شناسه خبر : 30112 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

انصراف 34 هزارنفره

دنیای اقتصاد نوشت: در حالی که سقف وام خرید از 20 میلیون به 160 میلیون تومان رسیده، اما به دلیل رشد بالای قیمت‌ها، سهم وام از قیمت مسکن به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است. همین سبب شده برخی از سپرده‌گذاران در صندوق پس‌انداز یکم انصراف بدهند چراکه برای خرید یک واحد 75متری باید 735 میلیون تومان پرداخت که وام خرید 160 میلیون‌تومانی در پایتخت کمتر از 22 درصد آن را پوشش می‌دهد و خریداران باید 78 درصد مابقی را از آورده خود تامین کنند. بر همین اساس طبق اعلام مدیرعامل بانک مسکن «از ابتدا تاکنون 60 هزار نفر از سپرده‌گذاران صندوق پس‌انداز مسکن یکم انصراف دادند که 34 هزار فقره از این رقم در 10ماهه امسال بوده است».

دلالی در بازار گوشت یخ‌زده

ایسنا نوشت: در سال جاری با افزایش قابل توجه قیمت گوشت، مسوولان برای جبران به واردات گوشت یخ روی آوردند و اکنون هر کیلو گوشت منجمد وارداتی به قیمت ۲۹ هزار تومان به متقاضیان با شرایط خاصی عرضه می‌شود. این در حالی است که گوشت گرم در بازار آزاد، از 80 تا 120 هزار تومان شده است. اما بررسی‌های میدانی نشان از آن دارد که دلالان برای قالب کردن گوشت یخ‌زده به ‌عنوان گوشت تازه چرخ‌کرده، گوشت منجمد را به قیمت کیلویی ۴۰ هزار تومان از مردم خریداری و آن را در برخی از مراکز فروشگاهی و واحدهای صنفی در قالب گوشت چرخ‌کرده به قیمت کیلویی ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان عرضه  می‌کنند.

400 میلیارد لیتر آب برای 150 میلیون دلار صادرات

ایران نوشت: سال گذشته بر اساس آمار گمرک کشور، 780 هزار تن هندوانه به ارزش 150 میلیون دلار به 29 کشور جهان صادر شده. برای تولید این حجم هندوانه نزدیک به 400 میلیارد لیتر آب مصرف شده، یعنی هر سال دو برابر حجم سد کرج آب را در ازای 150 میلیون دلار صادر می‌کنیم. محصولات کشاورزی و باغی و لبنی دیگری هم وجود دارد که آب زیادی صرف تولید آنها می‌شود. به ‌عنوان مثال در 9ماهه سال گذشته 85 هزار تن پسته، 369 هزار تن گوجه‌فرنگی، 353 هزار تن سیب‌زمینی، 214 هزار تن آرد گندم، 60 هزار تن کشمش، 66 هزار تن خرما و 96 هزار تن ماست از کشور صادر شده است.

پیشنهاد وام «ماه عسل»

ایرنا نوشت: سازمان میراث فرهنگی در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۸ به مجلس پیشنهاد کرد: در کنار اعطای تسهیلات ازدواج، ارائه بسته سفر تشویقی ماه شیرین به زوجین جوان تا سقف پنج میلیون تومان در نظر گرفته شود. این سازمان پیشنهاد داده بود با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه کشور و با محوریت قرار دادن اقتصاد مقاومتی و در جهت «توسعه پایدار صنعت توسعه گردشگری داخلی» و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و امکانات مراکز اقامتی و گردشگری داخلی و همچنین ایجاد نشاط اجتماعی، بسته سفر تشویقی «ماه شیرین» برای زوجین جوان طراحی و اجرا کند. به دلیل افزایش سقف وام ازدواج، پیشنهاد پرداخت وام ماه عسل در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب نشد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها