شناسه خبر : 28501 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تورم بی‌قرار

آیا باید منتظر جهش تورم در ماه‌های آتی بود؟‌

در آخرین گزارش بانک مرکزی نرخ تورم ماهانه با ثبت رقم 5 /5 درصد در مردادماه به بیشترین مقدار طی 20 سال اخیر رسیده است. همچنین بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه سالانه در همین ماه به سطح 24 درصد رسیده است، این رقم یعنی سطح تورم نقطه‌به‌نقطه به دی‌ماه سال 92 رسیده است.

  مجید حیدری: در آخرین گزارش بانک مرکزی نرخ تورم ماهانه با ثبت رقم 5 /5 درصد در مردادماه به بیشترین مقدار طی 20 سال اخیر رسیده است. همچنین بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه سالانه در همین ماه به سطح 24 درصد رسیده است، این رقم یعنی سطح تورم نقطه‌به‌نقطه به دی‌ماه سال 92 رسیده است. همچنین اگر در 11 ماه آینده نرخ تورم ماهانه در سطح 5 /5 درصد باقی بماند، در نهایت نرخ تورم سالانه متناظر آن معادل با 90 درصد خواهد بود. اینها آماری است که تایید می‌کند نرخ تورم از فاز آرام خود خارج شده است. اما در حال حاضر کلیدی‌ترین سوال این است که ایستگاه بعدی تورم کجاست و در کدام سطح متوقف خواهد شد؟

روندهای تورمی در ماه مرداد و دو ماه منتهی به آن نیز جالب بوده است. آخرین باری که تورم ماهانه مرز ۵ /‌۵ درصد را لمس کرده بود، فروردین سال ۱۳۷۸ بود که تورم ماهانه ۹ /‌۵‌درصدی اتفاق افتاده بود. روند جهشی حرکت شاخص قیمت در مقطع کنونی از سومین ماه سال جاری شروع شد. به این ترتیب این روند در ماه‌های چهارم و پنجم سال نیز ادامه یافت. روندی که باعث شد شاخص قیمت در مجموع در سه ماه گذشته حدود ۱۴ درصد رشد کند. این پایداری رشد سه‌ماهه در ۲۴ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. آخرین باری که رشد سه‌ماهه تورم مرز ۱۴ درصد را شکسته بود، سه ماه منتهی به اردیبهشت سال ۷۳ بود. افزون بر این در موج تورمی سال‌های ۹۱ و ۹۲ بیشترین رشد سه‌ماهه شاخص قیمت مربوط به سه ماه منتهی به آبان سال ۹۱ بود که به رقم 13 درصد رسیده بود. این روند در نهایت باعث شد که نرخ تورم در خردادماه بعد تا سطح 40 درصد افزایش یابد. در مردادماه بیشترین تورم نقطه‌به‌نقطه مربوط به گروه دخانیات بوده که رشد بیش از ۱۱۴‌درصدی را تجربه کرده است. در طرف مقابل، کمترین تورم نقطه‌به‌نقطه در ماه گذشته مربوط به گروه «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها» با ثبت ۶ /‌۱۱ درصد بوده است. به این معنی که رنج تورم بین گروه‌های مختلف حدود ۱۰۳ واحد بوده است. بعد از گروه دخانیات بیشترین رشد سالانه شاخص قیمت در گروه «تفریح و امور فرهنگی» اتفاق افتاده است. رشد شاخص قیمت این گروه در ۱۲ ماه منتهی به مردادماه، حدود ۵۲ درصد بوده است. گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها که وزن قابل‌توجهی در سبد مصرفی خانوار دارد در این بازه ۱۲ ماهه حدود ۳۶ درصد رشد را تجربه کرده است. 

دو گروه «حمل‌ونقل» و «اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه» نیز به ترتیب تورم ۳۶‌درصدی و ۵ /‌۳۷‌درصدی را تجربه کرده‌اند. در حالی که آمارها تایید می‌کند نرخ تورم در کل و زیرگروه‌ها افزایش قابل توجهی یافته است، اما برخی عنوان می‌کنند حتی این ارقام نیز کم‌نمایی دارد و نرخ تورم اعلام‌شده بانک مرکزی با واقعیت‌های جامعه تفاوت دارد. این گروه از افراد معتقدند تمامی قیمت‌ها نسبت به سال قبل، دو برابر رشد کرده که در نتیجه باید نرخ تورم تا سطح 100 درصد افزایش یابد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها