شناسه خبر : 34031 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

آرزو بر بازنشستگان عیب نیست

جوان نوشت: محمدباقر نوبخت از افزایش میانگین ۸۰۰ هزارتومانی بازنشستگان لشکری و کشوری خبر داد. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: مقرر شد ابتدا به همه بازنشستگان ۱۵ درصد اضافه شود و آنهایی که ۳۰ سال خدمت کامل دارند باید به حقوق سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برسند. سپس برای ۲۰ حقوق شغلی به صورت پلکانی این ۱۰ هزار میلیارد تومان را توزیع کنند. در نهایت بیش از ۸۰۰ هزار تومان افزایش حقوق مشهود خواهد بود. او از پرداخت پاداش بازنشستگان تا پایان نیمه اول سال ۹۹ خبر داد و گفت: عده‌ای می‌گفتند کاش می‌توانستیم بودجه را اضافه کنیم. آرزو بر جوانان و بازنشستگان عیب نیست. البته شاغلان و بیکاران هم در بودجه سهمی دارند.

سود بانکی دونرخی می‌شود

دنیای اقتصاد نوشت: براساس توافق مدیران عامل بانک‌ها، نرخ سود بانکی دونرخی می‌شود. نرخ اول برای اشخاص حقوقی و معادل ۱۵ درصد و نرخ دوم متعلق به اشخاص حقیقی که بر عهده بانک‌ها گذاشته شده است. البته اجرای این تصمیم، به امضای رئیس کل بانک مرکزی نیاز دارد. دو نکته در اینجا وجود دارد، اول اینکه برای اولین‌بار نرخ سود اشخاص حقوقی مجزا از اشخاص حقیقی تعیین می‌شود، دوم اینکه همانند روال سال‌های قبل، نرخ سود ابتدا توسط بانک‌ها و با اعمال نظر بانک مرکزی به یک نقطه تفاهم رسیده و سپس به شکل ظاهری، امضای رئیس کل بانک مرکزی نیز زیر آن گنجانده می‌شود، در حالی که این امضا پیشتر در جلسات هماهنگی اعمال شده است.

رشد تراکنش‌های شب عید متوقف شد

ایران نوشت: تصور می‌رود قرنطینه خانگی مردم باید باعث افزایش تراکنش‌ها و خریدهای غیرحضوری شود، اما آمار و اطلاعات برخی از شرکت‌ها نشان می‌دهد که این بخش هم از کرونا آسیب دیده است. بر اساس اطلاعات دریافتی از شرکت‌های پذیرنده کارتی، در چهار تا پنج روز نخست اعلام رسمی شیوع کرونا در کشور به یکباره میزان و ارزش تراکنش‌های کارتی در کشور هشت برابر افزایش یافته است، اما در ادامه با کاهش مواجه شده است. در روزهای نخست اعلام شیوع کرونا در کشور، رشد میزان خرید کالاهای اساسی و اقلام بهداشتی توسط مردم باعث رشد هشت‌برابری تراکنش‌های کارتی در کشور شد، اما در ادامه شرایط به قبل بازگشت. درمجموع تعداد تراکنش‌های کارتی در کشور همانند اسفند سال 97 بوده است.

پرداخت وام 18 درصد به مستاجران در دستور کار

خراسان نوشت: معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه پرداخت تسهیلات به مستاجران در برنامه‌های کوتاه‌مدت است و مجدد در دستور کار قرار گرفته، اعلام کرد: تا قبل از فصل نقل و انتقالات سامانه املاک و اسکان کار شناسایی واحدهای خالی از سکنه را آغاز خواهد کرد. وزارت راه و شهرسازی تلاش خواهد کرد که پرداخت تسهیلات به مستاجران بعد از شناسایی به آنها پرداخت شود. نرخ سود این تسهیلات بر اساس نرخ شورای پول و اعتبار 18 درصد خواهد بود. قطعاً نرخ 18 درصد بسیار مناسب‌تر از نرخ اجاره‌بها خواهد بود و این نرخ تسهیلات نسبت به اجاره‌بهایی که ماهانه پرداخت می‌شود، به نفع مستاجران خواهد بود.

دراین پرونده بخوانید ...