شناسه خبر : 24548 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آسیب‌شناسی واگذاری‌ها

معاون اول رئیس‌جمهور خواستار آسیب‌شناسی خصوصی‌سازی شد

خصوصی‌سازی در ایران ماجرایی عجیب است. سال‌هاست که در حال اجراست اما آن‌گونه که مقامات گزارش می‌دهند خصوصی‌سازی واقعی رخ نداده. وزیر پیشین اقتصاد گفته بود تا پیش از دولت یازدهم تنها 18 درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی بود و بقیه در قالب سهام عدالت و رد دیون انجام شده بود.

آسیب‌شناسی واگذاری‌ها

خصوصی‌سازی در ایران ماجرایی عجیب است. سال‌هاست که در حال اجراست اما آن‌گونه که مقامات گزارش می‌دهند خصوصی‌سازی واقعی رخ نداده. وزیر پیشین اقتصاد گفته بود تا پیش از دولت یازدهم تنها 18 درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی بود و بقیه در قالب سهام عدالت و رد دیون انجام شده بود. طیب‌نیا خصوصی‌سازی را بی‌صاحب‌سازی شرکت‌ها خوانده و گفته بود در واگذاری 60 شرکت به سهام عدالت، به جای خصوصی‌سازی، بی‌صاحب‌سازی انجام شده است. این انتقادها در کنار انتقادات بسیار این سوال را ایجاد کرده که بالاخره خصوصی‌سازی مطابق انتظارات انجام شده یا نه و دلایل این وضعیت چیست؟

معاون اول رئیس‌جمهور هم در جلسه شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی همین مساله را عنوان و تاکید کرد لازم است در این زمینه آسیب‌شناسی انجام شود تا مشخص شود موانع پیش روی خصوصی‌سازی و واگذاری چیست و آیا این برنامه مطابق انتظارات اجرا شده است یا نه؟ اسحاق جهانگیری از دبیرخانه شورا خواست جلسه‌ای با حضور نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و اتاق بازرگانی و دیگر بخش‌های مرتبط برگزار و با آسیب‌شناسی واگذاری‌های انجام‌شده، روند انجام کار خصوصی‌سازی را مورد ارزیابی قرار دهند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در این جلسه با تاکید بر اینکه در جریان اجرای برنامه خصوصی‌سازی و واگذاری‌ها، تمام مزایده‌ها مطابق قانون انجام شده است، گفت: سازمان خصوصی‌سازی از هرگونه نظارت استقبال و با اطمینان اعلام می‌کند در روند واگذاری‌ها حتی یک مورد تخلف و فساد صورت نگرفته است. این در حالی است که علی طیب‌نیا در آخرین روزهای حضورش در کابینه از فشارها برای جلوگیری از خصوصی‌سازی خبر داده و گفته بود به یاد ندارم که شرکتی را از طریق مزایده و رعایت کامل قانون به بخش خصوصی واقعی واگذار کرده باشیم و درخواست فسخ معامله داده نشده باشد. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها