شناسه خبر : 45706 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ترس از انتخابات

چرا اقتصاد از انتخابات می‌ترسد؟

صد روز دیگر دوازدهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. ناظران احتمال می‌دادند با توجه به شرایط خاص کشور، ممکن است انتخابات پیش‌رو، آزادانه‌تر از دوره‌های قبل برگزار شود اما از همین حالا افراد زیادی ردصلاحیت شده‌اند و این پیش‌بینی عملاً خطا از کار درآمده است.

اقتصاددانان درباره انتخابات پیش‌رو سه دسته نگرانی دارند:

نگرانی اول این است که انتخابات از همیشه محدودتر و بسته‌تر برگزار شود که در این صورت مشارکت کاهش پیدا می‌کند و هرچه مشارکت کاهش پیدا کند، وعده‌های انتخاباتی از واقع‌گرایی فاصله بیشتری می‌گیرد و با افزایش افراد ردصلاحیت‌شده، احتمال طرح برنامه‌های درست کاهش پیدا می‌کند.

نگرانی دوم این است که با توجه به فضای خاصی که بر کشور حاکم است، رقابت‌ها به سمت طرح شعارهای عوام‌فریبانه و پوپولیستی سوق پیدا کند. معمولاً نمایندگان در سال پایانی دوره نمایندگی در انتخابات مجلس، به دولت‌ها برای افتتاح طرح‌های محلی و منطقه‌ای فشار می‌آورند. وزرا برای اینکه گرفتار استیضاح نشوند، اجازه افتتاح طرح‌های نمایشی را می‌دهند. افتتاح نمایشی طرح‌ها، هم برای نامزدهای انتخابات مجلس مطلوبیت دارد و هم برای دولت که بگوید در حال کار و تلاش است.

و سومین نگرانی این است که منازعات سیاسی و رقابت‌های انتخاباتی بر منافع ملی غلبه پیدا کند و اولویت‌های سیاسی جایگزین اولویت‌های اقتصادی شود که در این صورت باز هم انبوهی وعده و شعار روی دست نظام حکمرانی می‌ماند که اجرایی شدن آنها هزینه زیادی به دنبال دارد. 

دراین پرونده بخوانید ...