شناسه خبر : 38391 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رخوت شالیزار

سایه خشکسالی بر سفره ایرانیان

خشکسالی و کاهش تولید برنج موجب شد وزارت صمت رفع ممنوعیت واردات برنج در فصل کشت را مصوب کند، اما با مخالفت وزارت جهاد کشاورزی این ممنوعیت پابرجا ماند. این در حالی است که کارشناسان معتقدند؛ با توجه به کاهش تولید داخلی و افت واردات، کمبود و گرانی برنج محتمل است. آنگونه که ایلنا گزارش داده است، هر ساله با هدف حمایت از کشاورزان داخلی در فصل برداشت برنج، ممنوعیت واردات اعمال می‌شود که به اصطلاح به آن «ممنوعیت فصلی» گفته می‌شود. ممنوعیت فصلی معمولاً از ابتدای مرداد تا پایان آبان‌ماه اعمال می‌شود و در این بازه زمانی ترخیص برنج نیز از گمرک ممنوع است. اما امسال سال متفاوتی برای کشاورزی کشور با توجه به کاهش قابل توجه بارندگی است. کاهش بارندگی موجب کاهش تولید بیشتر محصولات کشاورزی از جمله برنج شده است. این موضوع مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی نیز قرار گرفته است. فرامک عزیز‌کریمی، مدیرکل دفتر محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی، اعلام کرد: به دلیل کاهش بارندگی‌ها و وقوع خشکسالی در سال جاری پیش‌بینی می‌شود سطح کشت برنج و میزان تولید به جز دو استان گیلان و مازندران، در سایر استان‌ها به ترتیب حدود 24 و 22 درصد کاهش یابد. در این شرایط وزارت صمت رفع ممنوعیت واردات برنج در فصل کشت را مطرح و مصوب کرد، اما این مصوبه با مخالفت وزارت جهاد کشاورزی اجرایی نشد. کارشناسان معتقدند؛ با توجه به کاهش تولید داخلی و افت واردات، کمبود و گرانی برنج محتمل است. مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران، درباره آخرین وضعیت ذخایر برنج‌های وارداتی در شرایط کاهش تولید داخلی، اظهار کرد: بر اساس گزارش گمرک، میزان ترخیص برنج از گمرکات در سال جاری هم از نظر وزنی و هم ارزشی کاهش 69‌درصدی داشته است.

او تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا نیمه تیرماه میزان ترخیص برنج از گمرکات 86 هزار و 367 تن بوده است، در حالی که در سال گذشته در همین بازه زمانی 277 هزار و 691 تن برنج ترخیص شده بود. کشاورز با تاکید بر اینکه در حال حاضر برنج موجود در بنادر و گمرکات کشور فقط 37 هزار و 147 تن است، افزود: 80 هزار تن دیگر ثبت سفارش شده است که احتمالاً تا قبل از آغاز ممنوعیت امکان ترخیص ندارند. دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران پیش‌بینی کرد: کاهش تولید و افت واردات احتمالاً بازار برنج را با موجی از کمبود و گرانی مواجه کند.

 

مشکل کامیون‌داران چیست؟

طی هفته گذشته مشکلاتی در زمینه حمل و جابه‌جایی کالا از بندر امام خمینی (ره) به وجود آمده بود و خبرهای بسیاری منتشر شد از اینکه به دلیل کمبود کامیون تخلیه و بارگیری کالا از بندر امام خمینی (ره) با کندی انجام شده و حجم بسیار زیادی از کالاهای اساسی در این بندر انباشت شده است. پس از آن در ویدئوهایی که از کامیون‌داران در حال اعتراض به مسوولان محلی و در مصاحبه‌های نمایندگان تشکل‌های آنها منتشر شد، انتقادات بسیاری مطرح شد از اینکه چرا این وضعیت به وجود آمده است. احمد کریمی، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران، در این‌باره به ایسنا گفت: بی‌برنامه بودن و کوتاهی دستگاه‌ها و متولیان متعدد سبب شده که حمل کالا در بندر امام خمینی (ره)  با مشکل مواجه شود اما موضوع کم‌کاری کامیون‌داران در این زمینه به هیچ‌وجه درست نیست. اگر کامیونی برای حمل بار به بندر امام خمینی (ره) می‌رود باید یک هفته در تعمیرگاه کرایه‌ای را که گرفته هزینه کند تا این ماشین دوباره برای بارگیری آماده شود و این زمانی طولانی را می‌گیرد. این در حالی است که اگر کامیونی فرسوده نباشد در ماه تا هشت سرویس هم می‌تواند برای بارگیری به بندر امام سفر کند اما با این شرایط توانایی کامیون فرسوده تا حدود سه سرویس در ماه کاهش می‌یابد. دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران بی‌برنامه بودن و ناهماهنگی برای ترخیص کالا را یکی از مشکلات کامیون‌داران دانست که سبب کندی تخلیه و بارگیری کالا از بندر امام خمینی (ره) می‌شود و گفت: کامیون‌داران در بندر امام خمینی (ره) به همین دلیل، مدت طولانی منتظر می‌مانند؛ چراکه فرآیند ترخیص کالا تا مرحله بارگیری بسیار طولانی است. این اظهارات در حالی مطرح شد که فرهاد منتصر‌کوهساری، معاون بندری و امور اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، این گلایه‌های کامیون‌داران را ناشی از خستگی آنها می‌داند. او در این باره معتقد است که کامیون‌داران راه طولانی را تا بندر امام خمینی (ره) می‌آیند و خسته هستند. اگر اعتراضی هم می‌کنند، حق دارند اما فرآیند ترخیص کالا طولانی نیست و هم‌اکنون بالغ‌بر دو میلیون تن کالا ترخیص شده و آماده بارگیری است. با وجود این اظهارات به نظر می‌رسد مشکلات متعددی طی ماه‌ها و سال‌های گذشته به وجود آمده و همه آنها ریشه در خستگی کامیون‌داران ندارد چراکه همواره یکی از مباحث مطرح‌شده در این زمینه، انباشت کالا در بنادر کشور به دلایل مختلف بوده که به نظر می‌رسد همچنان گریبانگیر این بخش است.

 

عواقب تعلل در سرکوب قیمت شیر و لبنیات

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور روحانی، معاون اول، وزرای صمت و جهاد و همچنین دبیر ستاد تنظیم بازار و رئیس سازمان حمایت ضمن انتقاد از تاخیر طولانی و بلاتوجیه آنها در تعیین قیمت شیرخام و ۱۰ قلم محصولات لبنی پر مصرف اعلام کرد: در صورت عدم توجه مسوولان به حل مشکل دامداران و صنایع لبنی، از این پس با استناد به قانون تجارت، بر اساس قیمت توافقی با دامداران به قیمت‌گذاری محصولات لبنی تولیدی خود اقدام خواهند کرد.

آن‌گونه که مهر گزارش داده است، رضا باکری در نامه خود، ضمن تاکید بر این نکته که عدم‌تعیین تکلیف قیمت شیرخام و محصولات لبنی منجر به سوق دادن صنایع لبنی به ورطه ورشکستگی شده، نوشته است: «چنانچه سریعاً قیمت شیرخام و فرآورده‌های لبنی تصویب و ابلاغ نشود بالاجبار واحدهای لبنی عضو این انجمن با تعامل کامل با دامداران براساس قانون تجارت رفتار و به صورت توافقی با قیمت مرضی‌الطرفین اقدام به خرید شیرخام کرده و فرآورده لبنی خود را بر اساس دستورالعمل قیمت‌گذاری کالاهای تولید داخل قیمت‌گذاری و عرضه خواهند کرد. مسوولیت و عواقب این امر مستقیماً متوجه مسوولان دولتی است که با وقت‌کشی و با امروز و فردا کردن، موجبات ضرر و زیان شرکت‌های تولیدی لبنی را فراهم ساخته‌اند.» به نظر کارشناسان قیمت‌گذاری دستوری در شرایطی که کشور تورم ۴۰‌درصدی را تجربه می‌کند، نمی‌تواند منجر به ثبات و پایداری قیمت تمام‌شده کالا و خدمات شود به همین دلیل بهترین روش برای حل مشکل قیمت‌گذاری شیرخام و محصولات لبنی انتقال این کالاها از گروه یک کالایی به گروه دو و تن دادن به منطق عرضه و تقاضاست. در چنین شرایطی می‌توان با عدم اختصاص منابع ارز ۴۲۰۰‌تومانی به نهاده‌های دامی، منابع آزاد‌شده را به دهک‌های محروم و حمایت از آنها برای خرید کالای لبنی اختصاص داد تا در نتیجه افزایش احتمالی قیمت محصولات لبنی، توان خرید این کالاها را داشته باشند.

 

پاداش در ازای معرفی ماینرهای غیرمجاز

سخنگوی صنعت برق گفت: یارانه برق مصرفی ماینرها به طور روزانه حدود 20 میلیارد تومان بوده است که با این رقم می‌توانیم فعالیت‌هایی را در توسعه برق‌رسانی انجام دهیم. مصطفی رجبی‌مشهدی با بیان اینکه کسانی که نسبت به شناسایی استفاده‌کنندگان غیرمجاز از برق اقدام می‌کنند مشمول پاداش می‌شوند، اظهار کرد: در حال حاضر چهار هزار پرونده رمز ارز داریم که به دو هزار پرونده رسیدگی شده و به طور متوسط دو میلیون تومان پرداختی به هر فردی که محلی را مشخص کرده، پرداخت شده است. او درباره میزان مصرف برق از سوی این ماینرها گفت: تاکنون 200 هزار ماینر را کشف کردیم که تقریباً معادل 600 مگاوات مصرف است که برای آن نیروگاه 800 مگاواتی نیاز و به اندازه مصرف سه استان کشور بوده و یارانه اینها به طور روزانه حدود 20 میلیارد تومان بوده است که با این رقم می‌توانیم فعالیت‌هایی را در توسعه برق‌رسانی انجام دهیم. سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: با توجه به اینکه ماینرها به صورت غیرمجاز برق مصرف می‌کنند منجر به آسیب به تجهیزات وسایل برقی مردم و شبکه می‌شوند، ضمن اینکه در واقع با دستبرد، به شبکه‌های سراسری برق متصل شده‌اند و سودجویی کرده‌اند. او ابراز امیدواری کرد که با همکاری مردم این ماینرها بیشتر کشف شوند و از شر این پدیده‌ که طی یک سال روی شبکه تاثیرگذار بوده خلاص شویم.

 

اوپک پلاس نمی‌تواند ایران را نادیده بگیرد

بیژن زنگنه هفته گذشته، پس از پایان نوزدهمین نشست اوپک پلاس اظهار کرد: اعضای اوپک پلاس تصمیم گرفتند تا دسامبر ۲۰۲۲ هر ماه تولید این ائتلاف روزانه ۴۰۰ هزار بشکه تا رسیدن به رقم تولید آوریل ۲۰۲۰ که مبنای کاهش تولید بود، افزایش یابد. وی مباحث مطرح‌شده از سوی امارات را مربوط به تقسیم سهمیه و خط پایه تولید دانست و با بیان اینکه افزون بر امارات خط پایه تولید بعضی دیگر از کشورها هم تغییر کرد، گفت: مقرر شد ظرف ۱۵ ماه از سوی اوپک پلاس روزانه پنج میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت به بازار افزوده شود و نشست‌ها برای بررسی بازار نفت هم به‌صورت ماهانه برگزار می‌شود. وزیر نفت تاکید کرد: در همه این بحث‌ها بازگشت ایران به بازار پدیده‌ای مهم و تاثیرگذار خواهد بود و هر وقت این اتفاق بیفتد اوپک پلاس نمی‌تواند برگشت ایران را نادیده بگیرد. زنگنه درباره نتیجه نشست و تاثیر آن بر بازار نفت گفت: قاعدتاً قیمت‌ها به سمت بالا نخواهد رفت و نبود توازن بین عرضه و تقاضا اتفاق نخواهد افتاد  و وضع اطمینان‌بخشی برای آینده است. با توجه به آثار مثبتی که در رشد اقتصاد جهانی شاهدیم ضرورت داشت مقدار کاهش تولید اوپک پلاس به بازار برگردد تا در بازار نفت کمبود عرضه نباشد. وزیر نفت تصریح کرد: قیمت بالای نفت در کوتاه‌مدت سبب خوشحالی است، اما در بلندمدت به دلیل اقتصادی شدن استفاده از انرژی‌های جایگزین و انواع نفت گران خبر خوبی نیست.

 

97 درصد تونل البرز تکمیل است

معاون وزیر راه و شهرسازی از تکمیل ۹۷‌درصدی تونل البرز واقع در منطقه دوم آزادراه تهران- شمال خبر داد و گفت: این تونل جاده‌ای به طول 5 /6کیلومتر به همراه جاده‌های دسترسی به آن به طول 5 /9کیلومتر به زودی افتتاح خواهد شد. خیرالله خادمی گفت: تونل طویل البرز به عنوان طولانی‌ترین تونل کشور با پیشرفت فیزیکی ۹۷‌درصدی تقریباً به اتمام رسیده است و اکنون جاده‌های دسترسی به آن در حال اتمام است؛ به زودی این تونل تکمیل و کل تونل به جاده‌های دسترسی دو طرف که در مجموع ۹ کیلومتر است، متصل و افتتاح خواهد شد. او ادامه داد: «تونل البرز» طولانی‌ترین تونل خاورمیانه به طول 5 /6 کیلومتر است و هدف اصلی آن اتصال جبهه جنوبی به جبهه شمالی در استان مازندران است. به گفته خادمی این تونل در منطقه 2 آزادراه تهران- شمال واقع است و به عنوان بخشی از منطقه‌2 آزادراه به طول ۲۲ کیلومتر در مراحل نهایی ساخت است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل ادامه داد: برای اینکه بتوانیم هر چه سریع‌تر از سرمایه‌گذاری انجام‌شده استفاده و منطقه‌2 را زیر بار ترافیک ببریم، اولویت‌بندی داشتیم. اولویت نخست اتمام و بهره‌برداری از تونل البرز و راه‌های دسترسی به آن بود؛ اولویت دوم اتمام یک باند از منطقه دوم آزادراه تهران - شمال و اولویت سوم هم احداث چهارخطه منطقه 2 تهران- شمال است.

♦♦♦

ایسنا: تامین ارز واردات این روزها با اماواگرهای بسیاری همراه است؛ جایی که حتی مسوولان مربوطه در حوزه تجارت هم درباره آن چندان تفاهمی ندارند. تجار از عدم‌تامین به‌موقع و تبعیض در تامین ارز کالای اساسی گلایه دارند. از سوی دیگر آمار هم ابهاماتی دارد که اعلام صریح بانک مرکزی درباره لیست دریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰ و شفاف‌سازی جزئیات تامین ارز می‌تواند تا حدی پاسخگوی این ابهامات باشد.

ایلنا: مهرداد نظارت، رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده با تاکید بر اینکه افزایش قیمت سیمان باعث افزایش 30‌درصدی هزینه ساخت مسکن شده است، یادآور شد: چطور ممکن است کشوری که جزو چهار تولیدکننده بزرگ سیمان در دنیاست، با کمبود سیمان مواجه شود.

فارس: هیات‌وزیران، به استناد اصل 138 قانون اساسی، سیاست‌های اجرایی تشویق و حمایت از کارآفرینان پیشرو را تصویب کرد.

ایسنا: مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک با انتقاد از دستورالعمل‌های ستاد کرونا مبنی‌بر تعطیلی و بازگشایی مکرر دفاتر املاک گفت: در شرایطی که معاملات در رکود شدید به سر می‌برد تعطیلات کرونایی وضعیت معیشتی مشاوران املاک را بدتر کرده و بسیاری از همکاران ما به رانندگی تاکسی‌های اینترنتی، میوه‌فروشی و حتی دستفروشی رو آورده‌اند.

مهر: مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: طبق آمار بانک مرکزی میزان نقدینگی از ۳۷۰۰ هزار میلیارد عبور کرده و نسبت به دو سال پیش دو برابر شده است. اگرچه طی ماه‌های گذشته نسبت به عواقب افزایش نقدینگی بر اقتصاد و تورم هشدار داده شده «اما دریغ». با این روند در ماه‌های آینده دولت با تورمی روبه‌رو خواهد شد که هیچ‌گاه در کشور تجربه نشده است.

ایلنا: علی‌اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه رستوران‌دارها اظهار داشت: افزایش قیمت در رستوران‌ها بستگی به کیفیت مواد اولیه دارد اما می‌توان گفت افزایش قیمت غذای رستوران‌ها حدود 30 درصد بوده است.

فارس: بررسی عملکرد شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در حوزه تدوین و انتشار آمارنامه مصرف فرآورده‌های نفتی انرژی‌زا نشان می‌دهد که این شرکت در چهار سال گذشته در حوزه شفافیت اطلاعاتی عقبگرد داشته است.

ایرنا: وزارت نیرو اعلام کرد: برنامه بهسازی شبکه برق ۱۰‌هزار روستا، تامین ۲۰‌هزار نیروگاه کوچک خورشیدی قابل حمل برای عشایر کوچ‌رو، برق‌رسانی به ۳۰۰ روستای جدید و تامین برق ۱۵۰‌هزار متقاضی جدید در روستاها با مجموع اعتبار حدود چهار هزار میلیارد تومان تدوین شده که تا پایان سال به پایان می‌رسد.

