شناسه خبر : 44208 لینک کوتاه

قاچاق شیر خشک

آیا اعتصاب آبی نزدیک است؟

تولید شیر خشک نوزاد با وجود مشکلات حل‌نشده‌ای مثل نبود قیمت‌گذاری صحیح، یارانه نامناسب، افزایش هزینه‌ها و به‌صرفه نبودن تولید، استهلاک تجهیزات، تورم و... هنوز کاهش پیدا نکرده اما به دلایل مختلف به‌جز مصرف صحیح دچار کمبود است و به‌صورت قطره‌چکانی در داروخانه‌ها توزیع می‌شود. به گزارش هم‌میهن، منابع آگاه اما می‌گویند، بخش قابل‌ توجهی از شیر خشک‌های نوزاد به‌جای مصرف واقعی سر از بازار لبنی درمی‌آورند یا با حجم قابل ‌توجه به کشورهای همسایه قاچاق می‌شوند. شیر خشک‌هایی که همچنان با ارز 4200تومانی تولید می‌شوند و به همین دلیل افزایش قیمت ندارند و تولیدشان برای فعالان این حوزه مدت‌هاست که دیگر به‌صرفه نیست. خودشان می‌گویند؛ بیش از 50 درصد این واحدهای تولیدی با زیان انباشته مواجه‌اند. سالانه حدود 70 تا 80 میلیون قوطی شیر خشک در داخل کشور تولید و 10 میلیون قوطی هم شیر خشک رژیمی وارد می‌شود.

هشدار پلیس درباره مامورنماها

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فراجا نسبت به کلاهبرداری از شهروندان در پوشش مامور هشدار داد. عبدالله چولکی در گفت‌وگو با ایسنا، در این‌باره گفت: «کلاهبرداری تحت عنوان مامور با شیوه و شگردهای بسیاری از سوی افراد شیاد انجام شده که با وجود ارائه هشدارهای پلیس در این خصوص باز هم متاسفانه شاهد شکایت‌هایی از اقصی‌نقاط کشور در پلیس آگاهی هستیم.» او ادامه داد: «فردی کلاهبردار در یکی از استان‌های شمالی کشور با ظاهری رسمی و موجه، پس از شناسایی سوژه‌هایش که از بین افراد مسن انتخاب شده بود، با ترفند متقلبانه مبنی بر ارائه بسته‌های معیشتی و وام کم‌بهره اقدام به فریب افراد و اخذ وجوه، همچنین کارت بانکی و رمز آنها کرده و بدون هیچ ردی از خود محل را ترک و بلافاصله مبالغ موجود در حساب‌ها را برداشت کرده بود. یا مثلاً فردی در یکی از شهرستان‌های استان‌های غربی خود را مامور وزارت اطلاعات و مسوول ویژه نظارت و خرید بعضی از وزارتخانه‌ها معرفی و تحت عنوان سرمایه‌گذاری و پرداخت سودهای نامتعارف، شهروندان را اغفال و از آنان وجوهی را دریافت کرده بود.»

حقوق خارج از سقف در شهرداری

شهردار تهران گفته است که در میان 104 هزار پرسنل شهرداری تهران، هشت نفرند که مورد خاص دارند و خارج از سقف تعیین‌شده حقوق می‌گیرند، البته پرداخت حقوق خارج از سقف به این هشت نفر با توجه به شرایط خاصی که این افراد دارند، قانونی است. به گزارش ایلنا، علیرضا زاکانی گفته است: «درباره حقوق و مزایای کارکنان شهرداری تهران، من بر اساس آنچه در مصوبات قانونی قید شده است، تمام موارد ازجمله سقف حقوق‌ها را سال‌به‌سال ابلاغ می‌کنم تا کسی نتواند فراتر از چیزی که در قانون تعیین شده است، حقوق بگیرد. بنابراین دریافتی‌ها در شهرداری تهران کاملاً در چارچوب قانون است. در میان ۱۰۴ هزار پرسنل شهرداری تهران که ۶۳ هزار نفر از آنها به‌صورت مستقیم با ما کار می‌کنند و ۴۱ هزار نفر نیز از طریق پیمانکاران به ما متصل هستند، هشت نفر هستند که مورد خاص دارند و خارج از سقف تعیین‌شده حقوق می‌گیرند، البته هیچ‌کدام از این هشت نفر جزو معاونان شهردار نیستند. پرداخت حقوق خارج از سقف به این هشت نفر با توجه به شرایط خاصی که این افراد دارند، قانونی است.»

پیش‌بینی اعتصاب آبی در آینده نزدیک

فرشید شکرخدایی‌بهره‌وری، رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط ‌زیست و آب اتاق ایران، جنگ آب در ایران را دور نمی‌بیند. به گزارش ایسنا او ترکیبی از عوامل را در بروز تنش‌آبی به‌ویژه جنگ آب در کشور محتمل می‌داند و می‌گوید: «با توجه به تغییر اقلیم و مصرف بی‌رویه آب از طریق تخلیه چاه‌ها و استفاده از منابع آب زیرزمینی، دو بحران بزرگ فرونشست و تغییر اقلیم ناشی از مدیریت منطقه‌ای و نه حوضه‌ای آب را داریم.» بحرانی که شکرخدایی ریشه آغازین آن را در تشکیل وزارت نیرو و واگذاری مالکیت آب از حوضه آبریز به دولت می‌داند که با تصمیم این وزارتخانه در مدیریت آب با سدسازی و انتقال آب به خارج از حوضه آبریز شکل جدی‌تری به خود گرفت: «این اتفاق زمین‌ها و چاه‌های سنتی را که هزاران سال از آب استفاده می‌کردند، از این نعمت محروم کرده و این فارغ از موضوع کم‌بارشی است. درواقع هم بارش‌ها کاهش یافته، هم نظم طبیعی از بین رفته است و با این اتفاقات تنش‌های ‌آبی بیشتر خواهد شد. اعتصاب و بستن راه‌ها و تنش‌هایی از این دست رخ خواهد داد که نمونه آن را در سال‌های اخیر در استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری شاهد هستیم.» رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط ‌زیست و آب اتاق ایران معتقد است که مدیران دولتی دو شعار کاملاً در تضاد با هم را مطرح می‌کنند: «صیانت از منابع آبی و خودکفایی غذایی در حالی ‌که اجرای هر دو همزمان امکان‌پذیر نیست و ما اکنون در حال برداشت بیشتر از آب‌های زیرزمینی هستیم و آبی نداریم که به خودکفایی برسیم. ما الان دچار بیماری مزمن شدید آبی هستیم و راه‌حل آن هم سخت است و نیاز به جراحی در مدیریت منابع آب داریم. باید یک تیم ‌حرفه‌ای چالش بهره‌وری زمین‌ها، کشت هماهنگ با اقلیم و... را پیگیری کند. چرا باید هنوز در استان اصفهان برنج کاشته شود درحالی‌که دچار تنش‌آبی است؟ اگر این اقدامات انجام نشود، کم‌کم به سمت نزاع و درگیری پیش خواهیم رفت اما با امنیتی کردن موضوع، معادله آب حل نمی‌شود.»

چشم‌های بسته روی واقعیت‌ها

حسن موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در یادداشتی در خبرآنلاین نوشته است: «شرایطی که در جامعه داریم مثل افزایش فقر، تورم، بی‌ثباتی ارز و طلا، کاهش سرمایه اجتماعی، ضعف مدیریت، ناکارآمدی یا نبود موفقیت در افزایش اعتماد و سرمایه اجتماعی و...، اجرای برنامه‌هایی که دغدغه مردم نیست، ضعف در مساله‌شناسی، آمار بالای عناوین مجرمانه، تولید عناوین مجرمانه در قوانین و سیاستگذاری‌های حقوقی و کیفری و موضوعات مختلف، همه اینها این پیام را دارد که ما از این شاخص‌ها باید برای برنامه‌ریزی‌هایمان استفاده کنیم. ولی متاسفانه باید بگویم در برخی مواقع ما یا چشممان را روی این واقعیت‌ها بسته‌ایم یا افرادی را نداریم که بتوانند از داخل این داده‌ها و اطلاعات مبتنی بر شواهد که هرکدام می‌توانند قطعه‌ای از یک پازل در جامعه باشند، تعبیر درستی از این پازل شرایط جامعه را نشان دهند، تحلیل و تفسیر کنند و به عبارتی مانند کاری که مُعبر خواب انجام می‌دهد، تعبیر کنند تا اینها چراغ راه برنامه‌ریزان و سیاستگذاران در جامعه باشد. به همین دلیل معتقدم ما حتماً نیاز به آدم‌هایی داریم که بتوانند این داده‌ها را تعبیر، تفسیر و تحلیل کنند تا کنش‌هایمان را در عرصه‌های سیاستگذاری و اجرایی در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... منطبق کنیم.»

ویروس ناشناخته کودکان

کودکان درگیر یک ویروس ناشناخته شده‌اند؛ اسهال و استفراغ و کم‌آبی شدید، همراه با دل‌درد و دل‌پیچه. آنها که در یک‌ ماه گذشته سری به بیمارستان‌های کودکان زده‌اند، با جمعی از کودکان بیمار مواجه شده‌اند که سرم به دست، با بدن‌های نحیف گوشه تخت‌های سفید کوچک، ناله می‌کنند. روزنامه هم‌میهن در گزارشی نوشت، برخی پزشکان می‌گویند مسمومیت است و تعدادی دیگر تشخیص کرونا داده‌اند. گروهی هم می‌گویند ویروس مخصوص کودکان است. تا همین چند روز پیش که یکی از مسوولان بیمارستان کودکان نام روتاویروس را به زبان آورد، پزشکان و پرستاران بیمارستان‌ها، خانواده‌ها را در سردرگمی قرار داده بودند. خانواده‌ها از پزشکی به پزشک دیگر، دنبال علت بیماری بودند و حالا با روتاویروس آشنا شده‌اند؛ روتاویروس، ویروسی بسیار مسری همراه با اسهال است و اغلب کودکان زیر پنج سال را درگیر می‌کند. با همه اینها اما در بیمارستان‌های کودکان، هنوز این ویروس را به رسمیت نمی‌شناسند؛ چراکه تشخیص آن نیاز به آزمایش‌های ویژه دارد و اغلب این آزمایش‌ها انجام نمی‌شود.

50 هزار مورد خطر در پارک‌ها

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران از احصای ۵۰ هزار موارد خطر در بوستان‌های پایتخت خبر داد. به گزارش اعتماد وی درباره وضعیت ایمنی بوستان‌های سطح شهر با بیان اینکه گروه‌های HSE شهرداری تهران، وضعیت ایمنی بوستان‌های پایتخت را رصد کردند، گفت: «بر اساس گزارش واحد HSE (سلامت، ایمنی و محیط ‌زیست)، بیش از ۵۰ هزار موارد خطر در بوستان‌های تهران احصا شده که خدایی‌ناکرده ممکن است به شهروندان آسیب برساند.» او با بیان اینکه البته بررسی‌ها نشان داده که رفع خطر از برخی موارد زمان‌بر است؛ چراکه نیازمند مشارکت سایر دستگاه‌ها همچون اداره برق،‌ آب و... هستند، ادامه داد: «علاوه بر این رفع خطر بسیاری از موارد پرخطر در بوستان‌ها تنها در حوزه اختیارات شهرداری تهران نیست و باید سایر دستگاه‌ها نیز مشارکت کنند و به دلیل تعداد بالای موارد خطر در بوستان‌ها نیز قطعاً رفع خطر زمان‌بر خواهد بود.»

آمار سفرها در تعطیلات عید فطر

تیمور حسینی، جانشین رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، از کاهش 4 /17درصدی جانباختگان صحنه تصادفات در ایام تعطیلات چهارروزه عید سعید فطر خبر داد. به گزارش ایلنا، وی در این‌باره گفت: «امسال با توجه به همزمانی ماه مبارک رمضان و عید نوروز، همچنین مناسبت تقویمی که به تعطیلات چهارروزه عید فطر منجر شده بود، پیش‌بینی می‌کردیم که میزان سفرها در تعطیلات عید سعید فطر افزایش پیدا کند که همین اتفاق نیز رخ داد و تعداد ۱۷۳ میلیون و ۶۷۵ تردد از تاریخ سی‌ام فروردین‌ماه تا سوم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ به‌ثبت رسید که این در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد ترددها ۱۶۴ میلیون و ۲۹۴ مورد بود، افزایشی شش‌درصدی داشت.» او ادامه داد: «همچنین یکی دیگر از نگرانی‌های ما، ایجاد ترافیک سنگین در روز آخر تعطیلات عید سعید فطر بود. برابر اطلاعات دریافتی وضعیت تردد در روز آخر تعطیلات یعنی سوم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، 5 /2 درصد افزایش داشت. خوشبختانه مردم همکاری خوبی با پلیس داشتند و تمام تلاش ما این بود که محوری مسدود نشود.» 

♦♦♦

شرق‌آنلاین: نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق و الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن، پس از گذشت بیش از هفت ماه بازداشت، از زندان قرچک به زندان اوین منتقل شدند. سعید پارسایی، همسر الهه محمدی دیروز در این‌باره گفت: این انتقال صرفاً برای تخلیه بند صورت پذیرفته و به شرایط پرونده و دادگاه ارتباطی ندارد.

میزان: غلامحسین محسنی‌اژه‌ای گفت: «پرونده قاتلین و ضاربین حوادث اخیر و تمامی برهم‌زنندگان امنیت مردم باید با سرعت و دقت و قاطعیت مورد رسیدگی قرار گیرد تا هم مردم مزه عدالت را بیش از پیش بچشند و هم دشمنان که برای برهم زدن امنیت کشور ما در حال توطئه‌چینی هستند بدانند که در این حوزه قاطعیت زیادی وجود دارد.»

ایرنا: ابوالفضل ‌باقری‌فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت، از افزایش 25درصدی ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی خبر داد و گفت: «در حوزه پزشکی عمومی ۲۵۰۰ نفر و دندانپزشکی ۳۵۰ نفر افزایش ظرفیت داشتیم.»

ایسنا: مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران از ساخت‌وساز غیرقانونی و ناایمن دانشگاه تهران انتقاد کرد و گفت: ساخت‌وسازهای اخیر دانشگاه فاقد مجوزهای شهرداری و طی کردن تشریفات قانونی است. 

ایسنا: محمدرضا حیدرهایی، سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، گفت: «برخی از کودکان کار و خیابان با برخی از باندهای مواد مخدر درگیر شده و جابه‌جایی مواد مخدر را بر عهده گرفته‌اند.»

ایلنا: محمد عبده‌زاده، رئیس هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی درباره کمبودهای دارویی در تیر و خردادماه امسال به دلیل مشکلات تامین مواد اولیه دارو هشدار داد.

ایرنا: جمعی از معلولان مقابل شهرداری و شورای شهر تهران تجمع کردند. بهروز مروتی، مدیر کمپین معلولان، گفته است: «این تجمع در اعتراض به مناسب‌سازی نکردن فضای شهر، تخصیص ندادن ون‌های مناسب‌سازی‌شده برای حمل‌ونقل معلولان، تامین نشدن سرویس مدارس استثنایی تهران و بی‌توجهی شهرداری نسبت به قوانین مربوط به افراد دارای معلولیت است.»

فارس: سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ میزان موالید 7 /3 درصد کاهش یافت، گفته است که البته شیب کاهش از سنوات قبل کمتر بوده و عمده کاهش آمار هم مربوط به استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان بوده است.

♦♦♦

ایران باردار نیست

خبر آنلاین نوشت: در حالی که اسفند گذشته، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از بارداری «ایران» خبر داده بود، پیام محبی، رئیس بیمارستان‌های دامپزشکی تهران اعلام کرد: «ایران» باردار نیست. به گفته این دامپزشک هرچند سازمان محیط زیست تاکنون درباره این موضوع سکوت کرده است اما گویا «پیتر کالدوِل» دامپزشک آفریقایی که پیش از این نیز برای مشاوره و درمان ایران و توله‌هایش از جمله پیروز به ایران سفر کرده بود، اکنون در ایران به سر می‌برد و ایران را سونوگرافی کرده است. محبی ادامه داد: بر اساس شواهد و قرائنی که به دستمان رسیده، کالدول ایران را سونوگرافی کرده و اعلام کرده است که این یوزپلنگ باردار نیست.

 

قطع همکاری با زیرمیزی‌بگیرها

شرق نوشت: حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، اعلام کرد با پزشکانی که زیرمیزی می‌گیرند به‌طور مستقیم قطع همکاری می‌شود. وی با بیان اینکه دریافت وجه بدون کارتخوان از بیماران غیرقانونی است، ادامه داد: «بعضاً کارهای غیراخلاقی و غیرقانونی مثل تخلفاتی که در مسائل ترک اعتیاد، طب‌های سنتی بدون مجوز یا دریافت زیرمیزی برخی پزشکان از بیماران صورت می‌گیرد، از معضلات نگران‌کننده جامعه پزشکی شده است. اگر قرار باشد هرکس قانونی را برای خود تعیین کند، دیگر جایی برای نظم و انضباط اجتماعی باقی نمی‌ماند.»

 

۲۵ درصد از متکدیان، اتباع خارجی هستند

هم‌میهن نوشت: احمد احمدی‌صدر، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، می‌گوید تا پایان سال گذشته بالغ بر یک هزار متکدی از سطح شهر تهران جمع‌آوری شدند که ۲۵ درصد از این افراد از اتباع خارجی بوده‌اند. وی گفت: این متکدیان در سال گذشته ساماندهی و به نهادهای مسوول و مراکز نگهداری تحویل داده شدند. با این وضعیت اقتصادی و مشکلات ناشی از آن، هرچه جمع‌آوری متکدیان را دنبال کنیم، باز هم وارد شهر خواهند شد و باید هم‌افزایی جدی صورت بگیرد تا مشکل به‌صورت اساسی برطرف شود.

 

افزایش یک‌درصدی قتل

اعتماد نوشت: محمد قنبری، رئیس پلیس آگاهی فراجا، از افزایش یک‌درصدی قتل در کشور خبر داد. وی گفت: در حال حاضر قاتل سریالی و حرفه‌ای در سطح کشور که بخواهد با نقشه چند نفر را به قتل برساند، نداریم. اخبار مربوط به قتل به تازگی بیشتر از سایر اخبارها رسانه‌ای می‌شوند، این در حالی است که در سال 1401 افزایش اندکی در وقوع این جرم داشته‌ایم اما این افزایش زیاد نیست. در سال 1401 نسبت به سال 1400 آمار مربوط به وقوع «قتل» یک درصد افزایش پیدا کرده است که این موضوع نگران‌کننده نیست.