شناسه خبر : 45694 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کمبود داروی بیماری‌های خاص

وضعیت مهاجرت پرستاران به کجا رسید؟

کمبود دارو برای بیماری‌های خاص همچنان ادامه دارد، از هموفیلی‌ها گرفته تا تالاسمی و... شاید همین مساله هم باعث شد که عصر دوشنبه هفته پیش، جلسه بررسی کمبودهای دارویی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برگزار شود. جلسه‌ای که علاوه بر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان، معاون درمان وزارت بهداشت، رئیس سازمان غذا و دارو هم حضور داشتند و مشکلات کمبودهای دارویی را از زبان روسای انجمن هموفیلی، انجمن SMA و یک نفر از مبتلایان به بیماری تالاسمی شنیدند. به گفته آنها تحریم‌ها، سوءمدیریت، تامین نشدن ارز مناسب، نبود هماهنگی میان دستگاه‌های متولی و حتی تعلل معاونت درمان وزارت بهداشت در اعلام نیازهای دارویی و... موجب شده که ثبت و سفارش به‌موقع و منظم داروهای مورد نیاز این بیماران با تاخیر همراه شود که ضررش برای سلامت بیماران است و سودش برای شرکت‌هایی که از خریدهای اورژانسی و فوریتی سازمان غذا و دارو، سودهای کلان به جیب می‌زنند. همان‌هایی که داروی 70یورویی را در بزنگاه خرید، 170 یورو به ایران می‌فروشند و تنها درباره یک داروی مورد نیاز با آمار 20 هزارعددی، مبلغ قابل ‌توجهی نصیبشان می‌شود. هم‌میهن در گزارشی در این‌باره نوشت: البته انتقادات درباره انجام نشدن اعلام نیاز به‌موقع و نبود پیش‌بینی‌های تامین دارویی را سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت تایید نمی‌کند. او در پاسخ به هم‌میهن درباره اینکه آیا تعلل در اعلام نیاز و تامین داروی بیماران هموفیلی به کمبودهای فعلی برای آنها منجر شده است، می‌گوید که معاونت درمان وزارت بهداشت نسبت به تامین داروهای تمام بیماران خاص و صعب‌العلاج و ملزومات با حفظ ذخیره استراتژیک، شش تا هشت ماه قبل از اتمام موجودی، نیاز خود را به سازمان غذا و دارو اعلام می‌کند. به گفته کریمی، «فهرست داروهای مورد نیاز بیماران هم در نیمه سوم هر سال، برای سال آینده به این سازمان اعلام می‌شود و محاسبه برآورد این مقدار هم با توجه به تعداد گیرندگان خدمت، افزایش ‌درصد رشد بیماران و ذخیره استراتژیک برای سال آینده است». این در حالی است که پیش از برگزاری نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اوایل آبان‌ماه امسال هم بعضی از مدیران انجمن‌های بیماری‌های خاص با وزیر بهداشت، معاونت درمان و رئیس سازمان غذا و دارو جلسه‌ای داشتند و در جریان مسائل و مشکلات بیماران پروانه‌ای (ئی‌بی) و بیماران تالاسمی قرار گرفتند و برای رفع مشکلات این بیماران از جمله تامین به‌موقع دارو و درمان آنها، راهکارهایی ارائه شد.

مهاجرت سالانه سه هزار پرستار

محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار از مهاجرت سالانه بیش از سه‌هزار پرستار از کشور خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، وی با اشاره به اینکه مقصد اول پرستاران برای مهاجرت، آلمان، آمریکا و استرالیاست گفت: «هیچ پرستاری راضی نیست. پیش از این در آماری رسمی اعلام کردیم که بیش از ۹۰‌ درصد پرستاران از کارشان ناراضی هستند،‌ آن کمتر از 10 درصد هم، شامل پرستارانی است که کار بالینی انجام نمی‌دهند و مثلاً مترون هستند.» دبیرکل خانه پرستار با اشاره به اینکه سالانه بیش از سه هزار پرستار از کشور مهاجرت می‌کنند اما وزارت بهداشت حتی اندازه همین آمار به کادر درمان اضافه نمی‌کند، گفت: «طی سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ قرار شده ۱۲ هزار پرستار استخدام شوند که هنوز این روند تکمیل نشده و به جذب سالانه سه‌هزار پرستار در سال هم نرسیده‌ایم.» او ادامه داد: «کمبود پرستار در حال حاضر آنقدر جدی است که به دلیل این کمبود بیماران جان خود را از دست می‌دهند، اگر شما از بیماران و مراجعان چنین چیزی را نمی‌شنوید دو دلیل دارد؛ یا آگاه نیستند یا اینکه مظلوم هستند و کمبودها را می‌پذیرند. به‌جرات می‌گویم بیماران به دلیل کمبود پرستار می‌میرند.»

افزایش جریمه خودروهای بدون معاینه فنی

محمد رازقی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، از افزایش هشت‌درصدی آمار جریمه خودروهای بدون معاینه فنی، نسبت به پارسال خبر داد. به گزارش ایلنا، وی درباره جریمه خودروهای دودزا و بدون معاینه فنی گفت: «پلیس راهور تهران بزرگ از ابتدای سال جاری حدود سه میلیون برگ جریمه فقط برای خودروهایی که بدون معاینه فنی بوده‌اند، صادر کرده که این آمار نسبت به سال گذشته هشت‌ درصد افزایش پیدا کرده است.» معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: «همچنین از زمانی که طرح ابطال معاینه فنی خودروهای دارای نقص فنی و دودزا از سوی پلیس راهور تهران بزرگ شروع شده، معاینه فنی حدود پنج هزار وسیله نقلیه نیز ابطال شده است. معاینه فنی این خودروها به دلیل مشکل دودزا بودن یا نقص در سیستم‌های خودرویی آنها باطل شده است. این طرح در سال گذشته نبوده و از امسال شروع شده است.»

سهم 83درصدی بیماری‌های غیرواگیر

فرزانه فربخش، رئیس اداره پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از سهم ۸۳درصدی بیماری‌های غیرواگیر در مرگ‌ومیرها خبر داد. به گزارش ایرنا، وی گفت: «درصد قابل‌توجهی از مرگ‌ومیرها در کشور مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است، به همین دلیل دو بیماری فشار خون بالا و دیابت که عامل خطر هم محسوب می‌شوند، در اولویت دفتر غیرواگیر و وزارت بهداشت قرار گرفته است.» او با اشاره به سهم ۸۳درصدی بیماری‌های غیرواگیر در مرگ‌ومیرها گفت: «درصدد هستیم تا با پویش ملی سلامت با یک غربالگری گسترده در جمعیت بالای ۱۸ سال، سطح پوشش بیماریابی را بالا ببریم و افرادی را از طریق این پویش ملی، از بیماری و خطراتی که در معرض آن قرار دارند، آگاه کنیم.»

لزوم جابه‌جایی انبار نفت شهران

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، بر لزوم جابه‌جایی انبارهای نفت شهران تاکید کرد. به گزارش ایسنا، وی در جلسه شورای شهر تهران با اشاره به لزوم جابه‌جایی انبارهای نفت و گازوئیل به خارج از حریم پایتخت گفت: «روز جمعه حوالی ساعت چهار صبح یک تانکر با ظرفیت سه هزار لیتر سوخت در محله شهران واژگون شد و خوشبختانه به منازل مسکونی برخورد نکرد و آتش‌نشانان تا ساعت ۱۰ صبح مشغول عملیات در این محدوده بودند و این در حالی است که از دوره‌های سوم و چهارم شورای شهر مرتب تذکر دادیم که لازم است انبار نفت این منطقه جابه‌جا شود.» او با تاکید بر اینکه اگر از سال ۹۵ که در این زمینه تذکر داده شد، برای جابه‌جایی انبارها اقداماتی انجام می‌شد تا امروز به نتیجه رسیده بودیم، گفت: «هر یک از این تانکرها، انبارهای انفجاری متحرک هستند و این در حالی است که اکثریت تانکرها نیز از عمر مفید خود عبور کرده‌اند.» امانی تاکید کرد: «از شهرداری می‌خواهیم با همکاری شرکت نفت، اقدامات موثری را درباره جابه‌جایی این انبارهای نفت انجام دهد.»

اعلام همراهی با رسانه‌های آزادیخواه

شماری از رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای اعلام کردند: «در کنار همه خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای آزادیخواه ایستاده‌ایم.» در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما رسانه‌های ایرانی، شهادت ۵۰ خبرنگار در غزه و هدف قرار گرفتن عمدی خانه‌های آنها از سوی رژیم اشغالگر صهیونیستی که در موارد متعددی به شهادت خانواده‌های این عزیزان هم منجر شده است، در کنار کشته شدن بیش از ۱۰ هزار نفر از مردم مظلوم غزه را که در میانشان هزاران زن و کودک به خاک و خون کشیده شدند با قلبی آکنده از غم محکوم می‌کنیم. رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران هم‌صدا با همه آزادگان جهان، یاد و خاطره شهیدان راه روشنگری در غزه را گرامی می‌دارد و این جنایات را مهر تایید دیگری بر ماهیت خودکامه این رژیم جعلی و شقاوت حامیان آن می‌داند.»

افزایش مراجعه به پزشکی قانونی به دلیل نزاع

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفته است، از ابتدای فروردین تا پایان شهریور امسال، ۵۵ هزار و ۲۹۹ نفر به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی این استان مراجعه کردند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۱۴۰۱) نیم‌درصد افزایش یافته است. به گزارش ایرنا، مهدی فروزش گفت: «در شش‌ ماه نخست امسال، ۵۵ هزار و ۲۹۹ نفر به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ که تعداد مراجعان به دلیل نزاع به مراکز پزشکی قانونی ۵۵ هزار و پنج‌ نفر اعلام شده بود، نیم‌درصد افزایش یافته است.» او تاکید کرد: «از کل مراجعان به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع در شش‌ ماه نخست سال جاری، ۳۴ هزار و ۵۹۰ نفر مرد و ۲۰ هزار و ۷۰۹ نفر زن بودند.»

قطع درختان در خیابان ایتالیا

یکی از مسوولان شهرداری تهران درباره قطع درختان خیابان ایتالیا گفت: «قطع درختان خیابان ایتالیا رای کمیسیون ماده 7 را داشته است.» حسن اختردانش، معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۶ شهرداری تهران، درباره تصاویر منتشرشده مبنی بر قطع درختان خیابان ایتالیا به ایلنا گفت: «در هفته گذشته در مجموع چهار اصله درخت در خیابان ایتالیای منطقه ۶ تهران رفع خطر شد. در این زمینه دو اصله درخت خشکیده با رای کمیسیون ماده ۷ شهرداری سَربُر و رفع خطر شد و همچنین شاخه‌های خشک و خطرناک دو اصله درخت نیمه‌جان نیز هرس شد. البته درباره این دو درخت نیمه‌جان منتظر رای نهایی کمیسیون ماده ۷ هستیم.» این مقام مسوول در شهرداری منطقه ۶ تهران گفت: «در موضوع درختان خیابان ایتالیا باید به این نکته توجه داشت که دو درختی که سَربَرداری شده‌اند، کاملاً خشک هستند و این کار با رای کمیسیون ماده ۷ انجام شده است. همچنین دو درختی هم که شاخه‌های خطرناک آنها هرس شد، نیمه‌جان هستند. برای قطع کامل درختانی که در معابر شهر تهران قرار گرفته‌اند، باید مراحل طولانی نظارتی طی شود تا سرانجام باقیمانده تنه و کنده درخت از حاشیه معبر برداشته شود.» 

♦♦♦

ایسنا: احمد وحیدی، وزیر کشور، گفته است که بررسی آثار به‌جامانده از حادثه کمپ لنگرود، قطعی نشان می‌دهد که یک جسم از خارج به مجموعه وارد شده تا آتش‌سوزی رخ دهد. وی ادامه داد: «براساس شواهدی که در صحنه بود، دو احتمال وجود داشت؛ یک احتمال اینکه این حادثه در اثر سهل‌انگاری رخ داده و دیگر اینکه از بیرون از صحنه، کسی آمده و به‌طور عمدی این حادثه را رقم زده باشد.»

ایرنا: جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی، از اطفای حریق یک ساختمان چهارطبقه در خیابان ولیعصر خبر داد. وی در این‌باره گفت: «در مراکز نگهداری که غالباً افراد کم‌توان زندگی می‌کنند، باید ایمنی مناسب وجود داشته باشد.» ‌

ایرنا: عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: شب یلدا و چهارشنبه‌سوری سر جای خود هستند. اینها تغییرپذیر نیستند.

فارس: رحمان نعمتی، رئیس مرکز فرماندهی و کنترل فراجا، از ثبت روزانه ۱۵۰ هزار تماس با پلیس ۱۱۰ خبر داد.

ایلنا: عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، گفته است: «با همکاری دستگاه قضایی و شهرداری تهران، توانسته‌ایم مکان‌های اختفای معتادان متجاهر را شناسایی کنیم و در این راستا ۲۷ خانه پلاک قرمز و ۴۰ مرکز نگهداری ضایعات را پلمب کرده‌ایم. همچنین در طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر، هزار و ۴۰۰ تبعه خارجی را که عمدتاً در خانه‌های پلاک قرمز تردد می‌کردند، جمع‌آوری کرده‌ایم.»

تسنیم: اسماعیل صادقی‌نیارکی، رئیس کل دادگستری استان گیلان، از صدور قرار نظارت قضایی مدیرکل بهزیستی استان، به‌لحاظ کوتاهی در انجام وظیفه و عدم نظارت بر کمپ‌ها در حادثه آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود خبر داد.

ایسنا: علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی، گفت: در کتابی نظیر ریاضی برای ما مهم آن است که دانش‌آموز دختر هم وقتی کتاب را می‌بیند احساس کند کتاب ریاضی برای خود او است. این‌گونه نباشد که همه تصاویر کتاب ریاضی پسرانه باشد. این موضوع واقعاً برای ما مهم است.

♦♦♦

ابتلای ۱۱‌ درصد بالای 20ساله‌ها به دیابت

اعتماد نوشت: مرکز آمار ایران در آخرین داده‌ها و اطلاعات خود در بهار ۱۴۰۲، تعداد مرگ‌ومیرهای غیرطبیعی را منتشر کرده که طبق این آمارها در سه‌‌ماه نخست سال جاری ۱۲ هزار و ۲۳۷ مورد مرگ غیرطبیعی در کشور به ‌ثبت رسیده است. آمارهای مرکز آمار نشان می‌دهد که در بهار سال ۱۴۰۱، تعداد مرگ‌ومیرهای غیرطبیعی در کشور ۱۰ هزار و ۹۷۸ مورد بوده که در مجموع سال گذشته نیز ۴۶ هزار و ۶۶۴ مورد مرگ غیرطبیعی رخ داده است که این نوع حوادث، دلایل مختلفی را به‌دنبال دارد.

 

در تهران مازوت‌سوزی داریم؟

هم‌میهن نوشت: زهره عبادتی، معاون محیط ‌زیست انسانی اداره کل محیط ‌زیست استان تهران، می‌گوید از سال 13۹۷ تاکنون در نیروگاه‌ها و صنایع استان تهران مازوت‌سوزی نداشتیم و امیدواریم در سال جاری دستگاه‌های متولی تلاش خود را برای تامین سوخت گاز طبیعی نیروگاه‌ها و صنایع انجام دهند. وی گفت: امیدوارم امسال هم این موضوع مدنظر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت گاز استان قرار بگیرد و تمام تلاش خود را برای تامین سوخت گاز طبیعی نیروگاه‌ها و صنایع انجام دهند. هرچند ما تاکید می‌کنیم نیروگاه‌هایی ناگزیر از مصرف سوخت دوم در فصل سرد هستند.

 

آلودگی هوا معادل 3 تا 7 نخ سیگار

ایسنا نوشت: رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت اعلام کرد که استنشاق هوای فعلی معادل استعمال سه تا هفت نخ سیگار برای همه از جمله کودکان است. عباس شاهسونی گفت: کودکان نسبت به بزرگسالان در مواجهه با آلودگی هوا، حساس‌تر هستند. ریه‌های کودکان به اندازه بزرگسالان کامل نشده و سیستم‌های دفاعی و سوخت‌وساز بدنشان نیز هنوز در حال تکمیل است؛ بنابراین عفونت‌های تنفسی در آنها با شدت بالاتری رخ می‌دهد. از آنجا که کودکان نسبت به بزرگسالان فعالیت بیشتری دارند، حجم هوایی که تنفس می‌کنند نسبت به وزن بدنشان بیشتر است.

 

مرگ غیرطبیعی

اعتماد نوشت: بر اساس اعلام محمد هاشمی، مدیر پژوهشکده علوم غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در حال ‌حاضر حدود ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۰ سال کشور مبتلا به دیابت هستند که در کلانشهرهایی نظیر تهران به‌مراتب حادتر است و به عددی حدود ۱۴ درصد می‌رسد. اما در افراد بالای ۶۰ سال کشور از هر سه نفر، دو نفر مبتلا به دیابت یا حالت پیش‌دیابت هستند که متاسفانه بین ۳۰ تا ۵۰‌ درصد آنها تا سال‌ها از بیماری خود بی‌خبرند. دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های حوزه تخصصی غدد درون‌ریز و متابولیسم به‌شمار می‌آید که شیوع گسترده‌ای در سرتاسر جهان دارد.