شناسه خبر : 30562 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

وام برای خرید پنج متر مسکن

دنیای اقتصاد نوشت: قدرت خرید وام اوراق مسکن به سطح سال ۹۲ سقوط کرد. این تسهیلات در تهران با «قیمت میانگین» کفاف پنج مترمربع را می‌دهد. ناکارآمدی وام مسکن باعث شده متوسط قیمت فروش امتیاز وام مسکن -اوراق- در روزهای کاری گذشته از فروردین ۹۸، با ۱۹ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه پارسال، در کف شش‌ساله خود قرار بگیرد. وضعیت فعلی بازار اوراق بیانگر مواجهه خانه‌اولی‌ها با چالش اعتباری است. همزمانی این اتفاق با افت شدید قیمت هر فقره اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن سبب شده یک واقعه تاریخی که پیشتر در بهار سال ۹۲ در بازار مسکن رخ داده بود، تکرار و مسکن وارد فاز رکود شود.

۵۳ درصد بیکاران جوانان‌اند

تسنیم به نقل از معاون طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار نوشت: از حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیکار کشور، حدود یک ‌میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جوان و کارجویان ۱۵ تا ۲۹ساله هستند، یعنی ۵۳ درصد بیکاران را جوانان تشکیل می‌دهند. از مجموع جمعیت ۱۰ تا ۶۷ساله کشور که حدود ۶۷ میلیون نفرند، حدود ۴۰ میلیون نفر غیرفعال اقتصادی هستند و به هر دلیل وارد بازار کار نمی‌شوند، اما از ۲۷ میلیون جمعیت فعال که مشارکت اقتصادی در کشور دارند بخشی بیکارند و بخشی شاغل که از این میزان طبق استاندارد جهانی حدود ۲۴ میلیون نفر شاغل‌اند و حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هم بیکارند.

پایان خوش تولید ۹۷

دنیای اقتصاد نوشت: شاخص مدیران خرید (PMI) موسوم به شامخ در اسفندماه سال ۹۷ با رشد بیش از ۱۶ درصد نسبت به شامخ بهمن‌ماه به عدد ۳۶ /۵۵ واحد رسیده است. ثبت این رقم نشان می‌دهد تولید در ماه پایانی سال گذشته از دوره انقباض و فشردگی عبور کرده و به سمت انبساط و خروج از رکود بنگاه‌های اقتصادی حرکت کرده است. گرچه مدیران گفته‌اند وضعیت بخش صنعت در اسفندماه مثبت است، اما پیش‌بینی آنها از آینده تولید در نخستین ماه ۹۸ مطلوب نیست. بر اساس ارزیابی‌ها شاخص «انتظارات تولید» در ارزیابی اسفندماه به عدد پایین‌تر از ۵۰ (۴۰ /۳۲) رسیده است که نشان‌دهنده انتظار کاهش تولید صنعتی در ماه جاری (فروردین ۹۸) است.

عبور بارش‌ها از مرز ۳۰۰ میلی‌متر

ایران نوشت: بارندگی‌های چند ماه اخیر باعث شده تا شاهد پربارش‌ترین سال آبی نیم‌قرن اخیر باشیم و حجم بارندگی همه استان‌های کشور از میانگین 50 سال اخیر فراتر رفته. میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به 307 میلی‌متر رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (113 میلی‌متر) 171 درصد و در مقایسه با متوسط بلندمدت (205 میلی‌متر) 50 درصد افزایش داشته است.  استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با یک هزار میلی‌متر بارندگی، چهارمحال و بختیاری با 937 میلی‌متر بارندگی، ایلام با 875 میلی‌متر بارندگی، گیلان با 863 میلی‌متر بارندگی و کرمانشاه با 744 میلی‌متر بارندگی پنج استان پربارش کشور در سال آبی جاری هستند.

دراین پرونده بخوانید ...