شناسه خبر : 43854 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

انتظار برای گرانی دارو

دستورالعمل رعایت پوشش پرسنل داروخانه جدید است؟

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سما جهانباز دختر جوان اصفهانی گم‌شده در شیراز گفت: پرونده‌ای در شعبه ۱۳ بازپرسی دادسرای شیراز که ویژه رسیدگی به امور جنایی است مفتوح و در مرحله تحقیقات مقدماتی است و یک نفر با حفظ نام در ۲۴ بهمن سال جاری به اتهام مقید در پرونده دستگیر شده و با صدور قرار تامین صادره فعلاً در بازداشت است. اجازه دهید تا ببینیم تحقیقات به کجا می‌رسد، هرجا که به نتیجه رسید اعلام می‌کنیم. به گزارش ایسنا، وی درباره اتهام متهم دستگیرشده در پرونده گفت: اتهام این فرد همان چیزی است که در پرونده مطرح شده و در حوزه آدم‌ربایی است.

افسردگی با تغییر فصل

جمال شمس، متخصص روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه شیدایی یا «مانیا» حالتی از افسردگی است، گفته است که این اختلال همزمان با فصل بهار آغاز می‌شود و با تظاهراتی همانند نشاط‌زدگی، خلق بالا به صورت شادی، خوش‌بینی افراطی، اشکال در تمرکز و برنامه‌ریزی‌های بلندپروازانه دیده می‌شود. به گزارش ایلنا او با بیان اینکه در بعضی از فصول سال به دلایل نامعلوم ممکن است خلق برخی افراد دستخوش تغییراتی شود، ادامه داد: «افسردگی فصلی، اختلالی است که معمولاً با تغییر فصل به بالاترین میزان خود می‌رسد.» این روانپزشک گفت: «به‌طور کلی افسردگی فصلی، نوعی اختلال است که در آن فرد در دیگر زمان‌های سال شرایطی عادی دارد ولی در فصلی خاص، احساس اضطراب و افسردگی می‌کند.»

قرار منع تعقیب سازندگی

به گزارش شبکه شرق، اول اسفندماه بود که هیات نظارت بر مطبوعات در جلسه خود روزنامه سازندگی را به استناد تبصره 2 ماده (۵) و بند 11 ماده‌(۶) قانون مطبوعات توقیف کرد. در استدلال هیات نظارت بر مطبوعات عنوان شده بود: «با توجه به بررسی‌های کارشناسی صورت‌گرفته و با عنایت به اصرار بر تخلف در درج محتوای خلاف واقع و تشویش اذهان عمومی در ماه‌های گذشته، هیات نظارت بر مطبوعات رای به توقیف این روزنامه صادر کرد.» پس از انتشار این خبر و توقیف روزنامه سازندگی پرونده این روزنامه با موضوع انتشار مطلبی در رابطه با گرانی گوشت در بازار به دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع شد و به یکی از شعب بازپرسی رفت. پس از بررسی‌های صورت‌گرفته و تحقیقات به‌عمل‌آمده از پرونده تشکیل‌شده با موضوع انتشار گزارشی تحت عنوان «طغیان گوشت»، بازپرس برای روزنامه سازندگی قرار منع تعقیب صادر کرد. در قرار صادرشده بازپرس پرونده عنوان شده: در گزارش روزنامه سازندگی با موضوع گرانی گوشت مطلب خلاف واقعی مشاهده نشده و گزارش مورد اشاره صرفاً رویکرد تحلیلی داشته است. طبق قرار صادرشده مطلب مورد‌اشاره بر مبنای وضعیت بازار و با توجه به گرانی گوشت نوشته شده و بازپرس مطلب خلاف واقعی که جرم‌انگاری شده باشد مشاهده نکرده است.

فوت یک دانشجوی ایرانی در زلزله ترکیه

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم از فوت یک دانشجوی ایرانی مقیم قبرس در زلزله اخیر ترکیه خبر داد. به گزارش شبکه شرق، هاشم داداش‌پور، ضمن بیان این مطلب با تاکید بر اینکه حدود ۳۹۳ دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های مناطق زلزله‌زده ترکیه مشغول تحصیل هستند، گفت: زلزله ترکیه در زمانی اتفاق افتاد که دانشجویان در بین دو ترم تحصیلی قرار داشتند و بخشی از دانشجویان ما منتقل شده بودند ولی تمامی تلاش دو وزارتخانه امور خارجه و علوم این است که دانشجویان ایرانی از مناطق زلزله‌زده خارج شوند. وی در ادامه تصریح کرد: در زلزله ترکیه فقط یک دانشجوی ایرانی مشغول به تحصیل در یکی از دانشگاه‌های قبرس مهمان مناطق زلزله‌زده در ترکیه بوده است که متاسفانه در این حادثه جان خود را از دست داد. رئیس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: وزارت علوم همواره همکاری خود را برای انتقال دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های خارجی ادامه می‌دهد و هر درخواستی در این زمینه ارائه شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آخرین وضعیت درناهای «امید» و «رویا»

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران، از وضعیت مناسب درناهای «امید» و «رویا» خبر داد و با بیان اینکه زمان مهاجرت برگشت فرا رسیده است گفت: پروازهای بلندمدت درون‌زیستگاهی برای آمادگی پرواز مهاجرت دو درنا آغاز شده و باید منتظر مهاجرت قریب‌الوقوع آنها باشیم. به گزارش ایسنا، کوروس ربیعی در تشریح خبر فوق اظهار کرد: ۳۴ روز از انتقال درنای ماده جدید به نام «رویا»، به مازندران گذشته است. این درنا پنج روز پس از انتقال در طبیعت منطقه رهاسازی شد. ربیعی افزود: طی این مدت، هر روز وضعیت تغذیه، سلامت، موقعیت جغرافیایی و رفتاری درنای جدید که با تک‌درنای سیبری موسوم به «امید» همراه شده، تحت پایش بود و هماهنگی خوبی بین درناها شکل گرفته است. وی با بیان اینکه اخیراً دامنه و ارتفاع پرواز دو درنا بیشتر شده است، تصریح کرد: با توجه به طولانی شدن روز، سطح هورمونی پرندگان مهاجر افزایش یافته و زمان مهاجرت آنان آغاز می‌شود، بر این اساس درناها پروازهایی درون زیستگاه خواهند داشت تا آمادگی پرواز مهاجرت را پیدا کنند. رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران، با بیان اینکه نشانه‌ها حاکی از همراهی درنای «رویا» با درنای «امید» در هنگام مهاجرت است، افزود: از آنجا که در هر پروازِ درنای سیبری برای آمادگی مهاجرت، درنای جدید نیز با او همراه می‌شود پیش‌بینی می‌کنیم که مهاجرت این درنا با یکدیگر انجام گیرد. ربیعی با بیان اینکه موفقیت در مهاجرت برگشت، غیرقابل قضاوت است، تاکید کرد: اینکه «رویا» تا کجا می‌تواند به همراه «امید» همراه شده و مهاجرت کند، بستگی به توقفگاه‌های مسیر و توانایی پرواز با درنای سیبری دارد که قابل پیش‌بینی نیست. وی درنای «رویا» را پرنده‌ای سرحال و پرتوان توصیف کرد و با بیان اینکه طی این مدت نسبت به زمان انتقال از لحاظ فیزیکی بهبود پیدا کرده است، اظهار امیدواری کرد: بر اساس تقویم سالیان گذشته بین ۴ تا ۱۵ اسفندماه زمان مهاجرت برگشت درناهاست که انتظار می‌رود تا چند روز آینده با توجه به افزایش دمای هوا و طول روز، مهاجرت برگشت رخ دهد.

لغو آموزش مجازی؛ کلاس‌ها حضوری شد

هفته گذشته دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به تصمیم تعطیلی سه‌هفته‌ای دانشگاه در کوی این دانشگاه دست به تجمع و اعتراض زدند. به گزارش اعتمادآنلاین، پیشتر معاون آموزشی این دانشگاه در گفت‌وگوی اختصاصی با تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران گفته بود که «از ۱۴ فروردین تا ۷ اردیبهشت کلاس‌های دانشگاه تهران به صورت مجازی برگزار می‌شود». این تصمیم با اعتراض جدی دانشجویان، بعضی از استادان و فعالان صنفی این دانشگاه روبه‌رو شده است. دانشگاه تهران در اطلاعیه‌ای از ادامه برگزاری کلاس‌های آموزشی این دانشگاه به صورت حضوری خبر داد. این تصمیم پس از آن گرفته شد که روز پنجشنبه چهارم اسفندماه معاونت آموزشی دانشگاه تهران از مجازی شدن کلاس‌های درس دانشجویان این دانشگاه پس از تعطیلات نوروز، خبر داد. متعاقب این تصمیم تعدادی از دانشجویان در تماس‌هایی با ایسنا نسبت به این تصمیم دانشگاه ابراز نگرانی کردند و نسبت به این برنامه دانشگاه اعتراض کردند و خواستار برگزاری حضوری تمامی کلاس‌های درس شدند.

آغاز پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی

به گفته شهریار افندی‌زاده رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در نوروز ۱۴۰۱ شش میلیون مسافر از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای، دو میلیون نفر به صورت حمل‌ونقل هوایی، 5 /1 میلیون نفر به صورت ریلی و دو میلیون نفر نیز از طریق خودروهای شخصی خود جابه‌جا شدند. به گزارش صداوسیما، افندی‌زاده با اشاره به اینکه از هفته جاری پیش‌فروش بلیت‌های قطار آغاز خواهد شد گفت: برای مسیرهایی مثل مشهد ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش سهمیه بلیت خواهیم داشت. در حوزه حمل‌ونقل هوایی نیز برای مسیرهایی مثل مشهد مقدس درخواست افزایش پروازها را داده‌ایم. وی افزود: سه موج سفر را برای نوروز ۱۴۰۲ پیش‌بینی کرده‌ایم و تمام تلاشمان را برای ارائه خدمات به گردشگران نوروزی به کار خواهیم گرفت.

ادعایی برای دستورالعمل رعایت پوشش پرسنل داروخانه

حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو، درباره ابلاغ دستورالعمل نحوه پوشش کارکنان که از جمله مفاد مهم آن ملزم شدن کارکنان خانم اعم از مسوول فنی و سایر کارکنان به پوشیدن مقنعه مشکی است، گفت: دستورالعمل مربوط به رعایت پوشش پرسنل داروخانه‌ها چیز جدیدی نیست. ما دستورالعمل پوشش استاندارد برای کارکنان داروخانه‌ها را همیشه داشته‌ایم. این دستورالعمل هم که ابلاغ شده است صرفاً در خصوص استاندارد پوشش است. به‌تبع این دستورالعمل، یکی از بندهای آیین‌نامه رعایت شئونات اسلامی است. به گزارش ایلنا، رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: آیین‌نامه داروخانه‌ها شاید بارها بعد از انقلاب بازبینی و ابلاغ شده است. این چیزی که شما می‌بینید همان ابلاغ آیین‌نامه قبلی است اما برخی از رسانه‌ها از روی شیطنت برخی از بخش‌های آن را پررنگ‌تر کرده‌اند که از طریق آن بتوانند ضربه بزنند. محمدی تصریح کرد: در حالی که این‌گونه نیست و این یک استاندارد پوشش است که در همه جای دنیا هم استانداردهایی برای پوشش دارند.

دارو گران می‌شود

فرامرز اختراعی رئیس هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی در واکنش به پیش‌بینی افزایش ۱۰ تا ۲۰درصدی قیمت دارو در سال ۱۴۰۲ که از سوی رئیس سازمان غذا و دارو مطرح شده است، گفت: پیش‌بینی از میزان افزایش قیمت دارو در سال آینده خیلی سخت است. به گزارش مهر، رئیس هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی با اشاره به عدم ثبات در سیاست‌های ارزی کشور افزود: عدم ثبات در سیاست‌های ارزی بر نظام دارویی کشور اثرگذار است و از همین‌رو، نمی‌توان از همین حالا گفت که دارو برای مردم گران نمی‌شود. اختراعی به بودجه ۶۹ هزارمیلیاردی یارانه دارو در سال آینده اشاره کرد و گفت: این میزان اعتبار برای یارانه دارو در سال آینده با تفاوت حاصل از نرخ ارز، سازگاری ندارد. با چنین اوضاع و احوالی که برای دارو پیش‌بینی شده است، دارو گران خواهد شد. وقتی عنوان می‌کنند که دارو در سال آینده بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت خواهد داشت، باید پرسید که آیا تورم در حد ۱۰ تا ۲۰ درصد است. 

♦♦♦

ایسنا: پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه کاهش آمار قربانیان حوادث رانندگی نیازمند همتی عمومی است، گفته که ۶۰ درصد حوادث در ۳۰کیلومتری شهرها رخ می‌دهد: «این در حالی است که مکلف هستیم شرایط را ایمن و به نوعی مدیریت کنیم تا کمترین مشکلات را داشته باشیم.»

ایرنا: بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت گفته است که سازمان تامین اجتماعی ۱۴ هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهی دارد. وی دراین‌‌باره گفت: درباره کل بیمه‌ها ما مشکلاتی داریم، نصف پوشش بیمه با بیمه سلامت و نصف دیگر با تامین اجتماعی است که متاسفانه همخوانی بین این دو وجود ندارد.

ایلنا: سیاوش محبی، جانشین پلیس‌ راه راهور فراجا، با اشاره به ضرورت ارتقای فرهنگ ایمنی گفته است، به‌ازای هر نفر که در اثر سانحه رانندگی جان خود را از دست می‌دهد پنج میلیارد تومان به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به کشور خسارت وارد می‌شود. وی گفت: در حال حاضر ۳۲‌درصد ناوگان حمل‌ونقل کشور دچار فرسودگی شده است و این فرسودگی ناوگان باعث شدت تصادفات می‌شود.

ایسنا: علیرضا ایزدی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان درباره آوازخوانی زیر پل خواجو توضیح داد. وی با اعلام خبر ادامه روند اجرای مردمی موسیقی سنتی ایرانی در پایین پل خواجو گفت: «بی‌تردید اصفهان یکی از اصلی‌ترین مراکز تولد مکاتب موسیقی اصیل ایرانی است، بنابراین فلات مرکزی ایران نقش مهمی در امتداد حیات هنر موسیقی سنتی ایرانی ایفا می‌کند.»

فارس: ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه جای سوال است تا کی سریال حریق ساختمان‌های ناایمن باید اتفاق بیفتد؟ گفت: در حادثه پلاسکو دیدید که بررسی‌ها نشان داده، مسوولیت این مهم بر عهده بازرسان وزارت کار است که باید با این مساله برخورد کرده و واحد صنفی را پلمب کنند. 

تسنیم: علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست از آماده شدن لایحه تغییر اقلیمی خبر داده است. او دراین‌باره گفته است: پیش‌نویس لایحه مربوط به تغییرات اقلیمی آماده شده و تلاش می‌کنیم این لایحه را به زودی به مجلس تقدیم کنیم.

♦♦♦

ماجرای بارداری «ایران»

عصر ایران نوشت: پس از تلف شدن پیروز توله یوز ایرانی خبرهایی درباره باردار بودن قطعی «ایران»، یکی از یوزپلنگ‌های ایرانی در حال انتشار است اما سازمان محیط‌زیست فقط جفت‌گیری موفق او را تایید می‌کند. حالا بهرامعلی ظاهری، مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان سمنان، می‌گوید: یوزپلنگ «ایران» در تاریخ پنجم بهمن‌ماه امسال جفت‌گیری موفق با «فیروز» داشت اما تا قبل از انجام سونوگرافی، باردار بودن او را نه تایید می‌کنم، نه رد. در پاسخ به این پرسش که در چه تاریخی سونوگرافی ایران باید انجام شود، گفته است: «45 تا 50 روز بعد از جفت‌گیری موفق می‌توانیم «ایران» را سونوگرافی کنیم تا بدانیم باردار است یا نه.»

 

تکذیب دستگیری عاملان مسمومیت دانش‌آموزان

ایسنا نوشت: ۱۹ آذرماه، هنرستان دخترانه نور، نقطه شروع مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان دختر شهر قم بود. این مسمومیت‌های عجیب به قم و دانش‌آموزان دختر محدود نماند و در بروجرد، اردبیل و تهران این مورد تکرار شد و ماجرا هنوز هم در بعضی مدارس دخترانه قم ادامه دارد. تعدادی از دانش‌آموزان می‌گویند قسمت‌هایی از بدنشان در مدرسه فلج شده است.  وزیر کشور خبر دستگیری عاملان وقایع اخیر را تکذیب کرد.

 

حل مشکل مهاجرت

اعتماد نوشت: بنابر گزارش‌ها بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران، از سوی مسوولان یکی از معاونت‌های دولت ممنوع‌المصاحبه شده است. رصدخانه مهاجرت ایران، یک نهاد پژوهشی در زمینه تحلیل داده‌های مهاجرتی است که در این چند سال گزارش‌های زیادی در این زمینه انجام داده است. هشدار درباره مهاجرت نیروی انسانی از شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها در یک سال گذشته به بالاترین سطح رسیده است؛ موضوعی که این روزها مدیران منابع انسانی این شرکت‌ها و متخصصان مهاجرت از آن حرف می‌زنند و وضع خوبی را برایش پیش‌بینی نمی‌کنند.

 

 

رودها واگذار می‌شوند؟

شرق نوشت: حقوق‌دانان حوزه محیط‌ زیست و کارشناسان آب از نگرانی واگذاری عرصه رودخانه‌های کشور به اشخاص و نهادهای خصوصی در صورت تصویب لایحه حفاظت از رودخانه‌ها، اعلام نگرانی می‌کنند. حفاظت از رودخانه‌ها و حریم آنها، جلوگیری از سیل و تخریب‌های گسترده، بهانه‌هایی بودند تا وزارت نیرو و وزارت کشور، به فکر تدوین لایحه‌ای باشند که بر اساس آن، سند مالکیت رودخانه‌ها را به‌نام کنند. تا پیش از این نیز تعیین حریم رودخانه‌ها با وزارت نیرو بود. بر اساس قانون، وزارت نیرو موظف به تعیین حریم برای بستر رودخانه‌ها، انهار، مسیل‌ها، مرداب‌ها و برکه‌های طبیعی است، هرچند در عمل این وظیفه مهم به‌درستی انجام نشده است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها