شناسه خبر : 33685 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

دژپسند: رشد اقتصادی مثبت می‌شود

اطلاعات به نقل از فرهاد دژپسند،‌ وزیر اقتصاد، نوشت: نهادهای تخصصی بین‌المللی چشم‌انداز مثبتی را برای اقتصاد ایران در سال آینده پیش‌بینی می‌کنند و حتی برخی از نهادهای داخلی هم برآورد می‌کنند تورم سال آینده به زیر ۲۰ درصد می‌رسد و رشد اقتصادی مثبت خواهد بود. پارسال رشد اقتصادی منفی را تجربه کردیم، البته برآورد می‌شد رشد اقتصادی منفی ۸ تا منفی ۱۵ درصد باشد، اما با سیاست‌هایی که اتخاذ شد، رشد اقتصادی نفتی منفی 2 /4 درصد و رشد اقتصادی غیرنفتی هم منفی 2 /2 درصد شد. بر اساس آمار بانک مرکزی، سه‌ماهه اول امسال خوشبختانه رشد اقتصادی غیرنفتی کشورمان مثبت 4 /0 و در نیمه اول سال مثبت نیم درصد و در ۹‌ماهه امسال، مثبت 9 /0 درصد بود.

تورهای نوروزی چین لغو شد

شهروند نوشت: کرونا تورهای نوروزی چین را لغو کرده است و آژانس‌های مسافرتی تهران می‌گویند که تمامی تورلیدرهایشان را از چین برگردانده‌اند. البته به گفته آژانس‌های مسافرتی، همچنان تقاضا برای تورهای نوروزی چین وجود دارد و مسافرانی هستند که از آژانس‌ها تقاضا می‌کنند که برایشان هتل و بلیت را رزرو کنند و نیازی به تورلیدر ندارند. از آن سمت تورهای نوروزی کشورهای آسیای شرقی همچنان برقرار است. هرچند که قیمت این تورها پایین‌تر آمده است و برخی از این تورها لغو شده‌اند. حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن آژانس‌های مسافرتی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم می‌گوید که تقاضا برای تورهای نوروزی امسال بسیار کاهش داشته و (شیوع بیماری ویروسی) کرونا بخش کوچکی از علت این مساله است.

پرداخت سود 20درصدی در بانک‌ها

خراسان نوشت: برخی از بانک‌ها علناً حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سودهای بالاتر از 18 تا 20 درصد را برای مشتریان باز می‌کنند، این در حالی است که بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار در سال 95، نرخ سود سپرده‌های عادی یک‌ساله 15 درصد تعیین شده بود. سال گذشته رئیس کل بانک مرکزی، سود سپرده بالای 20 درصد را خط قرمز بانک مرکزی دانست تا عملاً با نرخ سود تا 20 درصد نیز موافقت کرده باشد. بررسی میدانی خراسان حکایت از آن دارد که این بانک‌ها با ارائه بهانه‌هایی مانند خصوصی بودن و سرمایه‌گذاری در طرح‌های سودده اقتصادی از مصوبه شورای پول و اعتبار تخطی می‌کنند.

تمامی درآمدهای افراد در تور مالیاتی

دنیای اقتصاد نوشت: پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم رونمایی شد. دومین اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در طول چهار سال اخیر، به دنبال این است که سیستم منبع‌محور مالیات‌ستانی را به سیستم شخص‌محور تغییر ماهیت دهد. این پیش‌نویس در محور اول به دنبال ساماندهی معافیت‌های مالیاتی است. بر همین مبنا، در مورد معافیت برخی بخش‌ها مانند کشاورزی و فعالیت‌های فرهنگی بازنگری شده است. محور دوم، به دنبال اجرای سیستم مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی است تا تمام درآمدهای فرد (به استثنای عایدی سهام و سود سپرده بانکی) در تور مالیاتی قرار گیرد. اشخاص حقیقی باید اظهارنامه مالیاتی بدهند. در محور سوم نیز مالیات بر دارایی افراد، مانند مسکن و خودرو لوکس اعمال شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها