شناسه خبر : 42169 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کشف ۱۲۰ لاشه طاعون‌زده

چه اقدامی برای مبارزه با سارقان خشن انجام خواهد شد؟

به گزارش ایلنا؛ «مجید درگی» مدیرکل محیط زیست استان البرز با اشاره به عدم مشاهده لاشه‌های جدید ناشی از طاعون نشخوارکنندگان در طبیعت این استان، تلفات این بیماری را حدود ۱۲۰ راس حیوان اعلام کرد. وی با بیان اینکه از زمان مشاهده اولین لاشه‌های حیوانات مردار در اثر طاعون نشخوارکنندگان کوچک در محیط زیست شهرستان طالقان در اواسط مردادماه پروتکل‌های حفاظت از حیات وحش را برای پیشگیری از انتقال این بیماری به سایر حیوانات آغاز کردیم، گفت: در این مدت بیست و سه روزی که از مشاهده اولین لاشه گذشته است سه نوبت کمیته بحران شهرستان و یک‌بار جلسه بحران استانی با حضور نهادهای مرتبط مانند جهاد کشاورزی، امور عشایری، دامپزشکی و مدیریت بحران استانداری تشکیل و تصمیمات لازم مانند قرنطینه کانون آلودگی و عدم اجازه خروج گله دام اهلی بیمار و همچنین ورود دام اهلی و حیات وحش سالم به این منطقه انجام شده است. وی افزود: برای قرنطینه منطقه دو کمپ ثابت و یک کمپ سیار ایجاد کرده و پرسنل محیط زیست را در آنجا اسکان دادیم و با تفاهم‌نامه‌ای که با سپاه پاسداران انجام دادیم نیروهای بسیجی بومی منطقه که با محیط آنجا آشنا هستند به کمک ما آمدند و به صورت مرتب نقاط مختلف مورد رصد و بازرسی قرار می‌گیرد. درگی بیان کرد: در طول پنج روز اخیر هیچ لاشه جدیدی از حیوانات تلف‌شده از طاعون نشخوارکنندگان کوچک پیدا نکردیم و بعضاً لاشه‌های قدیمی مربوط به دو تا سه هفته اخیر را در دره‌ها مشاهده کردیم که بخش عمده‌ای از آنها توسط حیوانات گوشتخوار خورده شده بودند که این نشانه خوبی است از اینکه به مرحله‌ای رسیده‌ایم که گله‌ها نسبت به بیماری ایمن شده‌اند. اگر با همین روند پیش برویم شاید بتوانیم طی چند روز آینده عملیات پایش منطقه را به اتمام برسانیم اما برای اینکه خیال خود را راحت کرده و اطمینان حاصل کنیم روند پایش را ادامه خواهیم داد.

وضعیت کنونی یوز

به گزارش خبرآنلاین به گفته مرتضی پورمیرزای،  مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی، بر اساس آخرین آمار مربوط به یوزهای بالغ و جدا از مادر، در سه سال اخیر تعداد این یوزها به ۱۲ قلاده می‌رسد همچنین مدتی بعد نیز یکی از یوزها که چند وقتی مشاهده نشده بود، شناسایی شد و این تعداد به ۱۳ قلاده رسید. در این مدت از میان توله‌های متولدشده، استقلال یا مرگ شش توله به اثبات نرسیده بنابراین همچنان ممکن است به آمار افزوده شود. امکان دارد یوزهای بیشتری خارج از مناطق حفاظت‌شده و دید دوربین‌های ما وجود داشته باشند. این یوزهایی که وضعیت آنها گزارش شده در مناطق حفاظت‌شده دیده شده‌اند و یوزهایی که در خارج از زیستگاه دیده می‌شوند با تصویربرداری دقیقی گزارش نمی‌شوند. بنابراین نمی‌توانیم آنها را با دقت با شناسنامه یوزهای خود مطابقت دهیم. پورمیرزای اظهار می‌کند: احتمال دارد یوزهایی خارج از محدوده شناسایی ما وجود داشته باشند اما عدد بزرگی نیستند. شناسنامه‌ها بر اساس مشاهدات محیط‌بان‌ها و با استفاده از بهترین دوربین‌ها تهیه شده‌اند. در مکان‌های دیگر که دوربینی وجود ندارد، طعمه کمتر و شرایط زندگی برای یوز نامناسب‌تر است اما به‌طور قطع تعدادی نیز در همین شرایط وجود خواهند داشت. با توجه به یوزهای گزارش‌نشده، سخت است که عدد دقیقی برای جمعیت یوزها اعلام کنیم. می‌توان گفت که بر اساس سرشماری سال ۱۴۰۰، جمعیت فعلی یوزها کمتر از ۳۰ قلاده است و طبق آخرین مقاله علمی منتشرشده این عدد کمتر از ۴۰ قلاده اعلام شده است. در مناطقی مثل توران با داده‌های قبلی کاهش جمعیت نداشته‌ایم اما در خراسان شمالی کاهش جمعیت یوزها گزارش شده است. پورمیرزای اضافه می‌کند: در سال ۱۴۰۰ نیز یک یوز در تصویربرداری غرب میاندشت در خراسان شمالی دیده شد که قابل شناسایی نبود. در زیستگاه‌های جنوبی نیز کاهش جمعیت مشاهده شده است. در استان خراسان جنوبی از سال ۹۳ هیچ یوز جدیدی شناسایی نشده است. اوضاع در کرمان نیز به همین شکل است. به‌طور کلی شواهد کاهش جمعیت یوز را تایید می‌کنند.

اقدامی برای برخورد با سارقان خشن

به گزارش دادگستری کل استان تهران، در راستای عملیاتی‌سازی تاکیدها و دستورهای ریاست قوه قضائیه در مورد برخورد با سارقان خشن، نخستین جلسه «قرارگاه پیشگیری و مقابله با سرقت‌های خشن» با حضور علی القاصی مهر رئیس کل دادگستری استان تهران، علی صالحی دادستان تهران، قضات شعب ویژه رسیدگی به سرقت‌های خشن، فرماندهان انتظامی، نمایندگان دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و مسوولان شهری برگزار شد. رئیس کل دادگستری استان تهران هدف از برگزاری این نشست و ایجاد «قرارگاه پیشگیری و مقابله با سرقت‌های خشن» را تقویت هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌های مرتبط در حوزه امنیت عمومی عنوان کرد و افزود: با عنایت به نقش ویژه و قابل توجه دستگاه قضایی، فرماندهی انتظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در تامین و تثبیت امنیت عمومی جامعه در راستای هم‌فکری، اتخاذ تدابیر و هم‌افزایی میان بخش‌های مختلف و ذی‌ربط به‌منظور برخورد قاطع، قانونمند و پیشگیری و مقابله با سرقت‌هان خشن و توام با ایراد ضرب و جرح و آزار شهروندان، «قرارگاه پیشگیری و مقابله با سرقت‌های خشن» تشکیل شد. وی با اشاره به انتشار تصاویر برخی از سرقت‌های مسلحانه و توام با آزار در فضای مجازی و رسانه‌ای اظهار داشت: اخیراً انعکاس برخی از سرقت‌های مقرون به آزار در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور سبب جریحه‌دار شدن افکار عمومی و ایجاد احساس ناامنی در جامعه شده است و بر همین اساس دستگاه‌های دخیل در حوزه تامین و حفظ امنیت عمومی جامعه وظیفه دارند که اجازه ندهند احساس امنیت عمومی شهروندان در جامعه توسط عده‌ای از افراد با مخاطره مواجه شود. القاصی مهر اضافه کرد: اخیراً ریاست قوه قضائیه نسبت به حوزه جرائم خشن در جلسات گوناگون تاکیدهای موکد و دستورات ویژه‌ای داشته‌اند تا مسوولان قضایی در سراسر کشور و ضابطین به‌خصوص فراجا در مورد سرقت‌های توام با خشونت تدابیر و هماهنگی‌های لازم را در جهت کشف جرم و شناسایی و دستگیری سارقان در کوتاه‌ترین زمان داشته باشند و دستگاه قضایی نیز با رسیدگی به این نوع از پرونده‌ها در کوتاه‌ترین زمان و در چارچوب قوانین و مقررات با تعیین مجازات‌های قانونی، مقوله عبرت‌آموزی و بازدارندگی لازم را دنبال کند. انتظار جامعه از دستگاه قضایی و ضابطین این است که مرتکبان سرقت‌های خشن و مقرون به آزار در کوتاه‌ترین زمان شناسایی، دستگیر و در فرآیندی کوتاه و تحت نظارت مسوولان قضایی مربوطه مجازات شوند.

 کشف ۷۱۳ قلم از انواع داروهای قاچاق

سرهنگ نادر مرادی معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ در گفت‌وگو با ایسنا، در این‌باره گفت: روز گذشته ماموران پلیس نظارت بر اماکن عمومی از طریق منابع خبری متوجه شدند که مالک یک کارگاه در محدوده خیابان کمیل اقدام به تولید و فروش داروهای غیرمجاز کرده و مقادیری از داروهای قاچاق را نیز در همان محل جمع‌آوری کرده است. وی با اشاره به اخذ مجوز از مقام قضایی برای بازدید از این محل گفت: با شناسایی محل دقیق کارگاه تیمی از ماموران پلیس اماکن پایتخت به نشانی کارگاه اعزام شدند، اما مالک کارگاه در مقابل دستور قضایی هم مقاومت کرده و سعی داشت مانع از ورود ماموران به داخل شود که در همین راستا این فرد دستگیر شد. معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ با بیان اینکه این مرد به مقر انتظامی منتقل شد، افزود: همچنین در ادامه ماموران نسبت به بازدید از این کارگاه اقدام کردند که در جریان آن سه هزار و ۷۱۳ قلم از انواع داروهای قاچاق و تاریخ مصرف‌گذشته و بدون مجوز از این محل کشف و ضبط شد. مرادی ادامه داد: برای متهم دستگیرشده نیز پرونده‌ای تشکیل شده و این فرد برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شد.

سایت شفافیت شهرداری تهران به‌روزرسانی شد

به گزارش فارس، لطف‌الله فروزنده معاون شهردار تهران در خصوص سایت شفافیت و به‌روزرسانی آن افزود: این سایت در دوره قبل راه‌اندازی شد و دچار وقفه‌ای در به‌روزرسانی شده بود. از این‌رو در این حوزه فعال شدیم و ۳۰ مورد وجودداشته در این سایت شامل احکام برنامه به‌روزرسانی شد ولی هدف‌گذاری ما این است که این موارد را به ۶۰ مورد افزایش دهیم تا اطلاعات بیشتری در اختیار مردم قرار گیرد. کمیته شفافیت این موضوع را دنبال می‌کند، چرا که معتقدیم هر چه شفافیت بیشتر شود زمینه نظارت عمومی فراهم می‌شود و کار ما ارتقا پیدا می‌کند. فروزنده در مورد پاسخ‌های شهرداری تهران به تذکرات اعضای شورا گفت: هنگامی که اعضای شورا تذکر می‌دهند و تذکر خود را مکتوب می‌کنند ما موظف به پاسخگویی هستیم ولی تصمیم گرفتیم هر تذکری حتی به صورت شفاهی را پاسخ دهیم. البته ممکن است برخی پاسخ‌ها عضو شورا را قانع نکنند. با ایجاد فضای تعاملی میان شهرداری و شورا تاکنون تذکری به مرحله سوال نرسیده که بخواهیم با لابی کاری کنیم که عضو شورا سوال خود را پس بگیرد. وی تاکید کرد: پیوستن سامانه‌های شهرداری تهران به پنجره خدمات الکترونیک دولت فرآیندی بوده که سه سال متوقف شده بود و در پایان اسفندماه سال قبل مقرر شد این اقدام در معاونت برنامه‌ریزی پیگیری شود. بنابراین ۶۶ استعلام و مجوز شناسایی و تعامل وزارت اقتصاد باعث شد ما از فهرست قرمز خارج شویم. نحوه اتصال فرآیندها به این سامانه به لحاظ فنی مورد ارزیابی قرار گرفته است. فروزنده در خصوص موضوع مبارزه با فساد در مجموعه شهرداری تهران، گفت: نقش ما اصلاح فرآیندها و از بین بردن بسترها و زمینه‌های فساد است و در همین راستا شش کمیته تعریف شد تا در حوزه‌های مختلف با بررسی‌های گسترده بسترهای بروز فساد را شناسایی کنند و نسبت به مسدودسازی آنها اقدام کنیم. همچنین این موضوع در کارگروه ارتقای سلامت اداری نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. وی درباره موضوع تعارض منافع در شهرداری تهران افزود: ظرف حدود یک سال از فعالیت مدیریت شهری جدید به هیچ عنوان ورود فرزندان مسوولان را نداشته‌ایم و در رابطه با مساله قراردادها نیز رصد مستمر انجام می‌شود و دستگاه‌های نظارتی شهرداری تهران نیز اقدامات نظارتی را به صورت مستمر در دستور کار خود قرار دادند. وی افزود: در جنگ سایبری، پرسنل فاوای ما عملکرد بسیار خوبی داشت و هیچ اطلاعات و بانک اطلاعاتی از بین نرفت. علاوه بر این، پس از ۱۵سال نوسازی در زیرساخت‌های شهرداری تهران انجام شد. در حال حاضر تمام سایت‌های ما دردسترس است و این اتفاق باعث شد نقاط آسیب‌پذیر شناسایی و اصلاحات لازم انجام شود. 

♦♦♦

ایسنا: سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از پرواز فوق‌العاده عراق به ایران برای بازگرداندن زائران خبر داد. به دنبال ایجاد ناآرامی‌ها و تحولات سیاسی اخیر در عراق، از روزهای گذشته مرزهای زمینی ایران به این کشور بسته شده است. اما مجدد در آخر هفته اعلام شد مسیرها برای زائران بازگشایی می‌شود.

جماران: سپیده رشنو، با تودیع وثیقه ۸۰۰ میلیون‌تومانی، پس از حدود ۴۰ روز بازداشت، موقتاً آزاد شد. قرار «بازداشت موقت» او در جلسه سه‌شنبه هفته گذشته در دادگاه فک و آزادی‌اش با تودیع وثیقه پذیرفته شده بود.

باشگاه‌خبرنگاران‌جوان: معاون کل سازمان برنامه و بودجه گفت: در تمامی دستگاه‌ها پرداخت پاداش پایان خدمت به امید خدا به زودی آغاز خواهد شد و مشکلات برطرف و پرداختی‌ها شروع خواهند شد.

ایسنا: فرمانده انتظامی شهرستان ری در پانزدهمین مرحله از اجرای طرح رعد فرماندهی انتظامی شهرستان ری گفت: در این طرح ۲۱۶ متهم دستگیر شدند، همچنین هشت باند سازمان‌یافته منهدم شد. از میان دستگیرشدگان ۱۵۷ نفر سارق بودند.

خبرآنلاین: 17 روز بعد از خبر حذف رشته موسیقی برای دختران پایه دهم در هنرستان شهید کامیاب شیراز، بالاخره موانع برداشته شد و برای 61 نفر از دخترانی که برای این رشته ثبت‌نام کرده بودند، آزمون عملی برگزار شد.

میزان: دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان از دستگیری عامل اصلی قتل مجید عبدالباقی خبر داد و گفت: با پیگیری قضایی و با تلاش معاونت آگاهی استان، عامل قتل مجید عبدالباقی برادر حسین عبدالباقی مالک و متهم اصلی پرونده متروپل در مخفیگاه خود در شهرستان کارون دستگیر شد.

تسنیم: بنا بر اعلام سازمان ثبت‌احوال کشور همزمان با هفته دولت میز خدمت سازمان راه‌اندازی شد و بر اساس آن تعویض شناسنامه، عکس‌دار شدن شناسنامه و گواهی یک‌بار خروج از کشور در هفته دولت، یک‌روزه صادر خواهد شد.

مهر: دبیر کمیته علمی کشوری کرونا یادآور شد: خوشبختانه شاهد افزایش تزریق واکسن در نوبت یادآور در کشور هستیم اما لازم است که همه افراد واجد شرایط، نوبت یادآور را تزریق کنند چون فصول سرد را در پیش داریم و احتمال بروز یک یا دو موج بیماری در ماه‌های باقی‌مانده سال، وجود دارد؛ بنابراین توصیه ما، تزریق نوبت یادآور و افزایش ایمنی بدن در جامعه است.

♦♦♦

پتروشیمی میانکاله برای همیشه بسته شد

ایلنا نوشت: معاون رئیس‌جمهوری درباره سرانجام پتروشیمی میانکاله گفت: همان زمان که کلنگ احداث پتروشیمی به زمین زده شد اعلام کردیم که از نظر ما کلنگی به زمین زده نشده است چون گزارش ارزیابی ندارد از این‌رو اجرای آن متوقف شد و پرونده پتروشیمی میانکاله برای همیشه بسته شده است. علی سلاجقه تاکید کرد: اصلاً اول پتروشیمی به نام میانکاله نبوده است یعنی این طرح در سال ۹۹ با نام «پتروشیمی مازندران» مصوب شد حالا اینکه چگونه منطقه میانکاله مطرح شد این خود جای بحث دارد، در هر صورت ما از تمام ظرفیت‌های قانونی استفاده کردیم.

 

درباره مافیای پسماند

خبر آنلاین نوشت: سمیه رفیعی نماینده مجلس با بیان اینکه شبکه‌های مافیایی پسماند نه‌تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای جهان در حال فعالیت هستند، اظهار کرد: به دلیل مشکلاتی که در بخش جمع‌آوری پسماندها در سطح شهرها وجود دارد منابع رسمی به اجبار با واحدهای غیررسمی همکاری می‌کنند چرا که هزینه جمع‌آوری در چرخه مدیریت پسماند بسیار بالاست. البته واحدهای رسمی که عمدتاً شهرداری‌ها هستند نیز بدشان نمی‌آید با واحدهای غیررسمی همکاری داشته باشند؛ البته عواملی هم در بدنه شهرداری‌ها با شبکه‌های پسماند دادوستدهای غیرقانونی دارند.

 

تایید اولین مرگ بر اثر آبله میمونی در آمریکا

ایسنا نوشت: اداره خدمات بهداشتی ایالتی تگزاس اولین مورد مرگ یک بیمار مبتلا به آبله میمونی را در این ایالت تایید کرده که در صورت تایید نهایی، اولین مورد رسمی مرگ در اثر ابتلا به این بیماری در ایالات متحده خواهد بود. بیمار یک فرد بزرگسال ساکن شهرستان «هریس» و دچار نقص سیستم ایمنی بوده است. مقامات ایالتی اعلام کردند که تحقیقات برای بررسی بیشتر علت مرگ این فرد شروع شده تا مشخص شود بیماری آبله میمونی چه نقشی در مرگ وی داشته است. یکی از مقامات بهداشتی ایالت تگزاس آمریکا در این‌باره گفت: آبله میمونی یک بیماری جدی است به ویژه برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

 

تملک خانه «سایه» در انتظار تایید زاکانی

اعتماد نوشت: مویدی مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران از اقدام برای تملک خانه «ابتهاج» در صورت تایید شهردار تهران خبر داد و گفت: در حال بررسی خانه مرحوم ابتهاج در تهران هستیم. این خانه در خیابان فردوسی قرار دارد اما مالکیت آن متعلق به شرکت سیمان تهران از شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان است. در حال حاضر کارشناسان از این ملک بازدید کرده‌اند و مکاتبات به تازگی با شهردار انجام شده است و منتظر دستور شهردار هستیم که در صورت موافقت در گام نخست با بنیاد مستضعفان وارد مذاکره شویم تا سازمان املاک و مستغلات شهر تهران اقدامات لازم را انجام دهد.