شناسه خبر : 41818 لینک کوتاه

بازگشت کرونا

بازداشت هفت متهم مرتبط با ریزش ساختمان متروپل

دادستان مرکز استان خوزستان از دستگیری هفت نفر دیگر از مسببان ریزش ساختمان متروپل خبر داد. صادق جعفری‌چگنی اظهار کرد: با توجه به نظرات کارشناسان، هفت نفر دیگر به عنوان مقصر در ریزش ساختمان متروپل دخیل بودند که دستگیر و بازداشت شدند. دادستان مرکز استان خوزستان اضافه کرد: تحقیقات تکمیلی رو به پایان است و در اسرع وقت کیفرخواست صادر و به دادگاه ارسال خواهد شد. همچنین جعفری‌چگنی درباره تفاضل دیه بانوانی که در حادثه متروپل جان خود را از دست دادند، گفت: با توجه به اینکه هفت نفر از متوفیان حادثه متروپل خانم بودند بنابراین به موجب قانون مجازات اسلامی امکان پرداخت مازاد دیه توسط صندوق تامین خسارات بدنی وجود دارد به همین منظور اقدامات اولیه در جهت پرداخت دیه از این طریق صورت گرفته و در حال انجام است. بخشی از ساختمان دوقلوی متروپل آبادان ساعت ۱۲ و ۴۰ دقیقه روز دوشنبه دوم خرداد ریزش کرد. در این حادثه ۴۳ نفر جان باختند و ۳۷ نفر نیز مصدوم شدند. 15 تیرماه مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری درباره پرونده متروپل گفت: امید داریم فرآیند رسیدگی و اتخاذ تصمیم در دستگاه قضایی با سرعت و دقت صورت گیرد و نتایج را اعلام کنیم. اما بر اساس آخرین خبر گزارش دادستانی کل کشور و با صرف وقت مناسب و طولانی هیاتی را مستقر کردند؛ این گزارش به اتمام رسیده و تقدیم ریاست قوه قضائیه شده است تا دستورات را ابلاغ کنند و بررسی‌های بعدی در حوزه گزارش صورت گیرد. وی افزود: اما در باب بحث قضایی پرونده ۱۶ نفر به موجب قرار تامینی بازداشت هستند. شهردار فعلی و اسبق آبادان و کارمندان ذی‌مدخل، ناظر پروژه‌های مهندسی و شرکت‌های مشاور جزو بازداشت‌شدگان هستند. ستایشی اظهار داشت: هویت عبدالباقی و کشته شدن وی محرز شده است و ضابط خاص در این حوزه در حال تکمیل بررسی موضوع است. به صورت منطقی مطابق موازین نسبت به کسانی که مقصر بودند برخورد با قاطعیت تمام صورت می‌گیرد تا کسانی که مسبب بودند درسی برای آنها شود و نسبت به سازه‌های ناایمن تکالیف قانونی خودشان را انجام دهند.

 

بهترین فاصله میان دوزهای واکسن چقدر باید باشد؟

یک مطالعه جدید، برای اثربخشی هرچه بهتر واکسن‌ها توصیه‌ای جدید درباره فاصله میان دوزهای واکسن کرده است. طبق یک مطالعه جدید، در غیاب واکسن‌های اختصاصی اومیکرون، افزایش فاصله واکسیناسیون بین دوزها ممکن است سطح بالاتری از محافظت را در برابر انواع فرعی این سویه فراهم کند. این مطالعه که در اوایل ماه جاری در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شد، توسط گائو فو، آکادمیسین آکادمی علوم چین (CAS) و مدیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در چین (CDC) هدایت شد. محققان در این مطالعه سطوح آنتی‌بادی خنثی‌سازی علیه سارس-کوو-۲ اصلی و زیرشاخه‌های اومیکرون از جمله BA.4 و BA.5 را در نمونه‌های خون به‌دست‌آمده از افرادی که سه دوز از واکسن‌های غیرفعال ساخت چین دریافت کرده بودند، ارزیابی کردند. نتایج نشان داد که در هر گروه واکسن، سطوح آنتی‌بادی خنثی‌کننده در برابر همه زیرشاخه‌های آزمایش‌شده اومیکرون به‌طور معناداری کمتر از سطوح در برابر سویه اصلی ویروس بود که نشان می‌دهد این زیرمتغیرها توانایی فرار از محافظت ایمنی را دارند. اما برای واکسن ZF2001، محققان دریافتند که سطوح آنتی‌بادی خنثی‌کننده با افزایش فاصله بین دوز دوم و سوم، به ویژه در برابر انواع فرعی اومیکرون افزایش می‌یابد. برای دریافت‌کنندگان واکسن که بین دوز دوم و سوم فاصله زمانی چهار تا شش‌ماهه داشتند، سطح آنتی‌بادی خنثی‌کننده آنها تقریباً با ضریب ۱۰ نسبت به نوع اصلی و ضریب تقریباً ۳۰ در برابر همه انواع فرعی اومیکرون بالاتر بود؛ در مقایسه با کسانی که یک ماه فاصله بین دوزها داشتند. محققان توضیح دادند که عملکرد بهتر ZF2001 به دلیل استفاده آن از یک دامنه اتصال گیرنده به عنوان آنتی‌ژن است که می‌تواند سطوح آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده را علیه زیرشاخه‌های اومیکرون از طریق تجویز دوزهای تقویت‌کننده متعدد القا کند. واکسن ZF2001 به‌طور مشترک توسط موسسه میکروبیولوژی تحت CAS توسعه داده شد و شرکت زیست‌دارویی Anhui Zhifei Longcom Ltd چین در ماه مارس مجوز بازار مشروط را برای این واکسن اعطا کرد. نوع فرعی اومیکرون BA.5 در حال تبدیل شدن به سویه غالب کووید19 در سراسر جهان است.

 

اخطار دوم به آژانس‌ها برای جعل مدارک بیماران خارجی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران برای دومین‌بار به شرکت‌ها و آژانس‌های دارای گواهی‌نامه گردشگری سلامت، درباره استفاده از مدارک جعلی و نامعتبر و همچنین بی‌مسوولیتی نسبت به سفر و روند درمان مسافران خارجی در ایران، اخطار داد. این دومین اخطار به آژانس‌ها و شرکت‌های فعال در گردشگری سلامت است. در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ نیز پرهام جانفشان -مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی- در نامه‌ای خطاب به تشکل‌های صنفی گردشگری، از اقدام برخی دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری دارای گواهینامه حرفه‌ای گردشگری سلامت برای صدور روادید (ویزا) درمانِ غیرمعتبر و استفاده از مدارک نامعتبر پزشکی برای دریافت ویزای درمان (T)، هشدار داده و تاکید کرده بود در صورت تکرار و مشاهده با آنها برابر قانون برخورد می‌شود. جانفشان، اینک در اخطار دیگری با یادآوری همان هشدارها، اعلام کرده است: «با استناد به برخی گزارش‌ها و بررسی‌های انجام‌شده، برخی از دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری دارای گواهینامه حرفه‌ای گردشگری سلامت به بارگذاری مدارک فاقد اصالت و اعتبار در سامانه صدور روادید وزارت امور خارجه و صدور International Patient Department) IPD) نامعتبر برای اتباع بیگانه اقدام می‌کنند یا صرفاً به انجام اقدامات مربوط به صدور ویزا اکتفا کرده و رهگیری از روند درمان مسافر یا مسافران ندارند. با تاکید و تصریح ماده ۱۲ دستورالعمل اجرایی نظارت بر صدور گواهینامه حرفه‌ای گردشگری سلامت، چنانچه دارنده گواهینامه حرفه‌ای تخلفاتی همچون ویزافروشی و عدم نظارت منطقی بر تردد یا عدم اطلاع از ورود و خروج بیمار و همراه بیمار، ارائه مدارک نامعتبر پزشکی، ارائه مدارک نامعتبر یا جعلی از مراکز درمانی و از این قبیل انجام دهد، به تشخیص مرجع صدور مجوز و متناسب با تخلفات ارتکابی برخوردهایی از قبیل تذکر، تعلیق و لغو گواهی‌نامه یا مجوز را در پی خواهد داشت.» مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران همچنین متذکر شد: عملکرد غیرحرفه‌ای دفاتری که قوانین فوق را رعایت نمی‌کنند، علاوه بر آسیب‌های داخلی باعث فعالیت افراد و گروه‌های غیرمجاز می‌شود که در صورت مشاهده، وفق قوانین و مقررات برخورد لازم صورت می‌گیرد. گردشگری سلامت در ایران به دلیل موازی‌کاری دو وزارتخانه بهداشت و گردشگری، دخالت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در جذب مسافران خارجی به عنوان بیمار و همچنین گسترش فعالیت دلال‌ها و نفوذ اتباع خارجی در این بازار، دچار نابسامانی و آشفتگی شده است که تاکنون جز اخطار و هشدار، تدبیر جدی دیگری را شاهد نبوده است. در سال‌های اخیر برخی فعالان گردشگری در کشورهای همسایه به‌ویژه عراق و همچنین اتباع خارجی‌ای که برای درمان به ایران سفر کرده‌اند نسبت به «بی‌مسوولیتی بعضی از دفاتر خدمات مسافرتی و دریافت هزینه‌های هنگفت در ازای خدمات بی‌کیفیت» ابراز نارضایتی و اعتراض کرده‌اند.

 

مرگ اولین‌نفر توسط ویروس مرگبار ماربورگ تایید شد

غنا اولین موارد ابتلا به ویروس مرگبار ماربورگ را تایید کرد. غنا دو مورد ابتلا به ویروس مرگبار ماربورگ را که یک بیماری بسیار عفونی و از خانواده ویروس عامل ابولاست، تایید کرد.

گفته شده هر دو بیمار اخیراً در بیمارستانی در منطقه آشانتی فوت کرده‌اند. نمونه‌های آزمایشگاهی این دو بیمار اوایل این ماه مثبت اعلام و در آزمایشگاهی در سنگال تایید شد. مقامات بهداشتی این کشور اعلام کرده‌اند که اکنون ۹۸ نفر به عنوان موارد مشکوک در قرنطینه هستند. هنوز هیچ درمانی برای این ویروس وجود ندارد اما پزشکان تاکید دارند نوشیدن آب زیاد و درمان علائم خاص بیماری شانس زنده ماندن بیمار را افزایش می‌دهد. این ویروس از خفاش میوه‌خوار به افراد منتقل و از طریق انتقال ترشحات بدن بین انسان‌ها پخش می‌شود. این بیماری شدید و اغلب کشنده با علائمی مانند سردرد، تب، دردهای عضلانی، استفراغ خونی و خونریزی همراه است. به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که در آفریقا، شیوع قبلی و موارد پراکنده‌ای از بیماری در آنگولا، جمهوری دموکراتیک کنگو، کنیا، آفریقای جنوبی و اوگاندا گزارش شده است. اولین شیوع بیماری ماربورگ در آلمان در سال ۱۹۶۷ بود که بر اثر آن هفت نفر جان خود را از دست دادند. این ویروس در سال ۲۰۰۵ باعث مرگ بیش از ۲۰۰ نفر در آنگولا شد که طبق گزارش این سازمان، مرگبارترین شیوع بیماری در تاریخ است.

 

پاسخ وزیر بهداشت به حواشی واکسن‌های تاریخ‌مصرف‌گذشته

وزیر بهداشت با بیان اینکه هیچ جایی حق ندارد واکسن تاریخ‌مصرف‌گذشته به افراد تزریق کند، گفت: سازمان غذا و دارو نه‌تنها بر مواردی مانند تاریخ واکسن، بلکه بر همه داروها نظارت داشته و این موارد به صورت الکترونیک چک می‌شود. دکتر بهرام عین‌اللهی گفت: همان‌طور که پیش از این اعلام کردم، وارد موج هفتم کرونا شده‌ایم، اما خوشبختانه مردم به ما کمک زیادی کردند و طی چند روز اخیر مراجعه به مراکز واکسیناسیون بسیار خوب بود؛ به‌طوری که آمار تزریق واکسن نشان می‌دهد که تعداد واکسن‌های تزریق‌شده در چند روز اخیر بالاست که امیدواریم همین روند ادامه یابد که در این صورت نگرانی زیادی نداریم و بیماری می‌تواند کنترل شود. وی با تاکید بر لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، افزود: مردم فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را به ویژه در محیط‌های سربسته مانند هواپیما، اتوبوس، قطار و... داشته باشند. امیدوارم این موج را با موفقیت طی کنیم. مراکز درمانی ما هم آمادگی کامل دارند. البته امیدواریم کار مردم خیلی به مراکز درمانی نکشد، اما به هر حال آمادگی لازم وجود دارد. وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره برخی اظهارات مبنی بر واکسن تاریخ‌مصرف‌گذشته گفت: هیچ جایی حق ندارد واکسن تاریخ گذشته تزریق کند. یک سیستم الکترونیک وجود دارد و واکسن یک UID دارد که این UID با تاریخش مشخص است و هیچ تغییری داده نمی‌شود. اگر نامه‌ای را کارشناسی به کس دیگری داده، دلیل نمی‌شود که واکسن تاریخ‌گذشته استفاده شده است. عین‌اللهی گفت: سازمان غذا و دارو، سازمانی مشابه FDA آمریکاست؛ نظارت بر همه تاریخ‌ها نه‌تنها در مورد واکسن، بلکه در مورد همه داروها انجام می‌شود و این موارد به صورت الکترونیک در سامانه تی‌تک و سامانه‌های دیگر چک می‌شود و هیچ‌گونه نگرانی برای این موضوع وجود ندارد. وی درباره اجرای طرح دارویاری نیز گفت: کمبودهای دارویی با این طرح به خوبی مرتفع شده و ان‌شاءالله تولید دارویمان بهتر می‌شود.

♦♦♦

ایسنا: فرمانده عملیات مقابله با کرونا در استان تهران ضمن تاکید بر لزوم تکمیل واکسیناسیون کرونا از سوی مردم، گفت: برخی از افراد ممکن است با وجود زدن واکسن، مبتلا شوند؛ بنابراین باید بدانیم واکسن ایمنی کامل ایجاد نمی‌کند، اما در کاهش مرگ‌ومیر بسیار اثربخش است.

ایرنا: بنابر اعلام وزارت بهداشت، روز چهارشنبه گذشته ۸۴ هزار دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. تاکنون ۶۴ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۹۰۱ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۷۵ هزار و ۸۹۸ نفر دوز دوم و ۲۸ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۹۹۳ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

فارس: معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران از پلمب یکی از مجموعه‌های ایران مال به دلیل ورزش همگانی بانوان و آقایان در تهران خبر داد.

ایسنا: با ابلاغ ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) از سوی رئیس شورای انقلاب فرهنگی، سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی در سال‌های آتی اعلام شد.

خبرآنلاین: رئیس انجمن رادیولوژی ایران گفت: متاسفانه در کشور ما موارد ابتلا به سرطان‌ها دیر تشخیص داده می‌شود و میزان مرگ‌ومیر در سرطان‌ها به دلیل مراجعه دیرهنگام و عدم غربالگری به‌موقع و مناسب، بیشتر از جهان است.

ایلنا: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: پوشش بیمه‌ای در طرح دارویار برای تمام مردم به مدت سه ماه رایگان است. برای اجرای طرح دارویار به شکلی که باعث رضایتمندی همه مردم شود طبق مصوبه‌ای که در آخرین جلسه بیمه‌ها داشتیم مقرر شد خدمات بیمه‌ای در طرح دارویار برای تمام مردم به مدت سه ماه رایگان شود.

ایسنا: در پی انتشار ویدئویی از حضور یک مادر در کنار ون یکی از گشت‌های پلیس، مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت توضیحاتی را ارائه کرد. در اطلاعیه‌ای که پلیس پایتخت اعلام کرده، آمده است: «در پی اطلاع از برخورد خارج از ضوابط یکی از گشت‌های پلیس با یکی از شهروندان موضوع به سرعت مورد رسیدگی قرار گرفته و با سرتیم این واحد انتظامی به دلیل سوءمدیریت برخورد انضباطی شد.»

♦♦♦

جمع‌آوری ۱۲۷ معتاد متجاهر در سطح شهر

خبر آنلاین نوشت: رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ از جمع‌آوری ۱۲۷ معتاد متجاهر در سطح شهر، توقیف بیش از ۲۰ هزار کیت و تجهیزات پزشکی قاچاق، دستگیری زوج سارق خودرو و... در پایتخت خبر داد. سرهنگ جلیل موقوفه‌ای با اشاره به برخی از ماموریت‌های پلیس پیشگیری در روزهای اخیر، از اجرای طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر در سطح شهر تهران خبر داد و گفت: در راستای پاسخ به درخواست‌های مردمی و اعتراض به تردد معتادان متجاهر در سطح شهر تهران بزرگ، اجرای طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر روز گذشته در چند نقطه از شهر تهران اجرا و در جریان آن ۱۲۷ معتاد متجاهر جمع‌آوری شدند.

 

واریز معوقه فروردین‌ماه بازنشستگان

تسنیم نوشت: پرداخت مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین‌ماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی از ۲۰ تیرماه آغاز شده و تا ۳۱ تیر برای همه بازنشستگان واریز می‌شود. طبق اعلام میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی پیرامون زمان پرداخت معوقات بازنشستگان؛ معوقه فروردین‌ماه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با حقوق ماه جاری در حال پرداخت است و معوقه اردیبهشت‌ماه نیز با حقوق ماه آینده (مرداد) تسویه خواهد شد. 

 

نظر پلیس درباره خودروساز شدن یک کارخانه ماکارونی

ایرنا نوشت: رئیس پلیس راهور فراجا در واکنش به تصمیم یک شرکت تولید ماکارونی برای ورود به عرصه خودروسازی، تاکید کرد که باید مجوزهای لازم برای این اقدام دریافت شده و در نهایت نیز خودرویی ایمن و باکیفیت تولید شود. اعلام شد یک شرکت تولید ماکارونی قصد ورود به عرصه تولید خودرو را دارد، تا از این پس «زر خودرو» نیز جزو شرکت‌های تولیدکننده خودرو در کشور شناخته شود. موضوعی که از سوی سخنگوی وزارت صمت نیز طرح شد و او موافقت وزارت صمت و اعطای مجوز برای تاسیس کارخانه تولید خودرو را تایید کرد.

 

تامین اجتماعی هوشمند

ایسنا نوشت: رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی با اشاره به توسعه طرح‌های فناورانه در این سازمان گفت: رویکرد ما استقرار تامین اجتماعی هوشمند است؛ بنا داریم هر دو ماه یک‌بار، یکی از گام‌هایی را که در این زمینه برمی‌داریم عملیاتی کرده و رونمایی کنیم که گام نخست راه‌اندازی اپلیکیشن «تامین اجتماعی من» بود. وی به توسعه طرح‌های فناورانه و عملیاتی‌سازی شعار تامین اجتماعی هوشمند نیز اشاره کرد.