در خصوص معافیت‌های انسان‌دوستانه در تحریم‌های شدید ترامپ علیه ایران امضا کنند.» هافمن در این نامه که خطاب به پمپئو وزیر امور خارجه نوشته شده، تاکید می‌کند: «اخبار موثق حاکی از آن است که تحریم‌ها در عمل باعث عدم دسترسی مردم ایران به کالاهای بشردوستانه شده. در هفته‌های اخیر اخباری از کمبود داروهای سرطان و بیماری‌های خاص در ایران به گوش ما رسیده است.» این نامه از پمپئو می‌خواهد تا ۳۱ دسامبر به مجموعه‌ای از سوالات درباره معافیت‌های بشردوستانه در تحریم‌های ایران پاسخ دهد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها