شناسه خبر : 41665 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

افق نفت ایران

شرط دریافت خدمات بانکی برای اتباع خارجی چگونه است؟

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد که سازوکار لازم و قانونی برای ارائه خدمات بانکی به اتباع خارجی وجود دارد و بخشنامه‌هایی نیز در این‌باره صادر شده است. «علی صالح‌آبادی»، رئیس کل بانک مرکزی درباره محدودیت‌های بانکی ایجادشده برای اتباع غیر‌ایرانی، اظهار داشت که در مجموع، خدمات بانکی که به اتباع ارائه می‌شود سازوکار لازم را دارد و در قانون نیز پیش‌بینی شده است. صالح‌آبادی افزود اخیراً نیز از سوی مراجع ذی‌صلاح، بخشنامه‌هایی در این‌باره صادر شده است. بر اساس گفته‌های رئیس کل بانک مرکزی، اتباع خارجی باید کد یکتایی را از مرجع قانونی دریافت کنند و آن کد مبنای تمام خدمات دریافتی تبعه خارجی از شبکه تلقی می‌شود و این بانک، تاکیداتی را در این خصوص به شبکه بانکی داشته است. رئیس کل بانک مرکزی درباره سقف کارت به کارت برای اتباع گفت: برای اتباع خارجی مانند ایرانیان، سقف کارت به کارت روزانه ۱۰ میلیون تومان است و هیچ تفاوتی برای اتباع و شهروندان ایرانی ندارد. وی درباره سقف خرید روزانه اتباع افزود: سقف خرید روزانه اتباع نیز مانند ایرانیان ۱۰۰ میلیون تومان برای هر نفر و برای هر کارت ۵۰ میلیون تومان است. صالح‌آبادی اما درباره بی‌نظمی‌ها و نبود وحدت رویه در برخورد با مشتریان غیرایرانی، سخنی به میان نیاورد. بیش از دو سال است که مسدودی یکباره کارت‌های بانکی مهاجرین، محدودیت ارائه خدماتی مانند همراه بانک و... مشکلات بسیاری را برای این قشر فراهم کرده است و مسوول مشخصی نیز در شبکه بانکی کشور تاکنون در این‌باره پاسخگو نبوده است.

 

نفت ایران یا نفت ونزوئلا؟

در حالی که تجار نفت آمریکایی از احتمال ورود محموله‌های نفت ایران بدون توافق هسته‌ای به بازارهای جهانی خبر می‌دهند، مقامات ارشد دولت فرانسه خواستار تنوع منابع نفتی و استفاده از ظرفیت ایران و ونزوئلا در تولید نفت شده‌اند. بر اساس گزارشی که به نقل از مایک مولر، یک تاجر بزرگ نفت خام، منتشر شده است؛ ایالات متحده ممکن است حتی بدون احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، نفت تحریم‌شده ایران را بیشتر وارد بازارهای جهانی کند. این تاجر بزرگ افزود: اگر نیاز به کاهش قیمت بنزین در آمریکا غالب شود، چشم‌پوشی نسبت به خروج بشکه‌های تحریمی احتمالاً چیزی است که انتظار می‌رود اتفاق بیفتد؛ مداخله ایالات متحده در این جریان‌ها همیشه بسیار کم بوده است. آن‌گونه که خبرآنلاین گزارش داده است، چندی پیش  یونان تایید کرد که 115 هزار تن نفت ایران را از یک نفتکش با پرچم روسیه که در آوریل توقیف شده بود، به درخواست خزانه‌داری آمریکا و در راستای رژیم تحریم‌های این کشور به ایالات متحده ارسال خواهد کرد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در نشست G-7 در بایرن، آلمان، راه خود را از میان جمعیت باز کرد تا به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بگوید که عربستان سعودی و امارات متحده عربی نمی‌توانند تولید نفت خود را افزایش دهند. مکرون در حالی که در گفت‌وگو با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، به بایدن که جلوتر از همتای فرانسوی خود راه می‌رفت، نزدیک شد گفت: «ببخشید، ببخشید که صحبت را قطع می‌کنم.» مکرون با اشاره به شیخ محمد بن‌زاید آل نهیان، رهبر امارات متحده عربی، به بایدن گفت: من با MBZ تماس داشتم. او به من دو چیز گفت. یکی اینکه من در حداکثر ظرفیت تولید هستم. رسانه‌های محلی گزارش دادند که فرانسه از کشورهای تولیدکننده نفت خواست تا تولید خود را «به‌طور استثنایی» افزایش دهند و مذاکرات را برای بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازار برای غلبه بر بحران انرژی ادامه دهند. به گزارش فرانس اینفو، یکی از مقامات ریاست‌جمهوری فرانسه در حاشیه اجلاس G-7 در آلمان بر لزوم مهار افزایش قیمت سوخت از طریق افزایش تولید نفت و همچنین حفظ هدف بی‌طرفی کربن تاکید کرد. این مقام مسوول با اشاره به اینکه منابعی در جاهای دیگر وجود دارد که باید اکتشاف شود، گفت: ما به کشورهای تولیدکننده نفت نیاز داریم که بتوانند به صورت استثنایی تولید را بیشتر کنند.

 

سرنوشت حقوق بازنشستگان چه شد؟

در ادامه اختلاف بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی و هیات دولت بر سر نحوه افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه توضیحاتی به خبرنگاران داد. وی گفت: قانون حکم کرده است که انجام بگیرد، بحث مربوط به صندوق تامین اجتماعی است و صندوق به دولت مربوط نیست. این بخش مربوط به هیات‌مدیره (هیات امنای) سازمان است و طبق مصوبات قانونی انجام می‌شود. ممکن است تاخیری اتفاق بیفتد اما در نهایت خارج از قانون نیست. با توجه به کشدار شدن موضوع اختلاف افزایش حقوق بازنشستگی و ورود بحث‌برانگیز مجلس شورای اسلامی به ماجرا، در مجموع از صحبت‌های رئیس سازمان برنامه‌وبودجه مطلب جدیدی به دست نمی‌آید و معلوم نمی‌شود که بالاخره دولت در مقابل این مساله چه راهکاری در پیش گرفته است. این نقل‌قول کوتاه به همراه توضیحاتی درباره طرح رتبه‌بندی معلمان از روز گذشته مدام در حال بازنشر و دست‌به‌دست شدن در شبکه‌های مجازی است. آن‌گونه که خبرآنلاین گزارش داده است، با وجود این همرسانی اما بازنشستگان معترض نیز از این توضیحات چیزی متوجه نمی‌شوند. به صورت دقیق‌تر از شنیدن صحبت‌های مسعود میرکاظمی معلوم نمی‌شود که آیا دولت اشتباه خود را پذیرفته است؟ آیا قرار است مصوبه بحث‌برانگیز افزایش ۱۰درصدی مستمری‌ها تغییری بکند؟ در این رابطه علی دهقان‌کیا، مسوول کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی شهرستان تهران، به تجارت نیوز گفت: صحبت اخیر رئیس سازمان برنامه‌وبودجه را به فال نیک می‌گیریم، انتظار داریم منظور از قانونی که آقای میرکاظمی در مورد افزایش حقوق کارگران بازنشسته راجع به آن صحبت کردند همان ماده ۴۱ قانون کار و ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی باشد که سال‌هاست مبنای تعیین دستمزد کارگران شاغل و مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی است.‌ نظر رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از این حیث حائز اهمیت است که از یک‌سو به دنبال استعفای حجت‌الله عبدالملکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم‌اکنون زیر نظر سرپرست اداره می‌شود و از سوی دیگر نیز در ماه‌های گذشته پیشنهادها و توصیه‌های این سازمان نقش موثری در تغییر حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان داشته است.

 

40 هزار واحد نهضت ملی مسکن در مرحله اجرا

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: آن دسته از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن که واجد شرایط هستند و برای آنها پیامک واریز وجه ارسال شده اگر نسبت به تامین آورده اولیه اقدام نکنند نفراتی از اولویت‌های بعدی جایگزین آنها خواهند شد. خلیل محبت‌خواه اظهار کرد: سهمیه استان تهران در طرح نهضت ملی مسکن، سالیانه ۱۵۵ هزار واحد است که هیچ مشکلی در بخش زمین نداریم. زمین برای دو سال آینده تامین شده و تا چهار سال آینده هم تامین خواهد شد. وی افزود: تا حدود ۴۵ روز قبل در حال بررسی مسائل مربوط به زمین در کارگروه و کمیسیون بودیم که این مرحله به اتمام رسیده است. هم‌اکنون مشغول تهیه طرح‌ها و مشاور هستیم. در بعضی مناطق پیمانکاران وارد فعالیت شده‌اند. در برخی نقاط هم زمین در اختیار پیمانکاران قرار گرفته که به زودی کارهای اجرایی شروع می‌شود. مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران درباره آن دسته از متقاضیان نهضت ملی مسکن در استان تهران که تکلیفشان مشخص نشده است، گفت: به تمام کسانی که واجد شرایط شناخته شده‌اند پیامک داده‌ایم تا نسبت به واریز وجه اولیه اقدام کنند. اگر آورده را به‌موقع واریز نکنند نفراتی از اولویت‌های بعدی جایگزین آنها می‌شوند. محبت‌خواه تصریح کرد: اگر کسی واجد شرایط است و برای او پیامک ارسال نشده موضوع را از طریق سایت پیگیری کند. چنانچه نتیجه نگرفت به اداره راه و شهرسازی شهرستان مربوطه برود. وی در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان تهران گفت: پروژه‌ها خوب پیش می‌رود. بیش از ۴۰ هزار واحد به مرحله اجرا رسیده که به زودی چندین پروژه دیگر به این رقم افزوده می‌شود. مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اضافه کرد: در استان تهران به هر تعداد که متقاضی داشته باشیم واحدهای نهضت ملی مسکن احداث می‌کنیم. تاکنون ۹۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که پالایش آنها تقریباً در حال اتمام است. ثبت‌نام جدید هم به زودی انجام می‌گیرد.

 

فروکش التهاب پولی

بر اساس آمارهای بانک مرکزی در فروردین‌ماه ۱۴۰۱، نرخ رشد نقدینگی به سطح ۲ /۳۸ درصد رسیده است. این رقم در ۱۶ ماه اخیر کمترین سطح بوده است. نرخ رشد نقدینگی در هفت ماه اخیر به میزان ۶ /۴ واحد درصد کاهش یافته است. رشد پایه پولی نیز همسو با کاهش نرخ رشد نقدینگی، افت کرده و در فروردین‌ماه سال جاری به رقم ۵ /۳۱ درصد رسیده است. این رقم نیز در ۹ ماه اخیر حدود ۱۰ واحد درصد کمتر شده است. برخی این سوال را مطرح می‌کنند که چرا با وجود کاهش التهاب متغیرهای پولی، نرخ تورم روند صعودی را طی می‌کند؟ نخست اینکه با وجود کاهش رشد نقدینگی، هنوز این رقم در سطح بالایی است که برای مهار تورم نیاز است این رقم به سطوح کمتر از ۲۰ درصد برسد. نکته دیگر اینکه در تورم ماه‌های اخیر، عوامل سمت عرضه ناشی از افزایش نرخ تورم خوراکی موثر بوده و افزایش قیمت‌های جهانی از عوامل موثر بالا رفتن تورم بوده است. بررسی آمارهای پولی در فروردین‌ماه نشان می‌دهد که التهاب پولی در ابتدای سال جاری نسبت به ماه‌های قبل کمتر شده است، اگرچه هنوز رشد نقدینگی و پایه پولی در سطوح بالایی قرار دارند. رشد پایه پولی با طی کردن یک مسیر نزولی طی 10 ماه اخیر به سطح 5 /31 درصد رسید. آمارها نشان می‌دهد کانال دارایی‌های خارجی بانک مرکزی و سایر اقلام بانک مرکزی به ترتیب بیشترین تاثیر را در رسیدن آمار پایه پولی به سطح 611 هزار میلیارد تومان داشته است. بررسی دقیق‌تر آمارهای مربوط به رشد پایه پولی و نقدینگی حاکی از آن است که رشد نقطه‌به‌نقطه 5 /31درصدی فروردین‌ماه امسال پایین‌ترین میزان از اردیبهشت سال گذشته به‌شمار می‌رود؛ از سوی دیگر رشد نقدینگی نیز با به ثبت رساندن رشد نقطه‌به‌نقطه 2 /38درصدی در پایین‌ترین سطح از آبان‌ماه سال 99 قرار گرفته است. باید توجه داشت که این کاهش سرعت رشد متغیرهای پولی در نیمه دوم سال گذشته تحت‌تاثیر انتظارات مثبت ناشی از اخبار سیاسی بوده است و تغییر این وضعیت می‌تواند به تغییر روند متغیرهای پولی منتهی شود. 

♦♦♦

ایرنا: پیمان حدادی، مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه اکنون هیچ تصمیمی برای فروش سهام عدالت به روش مستقیم و غیرمستقیم اتخاذ نشده است، گفت: از همان ابتدا ماهیت سهام عدالت نگهداری از این سهام توسط سهامداران بود تا بتوانند به صورت سالانه از محل سود این سهام منتفع شوند.

ایلنا: غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، اظهار داشت: صرف کار با رمزریال سودی دربر نخواهد داشت و رمزریال ارز رایج کشور محسوب می‌شود که پشتوانه آن ریال است. از مهم‌ترین ویژگی‌های رمزریال اینکه سرعت مبادلات پولی را بالا می‌برد.

ایرنا: سعید توتونچی، معاون سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه طبق قانون هر شرکتی را که به عنوان دانش‌بنیان به ما معرفی کنند مجبور هستیم بپذیریم، گفت: براساس قانون جهش تولید دانش‌بنیان و قانون حمایت از تولید دانش‌بنیان، هر شرکتی که معاونت علمی ریاست‌جمهوری به سازمان امور مالیاتی به عنوان شرکت دانش‌بنیان معرفی کرد، باید مشمول مشوق‌های گفته‌شده قرار بگیرد.

باشگاه‌خبرنگاران‌جوان: سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، گفت: برخی از سایت‌ها ممکن است با افزایش نرخ ارز، قیمت خودروها را بالاتر از ارزش واقعی آنها نشان دهند.

فارس: بازار میوه‌فروشی‌ها این روزها با رسیدن به گرمای تابستان داغ‌تر شده و قیمت‌های میوه بالاست، اگرچه تصور می‌شود که هرچه به فصل برداشت میوه‌ها می‌رسیم قیمت‌ها کاهشی باشد، اما چنین نیست. تقریباً فصل نوبرانه‌ها به پایان رسیده و زمان اوج عرضه میوه به بازار است، اما خبری از کاهش قیمت‌ها دیده نمی‌شود.

تسنیم: حمیدرضا رستگار،‌ رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، گفت: متاسفانه این هفته بدون منطق اقتصادی بازار شاهد افزایش ۱۰ تا ۱۵درصدی قیمت آهن و میلگرد است.

ایرنا: «کارتخوان نداریم» یا «کارتخوان خراب است» از جمله ترفندهایی برای فرار از مالیات است که امروزه در تعدادی از اصناف پردرآمد مثل مراکز درمانی، دفاتر وکلا و مطب پزشکان تکرار می‌شود.

صداوسیما: محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، گفت: امیدواریم کنترل قیمت‌ها در ماه‌های آینده بهتر از ماه‌های قبل شود و جلوی این افسارگسیختگی در بازار گرفته شود.

♦♦♦

ناتوانی در استفاده از سیاست خارجی

شرق نوشت:‌ دیپلماسی اقتصادی از آن دست واژه‌هایی است که با وجود روشن بودن ابعاد و زوایای آن پیچیدگی‌های خاص خود را نیز دارد. از این رهیافت دیپلماسی اقتصادی را باید به مفهوم اولویت دادن موضوعات تجاری و اقتصادی در سیاست خارجی کشورها قلمداد کرد. متاسفانه با وجود برخی تلاش‌های جسته‌وگریخته دولت‌ها شاهد تحولی چشمگیر نبوده‌ایم. در شرایطی که ایران با اتکا به ویژگی‌های ممتاز جغرافیایی، منابع سرشار طبیعی و دارا بودن نیروی جوان و تحصیل‌کرده در مدت ۴۳ سال گذشته از بهره‌گیری امکانات و ظرفیت‌های داخلی در راستای ارتقای تعاملات اقتصادی منطقه‌ای و جهانی با استفاده از ابزارهای سیاست خارجی ناتوان بوده است.

 

هرکس در پی منافع خویش

اعتماد  نوشت: محمدحسین عادلی رئیس کل اسبق بانک مرکزی و دبیر کل پیشین سازمان بین‌المللی کشورهای صادرکننده گاز بیان کرد: امروز می‌بینیم که در سطح منافع ملی، حتی روسیه و چین هم منافع خود را دنبال می‌کنند. چین این شرط را که «سیاستگذاری‌ها نباید به روند توسعه آسیب بزند» دنبال کرد. به همین دلیل دارایی‌های ایرانیان در زمان تحریم در بانک‌های چینی مسدود شد. همچنین وقتی رئیس سابق بانک مرکزی به روسیه سفر کرد و از رئیس بانک مرکزی این کشور خواست تا بانک‌های مرکزی دو کشور مستقیم ارتباط برقرار کنند با پاسخ منفی مواجه شد. به این دلیل که سایه تحریم‌ها بر منافع سنگینی می‌کرد. 

 

نوبت به عدم تامین کالری رسید

دنیای اقتصاد نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد، هزینه‌ای که مستاجرهای ساکن مناطق پایین شهر تهران در سال گذشته برای تامین مسکن پرداخت کرده‌اند، معادل «یک حقوق» بوده است. این نسبت البته برای کل خانوارهای پایتخت‌نشین با احتساب «زوجین شاغل» رقمی معادل ۸۶ درصد «حداقل دستمزد» برآورد می‌شود. معنای این نسبت کاملاً نامتعارف بین هزینه تامین مسکن اجاره‌ای و دستمزد مستاجرها آن است که جامعه کم‌درآمد برای دوپینگ مالی و تعادل‌بخشی بین هزینه‌های ضروری و درآمد حداقلی، از یکسری هزینه‌های ماهانه از جمله «تامین کالری» مجبور است فاکتور بگیرد تا بتواند در پایان ماه، از پس اجاره‌بها بربیاید.

 

نانوایی‌های شلوغ

جمهوری اسلامی نوشت: این روزها صف نانوایی‌ها نسبت به هفته‌ها و ماه‌های قبل شلوغ‌تر شده است، موضوعی که دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت بر آن صحه می‌گذارد و می‌گوید مصرف نان در کشور به دلیل افزایش قیمت سایر کالاها رشد پیدا کرده است. محمدرضا مرتضوی می‌گوید در چنین وضعیتی طبیعی است که فشار روی نانوایی‌ها بیشتر شود. با اصلاح طرح پرداخت یارانه‌ها از اردیبهشت‌ماه قیمت گندم و آرد برای صنف و صنعت، آزاد و در پی آن قیمت ماکارونی و نان فانتزی گران شد. اما قیمت آرد نانوایان سنتی تغییری نکرده است. وی در عین حال این را هم گفته که بخشی از فشار خوراک دام به حوزه نان منتقل شده است.