شناسه خبر : 24739 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پایان داعش

نخست‌وزیر لبنان به بیروت بازگشت

اخبار سیاسی ایران در هفته‌ای که گذشت بیشتر تحت تاثیر تحولات منطقه بود. اعلام خبر پایان فعالیت‌های داعش و بازگشت نخست‌وزیر لبنان به کشورش. اما رویدادهای داخلی هم کم نبودند. مهم‌ترین آن غائله سیاسی مسکن مهر بود و بست‌نشینی بی‌سرانجام یاران احمدی‌نژاد.

پایان داعش

اخبار سیاسی ایران در هفته‌ای که گذشت بیشتر تحت تاثیر تحولات منطقه بود. اعلام خبر پایان فعالیت‌های داعش و بازگشت نخست‌وزیر لبنان به کشورش. اما رویدادهای داخلی هم کم نبودند. مهم‌ترین آن غائله سیاسی مسکن مهر بود و بست‌نشینی بی‌سرانجام یاران احمدی‌نژاد.

یکی از مهم‌ترین اخبار این هفته خبر سقوط داعش بود. سردار سلیمانی در نامه‌ای به مقام معظم رهبری پیروزی نهایی بر داعش را اعلام کرد. اعتماد با انتشار این گزارش نوشت دقیقاً روز سی‌ام شهریورماه بود که سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس از نابودی داعش تا دو ماه آینده خبر داد و گفت: «انتقام خون شهید حججی را خواهیم گرفت و داعش، این غده خطرناک ساخته‌شده به دست آمریکا و اسرائیل را ریشه‌کن می‌کنیم.» او سی‌ام آبان در نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری خبر داد که کار را تمام کرده است. بالاخره تلاش‌ها و حمایت‌های ایران از جبهه مقاومت اسلامی عراق و سوریه کار خودش را کرد. با پایین کشیدن پرچم داعش در «ابوکمال» کار این گروه تروریستی تمام شد. سردار سلیمانی برای آنکه با اطمینان خاطر ختم غائله داعش را اعلام کند، شخصاً در آخرین عملیات آزادسازی شرکت کرده بود. همین چند روز قبل عکس‌هایی از حضور او در ابوکمال منتشر شد و منابع میدانی نوشتند که حاج قاسم مستقیماً هدایت عملیات را بر عهده داشته است. عملیات آزادسازی ابوکمال با مشارکت یگان‌های عملیاتی لشکر سرافراز فاطمیون، مستشاران نظامی سپاه پاسداران، تیپ‌های حیدریون و زینبیون از چند هفته پیش آغاز شده و سی‌ام آبان‌ماه با موفقیت به پایان رسید.

مقام معظم رهبری: از کید دشمن غافل نشوید

مقام معظم رهبری هم در پاسخ به نامه قاسم سلیمانی او را «سردار پرافتخار اسلام و مجاهد فی سبیل‌الله» خواندند و نوشتند «خدای بزرگ را با همه وجود سپاسگزارم که به مجاهدات فداکارانه شما و خیل عظیم همکارانتان در سطوح مختلف، برکت عطا فرمود و شجره خبیثه‌ای را که به ‌دست طواغیت جهان غرس شده بود، به‌دست شما بندگان صالح در کشور سوریه و عراق ریشه‌کن کرد. این تنها ضربه به گروه ستمگر و روسیاه داعش نبود، ضربه سخت‌تر به سیاست خباثت‌آلودی بود که ایجاد جنگ داخلی در منطقه و نابودی مقاومت ضدصهیونیستی و تضعیف دولت‌های مستقل را به‌وسیله روسای شقی این گروه گمراه هدف گرفته بود. اینجانب صمیمانه به شما تبریک می‌گویم و با این حال تاکید می‌کنم که از کید دشمن غفلت نشود. آنهایی که با سرمایه‌گذاری سنگین این توطئه شوم را تدارک دیده بودند آرام نخواهند نشست سعی خواهند کرد آن را در بخشی دیگر از این منطقه و یا به شکلی دیگر دوباره به جریان افکنند.»

همزمان رئیس‌جمهور هم کنده شدن بنیان و اساس گروهک تروریستی داعش از سوریه را به رهبر معظم انقلاب، نیروهای سپاه، ارتش، نیروی سپاه قدس و به‌ ویژه سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس و همچنین دیپلمات‌های ایرانی تبریک گفت و از رزمندگان اسلام، دیپلمات‌های کشور، دولت و ملت و رهبری معظم انقلاب، نیروهای مسلح تشکر کرد. علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز با اشاره به پایان کار داعش گفت در حال حاضر کمر داعش در منطقه شکسته شده و ظرفیت‌های خوبی در منطقه وجود دارد که به‌رغم حمایت‌های آمریکا می‌توانند مقاومت کنند، که این پیروزی‌ها باارزش است.

بازگشت حریری به لبنان

خبر دیگر ماجرای ادامه‌دار سعدالحریری بود. شنبه هفته قبل بود که سعدالحریری در تماس با رئیس‌جمهور لبنان اعلام کرد در روز جشن استقلال لبنان به کشورش بازمی‌گردد. وعده‌ای که محقق شد. روز چهارشنبه هفته قبل نخست‌وزیر لبنان به بیروت بازگشت و استعفایش را به حالت تعلیق درآورد. حریری اما پیش از بازگشت به بیروت، چند روزی به فرانسه رفت. سفری به نیت دیدار با رئیس‌جمهور فرانسه که این روزها در ماجرای پیش‌آمده میان لبنان و عربستان نقش مهمی بر عهده دارد. آن‌گونه که خبر آنلاین نوشت مدت اقامت حریری در فرانسه نامشخص و بین چند روز تا چند هفته تخمین زده شده بود. ماکرون اما گفته بود از حریری به‌عنوان نخست‌وزیر لبنان استقبال می‌کند و انتظار دارد بعد از آن حریری ظرف چند روز یا چند هفته به بیروت بازگردد. چند روز بعد از دیدار حریری و ماکرون، نخست‌وزیر لبنان به بیروت بازگشت. ایسنا نوشت: نبیه بری تاکید کرده هنوز تصمیم حریری مشخص نیست و ما منتظر رویکرد سعد حریری بعد از بازگشت به کشور هستیم تا ببینیم چه تصمیمی می‌گیرد. رئیس پارلمان لبنان گفته بود اگر سعد حریری از استعفا برگردد که ما بحران بزرگی را پشت سر گذاشته‌ایم و آماده اعطای تضمین‌هایی به او در زمینه «خویشتن‌داری» هستیم، اما در صورتی که تصمیم بگیرد، استعفا کند، ما در تنگنای بزرگی خواهیم بود. در نهایت پس از انتظاری 18‌روزه حریری به بیروت بازگشت. ابتدا بر سر مزار پدرش حاضر شد و سپس در جشن روز ملی استقلال لبنان شرکت کرد و در جایگاه رسمی این مراسم نشست. حریری پیشتر گفته بود که پس از ورود به لبنان، استعفایش را تقدیم رئیس‌جمهوری می‌کند. اما در جشن استقلال لبنان اعلام کرد «امروز استعفای خود را به جناب رئیس‌جمهور تقدیم کردم و او از من خواست در ارائه آن عجله نکنم و آن را نگه دارم تا رایزنی و مشورت بیشتری درباره دلایل و پیش‌زمینه‌های سیاسی آن انجام شود.» به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، سعد الحریری گفت من همراهی خود را با این درخواست ابراز کردم به این امید که راهی جدی برای گفت‌وگویی مسوولانه ایجاد کند و بر پایبندی به توافق طائف و اصول وفاق ملی تاکید شود و مسائل مورد اختلاف و پیامدهای آن را بر روابط لبنان با برادران عرب حل کند.

بست‌نشینی بی‌نتیجه

یاران محمود احمدی‌نژاد، در هفته گذشته و میان اخبار مهم منطقه و زلزله باز هم خبرساز بودند. ماجرای این هفته اتمام موقت بست‌نشینی بقایی بود و غیبت بقایی و مرتضوی از دادگاه و آزادی با وثیقه مشایی. دو هفته قبل بود که بقایی در اعتراض به روند دادگاهش، به جای حضور در دادگاه در حرم حضرت عبدالعظیم بست نشست. شرق در شرح بست‌نشینی آنها نوشت: بست‌نشینی به شیوه احمدی‌نژادی‌ها از 24 آبان‌ماه آغاز شد و 27 آبان پس از درگیری‌های رخ‌داده بین برخی افراد و تیم همراه بست‌نشینان به پایان رسید. بست‌نشینی مدرن، یا بست‌نشینی ساعتی با حضور حمید بقایی، علی‌اکبر جوانفکر و حبیب جزءخراسانی در حرم شاه‌عبدالعظیم حسنی؛ چند‌ساعتی در حرم می‌نشینند؛ احمدی‌نژاد و مشایی هم اگر برسند، یک‌سر به آنها می‌زنند و می‌روند؛ خود بست‌نشین‌ها هم ساعتی بعد می‌روند. حدود هفت، هشت‌ساعتی در حرم هستند و می‌روند به خانه‌هایشان تا برای فردایش آماده شوند؛ هرچند بسته‌شدن حرم در ساعات پایانی شب، بهانه‌ای برای ترک حرم عنوان شد؛ اما از نماز صبح که حرم باز می‌شود نیز خبری از آنها نیست؛ مثل روز شنبه که بعد از نماز ظهر آمدند و در رواق روبه‌روی ضریح حضرت عبدالعظیم نشستند، پس از غروب آفتاب احمدی‌نژاد هم همراه مشایی سری به رفقای بست‌نشینشان زدند. چندنفری برگه‌های A3 بین حضار پخش می‌کردند؛ «بست‌نشینی برای عدالت» نام این ویژه‌نامه بود. اما در نهایت این بست‌نشینی روز شنبه 27 آبان تمام شد. البته با چند درگیری با افرادی که کانال «دولت بهار» آنها را «لباس‌شخصی» خواند و مدعی سازماندهی آنها شد. این درگیری‌ها بهانه‌ای شد برای پایان‌دادن به بست‌نشینی؛ البته به گفته خودشان به‌صورت موقت. بست‌نشینان که از این کار نتیجه نگرفتند در یکی از اطلاعیه‌هایی که منتشر کردند از مقام معظم رهبری درخواست کردند آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی را برای رسیدگی به ادعاها و اتهامات مربوط به آنها مامور کنند. آیت‌الله سیدمحمود شاهرودی اکنون رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیات عالی حل اختلاف قواست؛ هیاتی که ازقضا در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد شکل گرفت.

غیبت سه‌نفره در دادگاه

سه روز پس از پایان بست‌نشینی موقت، چهارمین جلسه دادگاه حمید بقایی بود که بدون حضور او برگزار شد. اما تنها بقایی نبود که در دادگاه حاضر نشد. سعید مرتضوی هم قرار بود درباره پرونده جنایت کهریزک در دادگاه تجدیدنظر، محاکمه شود اما آن‌گونه که شرق نوشته مرتضوی برای دادگاه قبلی «گواهی پزشکی» فرستاد و شرکت نکرد. محمودرضا خاوری، مدیرعامل بانک ملی ایران در دولت اول احمدی‌نژاد هم همین روز دادگاهی داشت که غیابی برگزار شد.

بر‌خلاف سه‌ نفری که سه‌شنبه در دادگاه غایب بودند، اسفندیار رحیم‌مشایی اما در دادسرای فرهنگ و رسانه حاضر و کمی بعد با قرار کفالت آزاد شد. او که به دلیل توهین به مسوولان، تصرف غیرقانونی اموال دولتی و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، به دادسرای فرهنگ رسانه مراجعه کرده بود، با صدور قرار کفالت از طرف شعبه چهارم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه، آزاد و از دادسرا خارج شد. مشخص نیست کفیل او چه کسی است. مشایی بعد از دادگاه در اینستاگرامش عکسی از خود در حال خوردن آبگوشت منتشر کرد و زیر آن نوشت: «دیزی بعد از دادسرا، البته بدون تصرف غیرقانونی در اموال دولتی!». حضور مشایی در دادسرا هم حاشیه‌ساز بود. او به جای زنبیل قرمز، با کت قرمز در دادسرا حاضر شده بود.

تخم لق سیاسی

در میانه زلزله کرمانشاه، اما خبر دیگری هم تیتر شد. واکنش وحید حقانیان، معاون امور بررسی‌های ویژه دفتر رهبری به سخنان معاون اول رئیس‌جمهور. به گزارش اعتماد حقانیان که به گفته خودش چند روزی در مناطق زلزله‌زده بود در ویدئویی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد می‌گوید: «سیاسی‌اش کردند. زود رفتند سراغ مسکن مهر... خدا لعنت کند معاون‌اول رئیس‌جمهوری، آقای جهانگیری را... نخستین تخم لق سیاسی را ایشان گذاشت و زود در جلسه اقتصاد مقاومتی اعلام کرد مسکن مهر... اصلاً چه ربطی دارد؟ ۱۰ تا ۱۲ میلیون کسانی که در مسکن مهر [زندگی می‌کنند] را متزلزل می‌کنند... مسکن مهر مشکلی ندارد. ۲۷ نفر از کارشناسان نظام‌مهندسی زنجان آمدند و گفتند مشکلی ندارد زلزله۶ /۷ ریشتری خیلی وحشتناک است... همه‌چیز را کن‌فیکون می‌کند... مردم گرفتاری دارند تو شروع کردی از مسکن مهر... چه ارتباطی دارد؟...» البته او چند روز بعد توضیحات دیگری به فارس داد و اعلام کرد: در جریان بازدید از مناطق آسیب‌دیده سرپل ذهاب و قصر شیرین و در میان جمع محدودی از «جهادگران» سخنانی گفته است که علی‌الظاهر به معاون اول رئیس‌جمهوری برخورده است در حالی که ۲۵ سال با جهانگیری همکار بوده و قصد توهین و جسارت نداشته است. سخنگوی دولت هم البته به این سخنان واکنش نشان داد و گفت انتقاد دولت به پیمانکار برمی‌گردد نه دولت قبلی. اگر این انتقاد مطرح نمی‌شود در واقع به معنای آسان گذشتن دولت از این موضوع مهم بود. البته این انتقاد سیاسی نبود. این انتقاد به کیفیت پایین مسکن مهر سر پل ذهاب بود نه به مسکن مهر کل کشور. اما دامنه واکنش‌ها به حقانیان بیش از این موارد بود و برخی از چهره‌ها در توئیتر یا اینستاگرام به این سخنان واکنش نشان دادند. به گزارش جماران محمود صادقی در توئیتر خود نوشت: کاش کسانی که افتخار مصاحبت با رهبر معظم انقلاب را دارند در رعایت ادب و نزاکت به معظم‌له تاسی می‌کردند. حسام‌الدین آشنا مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور نیز در حساب توئیتری خود نوشت: ادب مرد به از قدرت اوست؛ از ایستادن در کنار بزرگان لزوماً بزرگ نمی‌شویم. 

دراین پرونده بخوانید ...