شناسه خبر : 25059 لینک کوتاه

نقشه راه

سند ملی بهبود راه‌ها تهیه می‌شود

طبق آخرین آمار سالانه سازمان پزشکی قانونی کشور در سال گذشته 65 درصد کشته‌های تصادفات مربوط به جاده‌های برون‌شهری بوده و در مجموع در این سال 333 هزار مصدوم تصادف به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که این تعداد نسبت به سال قبل از آن بیش از شش درصد افزایش یافته است.

نقشه راه

15 هزار و 932 کشته حوادث رانندگی تنها در یک سال؛ آمار هشدارآمیز مربوط به سال 95 که البته نسبت به سال قبل از آن حدود چهار درصد بهبود یافته است. طبق آخرین آمار سالانه سازمان پزشکی قانونی کشور در سال گذشته 65 درصد کشته‌های تصادفات مربوط به جاده‌های برون‌شهری بوده و در مجموع در این سال 333 هزار مصدوم تصادف به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که این تعداد نسبت به سال قبل از آن بیش از شش درصد افزایش یافته است. همچنین طبق اعلام سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از سال 77 تاکنون بیش از 402 هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند و تا پایان سال 95 نیز بیش از 5 /4 میلیون نفر در سوانح جاده‌ای و ترافیکی مجروح، مصدوم و معلول شدند. آمارهایی که نشان می‌دهد ایران در عوامل مرتبط با حوادث جاده‌ای چقدر نیاز به سیاستگذاری برای بهبود اوضاع دارد. 18 آذر‌ماه امسال، معاون اول رئیس جمهور، وزرای راه، صنعت و بهداشت، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا و رئیس اورژانس کشور در جلسه‌ای به این موضوع پرداختند. اسحاق جهانگیری در این جلسه با بیان اینکه میزان تلفات جاده‌ای در کشور قابل قبول نیست و باید برای کاهش تلفات چاره‌ای اندیشیده شود، بر لزوم تدوین یک نقشه راه با برنامه زمان‌بندی مشخص با اهداف کمی تاکید کرد؛ به گونه‌ای که وظایف و تکالیف هر دستگاه و منابع مالی مورد نیاز نیز مشخص باشد. معاون اول رئیس جمهور در جلسه بررسی نقشه راه بهبود ایمنی راه‌های کشور از وزیر راه و شهرسازی خواست، نقشه راه و راهکارهای عملی بهبود ایمنی راه‌های کشور را در قالب یک سند ملی برای تصویب در جلسه هیات وزیران مطرح کند. عباس  آخوندی نیز در این مورد بیان کرد: مدیریت ایمنی راه، زیرساخت‌ها، خودروهای ایمن، رفتار ایمن رانندگان و امداد و نجات پس از حوادث، پنج محور اصلی در موضوع ایمنی جاده‌ها محسوب می‌شوند که کمیسیون ایمنی راه‌های کشور نیز با تمرکز بر این پنج محور، پس از برگزاری جلسات متعدد، نقشه راهی برای بهبود ایمنی راه‌های کشور تدوین کرده است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته در جهت کاهش تلفات جاده‌ای و ایمن‌سازی راه‌های کشور و برنامه‌های در دست اقدام ارائه کرد و در نهایت مقرر شد نقشه راه بهبود راه‌ها مجدداً در کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مورد بازبینی قرار گیرد و در قالب سند ملی، در جلسه هیات دولت برای تصویب مطرح شود.