شناسه خبر : 44147 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ممنوعیت فروش وکالتی مسکن ملی

آیا دلارزدایی امکان‌پذیر است؟

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در گزارشی با عنوان «دلارزدایی، بررسی دلایل و امکان‌پذیری آن» با جمع‌آوری مهم‌ترین نتایج مطالعات اخیر در این حوزه، به این موضوع پرداخته که جایگزینی دلار به چه دلایلی در حال افزایش است و اینکه از بین رفتن تسلط دلار در آینده نزدیک قابل پیش‌بینی است یا خیر و دلایل و استدلال‌های آن چیست. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: از دیدگاه این پژوهش، جهان از یک سیستم تک‌قطبی به یک سیستم چندقطبی در حال حرکت است و این درنهایت به این معنی است که جهان در حال دور شدن از دلار آمریکا و حرکت به سمت سبدی از ارزهای جهانی است و انتظار می‌رود یوآن چین و روپیه هند احتمالاً نقش مهمی در تجارت منطقه‌ای، حداقل در آسیا دارا باشند.  دلارزدایی به وضعیتی اشاره دارد که کشورها بنا به دلایلی اقدام به حذف دلار به عنوان ارز اصلی در اقتصاد خود می‌کنند. کمرنگ شدن نقش دلار در یک اقتصاد نیازمند شناسایی کارکردهای دلار در اقتصاد و بر اساس آن اتخاذ راه‌حل‌های مناسب برای یافتن جایگزین است. دلار عمدتاً در کشورها سه کارکرد اصلی «واسطه مبادله»، «ذخیره ارزش» و «سنجش ارزش» را دارد. جایگزینی دلار با سایر ارزها که طی دهه‌های گذشته چند بار از سوی کشورهای گوناگون انجام شده است، به دلایلی همچون مقابله یا مهار سیاست استفاده از دلار به عنوان ابزار تحریم، تسهیل مبادلات ارزی برمبنای پول ملی شرکای تجاری، ناپایداری و افزایش بدهی آمریکا و نگرانی از بروز بحران بانکی در جهان صورت می‌گیرد. برای جهانی شدن یک ارز لازم است هشت متغیر و ویژگی اصلی، از جمله سهم ارز مورد نظر از تجارت جهانی، سهم ارز مورد نظر از تولید ناخالص داخلی جهان، سهم ارز مورد نظر از وام‌های فرامرزی، سهم ارز مورد نظر از اوراق بدهی بین‌المللی، سهم و حجم ارز مورد نظر از تراکنش‌های خارجی بر اساس حجم معاملات فارکس، سهم ارز مورد نظر از ذخایر ارز خارجی کشورها و پرداخت‌های انجام‌شده از طریق سیستم پرداخت بین‌المللی سوئیفت مورد بررسی قرار گیرد. بر اساس آخرین آمارها، دلار آمریکا در تمامی هشت شاخص فوق در رتبه نخست ارزهای جهان قرار دارد. به عنوان نمونه برای بررسی امکان‌سنجی تبدیل یوآن چین به یک ارز جهانی لازم است این ارز در هشت ویژگی عنوان‌شده از دلار آمریکا پیشی بگیرد که در حال حاضر تنها در دو مورد نخست، یوآن به دلار نزدیک است و بر اساس گزارش برخی مراکز بین‌المللی پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۵ از نظر تولید ناخالص داخلی اسمی، اقتصاد چین از ایالات‌متحده پیشی بگیرد؛ ولی در شش شاخص دیگر فعلاً چینی‌ها سهم خاصی ندارند. توسعه بخش مالی، زیربنای تقویت نقش یوآن به عنوان یک ارز جهانی است و لازم است بخش مالی این اقتصاد مشابه آمریکا از توسعه‌یافتگی لازم برخوردار شود تا شرایط مشابه با نقش دلار را در بازارهای بین‌المللی ایفا کند.

فروش وکالتی مسکن ملی ممنوع است

فرد ثبت‌نام‌شده در طرح نهضت ملی مسکن باید تا آخرین مراحل حضور داشته باشد و فروش وکالتی برای دولت قابل قبول نیست. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: با وجود آنکه وزارت راه و شهرسازی بارها بر غیرقابل فروش بودن واحدهای نهضت ملی مسکن و واحدهای اقدام ملی تاکید کرده، بعضاً معاملاتی در این زمینه انجام می‌شود. اخیراً نیز یک مقام مسوول وزارت راه و شهرسازی گفته است: تا آخرین مرحله باید فرد ثبت‌نام‌شده در طرح نهضت ملی مسکن حضور داشته باشد و فروش وکالتی برای ما قابل قبول نیست. در صورت مشخص شدن فروش امتیاز از فرد متقاضی سلب امتیاز شده و امکان پیگیری قانونی از طرفین خریدار و فروشنده وجود دارد. اسداللهی، مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس، در این خصوص گفته است: خریداران به این موضوع توجه داشته باشند که ادارات کل راه و شهرسازی در پروژه نهضت ملی مسکن فقط پاسخگوی خود متقاضی هستند و اگر فرد دیگری با وکالت‌نامه مراجعه کند، پاسخگو نخواهند بود. در نهایت خریداران متضرر می‌شوند. بر اساس گزارش‌های مردمی و مراجع نظارتی، تعدادی از مشاوران املاک در برخی مناطق کشور اقدام به خرید و فروش غیرقانونی امتیاز طرح‌های اقدام ملی مسکن و نهضت ملی مسکن می‌کنند که این امر با توجه به ناآگاهی برخی خریداران امتیازها و در نهایت درگیری پروژه‌ها با پرونده‌های حقوقی و قضایی ناشی از این تخلفات و جرائم موجب متضرر شدن مردم می‌شود. اگرچه برخی مشاوران املاک اقدام به انعقاد قرارداد واحدهای مسکن ملی می‌کنند، اما این امتیاز، ضمانت مالکیت برای خریداران محسوب نمی‌شود؛ چرا که هم دفاتر املاک و هم دفاتر اسناد رسمی از ثبت قرارداد این امتیازها منع شده‌اند.

نباید وزارت صمت را به حوزه خودرو محدود کنیم

علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس که از مخالفان استیضاح فاطمی‌امین وزیر صمت است گفت: در شرایطی که در سال پایانی یازدهمین دوره مجلس قرار داریم استیضاح وزیر صمت و رای به تغییر وزیر و انتخاب سرپرست و وزیر جدید، چند ماه این وزارتخانه را بلاتکلیف کرده و باعث عقب‌افتادگی در بسیاری از برنامه‌ها می‌شود. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: وی با تاکید بر اینکه وزارت صمت را نباید تنها با عملکرد وزیر در حوزه صنعت خودرو ارزیابی کرد، اظهار داشت: اینکه همه وزارت صمت را به حوزه خودرو محدود کنیم و بعد استیضاح بر این اساس مطرح شود منصفانه نیست. وی اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه‌های دیگر معادن و بسیاری از صنایع وابسته نیز مسوولیت دارد و با ارزیابی در بسیاری از صنایع و شاخص‌ها عملکرد وزیر صمت قابل دفاع است. نماینده شیروان در خانه ملت در ادامه با توجه به رشد هشت‌درصدی تولید در صنعت در مقایسه با رشد کمتر از چهاردرصدی تولید ناخالص داخلی، در مجموع کارنامه وزارت صمت را در این مدت قابل قبول ارزیابی کرد. به گفته جدی، صنعت فولاد نیز در دوران وزارت فاطمی‌امین رشد خوبی داشته است و در بسیاری از صنایع به‌جز خودرو عملکرد خوبی را شاهد هستیم و در بسیاری از این صنایع عملکرد وی قابل دفاع است. وی گفت: اما در صنعت خودرو نیز باید به چند موضوع اشاره کرد؛ ابتدا در بخش خودروهای داخلی و تولید در این حوزه که معتقدم با توجه به رشد حدود ۳۹درصدی تولید و دستیابی به تولیدی در حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۱، عملکرد وزارت صمت در این حوزه نیز قابل دفاع است. 

جزئیات صادرات نفت به اروپای شرقی

محسن قمصری مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران درباره صادرات نفت ایران به اروپا اظهار داشت: ایران در سال‌های قبل در قسمت‌های جنوبی و شرقی اروپا بازار داشته و صادرات انجام می‌داد، اکنون هم می‌تواند به اروپا وارد شود، زیرا برخی کشورهای جنوبی و شرقی اروپا بازارهایی هستند که می‌توانند نفت ایران را مصرف کنند. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: وی با ابراز امیدواری از اینکه شرایط فراهم شود تا ما بتوانیم به بازارهای قبلی‌مان در اروپا برگردیم، درباره جایگزینی نفت ایران با روسیه در اتحادیه اروپا، گفت: قاعدتاً روسیه نمی‌تواند همه نیاز بازارهای اروپا را حتی در بهترین شرایط تامین کند، بنابراین اگر اوضاع تحریم‌های ایران بهتر و شرایط تسهیل شود امکان حضور ایران در بازار نفت کشورهای اروپایی وجود خواهد داشت. مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران درباره حضور نفت روسیه در پاکستان و چرایی عدم حضور ایران در بازار این همسایه شرقی تصریح کرد: مصرف و نیاز پاکستان به نفت زیاد نیست و تقریباً به‌طور سنتی هم هیچ‌گاه مصرف‌کننده نفت ایران نبوده است، به صورت محدود برخی مواقع از ایران نفت وارد می‌کرده است، ولی جدا از همسایگی ارتباطاتی که این کشور با ایالات متحده آمریکا دارد؛ مانع از این می‌شود که روابط خود را با ایران گسترش دهد. روسیه هم بعید است که بتواند به‌راحتی به این کشور نفت صادر کند. 

مهلت شش‌ماهه به بانک‌های ناتراز

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی بر ضرورت کنترل اضافه‌برداشت بانک‌ها تاکید کرد و گفت: بدون شک حجم اضافه‌برداشت برخی بانک‌ها از بانک مرکزی قابل قبول نیست و بانک‌های ناتراز در این زمینه برای تعیین تکلیف، حتماً مشمول «قاعده و فرآیندگزیر» خواهند شد. فرزین افزود: همان‌طور که بارها تاکید کرده‌ام این میزان اضافه‌برداشت، عمدتاً ناشی از وضعیت و عملکرد چند بانک خاص بوده است و طبعاً در این شرایط که بخشی از شبکه بانکی کشور، ناتراز است نمی‌توان سیاست‌های کنترل تورم را به درستی و به‌صورت موثر در کشور اجرایی کرد. آن‌گونه که دنیای اقتصاد گزارش داده: رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه از فرصت شش‌ماهه بانک مرکزی به برخی بانک‌های ناتراز برای اصلاح اضافه‌برداشت‌هایشان خبر داد و گفت: بانک‌های ناتراز تا شهریورماه فرصت دارند تا این معضل اصلی‌شان را که تاثیر نامطلوبی بر شاخص‌های کلان اقتصادی دارد، برطرف کنند. فرزین خاطرنشان کرد: اگر بانکی همواره ناترازی داشته باشد و در عین حال بخواهد به فعالیت خود ادامه دهد به ناچار باید به سمت تعیین‌تکلیف و انحلال آن بانک پیش برویم. البته عموم این بانک‌ها دارایی‌های مناسبی اعم از املاک و... دارند از این‌رو هیات‌مدیره این دسته از بانک‌ها باید عزم لازم را برای حل این مشکل فوراً به‌کار گیرند. رئیس شورای پول و اعتبار به مشکلات سهامداری برخی بانک‌ها اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون چند بانک مشکل سهامداری دارند که برای رفع مشکلات آنها در حال مذاکره هستیم. البته این معضل، مشتمل بر تعدادی از بانک‌های خصوصی و دولتی است.

