شناسه خبر : 42511 لینک کوتاه

برای پرندگان مهاجر

آیا آموزش و پرورش درباره نرخ سرویس مدارس مسوول است؟

روز جهانی پرندگان مهاجر (World Migratory Bird Day) یک کمپین برای افزایش آگاهی و تاکید جهت حفاظت از پرندگان مهاجر و زیستگاه آنهاست. هرساله دومین شنبه از ماه‌های می (اردیبهشت) و اکتبر (مهرماه) به عنوان روز جهانی پرندگان مهاجر شناخته می‌شود. امسال ۲۱ مهرماه روز جهانی پرندگان مهاجر زمستانی است که شعار «خاموشی چراغ‌ها برای بازگشت امن پرندگان مهاجر به خانه» برای آن انتخاب شده است و به گفته موسس و مدیرگروه انجمن پرنده‌شناسی و پرنده‌نگری طرلان نور زیاد و انعکاس نور بر شیشه و دیوارها باعث می‌شود سالیانه هزاران پرنده از بین بروند چون برخی پرنده‌ها در شب به یک منبع نور مانند ستاره‌ها، ماه یا هر نور طبیعی دیگری که به طور غریزی به آن عادت کرده‌اند نگاه و به سمت آن حرکت می‌کنند. علیرضا هاشمی در آستانه روز جهانی پرندگان مهاجر در گفت‌وگو با ایسنا درباره نحوه مهاجرت و مسیریابی پرندگان اظهار کرد: برخی از پرندگان در روز و برخی نیز در شب مهاجرت می‌کنند. پرندگان در شب مسیر مهاجرت خود را براساس نورهایی مانند نور ستارگان تعیین می‌کنند اما آلودگی نوری بیش‌از‌حد این مسیریابی را دچار اختلال می‌کند. وی افزود: همین آلودگی‌های نوری در کنار ساختمان‌های شیشه‌ای می‌تواند موجب انعکاس تصویر آسمان در شیشه شود و پرندگان با شیشه‌ها برخورد می‌کنند و تلف می‌شوند، یعنی اگر ساختمان‌ها بازتاب نور و نمای شیشه‌ای یا براق داشته باشند معمولاً پرندگانی  که در شب مهاجرت می‌کنند چون تصویر آسمان را در آن می‌بینند یا پرندگانی که در روز مهاجرت می‌کنند با دیدن تصویر آسمان و درخت در ساختمان‌ها با تصور اینکه در آسمان پرواز می‌کنند با ساختمان برخورد می‌کنند. این مسائل می‌توانند خیلی حادثه‌خیز باشند. موسس انجمن پرنده‌شناسی و پرنده‌نگری طرلان ادامه داد: در واقع بسیاری از آسمان‌خراش‌های دنیا به دلیل اینکه شرایط را برای محیط زیست و پرندگان مناسب نکرده‌اند، هرساله چندهزار پرنده را طعمه مرگ می‌کنند. وی ادامه داد: در بسیاری از مواقع نیز صنایع، چاله‌های نفتی، حوضچه‌های نفتی و مواد آلاینده دیگر را به صورت حوضچه روباز نگهداری می‌کنند و با تابش نور به این آلاینده‌ها سطح آنها براق می‌شود و پرندگان این حوضچه‌ها را به عنوان یک بستر آبی تلقی می‌کنند و در آنها فرود می‌آیند و اگر آلودگی محیطی شدید باشد و سریع بر آنها تاثیر بگذارد، بلافاصله تلف می‌شوند و اگر این حوضچه‌ها، دارای مواد نفتی باشند به دلیل چسبندگی بالای نفت بعد از فرود روی آن گرفتار می‌شوند. به گفته هاشمی، علاوه بر آلودگی نوری که موجب تلف شدن پرندگان مهاجر می‌شود، آلودگی هوا، آلودگی آب و غذا و... نیز بر سلامتی پرندگان تاثیر می‌گذارد. ما در ایران چندان مطالعات عمیقی  روی پرندگان نداشته‌ایم ولی به دلیل سیستم تنفسی خاص پرندگان، آلودگی هوا تاثیرات مخربی بر آنها می‌گذارد. وی در پایان تصریح کرد: برخی آلودگی‌ها در تغذیه پرندگان وجود دارد چراکه برخی فلزات سنگین وارد بدن آنها می‌شود و از بدن آنها دفع نمی‌شود بلکه روی هم انباشته می‌شوند و پرنده را یکباره از پا درمی‌آورند حتی اگر پرندگان تلف نشوند، بر زادآوری آنها تاثیر منفی می‌گذارد و در نتیجه موجب کاهش جمعیت آنها می‌شود.

معضل بازنشستگی زودهنگام

به گزارش ایرنا،‌ منیرسادات میرنصیری، رئیس گروه مطالعات و رویه‌های اداره کل امور مستمری‌های تامین اجتماعی، بازنشستگی‌های پیش از موعد را از جمله معضلات صندوق تامین اجتماعی دانست و گفت: سن بازنشستگی در قانون تغییری نکرده است اما حداقل ۱۰ سال زودتر افراد را از چرخه اشتغال خارج می‌کنیم و تا یک فرد به بلوغ کاری می‌رسد باید بازنشسته شود. وقتی دستگاهی نیرویی را بازنشسته می‌کند، باید یک نیرو جایگزین کند، اما در گذشته به ازای هر سه نیروی بازنشسته یک نیرو استخدام می‌شد. وی افزود: بازنشستگی پیش از موعد، در عمل صندوق‌های بیمه‌ای را دچار غافلگیری می‌کند. بسیاری همکاران ما که زودتر از موعد بازنشسته شدند با دستگاه‌های دولتی قرارداد بسته و به عنوان مشاور ادامه خدمت دادند که در عمل منجر به ورود نیروی کار جوان نشد.

هشدار سریع، اقدام فوری برای همه

دکتر هما یوسفی مدیر گروه مدیریت خطر بلایا و حوادث مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقدامات این وزارتخانه برای کاهش اثر حوادث و بلایا، تاکید کرد: برای حوادثی همچون خشکسالی که آهسته اتفاق می‌افتند و از قضا بیشترین خسارت اقتصادی را دارند یا بیشترین تعداد افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند باید بیش از اینها فکر شود؛ زیرا ایران جزو ۱۰ کشور اول از نظر وقوع خشکسالی است. وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی مبنی بر «هشدار سریع، اقدام فوری برای همه» و با تاکید بر اینکه ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و سیاسی کشوری حادثه‌خیز است، گفت: ایران از این دو منظر در موقعیتی قرار گرفته است که مخاطرات مختلفی آن را تهدید می‌کند و طبیعتاً نظام سلامت به عنوان متولی سلامت مردم باید برنامه‌هایی در این حوزه داشته باشد، اما اصولاً از آنجا که رویکرد پاسخ‌محور در کشور ما غالب است به این دلیل همه به دنبال آن هستند که ببینند در فاز پاسخ‌دهی چه اقداماتی انجام شده است. این در حالی است که اگر قرار باشد رویکرد توسعه پایدار داشته باشیم و مخاطرات را به عنوان یک فرصت تلقی کنیم باید ساخت بهتر از گذشته داشته باشیم و طبیعتاً باید روی فازهای قبل از وقوع مخاطره تمرکز کنیم. او با تاکید بر اهمیت پیشگیری از وقوع حادثه و بلایا تصریح کرد: پس از آن نیز باید روی مرحله آمادگی کار کنیم زیرا برخی مخاطرات مانند زلزله قابل پیشگیری نیستند و لازم است روی آمادگی پذیرش واقعه کار کنیم؛ بنابراین اگر سرمایه‌گذاری روی فاز پیشگیری و آمادگی از سوی مردم، نظام سلامت و حاکمیت افزایش یابد طبیعتاً آسیب و خسارتی که رخ می‌دهد کمتر خواهد بود. کشورهای پیشرفته در حوزه مدیریت خطر بلایا تمرکز خود را بر فاز قبل از وقوع بحران و مخاطره گذاشته‌اند و بعد از آن وارد فاز پاسخ می‌شوند و روی تاب‌آوری کار می‌کنند.

نرخ شناور سرویس مدارس

به گزارش تسنیم ابراهیم نجار، رئیس اداره امور مالی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، با اشاره به برخی مباحث و اخبار منتشرشده درباره سرویس مدارس و اعتراضاتی که در هفته‌های اخیر نسبت به نرخ سرویس مدارس از سوی خانواده‌ها مطرح شده بود اظهار کرد: برخی مسائل مطرح‌شده به صورت دقیق طرح موضوع نشده و باعث شد اخبار نادرستی به دست خانواده‌ها برسد. وی تاکید کرد که رسالت آموزش‌وپرورش نرخ‌گذاری سرویس مدارس نیست و به غلط این‌گونه تداعی شده است که ما به بحث نرخ سرویس مدارس ورود کرده‌ایم. وی با بیان اینکه خانواده‌ها توقع دارند که آموزش‌وپرورش در این بخش هم ورود کرده و کمک کند گفت: ما به نقش تربیتی و تعهدی که داریم وفادار هستیم و سعی می‌کنیم نظارت کنیم. نجار ادامه داد: کارگروه ماده ۱۸ آیین‌نامه سرویس مدارس، مسوولیت ساماندهی سرویس مدارس را بر عهده دارد که آموزش‌وپرورش یک عضو آن است. روال کار این‌گونه است که معمولاً کارگروه ماده ۱۸، نرخ پیشنهادی خود را جهت بررسی و تأیید به شورای شهر ارسال و شورای شهر بعد از تصویب به فرمانداری می‌فرستد تا ابلاغ کند. وی با بیان اینکه آموزش و پرورش، نرخ شهریه را تعیین و اعلام نمی‌کند گفت: سامانه ثبت‌نام سرویس مدارس آموزش و پرورش شهر تهران نیز یک سامانه نظارتی است. رئیس اداره امور مالی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: اطلاع‌رسانی درباره نحوه استفاده از سامانه انجام شده است. سامانه sns.tehranedu.ir یک سامانه نظارتی است و در حال حاضر نیز هیچ مشکلی برای ورود به سامانه و انجام ثبت‌نام وجود ندارد.

نقشه سه‌بعدی تهران

 محمدحسن فصیح، معاون پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در گفت‌وگو با ایلنا گفت:‌ تهیه نقشه‌های سه‌بعدی فضاهای زیرسطحی شهر تهران از جمله اولویت‌های سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بود و در همین راستا نیز این موضوع در دستور کار معاونت پدافند غیرعامل سازمان قرار گرفت. وی با بیان اینکه تهیه چنین نقشه‌هایی تاثیر زیادی در مدیریت بحران پس از حوادثی نظیر زلزله خواهد داشت، گفت: در همین راستا نیز جلسه‌ای تحت عنوان بررسی بند 3 برنامه عملیاتی مدیریت بحران و برنامه واکنش اضطراری در مترو و فضای زیرسطحی برای تهیه لایه‌های سه‌بعدی جغرافیایی برگزار شد که در آن نمایندگان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران و... حضور داشتند. فصیح با اشاره به مباحث مطرح شده در این نشست گفت: درباره مباحث و موضوعات مرتبط با تهیه این نقشه بحث و تبادل نظر صورت گرفت. همچنین در این نشست مقرر شد تا اعضای حاضر در جلسه، نظرات خود را در خصوص برنامه عملیاتی مدیریت بحران و برنامه واکنش اضطراری در مترو و فضاهای زیرسطحی که از سوی شورای شهر تهران مورد تصویب قرار گرفته بود، اعلام کنند.

ثبت بالاترین آمار قتل و خودکشی با سلاح گرم در آمریکا

به گزارش خبرگزاری شینهوا، گزارش اخیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) نشان می‌دهد که قتل و خودکشی با استفاده از اسلحه در ایالات متحده به بالاترین حد خود رسیده است. مقامات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده گزارش دادند که از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ میلادی، آمار قتل و خودکشی با سلاح گرم در این کشور بیش از هشت درصد افزایش یافته است. بر اساس گزارش‌ها، ۸۱ درصد از قتل‌ها و ۵۵ درصد از خودکشی‌ها در سال گذشته میلادی (۲۰۲۱) مربوط به استفاده از سلاح گرم بوده و این در حالی است که این ارقام در سال ۲۰۲۰ میلادی به ترتیب ۷۹ درصد و ۵۳ درصد بوده است. به گفته کارشناسان، افزایش میزان قتل ممکن است ناشی از روابط مخدوش بین مردم و پلیس باشد. این کارشناسان همچنین اظهار کرده‌اند عوامل دیگری که منجر به افزایش خشونت با اسلحه هستند شامل انزوای اجتماعی، از دست دادن شغل و فشارهای اقتصادی است. 

♦♦♦

تسنیم: عباسعلی نوبخت، سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: منابع طبیعی با حضور یگان حفاظت بسیار مقتدر شده و حضور نیروی انتظامی در منابع طبیعی سبب شده است تا متصرفان عرصه‌های منابع طبیعی احساس ناامنی کنند.

ایرنا: در پی افزایش موارد ابتلا به کرونا در شانگهای و سایر کلانشهرهای چین، مقامات این کشور انجام تست‌های کووید ۱۹ را برای افراد افزایش داده، مدت زمان قرنطینه را تمدید کرده و برخی از اماکن عمومی را نیز تعطیل کرده‌اند.

ایرنا: انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری اظهار کرد: آمادگی و مشارکت معاونت امور زنان با سازمان نهضت سوادآموزی برای پیشگیری از رشد بی‌سوادی و توجه به بازماندگان از تحصیل را داریم.

ایلنا: مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور به میزان ۱۰ درصد و مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور که در دهک‌های درآمدی (۱)، (۲) و (۳) هستند، به میزان پنج درصد بیشتر افزایش می‌یابد.

ایسنا: سازمان ملل و کمیته صلیب سرخ در گزارشی مشترک هشدار دادند که فاجعه موج گرما طی سال جاری در کشورهایی مانند سومالی و پاکستان، آینده‌ای را با شرایط اضطراری انسانی مرگبارتر و شدیدتر پیش‌بینی می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: شهردار تهران در مورد جمع‌آوری مخازن زباله گفت: این جمع‌آوری موقت است و با توجه به اینکه این مخازن به وسیله عناصری که دست به آشوب می‌زدند برای راهبندان مورد استفاده قرار می‌گرفت تمهید شد که در معابر اصلی در برخی نقاط شهر این مخازن موقت جمع‌آوری شود.

ایلنا: تیم‌های امداد و نجات و فعالان محیط زیست اعلام کردند: صدها قطعه نهنگ پایلوت پس از گیر افتادن و به گل نشستن در جزایر دورافتاده در اقیانوس آرام جنوبی تلف شدند.

تسنیم: سردار سیدکمال هادیان‌فر،‌ رئیس پلیس راهور فراجا گفت: سامانه ثبت الکترونیک کروکی‌های تصادفات تا یک و نیم ماه آینده در کل کشور اجرایی و فعال خواهد شد.

ایسنا: دامپزشک باغ‌وحش ارم، درباره آخرین وضعیت بچه‌فیل سریلانکایی اظهار کرد: «مایسا» وضعیت مناسبی دارد و مرحله آشنایی او با پدرش نیز به خوبی انجام شد.

♦♦♦

موضع نیروی انتظامی نسبت به اتفاقات اخیر

فارس نوشت: حسین اشتری، فرمانده کل انتظامی کشور با تاکید بر اینکه امنیت خط قرمز پلیس است، گفت: در این راستا با هرگونه هنجارشکنی و برهم‌زنندگان نظم و امنیت در کشور و عده‌ای که به اموال عمومی آسیب می‌زنند، برخورد قاطعانه خواهیم داشت؛ اغتشاشگران به سرکردگی منافقین و معاندان با نیات شیطانی خود به دنبال ایجاد تفرقه و تشویش اذهان عمومی هستند و بحمدالله در همان ابتدا مردم شریف ایران اسلامی با هوشیاری صف خود را از ضدانقلاب و اغتشاشگران جدا کردند.

 

تکذیب فیلم‌های جابه‌جایی نیروهای نظامی با آمبولانس

ایرنا نوشت: جعفر میعادفر، رئیس سازمان  اورژانس کشور در مورد انتشار برخی فیلم‌ها و تصاویر در فضای مجازی مبنی بر جابه‌جایی نیروهای نظامی با آمبولانس‌های اورژانس گفت:  ممکن است نیروهای  نظامی مصدوم در شلوغی‌ها همانند دیگر مصدومان با آمبولانس‌های اورژانس به مراکز درمانی منتقل شده باشند اما نیروهای نظامی که مصدومیتی نداشته باشند با این خودروها جابه‌جا نشده‌اند. به گفته او، در شرایطی که به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه امکان واردات آمبولانس نداریم، تاکنون ۹۵ دستگاه آمبولانس اورژانس کشور در شلوغی‌های اخیر دچار آسیب‌دیدگی شدند که پنج دستگاه به‌طور کامل تخریب و غیرقابل استفاده هستند.

 

وضعیت دریاچه ارومیه خوب نیست

ایسنا نوشت: روح‌الله متفکرآزاد، رئیس هیات تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «وضعیت دریاچه ارومیه خوب نیست» گفت: امیدواریم کمتر از یک سال آینده به تراز هیدرولوژیک در دریاچه ارومیه برسیم. مساحت فعلی دریاچه با مساحت آن در سال ۱۳۹۴ یکی است و این یعنی دریاچه خشک نشده منتها وضعیت خوبی هم ندارد. تاکنون نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان برای حل مشکلات مربوط به پروژه‌های دریاچه ارومیه تزریق شده است.

 

سه مرحله ارفاق از سوی قوه قضائیه

میزان نوشت محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه گفت: افرادی که در جریان اغتشاشات اخیر در زمره عناصر کم‌گناه گنجانده می‌شوند به آنان در سه مرحله ارفاق می‌شود؛ در مرحله نخست با تمهیدات اندیشیده‌شده و تبدیل قرارها، این افراد تا زمان برگزاری دادگاه آزاد می‌شوند؛ در مرحله دوم، چنانچه در مدت آزادی و انتظار برای برگزاری دادگاه از عمل ارتکابی خود پشیمان و متنبه شده باشند و در اعمال و کردار این را ثابت کنند، در مرحله صدور رای مشمول ارفاق می‌شوند؛ در مرحله سوم نیز پس از صدور رای و محکومیت، چنانچه رفتار پسندیده از خود بروز دهند و از عدم ارتکاب مجدد جرم از ناحیه آنها اطمینان حاصل شود، با تاسیسات ارفاقی قانونی مواجه می‌شوند.