شناسه خبر : 22971 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها

راز سبقت کره جنوبی از ایران

a-10-1نوشت: ایران و کره جنوبی برنامه توسعه را با هم آغاز کردند. اما اکنون کره جنوبی جزو 20 قدرت اقتصادی جهان است و ایران نه. دلیل این تفاوت را باید در الگوی برنامه‌ریزی جست‌وجو کرد. مهم‌ترین اصل در برنامه‌های توسعه کره جنوبی، انتخاب صنایع اولویت‌دار و تخصیص منابع کمیاب به آنها بود. کره جنوبی با عبور از مراحل اولیه توسعه و ایجاد صنایع دارای قابلیت صادراتی بالا، شکل و ماهیت برنامه‌ریزی توسعه‌ای را تغییر داد. اما در ایران نگاه به برنامه بیش از آنکه توسعه‌خواه باشد، مکانیکی است که بدون توجه به محدودیت‌های موجود و اولویت‌های کشور، اهداف بی‌شماری را دنبال می‌کند. این نوع نگاه بیشتر برنامه‌سازی به جای برنامه‌ریزی است.

♦♦♦

عقب‌مانده‌ترین سیستم بانکی دنیا

a-10-2به نقل از علی‌اکبر ترکان نوشت: در نظام بانکداری عقب‌مانده‌ترین سیستم را داریم و با دنیا فاصله زیادی داریم و مردم مجبورند برای دریافت تسهیلات بانکی سود ۲۸ درصد بپردازند. این در حالی است که هیچ کسب‌وکاری نیست که سود ۲۸درصدی داشته باشد. بنابراین نظام بانکی ما اکنون مشوق تولید نیست. سه‌پایه کج در بانکداری کشورمان وجود دارد. سود علی‌الحساب، سود روزشمار و سود بر حساب‌های جاری که باعث می‌شود بانک‌ها برای پرداخت آنها خدمات اعطای تسهیلاتشان را گران کنند. بزرگ‌ترین رسالت دولت دوازدهم، اصلاح این سیستم معیوب است و اگر دولت نتواند، تولید در کشور با مشکل مواجه خواهد شد.

♦♦♦

دلیل فیلتر توئیتر از زبان وزیر جدید

a-11-2در گفت‌وگو با آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات نوشت: علت فیلترشدن توئیتر در ایران، موضع‌گیری مدیر این شبکه اجتماعی در جریان رخدادهای سال ۸۸ بود. در آن زمان دولت ایران تصور می‌کرد آنها در امور داخلی کشور دخالت کرده‌اند. اما فضای توئیتر یک فضای کاملاً مناسب است و من از آن بازخوردهای بسیار مثبتی گرفته‌ام و به همین خاطر هم در آن عضو هستم. این سرویس‌دهنده اعلام آمادگی رسمی خود را مطرح کرده و اعلام داشته که حاضر به گفت‌وگو برای حل مشکلات است. زمینه برای این گفت‌وگو و تعامل وجود دارد. اما تصمیم‌گیری در این خصوص تنها بر عهده وزارت ارتباطات نیست و شورای عالی فضای مجازی تصمیم‌گیر است.

♦♦♦

گندم با طعم ماسه

a-11-3نوشت: فیلمی در تلگرام منتشر شده که نشان می‌دهد دلالان برای افزایش وزن بار خود، گندم را با ماسه مخلوط می‌کنند و سپس به خریدار تحویل می‌دهند. در این میان انگشت اتهام ابتدا به سوی کشاورزان گرفته شد که مدیرعامل مجمع خبرگان کشاورزی آن را رد کرد و گفت: امکان دروی گندم با خاک مقدور نیست چون تیغه کمباین حتماً می‌شکند. متهم اصلی دلال‌ها هستند. دولت گندم را کیلویی 1300 تومان از کشاورزان می‌خرد و ۹۰۰ تومان به کارخانه‌های آرد می‌فروشد اما برخی از کارخانه‌ها این گندم را به قیمت 1050 تومان مجدداً به دلال‌ها می‌فروشند و آنها دوباره این گندم را به قیمت 1300 تومان به دولت می‌فروشند.

 

دراین پرونده بخوانید ...