بازار آشفته مرغ

فروش مرغ بالاتر از قیمت مصوب از سوی برخی واحدهای صنفی، محدودیت در عرضه مرغ کامل، عرضه مرغ قطعه‌بندی‌شده و صف خرید مرغ منجمد ۴۵ هزارتومانی اظهارنظرهای بسیاری را به دنبال داشته است. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: برخی از مسوولان اعلام کرده‌اند که قیمت مصوب مرغ همان ۶۳ هزار تومان است و با فروش مرغ بالاتر از این قیمت برخورد خواهد شد و همه ملزم به رعایت این قیمت هستند و برخی نیز خبر از اصلاح قیمت مرغ داده‌اند. اخیراً اما جبرئیل برادری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، با اشاره به اینکه مشکلی در تامین مرغ نداریم اعلام کرده که تولیدکنندگان از قیمت مرغ به دلیل افزایش هزینه‌های جانبی ناراضی هستند و به همین دلیل شورای عالی قیمت‌گذاری در حال بررسی موضوع است. وی همچنین اظهار کرده که در برخی فروشگاه‌ها مرغ قطعه‌بندی می‌شود و به فروش می‌رسد  و این اقدام فروشگاه‌ها تخلف است که در این رابطه با اداره کل دامپزشکی استان گشت مشترک داریم و پس از شناسایی افراد متخلف، آنها را جهت برخورد به تعزیرات معرفی می‌کنیم. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران همچنین خبر داد که در تامین مرغ گرم و منجمد به اندازه نیاز فروشگاه‌ها مشکلی وجود ندارد و اخیراً در سطح تهران به مقدار 1287 تن مرغ گرم و منجمد توزیع شده است.

♦♦♦

تسنیم: جواد اوجی وزیر نفت گفت: افزایش قیمت بنزین در دستور کار دولت نیست و مردم به شایعات توجه نکنند. اوجی درباره کمبود کارت‌های سوخت در جایگاه‌ها نیز گفت: کارت سوخت جایگاه‌ها کم شده است تا بتوانیم مصرف را مدیریت کنیم. همه جایگاه‌ها کارت دارند و اگر بگویند نداریم، تخلف کرده‌اند.

ایسنا: بر اساس آمار گمرک، در سال گذشته بیش از ۶۴ هزار میلیارد تومان انواع تلفن همراه هوشمند و قطعات و لوازم آن به کشور وارد شده که تقریباً همه آنها از مبدأ امارات صورت گرفته است.

ایلنا: احمد دنیامالی عضو شورای عالی مسکن از دستور رئیس‌جمهوری به افزایش رقم وام ودیعه مسکن برای مستاجران خبر داد.

فارس: اسماعیل شجاعی سخنگوی شورای رقابت گفت: در مورد تعرفه‌های تاکسی اینترنتی، مسائل در حال بررسی است، اگر نتایج به این شکل باشد که بازار نیاز به تنظیم‌گری مناسب دارد، دستورالعمل قیمت را مشخص می‌کنیم و در اختیار نهادهای مختلف مانند شهرداری‌ها می‌گذاریم.

مهر: سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه با بیان اینکه معاملات مکرر مسکن مشمول ۶۰ درصد مالیات می‌شود، گفت: دوفوریت این طرح هفته جاری به مجلس ارسال می‌شود و تا پیش از تابستان عملیاتی خواهد شد.

تسنیم: نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: عدم ثبت مبادلات سکه در سامانه جامع تجارت تخلف محسوب خواهد شد و افراد خاطی تحت پیگردهای قانونی قرار خواهند گرفت.

ایرنا: شاهپور علایی‌مقدم معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی از تعیین نرخ جدید خرید تضمینی گندم در نشست شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: نرخ‌هایی از ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان تا ۱۷ هزار تومان برای هر کیلوگرم گندم دیم برآورد شده است.

ایسنا: سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه افزایش حداقل ۲۷درصدی حقوق در سال جاری در احکام کارگران بخش خصوصی و دولتی اعمال شده گفت: پرداخت حقوق فروردین بازنشستگان کشوری با اعمال افزایش، طبق قانون مصوب مجلس صورت گرفت. این افزایش در احکام حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی نیز اعمال شده است و از اردیبهشت پرداخت خواهد شد.

♦♦♦

حباب در بازار سهام؟

دنیای اقتصاد نوشت: مانند سایر بازارها، بورس تهران نیز در مقاطعی از تاریخ خود گرفتار حباب قیمتی شده است. وضعیت بورس تهران در سال گذشته این بود که با وجود جهش قیمتی دلار و تورم موجود در جامعه و رشد قیمت در بازارهای موازی شاهد سکون و ثبات در بورس تهران بودیم، اما همگان به این موضوع و سناریو معتقد بودند که مطمئناً بورس جاماندگی خود را نسبت به سایر بازارها جبران خواهد کرد و در اسفند سال گذشته و فروردین امسال همین ماجرا اتفاق افتاد و بورس تهران توانست دو ماه رویایی را پشت سر بگذارد.

 

ترفند عجیب دولت برای کاهش نرخ تورم

اعتماد نوشت: هنوز مرکز آمار ایران، تورم اسفند ۱۴۰۱ را هم منتشر نکرده است. تورم اسفند باید در اولین روز کاری سال ۱۴۰۲ منتشر می‌شد، اما هنوز نه خبری از انتشار آن و نه خبری از تورم فروردین ۱۴۰۲ است. برخی کارشناسان دلیل این تاخیر را تغییر نرخ پایه مطرح کردند. اوایل سال جاری مرکز آمار اعلام کرده بود، به دنبال تغییر نرخ پایه است. به تعبیر بهتر دولت به دنبال بازی با اعداد و کاهش شاخص تورم است. در حال حاضر نرخ پایه محاسبات تورم، بر مبنای سال ۹۵ است که برابر ۱۰۰ است. حال اگر این نرخ پایه سال ۱۴۰۰ باشد درصد تغییرات کمتر خواهد بود.

 

ورشکستگی احتمالی نیمی از سیمانی‌ها

شرق نوشت: حالا که چیزی تا تابستان ۱۴۰۲ و تکرار ماجرای قطعی برق صنایع انرژی‌بر نمانده، فعالان حوزه سیمان خبر می‌دهند که سال گذشته تداوم قطعی‌ها موجب اتمام ذخایرشان شده و تاب تحمل فشاری بیش از این را ندارند. به گفته فعالان این حوزه تابستان امسال یک تفاوت مشخص با سال گذشته دارد و آن هم پایان یافتن ذخایر استراتژیک کلینکر شرکت‌های سیمانی است. از سوی دیگر هزینه‌های تولید سیمان در سال جدید رشد چندبرابری را تجربه می‌کند؛ بنابراین یا افزایش چشمگیر قیمت‌ها در پیش است یا تعطیلی حداقل نیمی از صنعت سیمان.

 

راهکاری برای بهبود اقتصاد

خراسان نوشت: به تازگی یکی از اقتصاددانان چارچوب کلی یک برنامه امکان‌پذیر را برای بهبود اقتصادی ارائه کرده که در جای خود قابل توجه است. یکی از راهکارهای بسته پیشنهادی فوق، تلاش برای دستیابی به معاملات اقتصادی امیدبخش با کشورهای مهم خارجی (با اولویت چین، هند، روسیه و در مرحله بعد اروپا) به منظور افزایش معنا‌داری ایران برای قدرت‌های جهانی است. راهکار نهایی این بسته نیز ناظر به تقویت و بازنمایی جایگاه ایران در چرخه زنجیره جهانی ایجاد ارزش اقتصادی است. هم‌اینک فرضیاتی قوی وجود دارند که بیان می‌کنند دلیل وضع تحریم‌ها نیز حذف اقتصاد ایران از زنجیره یادشده است. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها