شناسه خبر : 45319 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بهار نفتی

کدام بخش‌های اقتصاد در فصل بهار رشد کردند؟

مرکز آمار به تازگی گزارشی از رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه نخست امسال را منتشر کرده است که نشان می‌دهد رشد اقتصادی فصل بهار با احتساب نفت 9 /7 درصد و بدون نفت 1 /6 درصد است که در اندازه‌ اقتصاد ایران رقم قابل‌توجهی به نظر می‌رسد. براساس این گزارش بالاترین نرخ رشد در بین گروه‌های چهارگانه کشاورزی، صنایع و معادن، صنایع و معادن بدون نفت و خدمات مربوط به همین بخش خدمات است که نرخ رشد 3 /9 درصدی را ثبت کرده است.

نرخ رشد گروه صنایع و معادن نیز 3 /7 درصد است که البته بدون نفت تنها 4 /0 درصد برآورد شده و نشان می‌دهد تقریباً تمام رشد این بخش مربوط به نفت است. این در حالی است که بخش صنایع و معادن بدون نفت در چهار فصل گذشته نرخ رشد قابل قبول و بالای 6درصد داشته است. رشد بخش استخراج نفت و گاز طبیعی در این سه‌ماهه نسبت به سه‌ماهه اول سال قبل رشد 8 /19 درصدی را ثبت کرده است که بیش از دو برابر رشد سه‌ماهه پایان سال قبل است.

بخش کشاورزی نیز همانند دیگر فصول به رکود خود ادامه داده و برای پنجمین فصل پیاپی رشد منفی ثبت کرده است. رشد بخش کشاورزی منفی 6 /4 درصد است که از چهار فصل قبل نیز نازل‌تر است و نشان می‌دهد رکود در این بخش عمیق‌تر شده است. با این گزارش مرکز آمار فعلا باید عمده نرخ رشد بالای بهار 1402 را به پای نفت نوشت و باید دید که آیا این رشد در سه ماهه دوم نیز ادامه یافته است یا خیر.

دراین پرونده بخوانید ...