شناسه خبر : 34255 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

جای صداوسیما در گزارش تفریغ بودجه کجاست؟

ایران نوشت: طی سال‌های اخیر صداوسیما از زیان‌ده‌ترین سازمان‌هایی بوده که از بودجه عمومی ارتزاق کرده؛ این سازمان برای سال جاری هزار و 745 میلیارد تومان از بودجه عمومی کشور می‌گیرد تا روی بقیه درآمدهایش بگذارد؛ درآمدهایی مانند تبلیغات تلویزیونی پرتعداد و گران‌قیمت که بخش اعظم آنها هم «انحصاری» هستند. اما جای اشاره به جزئیات عملکرد و مصرف بودجه صداوسیما در گزارش تفریغ بودجه سالانه کشور کجاست؟ پاسخ کوتاه است؛ تقریباً هیچ‌جا. همین مساله در قبال عملکرد بودجه نهادهای غیردولتی دیگری چون سازمان تبلیغات، قوه قضائیه، مجلس، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، حوزه‌های علمیه، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان امام و... که از بودجه عمومی کشور ارتزاق می‌کنند، تکرار شده است.

قله‌های تورمی در نقشه ایران

دنیای اقتصاد نوشت: داده‌های مرکز آمار درباره تورم استان‌ها نشان می‌دهد در شرایط کرونایی تورم استان‌های محروم و با درآمد کم، از استان‌های دیگر پیشی گرفته است. با بررسی نرخ تورم دوازده‌ماهه مشخص می‌شود سه استان ایلام، لرستان و خراسان جنوبی در یک سال منتهی به فروردین ۹۹ بالاترین رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده را داشته‌اند. در سه استان صدرنشین در شاخص تورم نقطه‌به‌نقطه نیز دو استان محروم یعنی ایلام و هرمزگان دیده می‌شود. استان‌هایی که علاوه بر سطح درآمدی پایین از نرخ بالای بیکاری نیز رنج می‌برند. نکته دیگر اینکه در گزارش مرکز آمار ایران، بین گروه‌های کالاهای اساسی، حمل‌ونقل با ثبت تورم سالانه ۵ /۴۶ درصدی بالاترین تورم را در بین کالاها داشته است.

طرح تمدید شش ماهه اجاره واحدهای مسکونی در دستور کار

خراسان نوشت: به دنبال نگرانی‌های ناشی از شیوع کرونا، عمده اجاره‌نشین‌هایی که قرارداد آنها رو به پایان است، حاضر به پذیرش متقاضیان خرید یا اجاره ملکی که در آن سکونت دارند، نیستند و تمایل به تمدید اجاره از سوی مستاجران و موجران افزایش یافته است. درآمد خانوارها هم تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است. در این شرایط محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی از ارائه پیشنهادی به دولت برای تمدید خودکار شش‌ماهه قرارداد مستاجران خبر داد. پیشنهادی که امکان تحقق آن با اما و اگر مواجه خواهد بود. اگر موجران با مستاجران درباره میزان رشد اجاره‌بها به توافق نرسند، دولت باید اقدام به نرخ‌گذاری کند و در نهایت کار به محاکم قضایی کشیده شود.

ثبت سفارش واردات محصولات رایانه‌ای متوقف شد

ایسنا نوشت: ممنوعیت واردات برخی تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث اعتراض شرکت‌های تامین‌کننده و فعالان حوزه فناوری شده است. رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در این باره اظهار کرد: در روزهایی که شیوع ویروس کرونا در کشور باعث افزایش دورکاری و ارائه خدمات آموزشی از راه دور شده تقاضا برای تهیه تجهیزات زیرساختی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز افزایش پیدا کرده است و به دلیل نیاز بازار به این مدل کالاها ادامه ممنوعیت ثبت سفارش، باعث افزایش قاچاق این مدل کالاها در بازار می‌شود. به‌گفته او ثبت سفارش این کالاها پیش از این طبق روالی که وجود داشت انجام می‌شد اما اکنون به دلیل «موجود بودن نمونه تولید داخلی» رد شده است.

دراین پرونده بخوانید ...