شناسه خبر : 44455 لینک کوتاه

پایتخت‌فروشی

آیا سن مهاجرت به دانش‌آموزان رسیده است؟

 حتی دانش‌آموزان هم دیگر نمی‌خواهند در ایران بمانند و به گزارش شرق پرونده آنان در دفاتر مهاجرتی باز می‌شود و اگر تمکن مالی برقرار باشد و افسر مربوطه پس از مصاحبه، دانش‌آموز را رد نکند، موفقیت نزدیک است. سازمان‌های مهاجرتی این روزها در کنار تبلیغات برای انواع ویزاهای دانشگاهی و کار در سایت‌هایشان، حسابی برای مهاجرت دانش‌آموزی تولید محتوا کرده‌اند. معلم‌ها به ویژه آنها که در مدارس سمپاد یا غیرانتفاعی تدریس می‌کنند در سال‌های اخیر حتماً با چند دانش‌آموز که قصد مهاجرت دارند، روبه‌رو شده‌اند.  آیا در این زمینه آمار رسمی وجود دارد؟ آموزش و پرورش تا به حال اطلاعاتی در این باره منتشر نکرده و رصدخانه مهاجرت هم پس از انتشار آمار مهاجرت نخبگان دانش‌آموزی در سالنامه مهاجرتی ۱۴۰۰ اطلاعات دیگری در این باره نداده است. در آن سالنامه با تحلیل آمار دریافتی از اداره کل گذرنامه در بازه زمانی سال ۱۳۸۰ تا مرداد ۱۳۹۹ از مهاجرت ۱۵ تا ۳۷ درصد از رتبه‌های یک تا هزار آزمون سراسری، مشمولان بنیاد ملی نخبگان و المپیادی‌ها سخن گفته شده بود که از میان آنان تنها دو و نیم تا چهار و نیم درصد به ایران بازگشته‌اند. بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت همان زمان گفته بود: «در این حوزه هیچ آماری نداریم و جزو جعبه‌های سیاه است که باید به آن نور تابانده شود. یک‌بار خواستیم طرح مطالعاتی در حوزه دانش‌آموزی حداقل در مراسم مدارس سمپاد انجام دهیم، اما میسر نشد. وزارت آموزش و پرورش باید بدون لکنت بگوید میزان میل به ماندن در دانش‌آموزان چقدر است. 

پایتخت‌فروشی

 اسنادی به دست خبرنگار روزنامه «شرق» رسیده که نشان‌دهنده آغاز جریانی غیرقانونی و هشداردهنده در تهران است. این اسناد شامل نامه‌هایی از سوی وزارت راه و شهرسازی به شهرداری است که در یک جریان بیش از یک‌ساله مدام به شهرداری تذکر داده که قانون را زیر پا می‌گذارید و بدون توجه به ظرفیت‌ها و در راستای سوداگری مسکن مشغول تراکم‌فروشی و مجوز دادن هستید. در یکی از این اسناد، گزارشی از سوی این وزارتخانه با عنوان (مروری بر مصوبات کمیسیون ماده 5 شهر تهران در سال 1401) است که با عدد و رقم این جریان را تشریح کرده و نشان‌دهنده تضاد اساسی میان ادعاهای اخیر شهردار درباره مسکن‌سازی برای طبقه کم‌درآمد و آن چیزی است که در عمل در تهران در جریان است. به زبان ساده، برخی مصوبات کمیسیون ماده ۵ بدون تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی ابلاغ می‌شود. رویه‌های گذشته در شهرفروشی بدون توجه به آینده شهر آغاز شده و جایی نیست که دست نبرده باشند؛ از باغات و بافت فرسوده تا بلندمرتبه‌سازی و سرانه خدماتی و زمین‌های خدمات شهری. متن نامه‌ها و گزارش شورای عالی در سایت «شبکه شرق» منتشر شده و با اسکن کد می‌توانید به تصویر اسناد دسترسی پیدا کنید.

دلارفروشی پزشکان

ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران گفته است که مشکلات معیشتی و درآمد اندک پزشکان مهاجرت آنان را افزایش داده است. تعداد زیادی از پزشکان و متخصصان نیز طبابت را رها کرده و به مشاغل دیگر رو آورده‌اند. وضعیت پزشکان جوان وخیم‌تر است و اغلب آنان امکان ازدواج و تامین مسکن ندارند. شرایط زندگی برای پزشکان بسیار وخیم شده است. پزشکانی داریم که مسافرکشی می‌کنند یا دلار می‌فروشند. رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران گفت: مشکلات معیشتی و درآمد اندک پزشکان، مهاجرت آنان را افزایش داده و در این میان وضعیت پزشکان جوان وخیم‌تر است و اغلب آنان امکان ازدواج و تامین مسکن ندارند. وی گفت: هر پزشک برای اداره یک مطب ماهانه باید ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان برای اجاره مطب، هزینه آب و برق، مالیات، بیمه و حقوق منشی و مستخدم پرداخت کند، در حالی که چنین درآمدی ندارد.

کارگران و رویای بربادرفته

در سال ۱۳۵۴ «ضریب پشتیبانی» سازمان تامین اجتماعی ۲۵ به یک بود، یعنی ۲۵ کارگر حق بیمه پرداخت می‌کردند و تنها یک نفر مستمری دریافت می‌کرد. با توجه به افزایش بیکاری و... این ضریب، وضعیت بحرانی را تجربه می‌کند، زیرا حالا تنها چهار نفر کار می‌کنند و یک نفر مستمری دریافت می‌کند. این نمودار همچنان در مسیر سقوط قرار دارد. به گزارش شرق کارگران ایرانی از اواسط دهه ۳۰ شمسی تصمیم گرفتند، ماهانه درصدی از حقوق خود را به عنوان اندوخته در اختیار سازمانی که حالا تامین اجتماعی نام دارد، بگذارند تا هنگامی که به سن بازنشستگی رسیدند بتوانند با خیالی آسوده از حمایت‌های «مالی»، «درمانی» و... استفاده کنند. امروز هم همانند آن روزها کارگران ذره‌ذره از حقوق ناچیز خود می‌زنند، به این امید که بتوانند همانند چند نسل گذشته با اتکا بر بیمه تامین اجتماعی زندگی خود را ادامه دهند ولی احتمالاً در کمتر از چند سال آینده اثری از این اندوخته‌ها باقی نماند. اکنون نزدیک به ۵۰ میلیون نفر تحت پوشش بیمه همین صندوق قرار دارند. «علی دهقانی‌کیا»، فعال کارگری و رئیس کانون بازنشستگان تهران در پاسخ به این سوال که چه چالش‌هایی دارایی‌های کارگران را که در سازمان تامین اجتماعی تجمیع شده است تهدید می‌کند، به «شبکه شرق» می‌گوید: «اموالی که در اختیار «سازمان تامین اجتماعی» قرار دارد نسل به نسل با حق بیمه کارگران انباشته شده است. این دارایی‌ها مانند سهام یا بورس نیست که «منِ» مستمری‌بگیر، دارایی خودم را در نوسانات بازار از دست بدهم یا این اندوخته‌ام کم شود. این دارایی تا روزی امنیت دارد که سازمان دچار تزلزل نشود. با هر لرزشی، منِ بازنشسته ضربه اقتصادی شدیدی خواهم خورد و به دلیل اینکه توان کار کردن ندارم و فرسوده شده‌ام، روح و روانم بر باد می‌رود. منابع سازمان از محل حق بیمه‌های کارگران تامین می‌شود و اکنون «ضریب پشتیبانی» سازمان وضعیت مناسبی ندارد. همین موضوع باعث نگرانی‌هایی شده است. ضریب پشتیبانی در دهه‌های اخیر سیر نزولی خود را با سرعت ادامه می‌دهد. پیش از این در رابطه با منابع و مصارفِ سازمان، قانون همه چیز را پیش‌بینی کرده بود ولی در سال‌های اخیر «۲۶ قانونی» که در زمینه تامین اجتماعی توسط مجلس‌های گذشته تصویب شد، وضعیت سازمان و بازنشسته‌ها را با نگرانی مواجه کرده است. به‌نوعی که اجرای این قوانین آینده دارایی‌های کارگران را با خطر نابودی روبه‌رو کرده است.»

نادیدن معلولان

محمود کاری، مدیرعامل انجمن ندای معلولان ایران درباره نادیده گرفته شدن حقوق افراد دارای معلولیت در برنامه هفتم توسعه با بیان اینکه مشکل اساسی ما عدم اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت است، گفته است: «ما در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه، مطالبات زیادی داریم که اصلاً به آنها نرسیده‌ایم. اقداماتی که باید دستگاه‌ها در برنامه پنجم به‌ویژه در برنامه ششم برای معلولان خدماتی را ارائه می‌دادند، به فراموشی سپرده شده است.» او ادامه داد: «متاسفانه افرادی که برنامه هفتم را تدوین می‌کنند از سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه معلولان مشارکت نمی‌گیرند و مشورتی نمی‌کنند و بالطبع حق‌وحقوق افراد دارای معلولیت از قلم می‌افتد. البته ممکن است سازمان‌های حمایتی به‌عنوان بخشی از بدنه دولت نیز در آن مشارکت داشته باشند اما آن چیزی که از جانب سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه معلولیت می‌توانست مطرح شود، مطالبه حقوق اساسی افراد دارای معلولیت بود که متاسفانه سازمان‌های مردم‌نهاد در این حوزه هیچ‌گونه مشارکتی در تدوین این برنامه‌ها ندارند.»

تاثیر گرانی بر سلامت چشم

عضو هیات‌مدیره انجمن اپتومتری ایران، از اینکه بیمه‌ها از پوشش خدمات اپتومتریست‌ها طفره می‌روند، به‌شدت انتقاد کرد. به گزارش ایسنا ناصر صادقپور دراین‌باره گفت: «تورم و گرانی باعث‌ شده مردم به سلامت چشم‌های خود توجه نکنند. درحال‌حاضر کمتر سازمان یا شرکت خصوصی یا دولتی‌ای را می‌توان یافت که کارکنان آن تحت پوشش یکی از بیمه‌های تکمیلی نباشند. ارائه خدمات مربوط به سلامت بینایی نیز قسمتی از وظایف بیمه‌های تکمیلی است که در همین راستا جامعه اپتومتری ایران انتظار دارد بار مالی خانوارهای بیمه‌شده در زمینه معاینات اپتومتری و عینک طبی -که در تعهد بیمه‌ها قرار دارد- به‌خوبی اعمال شود.» او ادامه داد: «در حال ‌حاضر، با توجه به راه‌اندازی نسخه الکترونیک در سه بیمه پایه، انتظار می‌رود که خدمات کارشناسان و کارشناسان ‌ارشد پروانه‌دار، به‌خصوص ویزیت، در سه بخش دولتی، خیریه و خصوصی کاملاً تحت پوشش قرار گیرد و بیمار نگرانی‌ای بابت پرداخت هزینه‌ها نداشته باشد.»

سالی 185 هزار تن پلاستیک

مهدی خادم‌ثامنی مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفته است که حدود ۱۸۵ هزار تن پلاستیک سالانه در کشور تولید می‌شود که قابلیت برگشت به طبیعت را ندارند: «بنابراین باید در حوزه جمع‌آوری پسماندهای پلاستیکی و بازیافت آنها بسیار فعال باشیم تا با تبدیل شدن به مواد اولیه صنایع در محصولات دیگر استفاده شوند.» او گفته است: «میکروپلاستیک‌ها آلاینده‌های نوپدیدند. در همین راستا، تولید و توزیع پلاستیک‌های اکسا زیست‌تخریب‌پذیر از سال ۲۰۱۶ در بسیاری از کشورها ممنوع شد چراکه در گذشته تصور می‌کردند که این نوع پلاستیک‌ها قابلیت برگشت به محیط را دارند اما با تحقیقات بیشتر متوجه شدند که این نوع پلاستیک‌ها در معرض نور خورشید و گرما با شکسته شدن زنجیره‌های پلیمری به میکروپلاستیک‌ها تبدیل می‌شوند.»

حبس در عوض مخدوش کردن پلاک

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور تهران بزرگ از مجرمانه بودن تخلف پوشش و مخدوشی پلاک خبر داد. سرهنگ گنجی دراین‌باره گفت: «این اقدام علاوه بر تخلف راهنمایی و رانندگی، عمل مجرمانه تلقی شده و قانونگذار برای آن مجازات حبس در نظر گرفته است.» او ادامه داد: «همان‌طور که در معابر و خیابان‌ها شاهد هستید، تعداد معدودی از راکبین موتورسیکلت یا رانندگان وسایل نقلیه اقدام به پوشش یا تغییر در ارقام پلاک کرده و برخی حتی پلاک نیز روی وسیله نقلیه خود ندارند.» گنجی با بیان این مطلب که قانونگذار در ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی دقیقاً به همین عمل مجرمانه اشاره دارد، گفت: «در این ماده قانونی آمده است که تغییر در ارقام و مشخصات پلاک، استفاده از پلاک تقلبی یا تغییر در شماره شاسی و موتور بدون مجوز قانونی و هماهنگی با پلیس، یک عمل مجرمانه تلقی می‌شود. طبق قانون، این اقدام علاوه بر تخلف راهنمایی و رانندگی، عمل مجرمانه تلقی شده و قانونگذار برای آن مجازات شش ماه تا یک سال حبس را در نظر گرفته است.» 

♦♦♦

ایسنا: محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: فقط در سال ۱۴۰۱ بیش از هشت هزار کیلومتر از شبکه‌های زیرساختی بر اثر سیل و خشکسالی از بین رفت.

ایرنا: علی حسینی معاونت علمی ریاست‌جمهوری گفت: بیش از ۱۱۰ نفر از برترین متخصصان و کارآفرینان ایرانی شاغل در خارج از کشور از خدمت سربازی معاف شدند.

ایلنا: سازمان اداری و استخدامی گفت: با توجه به قانون الزام دولت به عدم تغییر ساعت در سال 1402 و با توجه به ناترازی تولید برق ساعت شروع کار ادارات از 16 خرداد تا 15 شهریور ساعت 6 صبح خواهد بود.

ایسنا: علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: در خصوص حق‌آبه هیرمند رایزنی‌ها در حال انجام است. طرف مقابل حالت نرمی از خود نشان داده و امیدواریم که رایزنی‌ها ادامه داشته باشد و از مسیر دیپلماسی این موضوع حل شود.

ایلنا: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به انتشار سالانه دوبار فراخوان جذب اعضای هیات علمی گفت: فراخوان اولین دوره جذب اعضای هیات علمی در سال ۱۴۰۲ به زودی اعلام خواهد شد.

تسنیم: علی قمصریان مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: بیش از ۱۰ میلیون موتورسیکلت فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث و همچنین حدود سه میلیون وسیله نقلیه سواری وجود دارد، بخش اعظمی از وسایل کشاورزی و راهسازی نیز فاقد بیمه‌نامه هستند که باید اقدام لازم را انجام دهند.

ایسنا: کیومرث سرمدی، نماینده مجلس، درباره تعطیلات آخر هفته گفت: در کشور ما پنجشنبه‌ها تعطیل است و تعطیلات جهانی شنبه و یکشنبه است و همین باعث می‌شود که ما در کشور اختلاف چهارروزه‌ای در ارتباطاتمان با بازارها و مسائل جهانی داشته باشیم. بنابراین تعطیلی پنج‌شنبه‌ها خیلی به نفع نیست و پیشنهاد ما تعطیلی روز شنبه است.

فارس: شهرداری درباره ساعت فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو در کشور با توجه به تغییر ساعت کار ادارات دولتی از ساعت ۶ صبح تا ۱۳، گفت: تمامی مراکز معاینه فنی در کشور به جز شهر تهران فعالیت خود را از ساعت ۷ صبح آغاز خواهند کرد.

♦♦♦

بهار داغ

ایسنا نوشت: احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، درباره آخرین پیش‌بینی‌ها از شرایط جوی، دمای هوا و میزان بارندگی‌ها در نقاط مختلف کشورمان در تابستان ۱۴۰۲ توضیح داد: «بهار امسال متوسط دمای هوا در کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا به‌شدت بالا رفت و نسبت به سال‌های گذشته، یکی از گرم‌ترین فصول بهار را در نیم‌کره شمالی زمین به‌خصوص در این مناطق مشاهده کردیم. یکی از علل اصلی این اتفاق، این است که امسال دمای آب اقیانوس آرام از فاز لانینا یعنی فاز سرد، تغییر پیدا کرده و در حال ورود به فاز گرم یعنی ال‌نینو است.»

 

طرح ترافیک تغییری نخواهد کرد

اعتماد نوشت: مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران، با بیان اینکه ساعات فعلی اجرای طرح ترافیک بین ۶ و ۳۰ دقیقه تا ۱۸ است، گفته که آمار روزانه جابه‌جایی در شهر تهران حدود ۱۹ میلیون است که از این میزان حدود ۴۳ درصد را سفرهای شغلی و حدود ۱۸ درصد را سفرهای آموزشی به خود اختصاص می‌دهند. کارکنان دستگاه‌های دولتی و عمومی که در گذشته اغلب بین ساعت هفت‌ونیم تا هشت صبح وارد طرح می‌شدند اکنون با هزینه کمتری نسبت به گذشته تردد کنند.

 

اتوبوس، هفت میلیارد

شرق نوشت: جلال بهرامی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، گفته است، روزی که بودجه تصویب شد قیمت اتوبوس چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود و الان هفت میلیارد تومان است. در دو ماه اول امسال بازسازی اتوبوس‌ها را دستور کار قرار دادیم، در مترو نیز در خط ۶ بهره‌برداری از ایستگاه‌ها و اورهال ۴۹ واگن را در نظر داشتیم؛ بهره‌برداری از 5 /2 کیلومتر مسیر ایستگاه شهید دادمان و هفده‌شهریور را در مدت اخیر اجرا کردیم و 5 /9 کیلومتر میانی خط ۶ نیز به اجرا درآمد.

 

غذا، 60 درصد پسماند

هم‌میهن نوشت: زهره عبادتی معاون محیط ‌زیست انسانی اداره کل محیط ‌زیست استان تهران گفته است که بیش از ۶۰ درصد پسماندی که در تهران تولید می‌شود، مربوط به دورریز مواد غذایی و پسماندهای تر است. وی گفت تولید پسماند یک امر اجتناب‌ناپذیر و حاصل فعالیت‌های روزانه خانگی، کشاورزی، صنعتی و پزشکی است. او عقیده دارد پسماندها و زباله‌های شهری و خانگی اگر غیراصولی در محیط رهاسازی شوند، علاوه بر خطر آلودگی منابع آب سطحی می‌توانند منابع آب‌های زیرزمینی را هم آلوده کنند. روزانه حجم قابل ‌توجهی از پسماندهای شهری در کانال‌های تهران رهاسازی می‌شوند و منابع آب سطحی را آلوده می‌کنند.