♦♦♦

پایان نقره‌داغی بورسی

همشهری نوشت: روند نزولی بازار سهام که از مرداد پارسال شروع شده بود، بالاخره در خردادماه متوقف شد و در این ماه شاخص کل بورس تهران نزدیک به 5 /1درصد رشد کرد. این روند صعودی در تیرماه هم ادامه یافت و شاخص بورس برای دومین ‌ماه با رشد مواجه شد؛ این در حالی است که در جریان نزول بازار سهام از مرداد پارسال تا اواخر خرداد امسال شاخص کل بورس تهران نزدیک به 50 درصد افت کرده بود و منجر به زیان سنگین برخی از سهامداران حقیقی شد. آن‌طور که آمارها نشان می‌دهد؛ در این مدت سهامداران حقیقی نزدیک به 90 هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج کرده‌اند. آن‌طور که نتایج نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد؛ در طول دو سال گذشته بیش از 77 درصد از سهامداران زیان کرده‌اند.

 

ردپای ارز در ناپدیدی دارو

شرق نوشت: در هفته‌های گذشته ایرانیان بارها شاهد افزایش شدید قیمت برخی اقلام ضروری زندگی خود بودند که این افزایش قیمت حتی فراتر از تورم و میزان رشد هرروزه یا هفتگی قیمت‌ها بود و به همین دلیل هم خبرساز شد؛ یکی از این موارد پرحاشیه، افزایش قیمت برخی داروهای بدون نسخه و حتی ناپدیدشدن آنها از بازار بود که بعدتر اعلام شد دلیل این افزایش، تغییر در شرایط اختصاص ارز دولتی است. ماجرای ارز دولتی و خبرسازی آن البته به یک یا دو ماجرای خاص برنمی‌گردد و این موضوع همواره شائبه‌برانگیز بوده است. در تازه‌ترین خبر برخی رسانه‌ها و چهره‌های اقتصادی از ماجرای تخصیص اعتبار ارز به برخی شرکت‌های خاص گفتند و مدعی رانت تازه در این زمینه شدند.

 

تلاش برای حفظ ارزش ریال

ایران نوشت: در چند ماه اخیر همگام با تغییرات رخ داده در شرایط بین‌المللی و اصلاح انتظارات فعالان اقتصادی نشانه‌های خوبی از کاهش انتظارات تورمی و به تبع آن کاهش سیالیت پول نمایان شده است. بررسی رشد اجزای نقدینگی نشان می‌دهد که رشد دوازده‌ماهه پول از نقطه حداکثر آن یعنی 6 /88 درصد درمهرماه سال 1399 به 6 /44درصد در پایان خردادماه سال 1400 کاهش یافته که حاکی از تقویت ماندگاری سپرده‌ها و استقبال بیشتر از سپرده‌گذاری بلندمدت در بانک‌هاست. براساس تازه‌ترین تحلیل بانک مرکزی از اقتصاد کلان کشور، انتظار می‌رود با اعمال سیاست احتیاطی محدودیت بر رشد ترازنامه بانک‌ها، روند بهبود کنترل رشد متغیرهای پولی در ماه‌های آتی تداوم‌یافته و اقدامات بانک مرکزی در راستای حفظ ارزش پول ملی با موفقیت بیشتری همراه شود.

 

کاسبی ایرانی از مسافران ارمنستان

اعتماد نوشت: به گفته سخنگوی گمرک ایران، 14 هزار ایرانی برای دریافت واکسن کرونا به ارمنستان سفر کرده‌اند. برای سفرهای خارجی، 400 هزار تومان عوارض خروج از کشور دریافت می‌شود. این برای بار اول سفر است. اما مسافران ارمنستان، باید برای تزریق دوز دوم واکسن، باید بار دیگر به این کشور سفر کنند. بار دوم، رقم عوارض خروج از کشور 600 هزار تومان می‌شود. اگر 14 هزار ایرانی مبنا قرار گیرد برای دوز اول 6 /5 میلیارد تومان و برای دوز دوم حدود هشت میلیارد و 400 میلیون تومان از مسافران ارمنستان عوارض دریافت شده است. یعنی سرجمع، 14 میلیارد تومان از محل خروج ایرانیان از کشور به دلیل تزریق واکسن در کشور همسایه به حساب دولت واریز شد.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها