شناسه خبر : 22545 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

توفیق توسعه

رئیس مجلس: با نظام پیچیده دیوانی و بودجه‌ریزی فعلی نمی‌توان به توسعه رسید

رئیس مجلس راهکار توسعه را اصلاح نظام برنامه و بودجه می‌داند و می‌گوید: ما بدون اصلاح برخی نظامات نمی‌توانیم در رسیدن به توسعه موفق باشیم؛ یعنی با نظام پیچیده دیوانی و بودجه‌ریزی فعلی نمی‌توان توفیقی در توسعه داشت.

توفیق توسعه

هم به نظام پیچیده دیوانی انتقاد دارد و هم به نظام بودجه‌ریزی، هم به بزرگی دولت انتقاد می‌کند و هم به جلسات دولتی که به درددل می‌گذرد. رئیس مجلس راهکار توسعه را اصلاح نظام برنامه و بودجه می‌داند و می‌گوید: ما بدون اصلاح برخی نظامات نمی‌توانیم در رسیدن به توسعه موفق باشیم؛ یعنی با نظام پیچیده دیوانی و بودجه‌ریزی فعلی نمی‌توان توفیقی در توسعه داشت.

علی لاریجانی در کنفرانس بین‌المللی «بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد» گفت: در قانون برنامه جهش هشت‌درصدی پیش‌بینی شده که رسیدن به آن منوط به هفت یا هشت اصلاح در نظام‌هاست که امیدواریم دولت بعدی تازه‌نفس بتواند این کار را انجام دهد. به گفته او وزرا باید در دولت آینده این شجاعت را داشته باشند که وقتی مشکلی را پیش‌روی خود می‌بینند به سوی حل آن بروند نه اینکه در جلسات درددل کنند. او گفته ما چنین چیزی را احتیاج نداریم. رجال ملی کسانی هستند که وقتی مشکلی را می‌بینند بگویند امسال دو، سه‌ تای آنها را حل می‌کنند. محور دیگر سخنان لاریجانی به چگونگی حل مشکلات بازمی‌گشت. او هم مانند بسیاری از چهره‌های سیاسی، امروز سخن از اجماع می‌گوید و اعلام می‌کند: دولت و مجلس باید در کنار هم مشکلات را حل کنند. مشکلات پیچیده‌ای داریم که روندی غیر از این، تنها انجام کار روزمره و به ‌تاخیرانداختن مشکلات است. مشکلاتی که به گفته او یکی از مهم‌ترین آنها وابستگی به نفت است. لاریجانی می‌گوید: سهم درخور توجهی از نفت برای بودجه جاری کشور صرف می‌شود. این در حالی است که بسیاری از کشورها امور دیوانی خود را بدون نفت انجام می‌دهند. او به بدنه بزرگ دولت هم اشاره می‌کند و می‌گوید: این سیستم بزرگ به‌عنوان امور دیوانی کمکی به وضعیت و توسعه نکرده و حتی در مواردی موانعی به وجود آورده است. با توجه به حجم وسیع دولت باید خدمات ارائه‌شده به مردم قابل قیاس با کشورهای دیگر باشد. حال اینکه وضع رسیدگی به کارمندان هم نارس است. 

لاریجانی به مولفه‌های رشد و توسعه هم اشاره‌ای داشت. آمارهایی که چندان خوشایند نبود. او گفت: بر اساس آمارها ما در ۲۰ کشور منطقه از نظر سرمایه‌گذاری در رتبه ۱۵ و بین ۱۳۸ کشور دنیا در رتبه ۸۷ هستیم. از لحاظ شفافیت در سیاستگذاری بین ۲۰ کشور منطقه دارای رتبه ۱۸ و در بین ۱۳۸ کشور جهان در رتبه ١٣٦ هستیم که این نشان‌دهنده پنهانکاری در امور است. در نرخ بیکاری بین ۲۰ کشور منطقه رتبه ٩ و بین ۱۳۵ کشور رتبه ۹۰ را داریم.  

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها