شناسه خبر : 32571 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گام چهارم

رئیس جمهوری از برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی خبر داد

گام چهارم

حسن روحانی آغاز گام چهارم کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد. رئیس‌جمهوری روز سه‌شنبه در مراسم افتتاح کارخانه نوآوری آزادی، به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در کاهش تعهدات برجامی خود از اردیبهشت‌ماه امسال اشاره و تاکید کرد در کنار حرکت مذاکراتی و اقدامات سیاسی اقدامات عملی را آغاز کردیم و اعلام کردیم برجام تعهدی چندجانبه است و همه باید اجرا کنند و یک سال صبر کردیم و مهلت دادیم و سپس اقدامات خود را در خصوص کاهش تعهدات برجامی آغاز کردیم.

او با تشریح گام‌های جمهوری اسلامی ایران در کاهش تعهدات برجامی گفت: در برجام مقدار ذخیره‌سازی اورانیوم غنی‌سازی‌شده محدودیتی داشت که باید غنی‌سازی انجام شده و بیشتر از 300 کیلو را می‌فروختیم که در گام اول این محدودیت را برداشته و هر چه غنی‌سازی شود، ذخیره می‌کنیم. در برجام متعهد شدیم غنی‌سازی از 67 /3 بالاتر نرود، اما در گام دوم کاهش تعهدات این محدودیت غنی‌سازی را برداشتیم. در زمینه تحقیق و توسعه نیز چارچوب‌هایی را پذیرفته بودیم که در گام سوم آن تعهدات را کنار گذاشتیم.

رئیس‌جمهوری با اعلام آغاز گام چهارم کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد به کشورهای 1+4 و دوست اعلام می‌کنیم که فعالیت جدید ما با نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود. وی با بیان اینکه طبق برجام قرار بر این شد که 1044 سانتریفیوژ در فردو بچرخند، اما گازی تزریق نشود، تصریح کرد: از فردا گازدهی در فردو آغاز می‌شود که ممکن است با آغاز این گام سر و صداهایی ایجاد کنند و از حساسیت آنها نسبت به فردو باخبریم، اما هر وقت که آنها به تعهدات خود عمل کنند، این گام قابل بازگشت است. نمی‌توانیم یک‌جانبه به برجام پایبند باشیم.

 روحانی با بیان اینکه به تمام مذاکرات پشت پرده برای حل و فصل موضوع متعهد هستیم تا به جلو حرکت کنیم، تصریح کرد: برخی از کشورها تلاش کردند که قبل از امروز به نتیجه برسیم، اما ناچاریم گام چهارم را از فردا برداریم و ظرف دو ماه آینده فرصت مذاکره وجود دارد تا به راه‌حل درستی دست یابیم تا کل تحریم‌ها از جمله بخش فلزات و بیمه برداشته شود، نفت را به راحتی بفروشیم و از پول‌هایمان در بانک‌ها استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: مطمئناً راهی که انتخاب کردیم، مسیری درست است. دنیا بداند ملت ایران همچنان که ملتی مقاوم و اهل ایستادگی است، اهل مذاکره و گفت‌وگو نیز هست.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها