شناسه خبر : 39767 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سقوط ارز مشروط برتوافق

بوی بهبود از پیش‌بینی‌های اکونومیست به مشام می‌رسد؟

مجله اکونومیست پیش‌بینی کرده است که قیمت دلار به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسید. آن‌گونه که خبرآنلاین گزارش داده است، مجله سرشناس اکونومیست در ارزیابی شاخص‌های کلان اقتصادی ایران برای سال‌های آینده (تا سال ۲۰۲۶) پیش‌بینی کرده است که قیمت دلار آمریکا در یک کاهش ممتد به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسید. این مجله معتقد است که توافق محدودی بر سر برنامه هسته‌ای ایران در مذاکرات وین انجام خواهد شد و پس از آن شاهد کاهش قیمت دلار آمریکا و سایر ارزهای خارجی در بازار خواهیم بود، به طوری که دلار آمریکا در سال ۲۰۲۳ به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسید. اکونومیست پیش‌بینی کرده است که قیمت دلار در سال آینده میلادی ۲۰ هزار و ۶۰۰ تومان خواهد بود و در سال ۲۰۲۳ به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد. اما پس از آن به تدریج افزایش قیمت داشته و در سال ۲۰۲۶ به ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان می‌رسد. که این پیش‌بینی‌ها با آنچه در فضای داخلی ایران انجام می‌شود تفاوت‌های اساسی دارد و بر متغیرهای بلندمدت اقتصاد کلان مبتنی است. اعداد پیش‌بینی‌شده توسط اکونومیست رُند شده است.

 

ورود دستگاه قضا به وضعیت بورس

در هفته گذشته رئیس قوه قضائیه از ورود جدی این دستگاه به وضعیت بازار سهام خبر داد. محسنی‌اژه‌ای در جلسه شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به اهمیت رسیدگی به وضعیت بورس تاکید کرد: مساله بورس از سوی سازمان بازرسی کل کشور و دادستان کل کشور در گذشته دنبال شده است، اما به نظر من کفایت نمی‌کند و عقیده دارم بسیاری از موضوعات اگر یک‌بار دنبال شوند و سپس رها شوند ما به نتیجه مطلوب خود نخواهیم رسید. وی اضافه کرد: کماکان به ذهن می‌رسد و قرائن و شواهد این‌گونه حکایت می‌کند که یک روال عادی و متعارف در بورس رقم نمی‌خورد، بنابراین بار دیگر رسیدگی به این موضوع را درخواست می‌کنم. دستور مکتوب این موضوع به رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم ابلاغ شد، گزارش‌های قبلی خود را به‌روز کرده و این موضوع را دنبال، پیگیری و تعقیب کنید؛ اگر تخلف و جرمی صورت گرفته است به هیچ وجه قابل بخشش و اغماض نیست. رئیس دستگاه قضا عنوان کرد: تعداد کثیری از مردم ما اعتماد کردند و پول خود را وارد بورس کردند و حالا متضرر شده‌اند. بخشی از این ضررها در بورس طبیعی است، زیرا باید آموزش می‌دیدند و توجه و رعایت می‌کردند اما به هر صورت بسیاری از افراد تقریباً هستی خود را وارد بورس کردند و با مشکل جدی مواجه شدند؛ بنابراین بازرسی کل کشور به گزارش‌های قبل اکتفا نکنند و این موضوع را به صورت جدی دنبال و پیگیری کنید و اگر تخلف و جرمی رخ داده بود آن را به دادگستری و مسوولان ذی‌ربط گزارش کنید. محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: دادستان کل کشور هم این موضوع را رها نکنند و در شوراهای عالی بورس و سایر جلسات مجدد آن را پیگیری کنند. فرضاً اگر مشخص شد هیچ اشکالی هم وجود نداشت باز هم برای مردم به صورت شفاف روشن شود، در حال حاضر برای مردم این ذهنیت وجود دارد که تخلفاتی صورت گرفته است. اگر پس از بررسی مشخص شد هیچ چیز خلافی وجود ندارد، مسوولان ذی‌ربط برای مردم شفاف آن را توضیح دهند.

 

افزایش ۱۷‌درصدی حجم تجارت ایران و عراق

در هفته‌ای که گذشت رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: ما در مورد کل عراق یک قرار تجارت ۲۰ میلیارددلاری داریم که چندان دور از ذهن نیست. ما تاکنون به صورت رسمی در حد ۱۳ تا ۱۴ میلیارد دلار را هم تجربه کرده‌ایم. امسال به‌رغم همه شرایط تا اینجا ۱۷ درصد رشد داشتیم. رابطه اقتصادی ایران و عراق بعد از ایران و چین در رتبه دوم روابط اقتصادی ایران قرار دارد. یحیی آل‌اسحاق در نشست با هیات اعزامی کرکوک عراق اظهار کرد: همه دولت‌های ایرانی و عراقی عزم جدی داشتند که روابط منطقه‌ای دو کشور را توسعه دهند. این عزم ناشی از یک شرایط خاص استراتژیک است که شامل همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و..‌. می‌شود. وی افزود: به‌رغم همه حوادث ریز و درشتی که در منطقه رخ می‌دهد، رابطه برادرانه دو کشور وجود داشته و رو به گسترش است. در دولت جدید به نظر می‌رسد که عزم جدی‌تری برای توسعه روابط وجود دارد. موضع رئیس‌جمهور در نشست‌های مختلف قبل و بعد از ریاست جمهوری و همچنین نگاه وزارت خارجه بر این است که در اولین فرصت گسترش روابط به صورت عملی صورت گیرد. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان کرد: با توجه به سابقه تاریخی که ما با اقلیم کردستان داریم جایگاه ویژه‌تری دارد و امیدواریم گسترش روابط عملیاتی شود. استان کرکوک هم قلب عراق است و می‌تواند به ارتباطات در داخل عراق و همچنین به سوریه کمک کند. همچنین جایگاه کرکوک از نظر صنعت، نفت و انرژی، کشاورزی و ترانزیت بسیار خوب است. آل‌اسحاق گفت: اگر می‌خواهیم این روابط پایدار باشد باید بلندمدت فکر کنیم و سرمایه‌گذاری‌های مشترک داشته باشیم. امکانات توسعه‌ای ما با اقلیم بسیار زیاد است. عزم بر این است که مشکلات بوروکراسی و ساختاری هم در اولین فرصت حل شود.

 

سامانه‌ای برای ثبت درخواست‌های ارز خرد

 همچنین هفته گذشته در ادامه بازدیدهای میدانی دولت از بازارها و جامعه، علی صالح‌آبادی ضمن بازدید از صرافی‌های موجود در میدان فردوسی و گفت‌وگو با صرافان و خریداران ارز تاکید کرد که منابع ارزی کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد. رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام خبر راه‌اندازی درگاه فروش ارز به منظور تامین نیازهای خرد هموطنان به ارز گفت: این درگاه تا دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و هموطنان با ورود به این درگاه نیاز خرد ارزی خود را اعلام و سپس با مراجعه به صرافی‌های مجاز ارز موردنیاز را دریافت می‌کنند. وی تاکید کرد: با راه‌اندازی سامانه فروش ارز صف‌های ایجاد‌شده در مقابل صرافی‌ها جمع خواهد شد. صالح‌آبادی با بیان اینکه نیازهای ارز قانونی مردم را به صورت کامل تامین می‌کنیم و منابع ارزی ورودی در بازار متشکل ارزی در وضعیت مناسبی قرار دارد گفت: در همین راستا به منظور دسترسی آسان‌تر مردم  به حواله و اسکناس دلار، اصلاح قوانین و مقررات در برنامه و دستور کار بانک مرکزی قرار دارد. در جانب عرضه ارز مشکلی نداریم و روند تامین و عرضه در حال بهبود است. رئیس‌کل بانک مرکزی  با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون برگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در سامانه نیما 4 /22 میلیارد دلار و عرضه ارز صادرکنندگان در سامانه نیما 20 میلیارد دلار بوده است افزود: از ابتدای سال تاکنون درمجموع 36 میلیارد دلار ارز برای کل کالاها بخشی در سامانه نیما و بخشی در شبکه بانکی تامین شده است که نسبت به سال گذشته عرضه ارز افزایش داشته است. رئیس شورای پول و اعتبار در همین زمینه گفت: خوشبختانه امسال دسترسی بانک مرکزی و سیستم اقتصادی کشور به منابع ارزی، بهبود قابل ملاحظه‌ای داشته است و از نظر ورود ارز به کشور در شرایط بسیار خوبی هستیم و پیش‌بینی این است که در آینده نزدیک اوضاع رو به بهبود خواهد رفت.

 

گوشت چرخ‌کرده یا پنبه رنگ‌شده؟

چندی پیش ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که در آن نشان می‌داد گوشت چرخ‌کرده بسته‌‌بندی‌شده یکی از شرکت‌ها بعد از شسته شدن زیر آب به رنگ سفید و بافت پنبه‌ای درآمده است. موضوعی که نگرانی این شهروند را در پی داشت که آیا چیز دیگری غیر از گوشت در این بسته‌ها عرضه می‌شود. پرسشی که دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت کشور به آن پاسخ داد. مسعود رسولی در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: اداره دامپزشکی گوشت چرخ‌کرده شرکتی را که در فیلم نشان داده شده  از فروشگاه جمع‌آوری و آزمایش کرد و مشخص شد که این محصولات هیچ مشکلی ندارند. وی ادامه داد: بافت گوشت چربی، پروتئین و رنگدانه قرمز است. وقتی گوشت شسته می‌شود این رنگدانه بین آن خارج می‌شود و بافت پروتئینی و چربی سفیدرنگ باقی می‌ماند. این آزمایش را با هر گوشت چرخ‌کرده انجام بدهید به همین صورت خواهد شد. دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور با بیان اینکه هر گوشتی را زیر آب بگیرید کم‌کم رنگ آن سفید می‌شود، افزود: مدتی پیش این صحبت‌ها در مورد تن‌ماهی هم مطرح بود. وی تصریح کرد: این فرد باید به مراجع رسیدگی یعنی سازمان دامپزشکی یا سازمان حمایت مراجعه و شکایت می‌کرد و آنها نیز رسیدگی می‌کردند. یا می‌توانست گوشت مورد نظر را آزمایش کند و اگر چیزی غیر از گوشت بود حتماً مسوولیت آن را برعهده می‌گرفتیم. رسولی با اشاره به اینکه نباید سریعاً چیزی را قضاوت کرد، گفت: شرکتی که در این فیلم نامش پخش شد ۱۵۰۰ نفر پرسنل مستقیم دارد و این اقدام آسیب زیادی به آنها وارد کرده است. لازم به ذکر است که شرکت به این بزرگی هیچ زمان با آبروی خود بازی نمی‌کند.

 

خلیج فارس به دریای سیاه می‌رسد؟

مدیر‌‌کل دفتر ترانزیت و حمل‌و‌نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای از توافق سه‌جانبه ایران با آذربایجان و گرجستان برای راه‌اندازی مسیر ترانزیتی و اتصال خلیج فارس به دریای سیاه خبر داد. جواد هدایتی اظهار کرد: در پی سفری که برای برگزاری دو نشست حمل‌و‌نقل جاده‌ای با آذربایجان و گرجستان انجام شد، طرح ابتکاری را به دو کشور پیشنهاد دادیم  تا در راستای همگرایی منطقه‌ای کریدور جدید ترانزیتی را ایجاد کنیم. وی افزود: البته این طرح از حدود هشت سال گذشته مطرح بود اما با توجه به اینکه کشورهای بسیاری درگیر این تفاهم بودند تاکنون اجرایی نشد و طرفین هیچ‌گاه به اتفاق نظری نرسیدند. مدیر‌کل دفتر ترانزیت و حمل‌و‌نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای  با بیان اینکه اجرایی شدن این طرح می‌تواند خلیج فارس را به دریای سیاه متصل کند، ادامه داد: دو کشور اصلی طرف تفاهم گرجستان و ایران هستند چراکه ایران از طریق خلیج فارس به آب‌های آزاد متصل است و گرجستان نیز دو بندر تجاری مهم در شرق دریای سیاه دارد. از سوی دیگر دو کشور گرجستان و آذربایجان در اصلاح و توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقلی‌شان تلاش‌های بسیاری کردند بنابراین سعی کردیم همگرایی با این دو کشور را افزایش دهیم. 

♦♦♦

فارس: دامنه نوسان یکی از موضوعاتی است که در میان اهالی بازار سرمایه یکی از دلایل وضعیت فعلی بورس شناخته می‌شود. افزایش یا حذف دامنه نوسان به نظر بسیاری از کارشناسان می‌تواند بورس را از روندهای فعلی خارج کند.

ایرنا: سید‌کاظم موسوی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: در حوزه ارتباطات توزیع متناسب امکانات صورت نگرفته است به نحوی که امروز ۴۳ درصد روستاها فاقد اینترنت ثابت هستند.

ایلنا:‌ حمیدرضا پیروان، رئیس گروه مهندسی حفاظت از آب و خاک سازمان تحقیقات کشاورزی، بیان کرد: بر اساس مجموعه شواهد پدیده قاچاق خاک را تایید می‌کنم اما در سطح وسیع رخ نمی‌دهد چراکه حمل آن دشوار است.

تسنیم: سید‌نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که از ۱۳ دی‌ماه و بر اساس قانون مصوب مجلس، مالیات بر ارزش افزوده از اصل قیمت طلا، جواهر و پلاتین حذف می‌شود.

فارس:‌ سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، گفت:  نوسان قیمت ارز در هفته اخیر باعث رکود در بازار خودرو شده و تقریباً خرید و فروشی در این بازار انجام نمی‌شود.

فارس: براساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در لایحه بودجه سال۱۴۰۱، حداقل حقوق سال آینده کارمندان از 5 /3 میلیون تومان به 5 /4میلیون تومان افزایش می‌یابد.

باشگاه‌خبرنگاران‌جوان: محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، گفت: در سامانه‌های ارز فردایی که در شبکه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد هیچ‌گونه ارزی خرید و فروش نمی‌شود مثل ارز فردایی هرات، ارز فردایی ایران، که بر اساس معاملات روی کاغذ در عرض یک ساعت چند صد تومان به قیمت ارز اضافه می‌کنند. 

ایرنا: علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت، گفت: هیات وزیران با پیشنهاد وزیر اقتصاد و امور دارایی مبنی بر معافیت مالیاتی پنج‌درصدی واحدهای تولیدی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ موافقت و آن را مصوب کرد.

ایسنا: الیاس نادران، یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه، گفت: از دولت خواستیم که مجلس را بیش از پیش در جریان تصمیمات بودجه‌ای خود قرار دهد. در غیر این صورت، مجلس ناچار به شخم زدن بودجه است.

جماران: عبدالناصر همتی در توئیتی با عنوان ‌«چاپ پول متوقف شده است؟» نوشت: تامین مالی دولت از بانک‌ها و برداشت آنها از بانک مرکزی تا رقم ۸۰ همت در آخر آبان همان چاپ پول است. همچنین وی نوشته است خرید ارز دولت با نرخ نیمایی توسط بانک مرکزی در رشد پایه پولی نمایان خواهد شد و کندی رشد پایه پولی بخشی به دلیل تامین واردات دارو و نهاده با منابع بانک مرکزی است.

♦♦♦

در پناه مسکن

دنیای اقتصاد نوشت: نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد، اولویت شماره یک افراد برای سرمایه‌گذاری، «بازار زمین و مسکن» است. بازاری که رونق سرمایه‌گذاری در آن، به قیمت رکود سرمایه‌گذاری در بخش واقعی اقتصاد تمام می‌شود. نتیجه نظرسنجی به شکل خیلی ساده می‌گوید «شرایط اقتصادی و سیاست‌های اقتصادی در کنار ریسک‌های غیراقتصادی» نیرویی را به وجود آورده است که سرمایه‌های ایرانی‌ها را به «سرمایه‌گذاری‌های غیرمولد به‌ویژه ملاکی» منحرف می‌کند. اثر ثانویه این نیرو باعث شده است، بخش تولید و مسیرهای متصل‌کننده سرمایه‌ها به این بخش (یعنی بورس) از «چشم سرمایه‌گذاران بیفتد»‌. به نظر می‌رسد بازار ملک، امن‌ترین پناهگاه سرمایه‌گذاران به‌ویژه در شرایط تورمی و نااطمینانی است.

 

معیشت مردم گره‌خورده در دلار؟

اعتماد نوشت: در هفته گذشته اخبار وین به افزایش قیمت دلار منجر شد. اگرچه بارها گفته شده قرار نیست معیشت مردم به مذاکرات گره بخورد، اما آنچه در بازار ارز رخ می‌دهد در نهایت تاثیر مستقیمی بر معیشت افراد خواهد گذاشت و اثراتش مانند افزایش تورم در گروه کالاها نمایان می‌شود. اما نکته مهم «نامشخص بودن» میزان افزایش نرخ دلار است. آیا نرخ دلار به اصطلاح فعالان بازار، دست به تغییر «کانال» زده است؟ تا پیش از پایان یافتن سال جاری، نرخ ارز چه عددی را لمس می‌کند و آیا فاصله میان جهش‌های نرخ ارز کمتر می‌شود؟ اینها سوالاتی است که باید به آن پاسخ داده شود. البته که در این بین برخی خبرگزاری‌های نزدیک به دولت بر این باورند که واکنش بازار ارز، عجولانه بوده است. 

 

نیازمند هشت میلیون تن گندم وارداتی

ایران نوشت: قیمت خرید تضمینی گندم از سال 93 تا 97 فقط 700 تومان افزایش یافت که مهم‌ترین دلیل کاهش تولید و تحویل گندم تولیدی به دولت و از دست رفتن خودکفایی در مهم‌ترین محصول استراتژیک کشور است. آمار شرکت بازرگانی دولتی نشان می‌دهد خرید تضمینی گندم از سال 95 تاکنون، به‌طور میانگین هرسال افت داشته است به‌طوری که امسال خرید تضمینی 50 درصد کمتر از سال قبل است و به‌گفته یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی، امسال باید هشت میلیون تن گندم وارد کنیم. این میزان واردات بار مالی زیادی را بر دولت تحمیل خواهد کرد. به علت کاهش نرخ خرید تضمینی گندم در سال‌های اخیر گندمکاران انگیزه خود را برای تولید گندم از دست داده‌اند. ایران اکنون نیاز به واردات هشت میلیون تن گندم دارد.

 

لیبرالیسم چه اشکالی دارد؟

شرق نوشت: به‌راستی سیاست لیبرالی که به‌خصوص اصولگرایان و اعضای کابینه سیزدهم از آن بیمناک‌اند، مگر چه اشکال و ایرادی دارد؟! لیبرالیسم مبتنی بر حقوق طبیعی است و آزادی و امنیت و مالکیت را محترم می‌شمارد. امروز نیز چاره‌ای جز این نیست و بهتر است به‌جای شعارزدگی و نفی دیگران، خود را اثبات کنیم و نشان دهیم که چگونه بدون اصول اساسی اقتصاد آزاد (لیبرال) می‌توان اهداف رشد و توسعه اقتصادی را محقق کرد؟! پیش از آن اما یادمان باشد که زمان برای گذار از توسعه‌نایافتگی بسیار محدود است و فرصت‌ها سخت دیریاب و موضوع هم نه منافع فردی و گروهی کوچک بلکه منافع یک ملت بزرگ 85 میلیونی است؛ ملتی که به قول آقای رئیسی قرار است به عملکرد دولت نمره دهند!

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها