شناسه خبر : 28169 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شرایط پیچیده

تجلیل از برخی پیشکسوتان و تشکل‌های برتر کشور در همایش اتاق ایران

نخستین همایش ملی «تشکل‌های اقتصادی ایران» با تجلیل از برخی پیشکسوتان و تشکل‌های برتر کشور به میزبانی اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، در این همایش درباره تشکل‌های اقتصادی گفت: از نظر تعداد تشکل‌های اقتصادی چیزی کم نداریم. اکنون هشت هزار تشکل ثبت‌شده در کشور وجود دارد اما مساله این است که چقدر این تشکل‌ها را قبول داریم، چقدر به آنها مسوولیت می‌دهیم و آنها چقدر مسوولیت‌پذیرند و جایگاه خود را باور دارند.

شرایط پیچیده

نخستین همایش ملی «تشکل‌های اقتصادی ایران» با تجلیل از برخی پیشکسوتان و تشکل‌های برتر کشور به میزبانی اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، در این همایش درباره تشکل‌های اقتصادی گفت: از نظر تعداد تشکل‌های اقتصادی چیزی کم نداریم. اکنون هشت هزار تشکل ثبت‌شده در کشور وجود دارد اما مساله این است که چقدر این تشکل‌ها را قبول داریم، چقدر به آنها مسوولیت می‌دهیم و آنها چقدر مسوولیت‌پذیرند و جایگاه خود را باور دارند. او همچنین اظهار کرد: ما الان باید عمیقاً به موضوع مشارکت مردم در اداره حکومت، ایمان و باور داشته باشیم. یکی از جبرهای اجتماعی استفاده از ظرفیت، توان و امکانات مردم است و اگر کسی غیر از این فکر کند در بین حرکت چرخ‌های اجتماعی لِه خواهد شد. آن‌طور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند، رحمانی‌فضلی خطاب به اعضا و تشکل‌های اتاق بازرگانی در مورد واگذاری اختیارات به تشکل‌های اقتصادی گفت: حق گرفتنی است. مجلس، شوراها و رئیس‌جمهور را شما و مردم انتخاب می‌کنید. مردم در انتخابات چقدر شکوه‌آفرینی می‌کنند اما پس از آنکه می‌خواهیم کارها را به آنان واگذار کنیم مشکل داریم.

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این همایش که 22 مردادماه برگزار شد گفت: تا پیش از ارائه بسته جدید ارزی، صفوف کیلومتری برای تقاضای ثبت سفارش تشکیل می‌شد که پس از آن، این روند متوقف شد. پیش از بسته جدید ارزی، روزانه ۸۰۰ تا ۹۰۰ ثبت سفارش انجام می‌شد اما این رقم اکنون به یک‌هشتم کاهش پیدا کرده است. بخش قابل ملاحظه‌ای از تقاضاهای قبلی با هدف دریافت ارز دولتی ثبت می‌شد. در بسته سیاست ارزی جدید به دنبال این هستیم که واردات در مقابل صادرات را بدون هیچ محدودیتی برای تولیدکنندگانی که به کالای وارداتی نیاز دارند امکان‌پذیر کنیم. در این زمینه باید شرایطی را ایجاد کنیم که فعالان اقتصادی بدون بوروکراسی بتوانند از ارز حاصل از صادرات خود استفاده کنند. می‌توان از این دست تصمیم‌ها در بسته جدید ارزی اتخاذ کرد. به عنوان نمونه اگر قرار باشد واردکنندگان مابه‌التفاوت ارز نرخ ۴۲۰۰تومانی بر پایه ثبت در سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) را بپردازند، می‌توان طرحی چید تا این مابه‌التفاوت به صورت اقساطی پرداخت شود.

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت سپس اعلام کرد: ماه‌های آینده را باید با شرایط مقداری پیچیده طی کنیم و بعد از مدتی به شرایط آرام برخواهیم گشت که این امر به همراهی تشکل‌های اقتصادی نیازمند است. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها