شناسه خبر : 36248 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

عمق دید

نااطمینانی چگونه سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی را زمینگیر کرده است؟

 
 
پرویز گیلانی، تحلیلگر اقتصاد

وضعیت این روزهای فعال اقتصادی بی‌شباهت به دروازه‌بان تیم چارلتون نیست که سوت لغو بازی به دلیل مه غلیظ را نشنید و در حالی که همه از زمین خارج شده بودند، 15 دقیقه تک و تنها از دروازه تیمش دفاع کرد.

بگذارید داستان را کامل تعریف کنم؛ چند دقیقه پس از آغاز دیدار تیم‌های چارلتون و چلسی در کریسمس سال ۱۹۳۷، داور بازی را به دلیل مه غلیظ لغو کرد و همه بازیکنان به رختکن بازگشتند اما دروازه‌بان چارلتون که صدای سوت لغو بازی را نشنیده بود، تا 15 دقیقه بعد تک و تنها در زمین ماند تا از دروازه‌اش دفاع کند.

عکاسی موقعیت‌سنج موفق شد تصویر این دروازه‌بان را در حالی ثبت کند که خیلی جدی درون دروازه ایستاده بود و 15دقیقه در بازی لغو‌شده گل نخورد. راستش این بهترین تصویر برای نشان دادن نااطمینانی در جامعه ایران است، با این تفاوت که از هر طرف به سمت دروازه ما توپ می‌بارد اما دروازه‌بان قدرت دیدن توپ‌ها را در مه غلیظ ندارد.

در صفحات پیش‌رو موضوع بسیار نگران‌کننده توقف سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران را ریشه‌یابی کرده‌ایم اما خبر بد این است که همزمان با کاهش موجودی سرمایه، جامعه ایران در حال از دست دادن درآمد سرانه است. معنی‌اش این است که اقتصاد ما به طور مستمر کوچک و مستهلک می‌شود و ما در حال فقیرتر شدن هستیم. باز دم دروازه‌بان چارلتون گرم که 15 دقیقه در مه غلیظ ماند و در بازی لغو‌شده، گل نخورد؛ بیچاره فعالان اقتصادی ما که در مه غلیظ وارد بازی شده‌اند و مستمر گل می‌خورند و نمی‌دانند از کجا خوردند.

دراین پرونده بخوانید ...