شناسه خبر : 45791 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شیوع یک ویروس بین کودکان

علت آلودگی هوا چیست؟

عضو شورای شهر تهران گفت: «شهروندان بدانند که یکی از دلایل آلودگی هوای شهر تهران در شش ماه دوم سال، مازوت‌سوزی و موارد این‌گونه است، اما متاسفانه به دلیل عملکرد بد شهرداری تهران به‌ویژه مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی در تبیین این موضوع، اولین نهادی که در این روزهای آلودگی هوا مورد انتقاد است، مدیریت شهری است و شهروندان خواستار حل این موضوع از سوی مدیریت شهری هستند.» به گزارش سایت شهر، سوده نجفی با بیان اینکه رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست هفته گذشته موضوعی را مطرح کرد مبنی بر اینکه قول نمی‌دهد در فصل زمستان مازوت‌سوزی انجام نشود، گفت: «این موضوع به‌نوعی شفاف‌سازی است، اما سوال من این است که وظیفه رئیس سازمان محیط‌ زیست چیست؟ اجرای قانون هوای پاک چه می‌شود؟ این اظهارات شانه خالی کردن از اجرای قانون و انجام ندادن مسوولیت‌های اصلی سازمان است. وقتی کسی که مسوولیت اصلی در زمینه آلودگی هوا دارد، چنین اظهاراتی را مطرح می‌کند، چه انتظاری از دیگر مسوولان باقی می‌ماند؟»

ممنوعیت استفاده از نمک برای یخ‌زدایی

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شورا، شهرداری را نسبت به استفاده از نمک برای یخ‌زدایی منع کرده، گفت: «شن و نمک خسارات جبران‌ناپذیری به آسفالت معابر و گونه‌های گیاهی وارد می‌کند.» به گزارش ایسنا، مهدی پیرهادی گفت: «برای یخ‌زدایی باید از مواد سازگار با محیط‌ زیست استفاده شود تا به این فضا خسارت وارد نکند.» او ادامه داد: «از شهرداری تهران درخواست داریم که به این موضوع توجه داشته باشد. استفاده از نمک، به‌شدت به آسفالت آسیب می‌زند و امروز که معابر ما آسفالت شده، اگر نمک‌ها به صورت غیرفنی در معابر توزیع شود، آسفالت دچار مشکل خواهد شد و از عمر آن کاسته می‌شود.» او همچنین درخواست کرد نسبت به لایروبی انهار، برای جلوگیری از آب‌گرفتگی در روزهای بارانی اقدام شود و معاونت مربوطه نسبت به شناسایی این نقاط، اقدام کند و توجه ویژه داشته باشد.

شیوع یک ویروس بین کودکان

دبیر انجمن بیماری‌های عفونی و گرمسیری از شیوع ویروس آراس‌وی یا سنسیشیال تنفسی خبر داد و گفت: «این ویروس به‌ندرت در بزرگسالان دیده می‌شود و در صورت مشاهده هم علائم بسیار خفیفی دارد. اهمیت این ویروس در کودکان به‌ویژه کودکان زیر پنج سال است؛ هر چقدر سن کودک کمتر باشد شدت بیماری بیشتر است. همچنین در صورتی ‌که نوزاد نارس به دنیا آمده باشد یا از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار باشد یا سن کمی داشته باشد، به شکل شدید بیماری مبتلا می‌شود.» آمیتیس رمضانی، در توضیح بیشتر به ایلنا گفت: «در مورد بیماری تنفسی؛ چه در افراد بالغ، چه در کودکان، موضوعی که وجود دارد این است که ما سه سال کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم، در زمان پاندمی کرونا به دلیل قرنطینه‌ها و ایزوله‌سازی که صورت می‌گرفت همچنین استفاده از ماسک و شست‌وشوی دست‌ها و... شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها باعث شده بود که گردش ویروس‌های تنفسی در جامعه کمتر شود.»

کلاهبرداری اینترنتی

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ نسبت به ترفند جدید کلاهبرداران سایبری با موضوع اینترنت رایگان برای دانش‌آموزان، هشدار داد و از خانواده‌ها خواست که به چنین پیام‌هایی توجه نکنند و از لمس و وارد شدن به لینک‌هایی که در انتهای چنین پیام‌هایی در فضای پیامک یا شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها ارسال می‌شود، خودداری کنند. داود معظمی‌گودرزی به ایسنا گفت: «اخیراً پیامکی برای برخی از شهروندان ارسال شده که بر اساس متن آن، نقل‌قولی کذب به وزارت آموزش‌وپرورش نسبت داده شده است. در این پیامک چنین ادعا شده که با تصمیم وزارت آموزش‌وپرورش به هر یک از کاربران نرم‌افزار شاد ۳۲ گیگ اینترنت تنها در ازای پرداخت دو هزار تومان تعلق خواهد گرفت. همچنین در ادامه این پیامک نیز برای ترغیب بیشتر افراد به خرید این بسته گفته شده که حجم اینترنت اختصاص‌یافته قابل استفاده برای نرم‌افزارهای دیگر مانند تلگرام، واتس‌اپ و... نیز خواهد بود.»

جریمه پزشک‌نماها: فقط پنج میلیون

مدیر پژوهش معاونت آموزشی سازمان نظام پزشکی، با هشدار نسبت به گسترش پزشک‌نماها به اظهارنظر اخیر رئیس اداره نظارت بر موسسات درمانی وزارت بهداشت، مبنی بر تخلفات مرتبط با دخالت در امور پزشکی از سوی آرایشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: «از نظر قانونی جریمه پنج میلیون‌تومانی نمی‌تواند تضمینی برای جلوگیری از بازگشت مجدد مداخله‌گران غیرمجاز امور پزشکی به تخلف باشد.» فربد رهنمای‌چیت‌ساز با بیان اینکه پس از بازنگری قوانین عملاً مجازات حبس و زندان برای دخالت غیرمجاز در امور پزشکی حذف شد، افزود: «در سال‌های اخیر پس از بازنگری قانون امور پزشکی، جریمه دخالت افراد غیرمجاز در امور پزشکی را بلاتغییر باقی گذاشته‌اند. اصلی‌ترین مشکل ما نبود مجازات بازدارنده، برای افراد فاقد صلاحیت در امور درمانی است؛ حتی درصد بسیار زیادی از جراحی‌های لیپوماتیک، ابدو مینوپلاستی و پلاستیک که بعضاً خارج از شئون و عرف در فضای مجازی تبلیغ می‌شوند، به وسیله غیرپزشکان انجام می‌شود و برخی افراد شاغل در مراکز درمانی، تخلف می‌کنند. چنانچه به ایجاد قوانین بازدارنده، برای مداخله‌گران غیرمجاز در امور پزشکی دست پیدا نکنیم، در بقیه موارد دخالت در امور پزشکی هم ناچار می‌مانیم.»

تخلفات نانی را گزارش دهید

فرماندار شهرستان تهران با بیان اینکه مصوبه‌ای برای افزایش قیمت انواع نان صادر نشده است، از بررسی این موضوع در شورای قیمت‌گذاری استان خبر داد. احمد قیومی به ایسنا گفت: «از ابتدای مهرماه، آرد نوع یک برخی از نانوایی‌ها به نوع دو تبدیل شد، به همین دلیل برخی از نانوایی‌ها قیمت نان را افزایش دادند که این اقدام آنها تخلف قلمداد می‌شود، زیرا دولت مابه‌التفاوت قیمت آرد را هر شب به حساب نانوایان واریز می‌کند؛ از این‌رو هرگونه افزایش قیمتی بدون مصوبه است و شهروندان می‌توانند افزایش قیمت را گزارش کنند.» او با اعلام اینکه نانوایی‌ها به بهانه استفاده از کنجد، سبزیجات یا نان‌های خاص قیمت نان را تغییر می‌دهند، ادامه داد: «اینکه آیا قیمت نان تغییر خواهد کرد یا خیر؟ موضوعی است که در حال بررسی است. هزینه‌های پخت نان همانند نرخ کرایه‌های مغازه، دستمزد کارگر و... افزایش پیدا کرده است؛ از این‌رو دولت در حال بازنگری این هزینه‌هاست؛ اما تا زمانی که دولت مصوبه‌ای صادر نکرده باشد نان گران نخواهد شد. در شورای قیمت‌گذاری در استان موضوع مطرح شده و در حال بررسی است.»

ممنوعیت کار سیاسی برای استادان

رئیس دانشگاه شهید بهشتی از ممنوعیت انجام کار سیاسی برای استادان خبر داد. محمودرضا آقامیری به ایلنا گفت: «در هیچ جای جهان اجازه نمی‌دهند استاد، کار سیاسی کند. کار سیاسی کردن برای استاد ممنوع است. من خارج از کشور تحصیل کرده‌ام و فضا را دیده‌ام، برای همین می‌توانم در این زمینه، شرایط را توضیح دهم.» او ادامه داد: «سال گذشته از استادان خواستیم که در این بازی همبازی دانشجو نباشند بلکه مربی باشند. زمانی که من در این دانشگاه مسوولیت گرفتم، به سه نفر گفته شده بود که به دلیل سیاسی از دانشگاه بروند و درواقع دو نفر از استادان، پیش از مدیریت من رفته بودند و خودشان نخواسته بودند سرکلاس حاضر شوند و یک نفر دیگر، از استادان دانشکده معماری بود که در دوره مدیریت من با او تمدید قرارداد نکردیم. فعالیت‌هایی مانند تحریک دانشجویان در فضای مجازی و امثال این، می‌تواند دلیل همکاری نکردن با ایشان باشد.»

رفتگری زیر 18ساله‌ها در تهران

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تایید تداوم رفتگری افراد زیر ۱۸ سال در سطح پایتخت، گفت: «گزارش‌ها نشان می‌دهد تقریباً همه کودکانی که به‌صورت غیرقانونی به وسیله برخی پیمانکاران متخلف شهرداری برای نظافت معابر به‌کار گرفته می‌شوند، از اتباع خارجی هستند.» مهدی بابایی، در پاسخ به این سوال که چرا با وجود انتشار گزارش‌های میدانی مکرر در رسانه‌ها در یک سال گذشته، همچنان شاهد رفتگری کودکان هستیم، به ایلنا گفت: «قطعاً به‌کارگیری افراد زیر ۱۸ سال برای رفت‌وروب معابر شهر تهران، از سوی برخی پیمانکاران حوزه خدمات شهری غیرقانونی است و اعضای شورا هم چند مرتبه مخالفت خود را با این مساله اعلام کرده‌اند.» بابایی از اهالی پایتخت درخواست کرد که در صورت مشاهده موارد به‌کارگیری کودکان در حوزه خدمات شهری و رفت‌وروب معابر در سطح شهر، حتماً با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند.

ورود هزار اتوبوس برقی

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست از ورود هزار دستگاه اتوبوس برقی تا دو ماه آینده به کشور خبر داد. به گزارش ایسنا، علی سلاجقه در توضیح بیشتر گفت: «امسال وزارت صمت اقداماتی را انجام داده است و تا دو ماه آینده هزار دستگاه اتوبوس برقی وارد کشور می‌شوند؛ علاوه بر آن، شهرداری تهران نیز برای حمل‌ونقل عمومی اقداماتی انجام داده است. جابه‌جایی نیروگاه اصفهان در دستور کار و قرار است کوره‌های آجرپزی، کارگاه‌های ذوب طلا و فلز به خارج اصفهان منتقل شود.» او که در نشست هم‌اندیشی-مدیریت و پیشگیری گونه‌های حیات‌وحش صحبت می‌کرد، ادامه داد: «متاسفانه خلأ قانونی در زمینه مقابله با قاچاق حیات‌وحش وجود دارد و لازم است در قالب لوایح و تصویب قوانین، این خلأ را برطرف کنیم. ارزشگذاری اقتصادی حیات‌وحش در چرخه حیات نیز از اهمیت زیادی برخوردار و لازم است در دستور کار قرار گیرد.» به گفته او، 12 /0 تا 17 /0 ‌درصد بودجه کشور مربوط به محیط‌ زیست است. این در حالی است که این سازمان مسوولیت‌های متنوعی مانند حفاظت از تنوع زیستی کشور را بر عهده دارد. 

♦♦♦

ایسنا: سیدصادق سعادتیان، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به فعالیت بیش از هفت هزار و ۵۰۰ دفترخانه اسناد رسمی در سطح کشور گفت: در هفت‌ ماه امسال در مجموع هزار و ۸۳۸ پرونده تخلف انتظامی در سراسر کشور به دادسرای انتظامی وارد شده است.

ایلنا: فاطمه قاسم‌پور با اشاره به مصوبه مجلس در لایحه برنامه هفتم توسعه مربوط به زوجین نابارور و دختران مجرد گفت: طبق این مصوبه، وزارت بهداشت مکلف‌ شده ضمن تهیه برنامه ساماندهی روش‌های جایگزین نوین در حوزه ناباروری مانند رحم اجاره‌ای، فریز تخمک و موارد دیگر، تمهیدات قانونی پوشش بیمه پایه برای این خدمات را فراهم کند.

فارس: احسان شریفی‌پور، عضو هیات‌مدیره انجمن سکته مغزی ایران، با اشاره به این مهم که سکته مغزی دومین علت مرگ‌ومیر در ایران به‌شمار می‌رود، گفت: میزان بروز سکته مغزی در ایران ۱۰ سال جوان‌تر و 5 /1 برابر متوسط جهانی است. وی در توضیح بیشتر ادامه داد: متوسط بروز سکته مغزی در جهان در سنین ۷۰ سال به بعد است که متاسفانه در کشور ما ۱۰ سال پایین‌تر بوده و در سنین ۶۰ سال به بعد اوج بروز این سکته‌ها اتفاق می‌افتد.

تسنیم: مسعود درستی،  مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه گفت: «بیش از ۳۵ درصد قطارهای درون‌شهری و بیش از ۷۵ درصد قطارهای حومه‌ای (خط ۵)، نیاز به اورهال پیدا کرده‌اند.»

ایلنا: آرزو فاتحی، معاون اورژانس اجتماعی مرکز اورژانس اجتماعی، پیشگیری از آسیب و بازتوانی اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: هرسال میلیون‌ها کودک در سراسر جهان تحت ‌تاثیر استثمار جسمی، جنسی، عاطفی و اقتصادی قرار می‌گیرند. او اعلام کرد که با توجه به آمارهای به‌دست‌آمده، در مقایسه با آمار سال قبل شاهد کاهش پنج‌درصدی آزار کودک در زمان مشابه هستیم.

ایسنا: ابوالفضل نیکوکار، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران، گفت: «اگر به این نتیجه برسیم که سازمان‌ها مرتکب تخلفاتی در زمینه اجرای قانون هوای پاک شده‌اند، قطعاً نسبت به تعقیب قضایی اقدام می‌کنیم.»

مهر: داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، با بیان اینکه 887 نقطه حادثه‌خیز در سطح کشور وجود دارد، گفت: «از مجموع این نقاط 37 نقطه در استان مرکزی واقع شده است. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده این نقاط ایمن‌سازی می‌شود.»

♦♦♦

توزیع رایگان آهن و ویتامین D در مدارس دخترانه

شرق نوشت: حسین فرشیدی، معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اجرای برنامه‌های ویژه برای حمایت تغذیه‌ای از مادران باردار در مناطق محروم کشور گفت: «توزیع رایگان مکمل‌هایی نظیر آهن، فولیک اسید و ویتامین D  در مدارس دخترانه کشور از برنامه‌های روتینی است که با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش‌وپرورش اجرا می‌شود. مهم‌ترین برنامه‌ای که وزارت بهداشت برای حمایت از کودکان دچار سوءتغذیه در دستور کار دارد، طرح ارتقای وضعیت تغذیه کودکان زیر پنج سال دهک‌های یک تا پنج جامعه است که بیش از ۱۲۳ هزار کودک مشمول آن می‌شوند.

  

موتورسواران نیمی از فوتی‌های تصادفات

مهر نوشت: حمید طریقت، فرمانده یگان عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: نیمی از تصادف‌های فوتی که در هفت‌‌ماه سال ۱۴۰۲ در شهر تهران به وقوع پیوسته، مربوط به موتورسواران است. براساس اعلام او، موتورسواران در شهر تهران تخلفات متعددی را مانند تردد از خطوط ویژه، نداشتن کلاه ایمنی، عبور از تونل‌ها، عبور از پیاده‌روها، تخلفات سرعت، عبور از چراغ قرمز، حرکت خلاف مسیر، حرکت در بزرگراه‌ها و... انجام می‌دهند که البته پلیس با این رفتارهای ترافیکی ناایمن برخورد می‌کند.

 

ارجاع پرونده‌های قطع درختان به مراجع قضایی

ایسنا نوشت: ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: باید پرونده قطع درختان توسط دستگاه‌ها، نهادها و اشخاص بررسی شده و اگر برابر قانون، مقصر شناخته شدند، به مراجع قضایی معرفی شوند. وی در زمینه قطع درختان به‌وسیله نهادها و اشخاص در طول مدت اخیر، اظهار کرد: یکی از دلایل تذکرات پرشمار ما در شورا در رابطه با قطع درختان این است که قرار بود پرونده نهادها تکمیل شود. او ادامه داد: باید پس از تشکیل پرونده، موارد به کمیسیون ماده ۷۷ برای تعیین جرائم ارجاع شود و درنهایت، اگر مقصر بودند حتماً برابر قانون به مراجع قضایی معرفی شوند.

 

نمره مردودی

هم‌میهن نوشت: لایحه عفاف و حجاب با مخالفت مواجه شد. حالا شورای نگهبان بار دیگر فرصتی داده تا نمایندگان مجلس ایرادات را برطرف کرده و آن را دوباره روانه شورا کنند؛ 78 مورد ابهام، 22 مورد مغایرت با قانون اساسی، نزدیک به 10 مورد مغایرت با شرع مقدس و پنج مورد مغایرت با سیاست‌های کلی نظام و... تنها بخشی از ایراداتی است که شورای نگهبان به لایحه حجاب و عفاف وارد کرده است. حجم بالای ایرادات و تذکرها به این لایحه اما از نظر حقوقدانان و جامعه‌شناسان، عجیب است.