شناسه خبر : 41221 لینک کوتاه

پزشکان فقیر

راه‌های انتقال آبله میمون را بشناسید

کاوه سوخک‌لاری دانشمند ارشد در سازمان فدرال علوم استرالیا و کارشناس برجسته آب، از انتشار کتاب شعر «دیوان شکیب» خبر داد. او قصد دارد درآمد حاصل از فروش کتاب شعر خود را برای کمک به ساخت مدرسه در استان سیستان‌و‌بلوچستان هزینه کند. دیوان شکیب مجموعه اشعار کاوه سوخک‌لاری منتشر شد. این مجموعه شامل غزلیات و رباعیات است که در مکتب ادبی عراقی سروده است. در صفحه اینستاگرام نشر سنایی نوشته شده است: اشعار این کتاب از سر لطف از سوی بزرگان و نامداران ادب پارسی همچون دکتر سیروس شمیسا، دکتر میرجلال‌الدین کزازی، دکتر حسین الهی‌قمشه‌ای و دکتر احمد کریمی‌حکاک تحسین شده است. کاوه سوخک‌لاری شاعر کتاب شعر «دیوان شکیب» قصد دارد تمام درآمد حاصل از فروش این کتاب را به بنگاه‌های خیریه اختصاص داده و این درآمد را به ساخت مدرسه برای هموطنان سیستان‌و‌بلوچستان هدیه دهد. علاقه‌مندانی که تمایل به خرید این کتاب از طریق «نشر سنایی» دارند، می‌توانند مبلغ مورد نظر برای خرید کتاب را به شماره کارت 1442‌5541‌3377‌6104 به نام مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان سیستان‌و‌بلوچستان واریز کنند.

 

دکترهای خودخوانده

ضرورت ارائه خدمات روانشناسی به‌ویژه در جوامع امروزی، بر هیچ فردی پوشیده نیست. درکنار روانشناس‌های دلسوز و آگاه، هستند کسانی که بدون کمترین تخصص وارد حوزه روانشناسی شده و به‌خصوص در فضای‌ مجازی، دنبال‌کنندگان زیادی برای خودشان دست‌وپا کرده‌اند.

تعدادی‌شان، «دکتر»های خودخوانده‌ای هستند که سال‌ها در صداوسیما و دانشگاه‌ها صاحب تریبون و صندلی بوده‌اند و با برگزاری همایش و کارگاه و فروش محصولات صوتی و بصری جیب‌شان را پرپول کرده‌اند و حالا سازمان نظام روانشناسی -گرچه با تاخیری طولانی‌مدت- خبر از غیرمتخصص بودنشان می‌دهد. خیلی‌هایشان هم ممکن است مدرکی در زمینه روانشناسی داشته باشند که معتبر و مورد تایید نیست، تازه نوع فعالیت و محتوای کارشان هم علمی نبوده و در کنارش شماره نظام روانشناسی ندارند. در اطلاعیه سازمان نظام روانشناسی کشور که روز دوشنبه منتشر شد اسم حدود 150 فعال بدون مجوز از جمله افراد معروفی چون «محمود انوشه»، «آزیتا ساعیان»، «علیرضا شیری» و «فرهنگ هلاکویی» آمده، نوشته شده ‌است: «به اطلاع مردم عزیز کشورمان می‌رساند طبق تبصره 3 ماده 4 و ماده 5 قانون تشکیل سازمان از مراجعه به افراد فاقد شماره نظام روانشناسی و مشاوره برای مشاوره روانشناسی یا کلاس‌های آموزشی حضوری و آنلاین خودداری کنید. در ضمن این فهرست اولیه است. بقیه افراد فاقد مجوز در آینده به‌روزرسانی خواهد شد.» به همین بهانه گفت‌وگویی داریم با رئیس سازمان نظام روانشناسی و یک روانشناس به ما می‌گوید که چه توقعاتی باید از این سازمان داشته ‌باشیم.

 

درباره حق ثبت مهریه

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به سنگین شدن مهریه‌ها و برای پیشگیری از ادعاهای گزاف و تبعات بعدی آن، مقرر شد حق ثبت سنگینی برای این مساله در نظر گرفته شود. وی با بیان اینکه فرآیند قانونگذاری بدین نحو است که موضوعی در کارگروه یا کمیسیون و سپس در صحن کمیسیون مصوب می‌شود و به صحن مجلس راه یافته و نمایندگان در صحن، پیشنهادهای خود را مطرح می‌کنند و سپس مورد رد یا تصویب قرار می‌گیرد، اظهار کرد: کلیات موارد مورد بررسی در کمیسیون‌ها و مصوبات صحن می‌تواند رسانه‌ای شود. وی با بیان اینکه با مصوب شدن موضوعی در مجلس، نباید این تلقی ایجاد شود که این قانون نهایی شده است، عنوان کرد: قوانین برای نهایی شدن، نیازمند تایید شورای نگهبان است. این مسوول با یادآوری اینکه برخی از امور مانند مهریه دارای چالش بالایی است، اضافه کرد: با توجه به اینکه تبعات روانی این موضوع برای یکی از طرفین بسیار بالاست، رسانه‌ای شدن برخی از موارد باعث آزار و اذیت آنها شده و این ظلم است. باقری در ادامه با تاکید بر اینکه مهریه بر اساس شرع و قانون حق زوجه است، تصریح کرد: وقتی مردی تعهدی را در این زمینه قبول و در هر صورت خود را مکلف به انجام آن کرده است، هر عدد و رقمی را که پذیرفته، طبق قرار با زوجه باید آن را پرداخت کند. عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در هنگام طلاق شاهد این هستیم که زوج از بابت پرداخت مهریه اظهار ناراحتی می‌کند و این امر در حالی است که باید زمانی که این تعهد را انجام می‌داد به این مساله نیز فکر می‌کرد، افزود: در بسیاری از مواقع، زوجه با اطمینان از تعهدی که زوج داده اقدام به ازدواج با او می‌کند. وی با توضیح اینکه به خاطر مسائل فرهنگی، گاهی مشکلاتی پیش می‌آید که دو طرف نیز دقت لازم را در این زمینه نمی‌کنند، اضافه کرد: گاهی نیز زیاد بودن مبلغ مهریه، زمینه را برای ایجاد تنش و اختلاف فراهم می‌کند و فشار زیاد به زوج برای گرفتن مهریه باعث افزایش اختلاف و کدورت‌ها می‌شود. باقری با تاکید بر اینکه قانون مربوط به مهریه همواره مورد مناقشه بوده و طی سال‌های گذشته در مجلس نیز اتفاقات زیادی در این حوزه برای کم شدن مشکلات مردم افتاده است، ادامه داد: در این حوزه اگرچه از طرفی حامی حق بانوان مبنی بر پرداخت مهریه توسط زوج هستیم اما قوانین این موضوع را اصلاح کرد که هر تعداد سکه امکان پیگیری کیفری نداشته باشد. وی با بیان اینکه به لحاظ شرعی نمی‌توان برای افراد این محدودیت را تعیین کرد که مهریه را چه میزان مشخص کنند، ادامه داد: طرفین به لحاظ شرعی می‌توانند در حد عرفی مهریه تعیین کنند، اگرچه رقمی سنگین باشد و تعیین مهریه نیز یک موضوع نسبی بوده و ممکن است افراد متمول مبلغ بالا و کسی که وسع مالی پایینی دارد، مبلغ کمتری را به عنوان مهریه در نظر بگیرد. نماینده مردم زنجان و طارم در خانه ملت با بیان اینکه در حوزه مهریه چیزی که گریبانگیر جامعه شده، این است که گاهی اعداد بزرگی در نظر گرفته می‌شود که فقط در زبان ساده به نظر می‌آید اما رقمی است که به هیچ‌وجه پرداخت آن در توان زوج نیست، گفت: قانونگذار در سال‌های گذشته به این سمت رفته است که این مسائل و مشکلات را حل کند.

 

ماجرای مورد مشکوک به آبله میمون در ایران چه بود؟

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: آزمایشگاه‌های مجهز انستیتوپاستور توانایی تشخیص آبله‌میمون را دارند و مشکلی در این خصوص نداریم. بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس با بیان اینکه تاکنون موردی از بیماری آبله‌میمون در کشور شناسایی نشده است افزود: موردی مشکوک به این بیماری به انستیتوپاستور ارجاع داده شد که پس از بررسی‌ها مشخص شد وی به آبله‌مرغان مبتلا شده است. امیری با بیان اینکه سال‌هاست بیماری آبله در کشور ریشه‌کن شده است افزود: درحال حاضر واکسن این بیماری در برنامه واکسیناسیون ملی قرار ندارد و افرادی که در گذشته این واکسن را دریافت کرده‌اند تا 80 درصد در برابر آبله‌میمون ایمن هستند. این مسوول وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه پس از شناسایی مواردی از این بیماری در کشورهای دیگر وزارت بهداشت تمهیدات لازم را برای پیشگیری و شناسایی از ابتلا به آبله‌میمون در نظر گرفته است افزود: آزمایشگاه‌های مجهز انستیتوپاستور توانایی تشخیص این بیماری را دارند و مشکلی در این خصوص نداریم.

 

راه‌های انتقال آبله‌میمون

یک فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه، با عنوان این مطلب که آبله‌میمون یک بیماری جدید نیست و در سال‌های دور شناسایی شده بود، به تشریح راه‌های انتقال این ویروس پرداخت. وی گفت: انتقال آبله‌میمون از انسان به انسان، از طریق ترشحات تنفسی بزرگ منتقل می‌شود. بنابراین برعکس کرونا، قابل انتقال از هوا نیست، و فقط از روابط و تماس‌های نزدیک منتقل می‌شود. البته این احتمال وجود دارد که این ویروس از طریق ارتباط جنسی نیز منتقل شود. فوق‌متخصص مراقبت‌های ویژه، به علائم آبله‌میمون اشاره کرد و افزود: در ابتدا به شکل سرماخوردگی و آنفلوآنزا نمایان می‌شود، و بعد از شش تا ۱۲ روز، با بزرگ شدن غدد لنفاوی، بثورات پوستی به شکل آبله بروز می‌کند. 

 

جهان سوزان 

گرم شدن کره زمین با افزایش درجه حرارت در سراسر جهان، بیش از پیش برای مردم جهان مشکل به همراه دارد. در اواخر این قرن، افراد به دلیل درجه حرارت بالا ناشی از گرم شدن کره زمین، حداقل دو هفته خواب کوتاه را در هر سال تجربه می‌کنند. «کلتون ماینر»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کپنهاگ دانمارک، می‌گوید: «این شرایط حتی برای برخی از گروه‌های آسیب‌پذیر، به‌ویژه افراد مسن، بدتر است.» وی در ادامه افزود: «میزان خواب از‌دست‌رفته برآورد‌شده به ازای هر درجه گرم شدن هوا در بین افراد مسن در مقایسه با بزرگسالان جوان یا میانسال، دو برابر بیشتر بود، برای ساکنان ساکن در کشورهای با درآمد پایین در مقابل کشورهای با درآمد بالا سه برابر بیشتر بود، و برای زنان به طور قابل توجهی بیشتر از مردان بود.» ماینر گفت: «مهم‌تر از همه، ما شواهدی پیدا کردیم که نشان می‌دهد خواب همراه با حساسیت به دما در اواخر بزرگسالی ممکن است بین سنین ۶۰ تا ۷۰ سال افزایش یابد، با توجه به اینکه میزان کم‌خوابی به ازای هر درجه گرمایش برای افراد مسن‌تر از ۷۰ سال افزایش می‌یابد.»

 

مسمومیت غذایی ۴۲ دانشجو در یک خوابگاه دخترانه

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اعلام خبر مسمومیت غذایی ۴۲ دانشجوی تهرانی از اعزام بیماران به سه بیمارستان خبر داد. مجتبی خالدی از مسمومیت غذایی دانشجویان در یک خوابگاه دخترانه خبر داد و اظهار کرد: ساعاتی پیش مسمومیت غذایی ۴۲ دانشجو در خوابگاهی واقع در مرزداران (دانشگاه فرهنگیان نسیبه) به اورژانس ۱۱۵ اعلام شد. وی افزود: این دانشجویان همگی مقیم خوابگاه بوده‌اند و دچار علائم گوارشی شده‌اند اما دقیقاً مشخص نیست که با چه ماده‌ای دچار مسمومیت شده‌اند. وی ادامه داد: ۴۰ نفر از مصدومان به بیمارستان‌های شریعتی، امام خمینی و رسول اکرم تهران منتقل شده‌اند. به‌گفته وی پنج آمبولانس و دو اتوبوس‌آمبولانس به محل حادثه اعزام شده‌اند.

♦♦♦

ایرنا: عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا گفت: تزریق دوز چهارم واکسن کرونا برای مواجه نشدن با پیک هفتم این بیماری که ممکن است در فصل سرما ایجاد شود، ضروری است. تحقیقات نشان می‌دهد که چهارمین دوز واکسن کووید ۱۹ می‌تواند ایمنی بدن را فراتر از حداکثری که پس از دوز سوم به دست می‌آید، افزایش دهد.

خبرآنلاین: انتشار تصویری از بیلبورد انتخابات انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر که در آن عکس دختران دانشجو حذف شده با واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است. هنوز هیچ واکنش رسمی از سوی مسوولان این دانشگاه اعلام نشده است.

مهر: فرد زباله‌گردی در محله نازی‌آباد پلاستیک مشکی‌رنگی را پیدا کرده است که پس از باز کردن آن متوجه نوزاد پسری با بند ناف می‌شود. فرد زباله‌گرد در محله نازی‌آباد پلاستیک مشکی‌رنگ را پیدا کرده است که پس از باز کردن آن متوجه وجود نوزاد پسر با بند ناف می‌شود. بر اساس این خبر، دو شهروند خانم سریعاً نوزاد را به بیمارستان امیرالمومنین انتقال می‌دهند و بر اساس اعلام مسوولان هم‌اکنون این نوزاد زنده است.

ایرنا: معاون وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به نشست سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با دولت این کشور، گفت: دولت عراق به سفیر ما اعلام کرد ویزای زائران اربعین برداشته می‌شود. وی گفت: استانداران ایلام، خوزستان و کرمانشاه گزارش‌های خود را در نشست ستاد مرکزی اربعین ارائه و آنچه لازم بود در حوزه زیرساختی برای رفع مشکلات گذشته و ارائه خدمات هرچه‌بهتر به زائران بیان کردند.

 ایلنا: وزارت بهداشت امارات متحده عربی از شناسایی نخستین مورد ابتلا به ویروس آبله میمونی در این کشور خبر داد. وزارت بهداشت امارات متحده عربی اعلام کرد که ویروس آبله میمونی را در یک زن ۲۹ساله که از غرب آفریقا به این کشور سفر کرده بود شناسایی کرده است. بر اساس این گزارش، تمامی اقدامات احتیاطی لازم از جمله تشخیص تماس با بیمار انجام شده است.

ایسنا: پس از تایید یا مشکوک شدن بیش از ۱۰۰ مورد در اروپا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) یک جلسه اضطراری برای بحث در مورد شیوع اخیر آبله میمون، که یک عفونت ویروسی رایج در غرب و مرکز آفریقا به‌شمار می‌آید، برگزار کرد.

♦♦♦

پزشکان زیر خط فقر

جوان نوشت: یک پزشک عمومی می‌نویسد: تعرفه ۲۵ هزارتومانی برای پزشک عمومی در مقابل تورم اقتصادی، منطقی نیست. در بهترین حالت ممکن ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان از آن به پزشک تعلق می‌گیرد؛ و اگر عدد 10 میلیون تومان درآمد در ماه را خط فقر در نظر بگیریم، تمام پزشکان عمومی که در فیلد درمانی فعالیت می‌کنند، زیر خط فقر هستند. چون یک پزشک هستم از دریافت یارانه نیز محروم شده‌ام. در حالی که پزشکان عمومی چندین شیفت را در مراکز درمانی کار می‌کنند تا شاید حداقل میزان درآمد را داشته باشند. پزشکان عمومی که مشکلات مالی را تجربه می‌کنند گاهی به ناچار به عمان و ترکیه برای درآمد بیشتر مهاجرت می‌کنند.

 

جزئیات بیمه رایگان سه دهک پایین جامعه

خبرگزاری مهر نوشت: معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، جزئیات اختصاص بیمه رایگان به سه دهک اول جامعه را تشریح کرد. مهدی رضایی با اشاره به اینکه برآوردها حاکی از آن است که بین ۶ تا ۹ میلیون نفر در کشور فاقد بیمه هستند، گفت: پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مختص سه دهک اول جامعه تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند، با توجه به اینکه ۴۰۰ هزار نفر نیز در دو ماه پایانی سال گذشته در مناطق کم‌برخوردار حاشیه شهر بیمه شدند؛ می‌توان گفت که دهک‌های پایین با اطمینان بالایی تحت پوشش قرار گرفته‌اند و عمده افراد باقی‌مانده در دهک‌های بالاتر جامعه هستند.

 

جزئیاتی از شهریه مدارس

ایرنا نوشت: رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی گفت: اوایل نیمه دوم خردادماه میزان افزایش شهریه مدارس غیردولتی مشخص می‌شود. احمد محمودزاده درباره شهریه مدارس و مراکز غیردولتی اظهار کرد: الگوی تعیین شهریه مدارس به آموزش‌وپرورش استان‌ها ابلاغ شده است. وی افزود: امسال ۳۵ درصد الگوی شهریه برای اجرایی کردن اهداف سند تحول بنیادین، رویکردهای تربیتی و فرهنگی مدارس، آموزشی سایر حوزه‌ها و سهم مدارس در جشنواره‌ها و مسابقات فرهنگی، هنری، ورزشی و قرآنی است که این موضوعات را می‌توان مطالبه جدی سازمان دانست.

 

هشدار امتحانی پلیس فتا به دانش‌آموزان

ایسنا نوشت: رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ نسبت به کلاهبرداری از دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان در پوشش فروش سوالات امتحانی هشدار داد. وی گفت: در فصل امتحانات ممکن است برخی افراد سودجو با ترفندهایی مانند فروش سوالات امتحان نهایی و... به کلاهبرداری از دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان اقدام کنند. وی با بیان اینکه این افراد با ایجاد درگاه‌های جعلی فروش، اقدام به فیشینگ می‌کنند، اظهار کرد:‌ ممکن است افراد سودجو با طرح قیمت‌های بسیار ارزان برای فروش سوالات اقدام به هدایت کاربران به صفحات جعلی کرده و از این طریق حساب بانکی آنها را خالی کنند.