شناسه خبر : 30584 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دل به دریا‌زدن آرتمیا

افزایش 59 سانتی‌متری ارتفاع آب دریاچه ارومیه

کشتی آرتمیا که از سال 1391 به دلیل پایین رفتن سطح آب دریاچه ارومیه زمین‌گیر شده بود، در سایه افزایش تراز دریاچه شناور شد. به گل نشستن این کشتی در کف دریاچه ارومیه در سال‌های اخیر نماد آشکار خشکیدن این دریاچه شناخته می‌شد.

دل به دریا‌زدن آرتمیا

کشتی آرتمیا که از سال 1391 به دلیل پایین رفتن سطح آب دریاچه ارومیه زمین‌گیر شده بود، در سایه افزایش تراز دریاچه شناور شد. به گل نشستن این کشتی در کف دریاچه ارومیه در سال‌های اخیر نماد آشکار خشکیدن این دریاچه شناخته می‌شد. به گفته فرهاد سرخوش، رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، تراز دریاچه ارومیه طبق آخرین پایش یک هزار و 271 متر و 32 سانتی‌متر است. او با اعلام اینکه تراز دریاچه ارومیه نسبت به کمترین ارتفاع ثبت‌شده برای آن یک متر و 26 سانتی‌متر افزایش یافته، گفت: ارتفاع این دریاچه در مقایسه با سال گذشته 59 سانتی‌متر افزایش داشته است. اکنون وسعت دریاچه ارومیه بیش از دو هزار و 855 کیلومترمربع است. وسعت این دریاچه نسبت به زمان مشابه سال گذشته 580 کیلومترمربع افزایش داشته است.

دلیل اصلی افزایش تراز دریاچه ارومیه بارندگی مناسب، لایروبی مناسب رودخانه‌ها و رهاسازی آب سدها به دریاچه اعلام شده است. آن‌طور که ایرنا گزارش داده،‌ رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به ادامه‌دار بودن روند صعودی افزایش حجم آب دریاچه طی روزهای آینده گفت: اکنون سه میلیارد و 500 میلیون مترمکعب آب در نگین آبی آذربایجان وجود دارد و حجم آب تا پایان اردیبهشت سال جاری به حدود سه میلیارد و 770 مترمکعب می‌رسد. رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز اعلام کرد: بارندگی‌های مطلوب و برنامه‌های دولت در احیای دریاچه ارومیه و مشارکت مردم خصوصاً کشاورزان استان دریاچه ارومیه را در حد نزدیک شدن به تراز اکولوژیک رسانده است. طبق گزارش ایسنا، این مقام مسوول گفت: در راستای احیای دریاچه ارومیه و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی ۳۹۴ میلیارد تومان اعتبار از ستاد احیای دریاچه ارومیه و همچنین اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته است. از این محل بیش از ۱۴ هزار و ۶۰۰ هکتار آبیاری‌های تحت فشار، ۴۷۴ کیلومتر خطوط انتقال آب کشاورزی و بیش از شش هزار و ۱۰۰ هکتار سیستم نوین آبیاری تحت فشار در شبکه‌های فرعی و زهکشی پایاب سدها و رودخانه‌ها انجام شده است.