شناسه خبر : 41133 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دعوت از تهران

سیاست‌های جبرانی جزو اولویت‌های دولت است

هفته گذشته دولت از طرح جدید یارانه‌ای خود رونمایی کرد. طرحی که به موجب آن به افراد یارانه 300 و 400 هزارتومانی ارائه شد. گفته می‌شود که قرار است این یارانه‌ها به کالابرگ تبدیل شوند. در این راستا، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، بیان کرد: در اصلاح نظام یارانه‌های کشور اصل بر این است که تا حد ممکن بتوانیم قدرت خرید و پرداخت از جیب طبقه ضعیف و متوسط جامعه را در قبال سیاست‌های یارانه‌ای اصلاح کنیم، به همین جهت هم هست که مثلاً به طور مشخص در حوزه طرح‌های راهبردی همچون نان، اجرای این طرح کاملاً با نظامات متفاوت و با اطمینان‌بخشی کامل برای همه مردم در نظر گرفته شده است، و اجرای کالابرگ الکترونیکی که مصوب قانون بودجه ۱۴۰۱ کشور است نیز در همین راستاست. وی در ادامه افزود: در خصوص سایر کالاهایی که هنوز زیرساخت‌های آن فراهم نیست هم، سیاست‌های جبرانی جزو اولویت‌های بلاتردیدی است که امیدوار هستیم با قطعی شدن و اعلام آن از سوی رئیس‌جمهور محترم، شاهد پیاده شدن این سیاست‌ها نیز باشیم. دکتر خاندوزی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص نکات مهم و تاکیداتی که از سوی معاون اول رئیس‌جمهور در این نشست مطرح شد، نیز گفت: نقشه اجرایی این طرح توسط سازمان برنامه طراحی شده بود و معاون اول رئیس‌جمهور آقای دکتر مخبر نیز به عنوان مرکز فرماندهی اصلاح یارانه‌های کشور در تمام این مدت مسوولیت داشتند و جلسات بسیار متعددی در این زمینه برگزار شد. وزیر اقتصاد در ادامه افزود: در واقع معاون اول محترم ریاست جمهوری در مورد همگام شدن تمامی قوا و همه دستگاه‌های اجرایی کشور تاکید ویژه داشت، به نحوی که ما در مرحله پیاده‌سازی و اجرای طرح شاهد بروز ناهماهنگی نباشیم. دکتر خاندوزی افزود: کنترل بر بازار و سایر قیمت‌ها، برگزاری جلسات متعدد با اصناف، اتحادیه‌ها، تولیدکنندگان و گروه‌هایی که درگیر با اجرای این طرح هستند و همچنین ارتباط اقناعی با تمام گروه‌های ذی‌نفع و موثر در فضای استان‌ها که آنها هم بتوانند، دلایل اجرای این طرح را که در بلندمدت موجب مقاوم شدن مجموعه اقتصاد کشور، کاهش واردات کالاهای اساسی و کاهش اتکا به ارز می‌شود، برای عموم مردم تبیین کنند، از مواردی بود که مورد تاکید معاون اول رئیس‌جمهور در این نشست بود.

 

تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی

محمد برزگری اظهار کرد: روند اجرایی تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی از ابتدای خردادماه امسال آغاز خواهد شد. در پی این اقدام، صاحبان حساب‌های تجاری باید به سازمان امور مالیاتی تجاری بودن حساب خود را اعلام کنند. در این زمینه، تمام حساب‌های بانکی در کشور شخصی فرض می‌شود و فقط دارندگان حساب‌های تجاری و مرتبط به کسب‌وکار باید به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند که این حساب مرتبط به کسب‌وکار و فعالیت تجاری یا اقتصادی آنهاست. وی افزود: این اقدام در راستای فراهم‌سازی مقدمات اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان انجام می‌شود زیرا، یکی از الزامات این قانون اعلام ماهیت حساب‌های تجاری به سازمان امور مالیاتی به منظور شفافیت و نظارت مالی است. رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی ادامه داد: فرآیندهای لازم برای تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی انجام شده و فقط بخشی از الزامات و فرآیندهای فنی و زیرساختی برای شروع این اقدام باقی مانده است که امیدوارم تا ابتدای خرداد‌ماه فراهم شود. برزگری با تاکید بر اینکه تلاش سازمان امور مالیاتی بر این است که این روند با سهولت و غیرحضوری انجام شود تا موجب ابهاماتی برای مردم نشود، گفت: تا پایان امسال قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان اجرا خواهد شد. طبق این گزارش، با تصویب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در سال ۱۳۹۸، سازمان امور مالیاتی از شهریور آن سال معادل ۱۵ گروه از فعالان اقتصادی را که حدود ۵۰ شغل می‌شوند، دسته‌بندی کرد تا برای شفاف شدن درآمد، جلوگیری از فرار مالیاتی و کمک به فرآیند حسابرسی مالیاتی مکلف به ثبت‌نام در سامانه مؤدیان و استفاده از کارتخوان باشند. این اقدام در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان صورت گرفت که طبق آن تمام افراد مشمول باید به ترتیبی که سازمان مقرر می‌کند، نسبت به ثبت‌نام در سامانه مؤدیان اقدام کنند و خرده‌فروشی‌ها و واحدهای صنفی که به صورت مستقیم با مصرف‌کننده نهایی ارتباط دارند، علاوه بر عضویت در سامانه مؤدیان، موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی (کارتخوان) نیز هستند اما استفاده از پایانه فروشگاهی برای مؤدیانی که به صورت مستقیم با مصرف‌کننده نهایی ارتباط ندارند، الزامی نیست و مؤدیان مزبور موظف‌اند تمامی صورت‌حساب‌های خود را به ترتیبی که سازمان تعیین می‌کند، از طریق سامانه مؤدیان صادر کنند.

 

دعوت ریاض از تهران

وزیر انرژی عربستان اعلام کرد: ریاض به صورت رسمی تهران را برای گفت‌وگو در مورد میدان گازی مشترک (آرش) دعوت کرده است. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عبدالعزیز بن‌سلمان وزیر انرژی عربستان روز دوشنبه تاکید کرد: منافع مشترک در منابع موجود در میادین گازی آنجا وجود دارد. میدان گازی آرش میان ایران، کویت و عربستان مشترک است. اواخر فروردین‌ماه کابینه سعودی بر حق ریاض و کویت در بهره‌برداری از منابع طبیعی زیرزمینی در خلیج فارس و ادامه کار برای توسعه و بهره‌برداری از این میدان طبق توافق دو کشور تاکید کرد. پیش از این عربستان و کویت، دیگر کشورهای سهیم در این میدان گازی توافقی را برای توسعه این میدان گازی امضا کردند. به موجب این توافق شرکت نفت کویت و شرکت آرامکو اقدامات لازم را برای توسعه این میدان گازی و استخراج آن انجام می‌دهند. میدان نفتی و گازی آرش یکی از میادین توسعه‌نیافته استراتژیک ایران است که با ناحیه بی‌طرف بین کویت و عربستان مشترک است. امتداد ساختمان میدان آرش در آب‌های ایران و ناحیه بی‌طرف بین کویت و عربستان به میدان الدوره کویت می‌رسد که از سال ۱۹۷۵ در حال بهره‌برداری است. ذخیره گاز این میدان که در اواخر دهه ۱۹۶۰ کشف شد، حدود ۲۲۰ میلیارد متر‌مکعب برآورد شده است.

 

واردات گوشت قرمز از روسیه و پاکستان

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی از آغاز واردات گوشت گرم قرمز از روسیه و پاکستان خبر داد.  محمد قربانی در خصوص تامین و توزیع کالاهای اساسی در بازار با اشاره به اجرای برنامه توزیع یارانه‌ها در دولت سیزدهم توضیح داد: قبل از اجرای این برنامه تلاش بر آن شد تا ذخایر راهبردی کالاهای اساسی و نهاده‌ها را ارتقا دهیم تا در طول اجرای این برنامه، مشکلی نداشته باشیم. در این برنامه مقرر شد قیمت کالاهای اساسی منطبق با قیمت شهریورماه همان کالاها در نظر گرفته شود و دولت نیز موظف است کاهش رفاه ایجادشده به دلیل واقعی‌سازی نرخ ارز را جبران کند. معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص افزایش قیمت گوشت قرمز توضیح داد: گوشت قرمز مشمول آزادسازی قیمتی نبوده و از قبل هم یارانه‌ای دریافت نمی‌کرده، این اتفاق یکی از عوارض جانبی طرح اصلاح نظام پرداختی یارانه‌ها بوده که موقتی است. وی ادامه داد: اقداماتی برای تنظیم بازار صورت گرفته، برای مثال واردات گوشت گرم قرمز از روسیه و پاکستان را آغاز کردیم و میزان مناسبی گوشت منجمد در داخل موجود داریم که تا انتهای هفته با توزیع آن تب ایجاد‌شده ناشی از آزادسازی ارز که به افزایش قیمت غیرواقعی نرخ گوشت قرمز منجر شده است فروکش کرده و به قیمت واقعی خود بازمی‌گردد. قربانی در پاسخ به سوال بینندگان این برنامه با مضمون آنکه مرغ خریداری‌شده از درب مرغداری اختلاف قیمت زیادی با مرغ موجود در بازار برای خرید مصرف‌کننده دارد، توضیح داد: اختلاف قیمت زیادی وجود ندارد چراکه با آزادسازی نرخ ارز، قیمت نهاده‌هایی نظیر ذرت و جو نزدیک به ۱۲ هزار تومان بوده و کنجاله حدوداً به ۱۷ هزار تومان رسیده است. وی قیمت تمام‌شده مرغ را باتوجه به شرایط جدید و همچنین سود در نظر گرفته‌شده برای تولید‌کننده، نزدیک به ۴۰ هزار تومان دانست که اختلاف قیمتی حدوداً ۲۰ هزار‌تومانی با مرغ گرم موجود در بازار دارد. معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص افزایش پنج‌برابری قیمت روغن خوراکی با آزاد‌سازی ارز گفت: در ابتدا باید بدانیم که تولید داخلی روغن در کشورمان بسیار محدود است، که در این راستا طرحی را با عنوان توسعه دانه‌های روغنی داشتیم که با سیاست بد ارز ترجیحی این طرح به سرانجام نرسید و نتوانستیم در جهت توسعه سطح زیر کشت توسعه دانه‌های روغنی حرکت کنیم. وی در ادامه با اشاره به رویدادهای جهانی افزود: خشکسالی و جنگ اوکراین نیز مزیدی بر علت افزایش قیمت روغن خوراکی است. چراکه نزدیک به ۷۰ درصد دانه‌های روغنی از همان منطقه تامین می‌شد.

 

رشد اجاره‌بها در تهران

دولت عزم خود را جزم کرده تا بازار اجاره را در محدوده رشد ۱۵ تا ۲۵ درصد کنترل کند؛ برنامه‌ای که طی دو سال گذشته نیز هدف‌گذاری شده بود اما به سرانجام مطلوب نرسید. در شرایط فعلی نیز نگرانی‌هایی نسبت به نرخ‌های تعیین‌شده وجود دارد؛ به طور مثال نرخ رهن کامل یک زیرزمین ۵۰متری بدون اتاق در تهرانپارس شرقی ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. تعیین سقف ۲۵ درصد برای اجاره‌بها، رصد قراردادها از طریق لینک به وزارت راه‌وشهرسازی و پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن تا سقف ۶۰ میلیون تومان از برنامه‌های دولت است. البته وزارت راه‌و‌شهرسازی پیشنهاد داده تا وام اجاره به ۱۰۰ میلیون تومان برسد که هنوز بررسی نشده است. اگرچه هنوز وارد پیک جابه‌جایی مستاجران نشده‌ایم، بررسی‌های میدانی از رشد تدریجی اجاره‌بها در شهر تهران حکایت دارد. نرخ‌های رهن از حدود ۲۰۰ میلیون تومان در مناطق جنوبی آغاز شده و به رقم‌های میلیاردی در مرکز و شمال تهران نیز می‌رسد. حالا دیگر حتی زیرزمین‌ها هم باارزش شده‌اند. به طور مثال یک زیرزمین ۵۰متری بدون اتاق ۱۶ سال ساخت در تهرانپارس شرقی به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان پول پیش و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به بازار اجاره عرضه شده که نرخ رهن کامل آن ۲۰۰ میلیون تومان می‌شود. 

♦♦♦

ایسنا: گرچه شاخص کل بورس هفته گذشته توانسته بود بعد از ۲۰ ماه دوباره وارد کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد شود اما در آخرین روز هفته از ۱۱ هزار واحد کاهش یافت و به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد عقبگرد کرد.

مهر: مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، با بیان اینکه تعرفه واردات خودرو مانند گذشته است، گفت: با در نظر گرفتن قیمت اصلی خودرو و مجموع حقوق ورودی، قیمت خودروها بین ۷۰۰ میلیون تا 4 /1 میلیارد تومان خواهد بود.

ایسنا: مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران، از کاهش ۱۰ تا ۲۰درصدی قیمت برخی از اقلام میوه و صیفی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار خبر داد.

ایسنا: طبق قانون جوانی جمعیت به خانوارهای دارای سه فرزند در شهرهایی که زیر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارند زمین ۲۰۰متری و در شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر یک واحد مسکونی در اقساط ۱۰ساله واگذار می‌شود که تاکنون حدود ۳۰ هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.

ایسنا: مجید چگینی، معاون وزیر نفت در امور گاز، از افزایش صادرات گاز طبیعی به عراق و تعیین مهلت برای پرداخت بدهی‌های این کشور به ایران خبر داد.

تسنیم: قیمت فروش امروز مرغ به صورت عمده به ۳۷ تا ۴۰ هزار تومان کاهش یافته که در مقایسه با روز قبل سه هزار تومان افت کرده است.

ایسنا: رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در اظهاراتی نوع نگاه به این صندوق را مورد نقد قرار داد و با انتقاد از فشار بودجه بر صندوق گفت که مشخص نیست بودجه را چگونه می‌نویسند که هنوز زمانی از سال نگذشته، وزیری به ما نامه زده که «5 /22 همت کم آورده‌ایم به ما پول بدهید»، مگر صندوق باید کسری بودجه را جبران کند؟

مهر:  اگرچه انجمن صنایع شوینده از حدود دو ماه پیش به دنبال افزایش قیمت محصولات خود است و حتی در مقطعی اعلام کرد که بعد از ماه رمضان قیمت‌های جدید اعمال خواهد شد با این حال هنوز رایزنی‌هایش با نهادهای بالادستی به نتیجه‌ای نرسیده و فعلاً نباید تغییری در قیمت محصولات این صنعت ایجاد شود.

تسنیم: با توجه به بررسی‌های صورت‌گرفته اطلاعات مربوط به املاک در دهک‌بندی‌ها در نظر گرفته نشده و این در حالی است که سامانه مربوط به آن در کشور وجود دارد، از این جهت لازم است هرچه سریع‌تر معیار املاک به دهک‌بندی خانوارها افزوده شود.

♦♦♦

راضی به زحمت نیستیم

جمهوری اسلامی نوشت: شیدایی، عضو هیات‌مدیره سایپا گفته که در سه سال گذشته قیمت نهاده‌های تولید خودرو هفت برابر شده اما قیمت خودرو سه برابر شده است. الان تولید هر خودرو به‌طور متوسط ۷۰ میلیون تومان برای سایپا زیان دارد. این مقام خودروساز جمع‌بندی هم کرده است که شکاف قیمت فروش و قیمت تمام‌شده باعث شده که ضرر تلفیقی سایپا ۵۸ هزار میلیارد تومان شود. راضی به ضررتان نیستیم. کلاً جمع کنید تا بیشتر ضرر نکنید در این بازار انحصاری و بی‌رقیب. حالا که ارز را «مردمی‌سازی!» کردید انحصار را بردارید و واردات را هم «مردمی‌سازی» کنید! انحصارشکن باشید آقای دولت!

 

هر روز تاخیر...

اطلاعات نوشت: 5 /4 میلیون خانوار مستمری‌بگیر و ازکارافتاده وابسته به صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی که در مجموع 5 /12 میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و جزو کم‌درآمدترین اقشار جامعه محسوب می‌شوند، ظرف دو ماه گذشته منتظر افزایش حقوق ماهانه خود بوده‌اند ولی بررسی پرونده افزایش مستمری آنها تاکنون به تعویق افتاده است. به نظر می‌رسد هر روز تاخیر در بررسی نهایی این پرونده، اجحافی بزرگ در حق جمعیت کثیری از مردم کشور است و ضرورت دارد در نخستین نشست هیات دولت تکلیف این ماجرا تعیین شود.

 

تنور بورس داغ شد؟

دنیای اقتصاد نوشت: به دنبال تغییرات قیمتی رخ‌داده در برخی از کالاهای اساسی، تنور انتظارات از بازار سهام نیز داغ شده و حتی پای سیگنال‌فروشان نیز مجدداً به تالار شیشه‌ای باز شده است. بورسی‌ها انتظار دارند همانند تجربیات پیشین که بر همگرایی همیشگی رشد قیمت سهام با تورم صحه می‌گذارد، امسال نیز در صورت شدت گرفتن انتظارات تورمی شاهد ورود سیل‌آسای سرمایه‌ها به بورس برای در امان ماندن از گزند تورم باشیم. واقعه‌ای که در نزدیک‌ترین تجربه، طی سال‌های ۹۸ و ۹۹، رشد بیش از ۳۰۰درصدی شاخص کل بازار سهام را به دنبال داشت. 

 

ایران در محاصره

شرق نوشت: ایران در محاصره سدهای کشورهای همسایه درآمده است و در این میان شاید وضعیت استان‌های شرقی از همه وخیم‌تر باشد و بحران آب و طوفان نمک به موج مهاجرت از این مناطق دامن زده است. حالا پس از جابه‌جایی قدرت در افغانستان و روی‌کارآمدن طالبان نیز سیاست آبی این کشور در قبال ایران تغییر نکرده و ایران همچنان با همسایه شرقی خود گرفتار مشکل دریافت حق‌آبه از هیرمند و هریرود است. از سنندج، سقز، قروه، آبادان، خرمشهر، زاهدان، ایذه و اهواز تا زابل، زاهدان، خاش و... درگیر کابوس ریزگرد و طوفان نمک هستند و حالا موج این طوفان غبار و نمک به تهران رسیده است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها