شناسه خبر : 26160 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رمز ارز ملی

چرا می‌خواهیم ارز دیجیتال ملی منتشر کنیم؟

ارزهای دیجیتال باز هم خبرساز شده‌اند؛ البته این‌بار صحبت از رشد شگفت‌انگیر قیمت بیت‌کوین یا سقوط سنگین این ارز مجازی پرطرفدار نیست بلکه ساخت ارز دیجیتال ملی در کانون توجه محافل خبری قرار گرفته است.

  سایه فتحی: ارزهای دیجیتال باز هم خبرساز شده‌اند؛ البته این‌بار صحبت از رشد شگفت‌انگیر قیمت بیت‌کوین یا سقوط سنگین این ارز مجازی پرطرفدار نیست بلکه ساخت ارز دیجیتال ملی در کانون توجه محافل خبری قرار گرفته است. وزیر ارتباطات از اجرای آزمایشی اولین ارز دیجیتال ملی خبر داده و انتشار این خبر در دو صفحه شخصی اینستاگرام و توئیتر محمدجواد آذری‌جهرمی واکنش‌های مختلفی به دنبال داشته و موجب دامن زدن به گمانه‌زنی‌های بسیاری در این زمینه شده که چرا ایران مانند روسیه خواهان ساخت ارز دیجیتال ملی است؟ البته اخیراً نیز ونزوئلا ارز دیجیتال نفتی موسوم به Petro را معرفی کرده است. ارز دیجیتال ونزوئلا از طرف منتقدان به عنوان ارزی دیده شده که این دولت برای جلوگیری از تحریم کشورهای غربی ایجاد کرده است. موضوعی که در ایران نیز یکی از هدف‌های دولت در ساخت ارز دیجیتال ملی مطرح شده و حتی گفته می‌شود که استفاده از ارزهای رمزی در معاملات بین‌المللی فرصت خوبی برای شرکت‌های ایرانی در خصوص دور زدن تحریم‌هاست.

 به‌هر‌ترتیب پول دیجیتال در حال پیشرفت و فراگیری است و این ارز می‌تواند به عنوان راهی برای نقل و انتقال پول در شرایط تحریمی مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه برخی اقتصاددانان نیز اعتقاد دارند پول رمزدار الکترونیکی در شرایط فعلی نقش مهمی در اقتصاد بین‌الملل ندارد. دلیل آن این است که هنوز از سوی بسیاری از کشورهای جهان به رسمیت شناخته نشده و حجم پول دیجیتالی که منتشر شده به اندازه‌ای نیست که بتواند روی متغیرهای واقعی اقتصاد اثر بگذارد. با این حال پول دیجیتال مزایایی چون کاهش هزینه‌های بالای چاپ اسکناس، افزایش امنیت و کاستن از ریسک‌های مربوط به چاپ پول تقلبی دارد اما برخی کارشناسان معتقدند قبل از اینکه کشورهای دیگر کاملاً مزایا و معایب پول دیجیتال را بررسی کنند، برای کشور ما منطقی نیست که دغدغه جدیدی به دغدغه‌های سیاستگذاران اضافه کند. سیدمحمدرضا داودالحسینی اقتصاددان معتقد است: «در حال حاضر دلیل محکمی وجود ندارد که بانک مرکزی پول الکترونیک جدیدی ارائه کند. دغدغه‌های اصلی نظام بانکی کشور مسائلی از قبیل وضعیت ترازنامه بانک‌ها، عدم ایفای نقش اصلی بانک مرکزی و مسائل مشابه است. به نظرم تلاش اصلی باید استفاده از ابزارهای موجود برای حرکت بانک مرکزی به طرف ایفای وظیفه متداول آن در ثبات‌سازی تورم و همچنین ثبات سیستم مالی باشد. بیشتر از آنکه نیاز به استفاده از تکنولوژی داشته باشیم، نیاز به نگاه اقتصادی درست به بانک مرکزی و به طور کلی سیاستگذاری اقتصادی داریم.» از طرف دیگر گفته می‌شود پیش از ورود به ملی‌سازی ارزهای دیجیتال لازم بود بانک مرکزی موضع رسمی خود را برای استفاده از ارزهای دیجیتال چون بیت‌کوین مشخص کند، زیرا برای ورود به یک فضا لازم است تا استفاده از آن فضا در کشور آزاد باشد و سپس در زمینه ملی‌سازی آن اقدام شود.  با این حال وزیر ارتباطات تاکید دارد: «دنیا در حال تحول است و یکی از این تحولات، «ارزهای دیجیتال» هستند. رویکرد انفعالی در خصوص فناوری و انتظار دستگاه‌ها از یکدیگر طبیعتاً باعث عقب‌ماندگی و در نهایت انفعال حاکمیت خواهد شد.» به هر شکل قرار است اولین ارز دیجیتالی کشور به صورت آزمایشی توسط پست‌بانک تولید و برای تایید به نظام بانکی عرضه شود. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها