شناسه خبر : 45940 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رشد تسهیلات

وام‌های بانکی هشت ماه اول سال چگونه توزیع شده است؟

بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرده است که تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در هشت‌ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 /24 درصد افزایش یافته است. براساس این گزارش از ابتدای سال 1402 تا پایان آبان‌ماه معادل 7 /82 درصد کل تسهیلات به صاحبان کسب‌وکار و 3 /17 درصد تسهیلات نیز به خانوارها یا مصرف‌کنندگان نهایی اعطا شده است.

همچنین از کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب‌وکار بخش عمده آن یعنی معادل 8 /76 درصد مربوط به تسهیلات سرمایه در گردش بوده است که سهم بخش صنعت و معدن در آن بیشتر بوده و به گفته بانک مرکزی، شبکه بانکی این بخش را در اولویت پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش قرار داده است. در بخش تسهیلات پرداختی به مصرف‌کننده نهایی نیز سهم غالب با 7 /39 درصد مربوط به وام خرید کالا توسط اشخاص بوده است.

این گزارش در حالی منتشرشده که بانک مرکزی نیز اعلام کرده است در مورد اعطای تسهیلات بانکی، دغدغه قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل را لحاظ می‌کند. ضمن اینکه توان مالی بانک‌ها و مولفه‌هایی چون بهبود کفایت سرمایه، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی را نیز باید مدنظر داشته باشد.

با وجود اینکه آمار بانک‌ مرکزی از افزایش 24 درصدی تسهیلات طی هشت‌ماهه اول سال حکایت دارد، همچنان فضای تورمی اقتصاد کشور موجب شده است فشار زیادی روی بنگاه‌ها و خانوارها از نظر تامین مالی باشد و این ادعا از طرف آنها مکرر بیان می‌شود که بانک‌ها تسهیلات نمی‌دهند.  

دراین پرونده بخوانید ...