شناسه خبر : 45840 لینک کوتاه

از مانیتورها در مشهد تا دستگیری در بازار رشت

رابطه آلودگی هوا با سرطان چیست؟

اخیراً مانیتورهایی در متروی مشهد نصب شده که به گفته یک روزنامه‌نگار خراسانی، عکس، سن و جنسیت افراد روی آن نمایش داده می‌شود. توضیح خاصی در این رابطه ارائه نشده اما این مانیتور به نظر کارکردی شبیه به فناوری پیشرفته تشخیص چهره و هویت دارد.  سخنگوی متروی مشهد  گفت: بر اساس دستورالعمل‌های موجود، در گیت‌های ورودی به افراد بی‌حجاب از سوی کارکنان تذکر داده می‌شود.  او افزود که هفته‌ای یک‌بار، برخی افراد از قرارگاه‌های جهادی فعال در حوزه حجاب با حضور در مترو، به ترویج فرهنگ حجاب می‌پردازند. اکنون، مدیر روابط عمومی فرمانداری مشهد از توقف نمایش چهره و اطلاعات افراد در مانیتورها خبر داد. مهدی تناکی به فارس گفت: این تلویزیون همچنان در جای خود فعال است اما اطلاعاتی که در کنار تصاویر چهره افراد منتشر می‌شد، متوقف شده است. وی با بیان اینکه مانیتور سالن مترو در حال حاضر صرفاً تصاویر دوربین مدار بسته را نشان می‌دهد، افزود: طی امروز برخی کاربران ادعا کردند که در تلویزیون قطار شهری اطلاعات خصوصی افراد منتشر شده است در حالی که در کنار تصاویر چهره افراد، صرفاً اطلاعاتی مانند جنسیت و سن آنان منتشر شده است و این‌گونه نبوده که حتی نام کسی منتشر شود.

مهدی تناکی ادامه داد: به ادعای برخی افراد، در بعضی موارد، حتی سن افراد به اشتباه به نمایش درآمده است. چون تصاویر و سن افراد از طریق هوش مصنوعی بر روی تلویزیون به نمایش درآمده است. ابتدا قرار بوده صرفاً تصویر افراد روی تلویزیون پخش شود اما اپراتور، برخی موارد دیگر را به آن افزوده که از صبح امروز این فرآیند متوقف شده است. مدیر روابط عمومی فرمانداری مشهد گفت: موضوع انتشار تصاویر افراد از حدود یک سال پیش در فرودگاه و راه‌آهن بوده و عیناً همین روند ادامه داشته است. در عین حال با برخی حواشی از صبح امروز، انتشار تصاویر متوقف شده است و تصاویر زنده دوربین‌های مداربسته همچنان پخش می‌شود.

دستگیری ۱۲ نفر به دلیل انتشار فیلم رقص در رشت

جانشین فرمانده انتظامی گیلان، سردار حسین حسن‌پور، گفت: در پی انتشار تصاویری از رقص و پایکوبی در معابر عمومی، بازار رشت و پیاده‌راه فرهنگی شهر از سوی عده‌ای هنجارشکن و بازتاب آن در شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای که موجب جریحه‌دار کردن عفت عمومی شده، رسیدگی به این موضوع در دستور کار ماموران پلیس امنیت عمومی قرار گرفت.

وی عنوان کرد: با اقدامات فنی و پلیسی ۱۲ نفر از گردانندگان این صفحات شناسایی و پس از هماهنگی با مرجع قضایی با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به دادسرا معرفی شدند. وی ادامه داد: در این راستا نیز ۹ صفحه مجازی منتشرکننده محتوای هنجارشکنانه از سوی پلیس شناسایی و با اخذ دستور قضایی محتوای غیرقانونی از این صفحات حذف شد. جانشین فرمانده انتظامی گیلان با بیان اینکه برای چهار واحد صنفی متخلف برپاکننده رقص و آوازخوانی نیز از سوی اداره نظارت بر اماکن عمومی اخطاریه پلمب صادر شد، بیان کرد: برابر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، انتشار هرگونه تصاویر یا محتوای مجرمانه با موضوع سیاه‌نمایی، تشویش اذهان عمومی، انتشار تصاویر غیراخلاقی و نامتعارف، اقدامات تفرقه‌افکنانه و ایجاد اختلافات قومی، مذهبی در فضای مجازی جرم تلقی شده و پیگرد قانونی دارد.

وضعیت نامناسب بارش

سخنگوی صنعت آب کشور با اعلام اینکه میزان بارش‌ها در کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۱۴۰۲) تاکنون نسبت به وضعیت نرمال، کاهش ۱۲درصدی داشته است، گفت: پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی در مورد افزایش بارش‌ها در پاییز امسال محقق نشد. وضعیت بارش‌ها در کشور با گذشت ۷۳ روز از سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲ تا آخر شهریور ۱۴۰۳) همچنان مطلوب ارزیابی نمی‌شود. رئیس مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی نیز در چند روز گذشته اعلام کرده بود که با توجه به تغییرات اقلیمی، پیش‌بینی‌های مورد انتظار فصل پاییز محقق نشد و بارندگی‌ها مطلوب نبود.

موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو هم در روزهای اخیر گزارشی از وضعیت بارش در حوضه‌های آبریز ارائه کرد که بر اساس آن وضعیت مطلوبی تا ۲۸‌آذر از نظر بارشی نداریم. فیروز قاسم‌زاده درباره وضعیت بارش‌ها در کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۱۴۰۲) تاکنون، اظهار داشت: سازمان هواشناسی هفته گذشته اصلاحیه‌ای در مورد پیش‌بینی‌های قبلی خود ارائه کرد که بر اساس آن اعلام شد میزان بارش‌هایی که برای پاییز امسال به‌خصوص از ۱۵ آبان پیش‌بینی شده بود، محقق نشده است. وی با بیان اینکه انتظار داشتیم بارش‌های پاییز نرمال و فرانرمالی در کشور رخ دهد تا وضعیت منابع آب بهبود پیدا کند، که این موضوع محقق نشده است، ادامه داد: آمار بارندگی‌ها در حوضه‌های آبریز کشور نشان می‌دهد بارش‌ها کاهش یافته و پهنه گسترده‌ای از کشور با کاهش میزان بارش‌ها مواجه شده است. مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آبی کشور با اعلام اینکه میزان بارش‌ها نسبت به نرمال ۱۲ درصد کاهش داشته است، خاطرنشان کرد: این وضعیت در استان‌های مختلف متفاوت است. قاسم‌زاده توضیح داد: در برخی استان‌ها مانند زنجان و اصفهان حتی بیش از ۵۰ درصد کاهش بارش داشتیم، اما در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، گلستان، خراسان شمالی بارش‌ها مناسب بوده است. وی گفت: وضعیت بارشی کشور از نظر پهنه‌ای به این ترتیب است که در شمال شرق کشور به‌خصوص استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران خوب بوده و در پهنه جنوب شرق و در سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان وضعیت مطلوبی ارزیابی می‌شود.

سخنگوی صنعت آب کشور بیان کرد: در نوار غربی و جنوب غربی به‌خصوص در استان‌های ایلام، خوزستان و بوشهر هم وضعیت بارش‌ها خوب بوده، البته در همین استان‌ها مثلاً در خوزستان بارندگی‌ها عمدتاً در پهنه جنوبی استان رخ داده، در حالی که سدها در نیمه شمالی آن قرار دارد.

ارتباط هوای آلوده با سرطان ریه

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، با بیان اینکه از سال قبل سازمان بهداشت جهانی از «آلودگی هوا» به عنوان پنجمین عامل خطر بروز بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان‌ها یاد کرده است، گفت: میزان مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا قابل توجه است که باید به آن توجه شود. کورش اعتماد با اشاره به اینکه سالانه حدود ۲۰ هزار مرگ ناشی از سرطان در کشور رخ می‌دهد، گفت: سرطان‌های پستان، روده بزرگ، پروستات و ریه جزو سرطان‌های شایع در کشور هستند. او درباره تاثیر آلودگی هوا در بروز سرطان‌ها، تصریح کرد: آلودگی هوا با سرطان ریه در ارتباط است؛ اما اینکه چه میزان قرارگیری در معرض آلودگی هوا ممکن است باعث بروز این سرطان شود نیاز به انجام مطالعات بیشتر دارد. مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه معمولاً عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر مشترک است، اظهار کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی چهار عامل خطر اصلی مرتبط شامل فعالیت فیزیکی پایین، تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات و مصرف الکل دارند. وی افزود: البته نکته قابل توجه این است که از سال قبل سازمان بهداشت جهانی از «آلودگی هوا» نیز به عنوان پنجمین عامل خطر بروز بیماری‌های غیرواگیر  از جمله سرطان‌ها یاد کرده است. اعتماد بیان کرد: میزان مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا قابل توجه است که باید به آن توجه شود؛ چراکه در بروز سرطان هم اثرگذار است.

سد کارده مشهد خشک شد

به گزارش شبکه شرق، انتشار تصاویری از خشکی سد کارده در مشهد در فضای مجازی، در حالی مردم این شهرستان را نگرانِ تامین آب در روزهای آینده کرده، که فرماندار مشهد به خبرنگار تسنیم گفت: فعلاً مشکلی برای تامین آب مصرفی وجود ندارد، اما مردم باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

برخلاف پیش‌بینی الگو‌های هواشناسی جهانی که خبر از یک پاییز پربارش و فراتر از نرمال در سال جاری در ایران می‌داد، تاکنون که دو ماه و نیم از فصل پاییز گذشته و فقط دو هفته از آن باقی مانده است، شاهد بارش چندانی در کشورمان نبوده‌ایم. این شرایط در استان گرم و خشک و کم‌آب خراسان رضوی بحرانی و حادتر است و براساس آمارهای موجود، این استان در انتهای جدول بارندگی کشور قرار گرفته است. مشهد؛ مرکز خراسان رضوی هم بدترین وضعیت بارندگی در میان شهرها و مناطق این استان را به خود اختصاص داده است. خساست آسمان خراسان رضوی در پاییز امسال و نبود بارش‌های پاییزه از یک‌سو و تامین بخشی از آب مصرفی مردم استان از سدهای موجود باعث شده امروز شاهد کاهش شدید ذخایر سدهای خراسان رضوی و به‌ویژه شهرستان مشهد باشیم. در این میان ذخیره سد کارده در مشهد تقریباً به پایان رسیده و تصاویری که مردم از اراضی خشک و برهوت پشت این سد ثبت و منتشر کرده‌اند، هولناک و نگران‌کننده است.

سد کارده که در شمال مشهد و در میان کوه‌های هزارمسجد و بینالود واقع شده، با 36 سال قدمت، یکی از منابع تامین آب مشهد محسوب می‌شود. این سد که یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان هم به‌شمار می‌رود، اکنون تقریباً به‌طور کامل خشک شده است. تلاش برای گفت‌وگو با قائمی، مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی طی چند روز گذشته به نتیجه‌ای نرسید، اما فرماندار مشهد در این زمینه گفت: دو سد کارده و طرق، آب مصرفی بخشی از شهر مشهد را تامین می‌کنند که متاسفانه یکی از این دو سد یعنی کارده، کاملاً خشک شده و در سد دیگر یعنی طرق، سطح آب بسیار پایین آمده و آب بسیار کمی در آن باقی مانده است.  محسن داوری، فرماندار مشهد، گفت: با توجه به وضعیت آب مشهد و عدم بارندگی از سال گذشته تاکنون، قرارگاهی در فرمانداری ایجاد شده و به‌صورت هفتگی وضعیت آب‌های موجود در این شهرستان رصد و برای جلوگیری از هرگونه بحرانی برنامه‌ریزی می‌شود. فرماندار مشهد با اشاره به اینکه برای رفع مشکل بی‌آبی مشهد برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت داریم، گفت: خوشبختانه در حال حاضر شهروندان مشهدی مشکل آب ندارند، ولی صرفه‌جویی در مصرف آب بسیار ضروری است.

داوری در پاسخ به این پرسش که آب مصرفی مورد نیاز مردم مشهد در حال حاضر از چه طریقی تامین می‌شود، عنوان کرد: فعلاً با انتقال آب از ارتفاعات هزارمسجد و حفر چاه، مشکل آب این شهرستان را به‌صورت کوتاه‌مدت حل کرده‌ایم، اما در بلندمدت پیگیر انتقال آب از دریای عمان به خراسان رضوی و به‌ویژه مشهد هستیم.

خراسان رضوی دارای 32 سد فعال است که در شهرستان‌های تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان قرار دارند و تقریباً تمام این سدها هم‌اکنون در وضعیت نامطلوب از نظر میزان ذخایر آبی پشت سد قرار دارند. 

♦♦♦

ایسنا: محمـود علیـزاده‌ طباطبایی، وکیل یکی از متهمان پرونده فروش الکل در کرج، در گفت‌وگو با انصاف‌نیوز انتقاداتی را به حکم دادگاه این پرونده که در دیوان عالی کشور در حال رسیدگی است، مطرح کرده است: این پرونده مربوط به فروش الکل‌های متانول به‌جای الکل اتانول در کرج است که متاسفانه عده‌ای آن را خریده‌اند و پس از مصرف فوت کرده‌اند.

ایسنا: محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، جزئیات خدمات کاشت حلزونِ شنوایی تحت پوشش صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج، خاص و نادر را تشریح کرد و گفت: در گام اول قبل از کاشت، ابتدا بیمار نشان کم‌شنوایی شدید یا عمیق را دریافت می‌کند و تمامی خدمات قبل از عمل شامل توان‌بخشی، گفتاردرمانی، ویزیت و... را به صورت رایگان دریافت می‌‌کند.

تسنیم: محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، از آمادگی شهرداری تهران برای انتقال پلت‌فرم واگن ملی به شهرداری سایر کلانشهرهای کشور خبر داد.

ایرنا: احمد وحیدی، وزیر کشور، درباره انتشار اخباری مبنی بر ممنوعیت حضور اتباع خارجی در ۱۶ استان کشور، گفت: در بعضی از نقاط از قبل هم همین‌طور بوده و برخی مناطق مشخص شده که در آنجا اتباع حضور پیدا نکنند و این موضوع نیز در ادامه همین مساله است و موضوع جدیدی قلمداد نمی‌شود. این نقاط از قبل معلوم شده که در برخی استان‌ها اتباع نباید حضور پیدا کنند، این موضوع نیز در ادامه همان مساله است.

ایرنا: فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، ضمن عذرخواهی از تاخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۱۴۰۱، از پرداخت ۳۰ درصد پاداش تا روز چهارشنبه خبر داد و افزود: امید داریم بقیه پاداش نیز تا پایان سال ۱۴۰۲ پرداخت شود.

ایسنا: سیدمنتظر شبَّر، مدیرکل انتقال خون استان تهران، از آغاز پویش اهدای خون دانشجویان همزمان با روز دانشجو و به مدت یک هفته خبر داد. او گفت: با شروع فصل سرما، بروز آلودگی هوا و شیوع بیماری‌های تنفسی روند مراجعه برای اهدای خون کاهش می‌یابد.

♦♦♦

افزایش دستگیری‌ها در یک سال گذشته

شرق نوشت: براساس گزارش‌های مرکز آمار ایران از سال 1390 تا 1400، تعداد دستگیرشدگان انواع سرقت رو به فزونی بوده است. اما روند آن ارتباط معناداری با روند افزایش تورم دارد. در سال‌های 93 و 94 که اقتصاد ایران ثبات نسبی را تجربه می‌کرد و نرخ تورم کاهشی شده بود، تعداد سارقان دستگیرشده نیز روند کاهشی را تجربه کرده است. این در حالی است که از سال 1396 که اقتصاد ایران شوک‌های مختلف را تجربه کرد و شرایط اقتصادی نابسامان شد، روند افراد دستگیرشده به دلیل انواع سرقت افزایشی شده و تا سال 1400 به بالاترین تعداد خود در یک دهه گذشته رسیده است.

 

ورود هلال‌احمر به حل چالش‌های ازدواج معلولان

هم‌میهن نوشت: پیمان نامدار، معاون بهداشت، درمان و توان‌بخشی جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه یکی از چالش‌هایی که معلولان جسمی-حرکتی با آن مواجه‌اند، ازدواج است، گفت: جمعیت هلال‌احمر در تلاش است با کمک متخصصان مشاوره توان‌بخشی به حل این چالش کمک کند. درست است که در فرآیند ازدواج، آنها با مشکلات جدیدی مواجه می‌شوند؛ اما به لحاظ روانی می‌توانند به آرامش برسند و در زندگی احساس آرامش و خوشبختی کنند، مگر معلول از نظر احساس از فرد سالم چه کم دارد؟

 

مازوت‌سوزی در ۱۴ نیروگاه در کشور

ایسنا نوشت: مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه نیروگاه شهید رجایی و منتظرالقائم و در مجموع ۱۴ نیروگاه در کل کشور در هنگام ناترازی مازوت‌سوزی انجام می‌دهند، افزود: ما برای شهرداری تهران بودجه در نظر گرفتیم که در سال ۱۴۰۳ سیاهه انتشار تهیه کند و این در حالی است که باید دیگر دستگاه‌ها این اقدام را انجام دهند. هنوز از سوخت گاز در نیروگاه‌ها استفاده می‌شود؛ گرچه گازوئیل نیز آلودگی دارد اما کمتر از مازوت است. این نیروگاه‌ها گرچه دور هستند، اما با وزش باد، این آلودگی به تهران نیز منتقل می‌شود.

 

وجود 8 تا ۹ میلیون بیمه‌نشده در کشور

اعتماد نوشت: میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، گفت: براساس برخی برآوردها بین 8 تا ۹ میلیون نفر جمعیت بیمه‌نشده در کشور وجود دارد که توسعه پوشش بیمه به این افراد هم تکلیف قانونی و هم پنجره فرصت سازمان تامین اجتماعی برای بهبود شرایط منابع ورودی به صندوق است. برخی از کارهایی که الان در سازمان در حوزه توسعه پوشش بیمه در حال پیگیری است، باید ۳۰ سال پیش آغاز می‌شده و معتقدیم در کنار مدیریت مشکلات جاری باید به تعهدات و چالش‌های آتی سازمان هم توجه ویژه داشته باشیم.