شناسه خبر : 41232 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تقویت بخش خاکستری اقتصاد

ممنوعیت واردات آیفون به نفع کیست؟

هفته گذشته، وزارت صنعت اعلام کرد واردات گوشی آیفون به کشور ممنوع شده و این کالا به گروه کالایی ۲۷ که مربوط به کالاهای لوکس است منتقل شده است. در این راستا روزنامه اطلاعات در گزارشی نوشت: اصولاً در عصر جدید، ممنوعیت‌های تجاری دیگر جایی در نظام اقتصادی کشورها ندارند و علت اقتصادی آن هم روشن است، چراکه اعمال هرگونه ممنوعیت بر روی یک کالای خاص، اول، به قاچاق آن کالا رونق می‌دهد و دوم، از طریق ایجاد انحصار، سودهای کلانی برای عناصر خاکستری هر بازار که به راه‌های گوناگون از ممنوعیت سود می‌برند ایجاد می‌کند، درنهایت هم با افزایش قیمت، فقط جیب مصرف‌کننده را هدف می‌گیرد، ازاین‌رو در اقتصاد‌های مدرن ابزار تعرفه را جایگزین ممنوعیت می‌کنند تا هم با جلوگیری از قاچاق، حقوق دولتی تامین ‌شده، هم از تولید داخل حمایت شود و هم از رشد کاذب قیمت و سود بردن بخش خاکستری و زیرزمینی اقتصاد جلوگیری شود. با وجود این، موافقان اعمال ممنوعیت‌هایی چون گوشی آیفون که زمانی برای جلوگیری از ورود لوازم خانگی بوش به کشور هم جریان‌سازی می‌کردند، در استدلال موافقتشان از حمایت از تولید داخل و ضمناً صرفه‌جویی ارزی سخن می‌گویند. اما این استدلال پاسخ‌هایی دارد که معمولاً عامدانه از کنار آن عبور می‌شود. درباره ممنوعیت ورود برخی کالاها با هدف حمایت از تولید داخل باید گفت وقتی زیرساخت کافی در کشور برای تولید کمی‌و‌کیفی وجود ندارد، ممنوعیت به ایجاد انحصار، کاهش کیفیت و رشد قیمت منجر شده که فقط به ضرر مردم است، نمونه بارز آن را هم در قانع‌ شدن حاکمیت برای برقراری واردات خودرو بعد از این همه رشد قیمت و ضرر دیدن مردم مشاهده کردیم و احتمالاً خواهیم دید که دیر یا زود همین داستان درباره آزاد‌ شدن واردات لوازم خانگی تکرار خواهد شد. درباره استدلال موافقان ممنوعیت‌های تجاری درباره صرفه‌جویی ارزی هم باید گفت اگر واردات فلان محصول ارزبری دارد، باید به ارزبری سایر گروه‌های کالایی مشابه هم اشاره شده و خواستار ممنوعیت یکسان برای همه اینگونه کالاها شد، نه اینکه روی یک کالای خاص متمرکز شد. به عنوان مثال باید پرسید چرا به ارزبری بسیار بالای واردات قطعات منفصله خودروهای رنگارنگ چینی به کشور و مونتاژ آن اشاره‌ای نمی‌شود؟ مگر نه این است که هر کسی از نمایشگاه اخیر خودرو بازدید کرده آن را نمایشگاه خودروهای مونتاژی چینی توصیف کرده است؟ بنابراین اگر قرار به صرفه‌جویی ارزی است، اول به سراغ قطع ارزبری‌های بزرگ برویم نه اینکه آنها را سانسورکرده یا درباره‌اش سکوت کنیم. درنهایت هم باید گفت ممنوعیت واردات کالا -‌به جز کالاهای غیردینی وحرام-  با حقوق اساسی مردم در تعارض است، در یک اقتصاد سالم و روادار، مصرف‌کننده حق دارد به طیف وسیع و متنوعی از هر کالا اعم از داخلی و خارجی دسترسی داشته و به نسبت سلیقه و قدرت خرید خود هرچه می‌خواهد بخرد و کیفیت زندگی‌اش را افزایش دهد، قرار نیست سال‌های متمادی استفاده مغرضانه و ابزاری از شعار حمایت از تولید داخل به افت کیفیت زندگی مردم و مونتاژ و عرضه کالاهای بی‌کیفیت چینی به نام تولید ملی و سود بردن گروه‌هایی خاص منجر شود.

 

خط و نشان رستم قاسمی برای مالکان

وزیر راه‌و‌شهرسازی گفت: به مستاجران و اجاره‌‌دهندگان هشدار می‌دهیم، خارج از حیطه ثبت نرخ اجاره در سامانه‌ها عمل نکنند. رستم قاسمی، در برنامه تلویزیونی ضمن اشاره به تمهیدات دولت برای ساماندهی بازار اجاره مسکن، اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم این روزها بحث افزایش اجاره مسکن است، حداکثر افزایش اجاره‌بها در تهران 25 درصد است، از صاحبان املاک تقاضا داریم که افزایش اجاره مسکن آنها بیش از این رقم نباشد. وزیر راه‌و‌شهرسازی گفت: این درصد افزایش نرخ اجاره‌بها با کار کارشناسی در ستاد تنظیم بازار تصویب شده است. وی افزود: در صورت بروز تخلف، طبق مصوبات ستاد تنظیم بازار با متخلفان برخورد می‌شود. قاسمی ضمن اخطار به متخلفان تاکید کرد: به مستاجران و اجاره‌دهندگان هشدار می‌دهیم، خارج از حیطه ثبت نرخ اجاره در سامانه‌ها عمل نکنند. جلسه ستاد تنظیم بازار امروز به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، تشکیل شد و این ستاد با بررسی بسته سیاستی وزارت راه‌و‌شهرسازی در حوزه مسکن، سقف افزایش اجاره‌بها در تهران و شهرستان‌ها را تعیین کرد. در این جلسه سقف افزایش اجاره‌بهای مسکن نسبت به اجاره‌بهای سال ۱۴۰۰، در تهران حداکثر ۲۵ درصد، کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۲۰ درصد و سایر شهرها ۱۵درصد به تصویب رسید. بر اساس این مصوبه، سازمان تعزیرات حکومتی مکلف شد تا با مشاوران املاک متخلف که این سقف افزایش را رعایت نکنند، برخورد کند. بر این اساس همچنین وزارت راه‌و‌شهرسازی موظف‌ شده به انعکاس و معرفی واحدهای مسکونی خالی از سکنه به سازمان امور مالیاتی جهت اخذ مالیات مطابق قانون اقدام کند.

 

ملاک دهک‌بندی یارانه‌ها چه بود؟

معاون رفاهی وزارت تعاون، کار‌ و‌ رفاه اجتماعی هفته گذشته توضیحاتی درباره نحوه دهک‌بندی یارانه‌های جدید ارائه داد. داریوش ابوحمزه با بیان اینکه شاخص‌های دهک‌بندی یارانه‌ها، ملاک ترکیب درآمدی و دارایی برای سال‌های مختلف در نظر گرفته شده است، بیان کرد: همچنین ملک ملاک شاخص‌بندی یارانه‌ای نیست. وی ادامه داد: این‌گونه نیست که اگر فردی به ‌عنوان ‌مثال کشاورزی، در یک ماه از سال درآمد و گردش حسابی داشته باشد، به‌ خاطر یک ماه گردش مالی یارانه‌اش حذف یا در دهک‌بندی تغییر کند؛ چرا که گردش مالی و یا درآمدها در طول چند سال مورد بررسی قرار می‌گیرد. معاون وزیر کار گفت: به‌ عنوان‌ مثال، یکی از اعضای خانواده، حساب خود را به دیگری واگذار کرده است که شخص دیگری با آن تجارت یا کسب درآمد می‌کند یا بعضی‌ها خودرو و دارایی‌ها را قولنامه‌ای خریدوفروش می‌کنند که باید شفاف‌سازی صورت بگیرد و افراد حساب‌های خود را تفکیک کرده و دارایی‌های خود را به‌صورت رسمی منتقل کنند. وی اضافه کرد: همچنین اگر فردی، حساب شخصی خود را برای تنخواه شرکتی قرار دهد به دلیل گردش حساب بالا جزو دهک دهم قرار می‌گیرد و یارانه‌اش حذف می‌شود. ابوحمزه با تاکید بر اینکه در دهک‌بندی اخیر سفرهای خارجی ملاک نیست، گفت: سفرهای خارجی مبنای سیاستگذاری قرار نگرفته و ملاک حذف یارانه نیست. معاون رفاهی وزارت تعاون، کار‌ و‌ رفاه اجتماعی گفت: متقاضیان در هر صورت برای ثبت‌نام، نیازی به مراجعه حضوری به هیچ سازمانی ندارند و می‌توانند از سامانه‌های اعلامی از سوی این نهاد وزارت کار و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اقدام کنند.

 

برنامه سازمان امور مالیاتی برای ۱۰ میلیون دستگاه کارتخوان

قانون استفاده از صندوق‌های فروش به سال ۱۳۸۲ برمی‌گردد که وظیفه استقرار آن بر عهده اتاق اصناف گذاشته شد، اما به ‌دلیل ناکامی این پروژه به وزارت بازرگانی وقت سپرده شد که آن هم عملیاتی نشد. درنهایت براساس اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۹۴ سازمان امور مالیاتی موظف شد سامانه صندوق‌های مکانیزه فروش را پیاده‌سازی کند که در قالب یک لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد و درنهایت قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان با عنوان لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی ۲۱ مهر ماه سال ۱۳۹۸ در مجلس به تصویب رسید و در ۱۳ آبان همان سال به وزارت اقتصاد ابلاغ شد. با توجه به فرصت ۱۵‌ماهه برای فراهم ‌کردن بسترهای زیرساختی اجرای این قانون باید از ابتدای خرداد ماه سال گذشته و در دولت قبل اجرایی می‌شد که این اتفاق نیفتاد. این قانون که درواقع تکمیل‌کننده قانون مالیات بر ارزش افزوده برای مالیات‌ستانی محسوب می‌شود، تاثیر زیادی در اعمال عدالت مالیاتی و همچنین افزایش درآمدهای مالیاتی خواهد داشت. براساس آمار رسمی در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ تعداد دستگاه‌های کارتخوان فعال در کشور ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار و ۴۵۱ دستگاه اعلام شده که سهم ۷۶درصدی از پرداخت‌های کارتی دارد که با توجه به نرخ رشد این دستگاه‌ها هم‌اکنون باید به بیش از ۱۰ میلیون دستگاه رسیده باشد. این درحالی است که در کنار فروشگاه‌های معتبر بسیاری از فعالان دوره‌گرد و... نیز از دستگاه‌های کارتخوان استیجاری استفاده  می‌کنند.

 

روسیه کدام کالاهای ایرانی را می‌خواهد؟

معاون نخست‌وزیر روسیه گفت: در بازار روسیه نیازهای متعددی وجود دارد که کالاهای ایرانی می‌توانند آن را تامین کنند و کاهش محدودیت واردات به روسیه و توسعه روابط پولی دو کشور می‌تواند عامل گسترش این روابط باشد. «الکساندر نواک» در نشست تجاری ایران و روسیه با بیان اینکه رهبران دو کشور برای افزایش همکاری‌های اقتصادی تلاش می‌کنند، اظهار داشت: امروز فشارهای بسیاری از کشورهای غیردوست به روسیه وارد‌ شده که نیاز به افزایش همکاری‌های دو کشور را بیشتر می‌کند و به همین دلیل هیات بزرگی از روسیه متشکل از بخش‌های دولتی، فرمانداری، تجار، فعالان اقتصادی و نمایندگان واحدهای تولیدی به ایران آمده تا برای تعمیق روابط اقدام کنیم. وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط بسیار خوبی برای افزایش همکاری با ایران به وجود آمده است، تاکید کرد: می‌توانیم در طرح‌ها و پروژه‌های مهم در ایران مانند نیروگاه اتمی بوشهر همکاری داشته باشیم و روابط بین دو کشور را توسعه بخشیم. نواک با اشاره به اینکه به دنبال افزایش حجم تبادلات بین دو کشور هستیم، تصریح کرد: در سال گذشته فرصت خوبی برای افزایش تجارت ایران و روسیه به وجود آمد به ‌طوری ‌که حجم تبادلات تا ۸۱ درصد افزایش پیدا کرد و به چهار میلیارد دلار رسید و امسال نیز تاکنون تبادلات بین دو کشور تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است. معاون نخست‌وزیر روسیه با تاکید بر تمایلات این کشور برای تکمیل کریدور شمال‌-‌جنوب اظهار داشت: این کریدور برای روسیه بسیار مهم است و ما به دنبال توسعه آن و دسترسی روسیه به حاشیه خلیج‌فارس و افزایش فعالیت در آن منطقه هستیم. نواک تاکید کرد: روسیه به دلیل شرایطی که امروز با آن مواجه شده، به دنبال افزایش واردات است، ازاین‌رو با شرکای بین‌المللی به دنبال ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری هستیم. وی افزود: امروز پیشنهادهایی برای افزایش همکاری‌های بین دو کشور وجود دارد و به دنبال انجام طرح‌های فعلی هستیم تا بوروکراسی پیشنهادهای جدید طی شود. وی گفت: در روسیه بودجه قابل توجهی برای افزایش زیرساخت‌های اقتصادی در نظر گرفته ‌شده که این شانس اضافه‌ای برای توسعه تجارت با کشورهای همسایه است و برنامه‌های بسیاری برای افزایش حجم واردات و صادرات داریم. 

♦♦♦

باشگاه خبرنگاران جوان:‌ سیدجلال نورموسوی، مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز، گفت: تغییر تعرفه‌های گاز امسال زودتر ابلاغ می‌شود تا مردم فرصت انجام اقدامات برای مدیریت مصرف را داشته باشند.

مهر: وضعیت غربالگری یارانه‌بگیران حکایت از آن دارد که اگرچه برخی از افراد در بخشی از اطلاعات کشور، جزو سه دهک کم‌درآمد جامعه محسوب می‌شوند اما در پایگاه رفاه ایرانیان جزو دهک دهم هستند.

تسنیم: رویترز مدعی شد کاهش قیمت شدید نفت روسیه و روانه شدن آن به سمت شرق به‌دنبال تحریم‌های غربی علیه این کشور باعث شده چین واردت نفت از ایران را پایین بیاورد.

باشگاه خبرنگاران جوان: اسداله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و سبزی گفت: با توجه به فراوانی عرضه و انبوه میوه‌های نوبرانه قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصد در بازار کاهش یافته است.

ایلنا: داود فکوری، دبیر انجمن حبوبات ایران، گفت: افزایش نرخ مرغ و گوشت قرمز باعث می‌شود تقاضا برای خرید حبوبات تصاعدی شود.

ایلنا: اسکندر آزموده، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان بستنی و آبمیوه تهران، گفت: از اول خرداد، بستنی و آبمیوه افزایش قیمت ۲۵درصدی داشته است.

ایسنا: علی‌اصغر شالیبافان،‌ معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، از ابلاغ اجرایی شدن قانون حمایتی تعرفه مصرف گاز طبیعی تاسیسات گردشگری، آب‌درمانی و هتل‌ها از ابتدای سال خبر داد.

تسنیم: سیده‌طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با بیان اینکه قطعاً زمان ثبت‌نام یارانه‌ها تمدید خواهد شد، گفت: فردی که یارانه‌بگیر بوده و ازدواج کرده، باید به پلیس به‌علاوه۱۰ مراجعه کند و پس از آن سرپرست خانوار باید حسابی را به عنوان حساب رفاهی به بانک اعلام کند.

ایسنا: حمیدرضا حیدری، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد، گفت: پیش‌بینی می‌شود اگر موضوع واردات خودرو به صورت جدی دنبال شود، قیمت خودروهای خارجی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یابد.

ایلنا:‌ میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، پیرامون آخرین تحولات درباره افزایش حقوق بازنشستگان و شایعات مطرح‌شده در خصوص مذاکرات غیررسمی برای کاهش میزان افزایش حقوق مستمری گفت: ما هیچ مذاکره‌ای را در قالب کانون‌های غیررسمی و افراد درباره افزایش حقوق بازنشستگان نداشتیم.

♦♦♦

محدودیتی برای ورود سرمایه‌گذار نداریم

ایران نوشت: مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران می‌گوید صنعت نفت به دنبال توسعه از مسیرهای متنوع تامین مالی است و در خصوص برنامه‌های این بخش، هم منابع مالی داخلی و هم تامین مالی از خارج مورد توجه است. فریدون کرد‌زنگنه در گفت‌وگو با «ایران» بیان می‌کند که اکنون مذاکرات با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به جد دنبال می‌شود و هیچ محدودیتی برای این بخش وجود ندارد. او توضیح می‌دهد: «اخیراً شرکت‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی نیز وارد بحث سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت نفت شدند و این مساله به‌خوبی نشان می‌دهد که در سازوکار جدید قرار است از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود.»

 

پول از کجا تامین می‌شود؟

اعتماد نوشت: با افزایش رقم یارانه نقدی، برخی از بانک‌ها مدعی هستند که دولت منابع پرداختی یارانه نقدی اخیر (300 و 400 هزارتومانی) را از محل منابع این بانک‌ها تامین کرده است و بابت این موضوع به بانک‌ها بدهی دارد اما هنوز دولت یا بانک مرکزی در این خصوص توضیحی ارائه نداده‌اند. این در حالی است که در دوره‌های گذشته در مورد تخصیص منابع توضیح آن بود که بانک مرکزی مسوول تامین این منابع است و بانک مرکزی نیز چون دارای ارز مورد نیاز نبود، برای تامین منابع مورد نیاز اقدام به خرید ارز نیمایی از بازار می‌کرد، اما در حال حاضر هیچ توضیحی برای نحوه تامین منابع تامین یارانه حمایتی ارائه نشده است.

 

چند قیمت برای یک کالا

خراسان نوشت: بعد از تغییرات یارانه‌ای اخیر شاهد افزایش قیمت برخی کالاها غیر از کالاهای مشمول طرح تغییر قیمت هستیم و نمی‌توان قیمت مشخصی را برای اجناس خوراکی در نظر گرفت. با توجه به شرایط حاضر سری به سوپرمارکت‌ها می‌زنم تا به عنوان نزدیک‌ترین حلقه به مشتری در زنجیره فروش از نحوه تهیه اقلام و رسیدن آن به مشتری گزارشی تهیه کنم. در هر منطقه قیمت چند کالای مشابه را پرسیدم و با سه قیمت متفاوت مواجه شدم؛ برای نمونه یک بسته بیسکویت ۲۰۰‌گرمی با سه قیمت متفاوت هفت هزار و ۵۰۰ تومان، ۱۰ و ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رسید.

 

تعداد خودروسازان ما چهار برابر کره‌جنوبی

اطلاعات نوشت: ژاپن دومین خودروساز بزرگ دنیا با تولید سالانه 5 /9 میلیون دستگاه خودرو با کیفیت بسیار بالاست. کره جنوبی ششمین خودروساز و پنجمین صادرکننده بزرگ خودرو در دنیا، با تولید سالانه 5 /4 میلیون دستگاه خودرو مدرن است. ایران در رتبه‌بندی تولید خودرو جهان جایگاهی ندارد و سالانه حدود یک میلیون دستگاه خودرو با کیفیتی که همه می‌دانند تولید می‌کند. اما خیلی جالب است بدانید در ژاپن ۱۰ کمپانی خودروسازی و در کره جنوبی پنج کمپانی خودروسازی و در ایران ۱۸ کمپانی خودروسازی فعال هستند! روشن است که به چه دلیل تعداد خودروسازان ما نزدیک به چهار برابر کره جنوبی است.