شناسه خبر : 41663 لینک کوتاه

شهرداری ملک‌فروش

همه افراد بالای ۱۲ سال یک دوز واکسن یادآور را تزریق کنند

وزیر بهداشت گفت: همه افراد بالای ۱۲ سال یک دوز واکسن یادآور را تزریق کنند. تزریق دوز یادآور از آن جهت مهم است که با توجه به بازگشت حجاج ممکن است انتقال ویروس داشته باشیم. بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت با بیان اینکه توصیه ما این است که امسال همه افراد بالای ۱۲ سال یک دوز واکسن یادآور را تزریق کنند، گفت: تزریق دوز یادآور از آن جهت مهم است که با توجه به بازگشت حجاج ممکن است انتقال ویروس داشته باشیم. وی گفت: همچنین حالا که شیوع خیلی بالا نیست تا پیش از بازگشایی مدارس و شروع محرم دوز یادآور تزریق شود. در سفرهای خودم دیدم پروتکل‌های بهداشتی در هواپیماها رعایت نمی‌شود.

 

پرداخت تسهیلات ویژه ازدواج به دهه شصتی‌ها

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری با اشاره به مشکلات ازدواج جوانان دهه شصتی، از دستور رئیس‌جمهوری به منظور درنظرگرفتن تسهیلات ویژه‌ای علاوه بر وام ازدواج همگانی، برای زوجین دهه شصتی خبر داد. انسیه خزعلی در صفحه توئیتر خود با اشاره به هفته ملی ازدواج، نوشت: «به مناسبت هفته ازدواج، مشکلات جوانان دهه شصتی را در هیات دولت مطرح نمودم و ریاست محترم‌ جمهور دستور دادند که تسهیلات ویژه برای زوجین دهه شصتی، علاوه بر وام ازدواج همگانی، در نظر گرفته شود. در نیمه‌دوم سال ۱۴۰۰ این وام با همکاری معاونت روستایی، تنها خاص روستاییان بود.» مبلغ وام ازدواج در سال ۱۴۰۱، برای هر یک از زوجین ۱۲۰ میلیون تومان و برای دختران کمتر از ۲۳ سال و پسران کمتر از ۲۵ سال ۱۵۰ میلیون تومان تعیین شده است. پیش از این، به مناسبت هفته روستا و عشایر مقرر شده بود به تمام زوج‌های دهه شصتی روستایی و عشایری که از آغاز هفته روستا و عشایر سال گذشته (از ۱۵ مهر ۱۴۰۰) تا پایان سال ۱۴۰۰ ازدواج کنند؛ جمعاً ۱۰۰ میلیون تومان (هر کدام ۵۰ میلیون تومان) تسهیلات تعلق گیرد.

 

درباره شرایط حکم تخلیه

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه گفت: امسال براساس تصمیم سران سه قوه سقف افزایش تمدید اجاره‌بها مصوب شد که این تمدید موقت و در مدت یک سال است. رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه گفت: امسال براساس تصمیم سران سه قوه سقف افزایش تمدید اجار‌ه‌بها (شهر تهران و سایر کلانشهرها ۲۵ درصد و در سایر شهرها حداکثر ۲۰ درصد) مصوب شد که این تمدید موقت و در مدت یک سال است. به گفته هادی صادقی شورای حل اختلاف هم بر اساس مصوبه سران قوا که همانند دو سال گذشته است، عمل می‌کند و حکم تخلیه را فقط بر اساس شروط مشخص‌شده در مصوبه صادر خواهد کرد. او گفت: طرح دوفوریت سقف افزایش تمدید اجاره‌بها در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و قرار است از پنجشنبه هفته جاری شروع به رسیدگی شود تا این موضوع تبدیل به قانون شود و پیشنهاد ما این است که مسوولیت حقوقی مشاوران املاک افزایش پیدا کند؛ در کشورهای پیشرفته دنیا واسطه (مشاور املاک) در قبال کمیسیونی که دریافت می‌کند مسوولیت حقوقی دارد و صرفاً بابت نشستن و تماشا کردن نیست و باید مسوولیت حقوقی داشته باشد و خیلی از دعاوی را می‌توانند حل‌و‌فصل کنند. صادقی همچنین گفت: سالانه کمتر از ۱۰ درصد قراردادهای اجاره به دعاوی اجاره در شورای حل اختلاف منجر می‌شود.

 

پرونده فروش ملک شهرداری توسط زاکانی

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: از خزانه‌دار شورا درخواست کرده‌ایم اسناد و مدارک فروش ملک هزار و ۶۰۰میلیاردی اتوبوسرانی را ارائه کند. وی در پاسخ به این پرسش که حبیب کاشانی، یک عضو شورای شهر تهران در جلسه گذشته شورا در ارتباط با فروش ساختمان واحد اتوبوسرانی به یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای تامین حقوق پرسنل به شهرداری تهران تذکر داد آیا این مساله صحت دارد یا خیر، اظهار داشت: بنده در این زمینه از آقای کاشانی خواسته‌ام مدارک خود را ارائه کند. وی افزود: البته اگر با رعایت قوانین و مقررات باشد منعی ندارد اما به هر ترتیب قرار‌شده که این مدارک را به ما بدهد. چمران همچنین درباره بلاتکلیفی حدود ۲۰ هزار ملک در مسیر راه‌آهن تهران-تبریز اظهار داشت: این املاک عموماً در مناطق ۱۷ و ۱۸ قرار دارند. رئیس شورای شهر تهران در ارتباط با میزان تحقق درآمدهای شهرداری تهران در چند ماه گذشته از سال ۱۴۰۱، گفت: به این نکته باید اشاره کرد که درآمدها به میزانی که ماهیانه باید تحقق پیدا کند محقق نشده است و در‌واقع تحقق برنامه تا سه‌ماه اول کم بوده اما نسبت به میزان تحقق درآمدها در سه‌ماهه سال گذشته بیشتر بوده است. وی ادامه داد: البته کار همیشه به این شکل بوده است که درآمدها در سه‌ماه ابتدایی سال به‌طور کامل محقق نمی‌شود و با توجه به اینکه ما در تابستان قرار داریم بالطبع در این مقطع ساخت‌و‌ساز و اخذ صدور پروانه سرعت می‌گیرد و درآمدها افزایش می‌یابد. رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین درباره افزایش حقوق پرسنل و کارمندان شهرداری نیز گفت: این مساله نیز مقداری مربوط به دولت است.

 

بیشترین تصادفات شهری در کجا اتفاق می‌افتد؟

کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: ۴۳ درصد از آمار متوفیان حوادث و تصادفات شهر تهران در بزرگراه‌های تهران اتفاق می‌افتد. سرهنگ رابعه جوانبخت، در مورد دیده شدن عابرین پیاده توسط رانندگان و استفاده از پل‌های عابرین پیاده توسط عابرین توضیح داد و افزود: ۴۳ درصد از آمار متوفیان حوادث و تصادفات شهر تهران در بزرگراه‌های تهران اتفاق می‌افتد و درواقع این حوادث در جایی اتفاق می‌افتد که ما احتمال حضور عابرین پیاده را نمی‌دهیم. جوانبخت ادامه داد: عابرین پیاده در بزرگراه‌ها نباید تردد کنند ولی متاسفانه نه‌تنها تردد دارند بلکه تردد آنها غیر‌ایمن است و به وقوع ۴۳ درصد از تصادفات منجر شده است. وی گفت: در بحث تصادفات ما دو قشر را در دو طیف وسیع داریم که اول کودکان و خردسالان هستند و از سوی دیگر افراد میانسال به خاطر شرایط جسمی و ویژگی‌هایی که دارند قرار دارند. کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: برخی افراد مسن تعلل در حرکت دارند و به‌ موقع تصمیم نمی‌گیرند و گاهی موقع‌ها ملاحظه کرده‌اید که یک فرد سالمند مسیری را طی می‌کند و ناگهان یک گام به عقب برمی‌دارد و این تعلل در تصمیم‌گیری باعث بروز حوادث می‌شود. وی ادامه داد: برخی افراد سالمند برای خرید، صبح‌های زود از منزل خارج می‌شوند که در آن موقع نور و روشنایی خوب نیست و بحث مهم در تصادفات عابرین پیاده خوب دیده شدن این افراد توسط رانندگان است. این کارشناس تصادفات اشاره داشت: رانندگان نباید فکر کنند که باید آنها دیده شوند بلکه باید خوب ببینند و افراد و عابرین پیاده را به‌خوبی در حین رانندگی شناسایی کنند تا با آنها برخوردی صورت نگیرد. سرهنگ جوانبخت ادامه داد: وقتی تصادفی روی می‌دهد راننده می‌گوید که عابر پیاده را ندیده است و وقتی که با وی برخورد کردم متوجه حضور او شدم، این در حالی است که آن عابر پیاده فکر می‌کند که دیده می‌شود ولی وقتی در جایگاه راننده و در معرض نورها و انعکاس‌هایی که وجود دارد قرار می‌گیرید باید عابر پیاده در نقطه‌ای قرار بگیرد که توسط راننده به صورت کامل رویت شود که این موضوع می‌تواند تصادفات را به‌شدت کاهش دهد. وی افزود: ترددهای عرضی ناایمن یکی از عوامل بروز تصادفات عابرین پیاده است، این در حالی است که همه امکانات در آن محل برای تردد عابر نصب و اجرا شده است و عابرین باید تردد خود را از روی پل‌های عابر پیاده انجام دهند. یکی از صحنه‌های دردناکی که ما شاهد هستیم همین است که پل مکانیزه و همه امکانات آماده تردد عابر از پل بوده اما عابر پیاده عزیز متاسفانه پریدن از روی گاردریل‌ها و تردد از عرض بزرگراه را انتخاب کرده است. سرهنگ جوانبخت گفت: همکاران بنده وقتی در صحنه تصادف حاضر می‌شوند و علت‌های وقوع تصادف را بررسی می‌کنند و یکسری زنجیره‌ها را به یکدیگر وصل می‌کنند برخی اوقات ما به این نتیجه می‌رسیم که عابر پیاده‌ای که در فاصله ۵۰ تا ۱۵۰متری یک پل که برای تردد وی در نظر گرفته‌ شده تصادف کرده و تردد عرضی را انتخاب کرده درواقع عابر پیاده مقصر است.

 

آمریکا 6 /1 میلیون دوز واکسن آبله میمون توزیع می‌کند

دولت بایدن اعلام کرد که قصد دارد دسترسی به واکسن و آزمایش آبله میمون را افزایش دهد زیرا تعداد موارد ابتلا به این بیماری نادر در سراسر کشور از ۳۰۰ نفر گذشته است. کاخ سفید روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت بایدن مرحله اول استراتژی ملی واکسن آبله میمون را آغاز کرده و برای افرادی که در سراسر کشور در معرض خطر هستند، واکسن ارائه می‌کند. همچنین این دولت گفت که نزدیک به ۳۰۰ هزار دوز از واکسن آبله میمون را در هفته‌های آینده فراهم خواهد کرد که ۵۶ هزار دوز آن بلافاصله از انبار ملی به کشورها و حوزه‌های قضایی با بیشترین آمار ابتلا و جمعیت در معرض خطر ارسال می‌شود. وزارت بهداشت و خدمات انسانی انتظار دارد از آنجا که کارخانه‌ها دوزهای بیشتری از واکسن تولید می‌کنند، بیش از ۷۵۰ هزار واکسن در طول تابستان و ۵۰۰ هزار واکسن اضافی در طول پاییز منتشر شود که مجموعاً 6 /1 میلیون در سال جاری خواهد بود. کاخ سفید در این‌باره گفت: «هدف مرحله اولیه این استراتژی، کاهش سرعت گسترش بیماری است.» در حال حاضر واکسن Jynneos توسط سازمان غذا و دارو برای استفاده در برابر آبله و آبله میمون در افراد ۱۸ساله یا بالاتر [طی دو دوز تزریق] تایید شده است. ایالات‌متحده اولین مورد تایید‌شده شیوع این بیماری را در اواسط ماه می شناسایی کرد و از آن زمان، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها ۳۰۶ مورد را در ۲۷ ایالت ثبت کرده است. اولین مورد شیوع جهانی در اوایل ماه می در بریتانیا شناسایی شد. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که ۳۴۱۳ مورد ابتلا به این ویروس را از ۵۰ کشور و منطقه تایید کرده است. به گفته این سازمان، تنها یک مورد مرگ در ارتباط با شیوع فعلی وجود داشته است. 

♦♦♦

مهر: یک داروی ژنی جدید همراه با هورمون‌درمانی توانایی بهبود میزان بقای زنان مبتلا به ناهنجاری ژنتیکی در سرطان را دارد. نتایج مطالعه جدید نشان داد که بیماران مبتلا به سرطان سینه متاستاتیک که داروی Capivasertib را دریافت کرده بودند، تقریباً دو برابر بیشتر از افرادی که تنها درمان استاندارد داشتند زنده ماندند.

فارس: وزیر سابق بهداشت با اشاره به اینکه 14 میلیون نفر در کشور هیچ واکسنی نزده‌اند گفت: ما نیاز داریم که این افراد را قانع کنیم، ضمن اینکه دولت باید نسبت به حفاظت از جان همه شهروندان اقدام کند و برای مکان‌های خاص مقررات ویژه بگذارد و روی آن نظارت داشته باشد، از سوی دیگر باید درباره بحث افزایش سواد سلامت و قانع کردن افراد بیشتر کار کنیم.

ایسنا: نتایج تحقیقات جدید محققان در بریتانیا بر روی بیش از ۹ میلیون بزرگسال نشان داد، کسانی که دو دوز واکسن کووید۱۹ دریافت کرده‌اند، در برابر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ ناشی از این بیماری به شدت محافظت می‌شوند. اثربخشی واکسیناسیون برای افراد چاق به اندازه افراد دارای وزن سالم عالی بود.

تسنیم: سازمان وظیفه عمومی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مشمولان زلزله‌زده استان هرمزگان که برگ آماده به خدمت به تاریخ مرداد و شهریورماه ۱۴۰۱ را دارند، می‌توانند یک یا دو ماه موعد اعزام خود را تمدید کنند.

خبرآنلاین: وزارت راه و شهرسازی در پی انتشار محتواهایی در رسانه‌ها مبنی بر دریافت مبالغی برای تخلیه مستاجر اعلام کرد: هرگونه تهدید مستاجر و ورود به ملک بدون حکم قضایی یا دستور تخلیه جرم است.

ایسنا: چین از قرنطینه 7 /1 میلیون نفر در استان آن‌هویی خبر داد چرا که نزدیک به ۳۰۰ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ شناسایی شده‌اند. شیوع بیماری در آن‌هویی در حالی رخ می‌دهد که اقتصاد چین پس از قرنطینه چندماهه در شانگهای و اعمال محدودیت‌های شدید در پکن مجدد به حالت عادی خود بازگشته است.

فارس: رئیس انجمن دیابت گابریک با بیان اینکه ۳۵ میلیون خانوار ایرانی درگیر دیابت هستند، گفت: دولت هرچه زودتر پوشش بیمه‌ای بسته خدمات بیماران مبتلا به دیابت را تصویب و اجرا کند. نزدیک هفت میلیون نفر و در مجموع با تعداد افراد خانوارها حدود ۳۵ میلیون نفر درگیر بیماری دیابت نوع دو هستند.

♦♦♦

گشت ارشاد خودش به ارشاد نیاز دارد

رسالت نوشت: بدحجابی مساله‌ای نوپدید و جدید نیست؛ وقتی چند قرن در پهنای جهان، برهنگی در سطح فرهنگی و رسانه‌ای ترویج شده است و نیم‌قرن در ایران قبل از انقلاب، اقدامات نرم و سخت برای مبارزه با حجاب رخ‌ داده، نمی‌توان توقع داشت با پیروزی انقلاب اسلامی، ناگهان شمایلی متفاوت از حجاب در کشور ایجاد کنیم. پس نه آنان که گمان می‌کنند آرمان‌های انقلاب از بین رفته، صحیح می‌اندیشند نه آنان که تصور می‌کنند در مدت کوتاهی می‌توانند مساله حجاب را ساماندهی کنند، درست فکر می‌کنند. 

 

حال ‌و ‌روز «پیروز» در دوماهگی 

ایسنا نوشت: 10 اردیبهشت ۱۴۰۱ «ایران» و «فیروز» صاحب سه توله‌یوز شدند اما دو توله تلف شدند. اکنون توله‌یوز باقی‌مانده با گذر از مراحل حساس یکی پس از دیگری و طی ‌کردن روند درمان دروضعیت نسبتاً پایداری دو‌ماهه شد. حسن اکبری، به آخرین وضعیت توله‌یوز سوم اشاره کرد و گفت: از زمانی که کنسروها و پیش‌غذاهای مخصوص را شروع کرده‌ایم، وضعیت توله‌یوز بسیار بهتر شده‌ است. در حال‌ حاضر به‌تدریج پیش‌غذاها جای خود را به گوشت مرغ داده‌اند. کارکرد دستگاه گوارش و کاهش وزن شدید و فاصله‌ای که با وزن استاندارد داشته کمی بهتر شده است و وضعیت پایدارتری نسبت به گذشته دارد.

 

کدام کشور رتبه اول روزانه فوتی‌های کرونا را دارد؟

خبرگزاری دانشجو نوشت: مبتلایان به کرونا در جهان 556 میلیون و ۳۰۹ هزار و ۸۹۹ تن شدند. تعداد مبتلایان به کرونا در جهان به ۵۵۶ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۸۹۹ تن رسید. از این تعداد 6 جولای ۲۰۲۲ بیش از شش میلیون و ۳۶۴ هزار و ۳۹۲ تن فوت شده و ۵۳۰ میلیون و ۶۷۳ هزار و ۷۹۹ تن بهبود پیدا کرده‌اند. همچنین از مجموع ۱۹ میلیون و ۲۷۱ هزار و ۷۰۸ بیمار فعال، حال ۳۸ هزار و ۷۳۹ تن وخیم گزارش شده است. جولای ۲۰۲۲ ابتلای ۷۸۰ هزار و ۱۱۵ تن به کرونا در جهان به ثبت رسید.

 

*تاثیر قطعی «معدل» در کنکور ۱۴۰۲ چقدر است؟

تسنیم نوشت: در حالی‌که رئیس سازمان سنجش پیش از این گفته بود: اگر تا ۱۵ تیر مصوبه کنکوری ابلاغ نشد، کنکور سال ۱۴۰۲ همانند سال ۱۴۰۱ است، به نظر می‌رسد با عدم ابلاغ این مصوبه تا به امروز کنکور ۱۴۰۲ بدون تاثیر قطعی معدل برگزار خواهد شد. بر اساس مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، سهم کنکور از سنجش توان علمی دانش‌آموزان از صد درصد به ۴۰‌ درصد کاهش می‌یابد؛ بر این اساس ۶۰ درصد سهم سنجش توان علمی دانش‌آموزان نیز بر اساس سوابق تحصیلی سه سال آخر دبیرستان آنان تعیین می‌شود.