شناسه خبر : 40464 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

طولانی‌ترین قرنطینه کرونایی

چه کسانی مشمول عفو رهبری شدند؟

مهدی کلثومی: معاون قضایی قوه قضائیه گفت: در میان عفوشدگان ۲۲ بهمن امسال، ۱۰۷ نفر زن، ۹ نفر تبعه کشورهای خارجی، هشت نفر زیر ۱۸ سال و ۱۲ نفر از کسانی بودند که در اجرای ماده ۲۰ در لیست عفو قرار گرفته بودند. از زمان انتصاب حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای به عنوان رئیس قوه قضائیه، به غیر از دو مورد عفو در مناسبت‌های ۱۷ ربیع‌الاول و ۲۲ بهمن که با موافقت مقام معظم رهبری صورت گرفته است، ۵۶ پرونده مجازات‌های حدی در اجرای ماده ۱۱۴ مورد رسیدگی قرار گرفته که از این تعداد ۳۹ فقره مورد موافقت رئیس قوه قضائیه قرار گرفت. معاون قضایی قوه قضائیه با بیان اینکه هیچ کدام از محکومانی که جرم آنها سرقت بوده یا سابقه سرقت داشته‌اند، در فهرست عفو ۲۲ بهمن قرار نداشتند، اظهار کرد: در میان عفوشدگان مناسبت ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۰، دوازده نفر از محکومین به اعدام بودند که مجازات آنها تبدیل شد. سه هزار و ۲۷۸ نفر از عفوشدگان دادگستری بودند. در میان عفوشدگان ۲۲ بهمن امسال، ۱۰۷ نفر زن، ۹ نفر تبعه کشورهای خارجی، هشت نفر زیر ۱۸ سال و ۱۲ نفر از کسانی بودند که در اجرای ماده ۲۰ در فهرست عفو قرار گرفته بودند.

 

طولانی‌ترین قرنطینه کرونایی

مرد ۵۶‌ساله‌ای ساکن استانبول در نوامبر ۲۰۲۰ (آذر ۱۳۹۹) به کووید مبتلا شد و از آن زمان تاکنون تمام آزمایش‌های او مثبت بوده است. مظفر کایاسان که از سرطان خون نیز رنج می‌برد، سیستم ایمنی بدنی شکننده‌ای دارد و در پی نخستین بار ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شد. اما زمانی که او از بیمارستان مرخص شد، کادر پزشکی متوجه شدند که ویروس همچنان در بدنش در حال گردش است. او ۷۸ بار آزمایش کووید۱۹ داده که هر بار نتیجه آن مثبت بوده، نتیجه‌ای که وجود ویروس در بدن او را تایید می‌کند. مرد نگون‌بخت در مدت ۱۴ ماه قرنطینه، تنها اجازه ملاقات با همسر و پسرش را داشته است. او با ابراز ناراحتی از اینکه نمی‌تواند به بستگانش نزدیک شود و آنها را لمس کند، گفت: «دیگر طاقت ندارم.» او از دیگر شهروندان خواسته است تا با زدن واکسن کرونا، باری از دوش پرسنل بیمارستان‌ها بردارند. مظفر به دلیل ابتلا به سرطان واکسن کرونا هم نمی‌تواند بزند. اخیراً پزشکان برای رها کردن این بیمار از رنج قرنطینه طولانی‌مدت و به امید بهبود وضعیت جسمانی او، درمان سخت‌تری را برایش آغاز کرده‌اند.

 

ضرورت مصرف ویتامین D در مقابله با کرونا

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، احتمال ابتلا به یک مورد شدید یا بحرانی کووید ۱۹ در افراد دچار کمبود ویتامین D بیشتر است. این مطالعه براساس داده‌های دو موج اول ویروس کرونا قبل از عرضه گسترده واکسن‌ها انجام شده است. دانشمندان تاکید کردند که مکمل‌های ویتامینی جایگزین واکسن‌ها نیستند، اما می‌توانند به افزایش سطح ایمنی کمک کنند. «آمیل درور»، نویسنده اصلی این مطالعه، در این‌باره گفت: «ما متوجه شدیم که تفاوت در احتمال ابتلا به نوع شدید بیماری در صورت کمبود ویتامین D در مقایسه با زمانی که کمبود ویتامین D وجود ندارد، قابل توجه است.» او گفت: «اگرچه این مطالعه قبل از سویه اومیکرون انجام شده است، اما ویروس کرونا آنقدر تغییر نکرده است تا اثربخشی ویتامین D را نفی کند. تاثیر ویتامین D در مبتلایان به کووید ۱۹، نتیجه اثربخشی آن در تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با پاتوژن‌های ویروسی است که به سیستم تنفسی حمله می‌کنند که در مورد سویه اومیکرون هم صدق می‌کند.» تیم تحقیقاتی سطح ویتامین D را برای بیش از ۲۵۰ بیمار کرونایی بستری در بیمارستان بین آوریل ۲۰۲۰ و فوریه ۲۰۲۱ بررسی کردند. میزان ویتامین D براساس آزمایش انجام‌شده قبل از بستری شدن در بیمارستان به عنوان بخشی از آزمایش خون معمول بود. احتمال ابتلا به یک مورد شدید یا بحرانی کووید۱۹ در بیمارانی که کمبود ویتامین D داشتند، ۱۴ برابر بیشتر بود. علاوه بر این، میزان مرگ‌ومیر برای افرادی که سطح ویتامین D کافی نداشتند 6 /25 درصد بود، در حالی که این میزان در بین افرادی که سطح ویتامین D کافی داشتند، 3 /2 درصد بود.

 

علت قتل دختر اهوازی هواپیما و قطار بود!

عباس عبدی در واکنش به اظهاراتی درباره قتل دختر اهوازی توسط همسرش نوشت: فضای مجازی ظرفیت آن را پیدا کرده تا هرگاه خواستیم مفری برای فرار از بار مسوولیت پیدا کنیم، آن را به گردن فضای مجازی بیندازیم. از جمله قتل فجیع یک خانم در اهواز را به گردن آن انداختند. آقای دادستان کل در این‌باره گفته‌اند: «در اهواز حادثه وحشتناکی توسط همسر یک زن در یکی از میادین اهواز به راه افتاد که بنیان اصلی آن به فضای مجازی برمی‌گردد، موضوع از این قرار است که در فضای اینستاگرام فردی از سوریه خانم را فریب می‌دهد و بعد از مدتی به ترکیه رفته و در آنجا عکس‌ها و فیلم‌هایی را می‌گرفتند و از طریق اینستاگرام به همسر خود ارسال می‌کردند، بعد از مدتی زن به کشور بازمی‌گردد و علت بریده شدن سر زن اهوازی توسط همسر خویش، همین فضای مجازی است که باعث تحریک شدن همسر زن بود.» مساله این است که این رفتارها از جمله فرار دختران و زنان از خانه مربوط به سال‌های اخیر نیست، پیش از انقلاب هم وجود داشت، بسیاری از زنان اماکن خاص فراری‌های از خانه به ویژه از شهرستان‌ها بودند. آن زمان تقصیر چه کسی بود؟ با این منطق باید تقصیر را به گردن خودرو و قطار و هواپیما گذاشت که امکان نقل‌وانتقال سریع و دور را به آنان می‌داد! واقعیت این است که هر پیشرفتی در فناوری برای همه اعم از افراد عادی یا مجرم، امکانات جدیدی را فراهم می‌کند. نمونه آن اسلحه است. بسیاری از جرائم با اسلحه انجام می‌شود، پس چرا اصل وجودی آن را نفی نمی‌کنند؟

 

دارو نایاب نیست

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مشکلی در تامین اکسپکتورانت، دیفن هیدرامین و سایر داروهای عمومی نداریم، گفت: با افزایش ابتلا در پیک ششم کرونا، ممکن است به صورت مقطعی درخواست‌هایی باشد که به سرعت توسط شرکت‌های پخش توزیع می‌شود. 

حمیدرضا اینانلو در مورد اخبار منتشرشده درباره کمبود برخی داروها همچون اکسپکتورانت یا شربت‌های آنتی‌بیوتیک و دیفن هیدرامین در بعضی استان‌ها، اظهار کرد: مشکلی در تامین داروهایی نظیر اکسپکتورانت، دیفن هیدرامین و سایر داروهای عمومی نداریم. ولیکن با افزایش ابتلا در پیک ششم کرونا، ممکن است به صورت مقطعی درخواست‌هایی باشد که به سرعت توسط شرکت‌های پخش توزیع می‌شود. سرم‌های تزریقی به میزان موردنیاز تولید شده و به مراکزی که دچار کمبود شده‌اند، توزیع می‌شود.

او در مورد تولید و توزیع سرم‌های تزریقی نیز افزود: در زمینه سرم‌های تزریقی نیز به میزان مورد نیاز توسط تولیدکنندگان تولید شده و در برخی از مراکز درمانی که به علت افزایش چندبرابری مراجعان با کاهش موجودی مواجه هستند، به سرعت توزیع می‌شود.

 

قربانیان قلدری در مدارس

پژوهشگران با بررسی دانش‌آموزان ۲۰ مدرسه متوسطه در تهران، عنوان کردند که حدود یک‌چهارم از دانش‌آموزان قربانی قلدری هستند و پسرها بیشتر از دخترها قربانی قلدری می‌شوند. قلدری کردن و قربانی قلدری شدن، از مشکلات شایع و جدی در مدارس است که به بروز اختلالات عاطفی و رفتاری در نوجوانان منجر می‌شود. قلدری؛ شکل فعالی از پرخاشگری است که در طول زمان تکرار شده و به صورت عامدانه انجام می‌شود. قلدری می‌تواند به صورت فیزیکی (مانند کتک زدن یا لگد زدن)، لفظی (مانند فحاشی، تمسخر و تهدید) یا به صورت روانی (مانند اجبار قربانی به انزوا و شایعه‌پراکنی در مورد قربانی) باشد. رفتارهای قلدری در زنان و مردان، در همه گروه‌های نژادی و قومی، در فرهنگ‌های مختلف و گروه‌های اجتماعی-اقتصادی دیده می‌شود. با توجه به اینکه قلدری تاثیرات منفی فراوانی دارد، در دهه گذشته به عنوان یک موضوع مهم بهداشت عمومی در جهان، مورد توجه قرار گرفته است. در مطالعات متعدد رابطه بین قلدری و مشکلات سلامتی در کودکان مدرسه‌ای گزارش شده است. در بررسی‌ها عنوان شده که افراد قلدر به احتمال زیاد مشکلاتی مانند افسردگی، تنهایی و انزوای اجتماعی را تجربه می‌کنند و قربانیان قلدری نیز دچار پیامدهایی مانند بی‌خوابی، افسردگی، انگیزه کمتر برای حضور در مدرسه، مشکلات روان‌تنی، عزت‌نفس پایین و تمایل به خودکشی و خودکشی می‌شوند. همچنین مطالعات بسیاری نشان داده که قرارگرفتن در معرض قلدری توسط همسالان می‌تواند یک عامل خطر مهم برای خودکشی نوجوانان باشد. در ایران مطالعاتی در مورد قلدری انجام شده است؛ ولی توجه بسیار کمی به شیوع قلدری، پیامدهای آن و عوامل مرتبط با آن به‌ویژه در نوجوانان شده است. بر همین اساس؛ پژوهشگران با استفاده از یک پرسش‌نامه دقیق، رابطه بین قلدری و سلامت جسمی روانی نوجوانان را مورد بررسی قرار دادند.

 

سهام عدالت، روش جدید کلاهبرداری اینترنتی

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت درخصوص ترفند مورد استفاده کلاهبرداران فیشینگ که با ارسال پیامک حاوی لینک آلوده تحت عنوان سامانه سهام عدالت، اقدام به خالی کردن حساب شهروندان می‌کنند هشدار داد. 

سرهنگ داود معظمی‌گودرزی در توضیح این هشدار گفت: امروزه با توجه به فعال‌سازی رمز دوم پویا و محدود شدن دسترسی سارقان اینترنتی، مجرمان با استفاده از روش‌های جدید و تبلیغات دروغین سعی در دسترسی به اطلاعات حساب بانکی کاربران دارند و تقارن این موضوع با انتقال اقدامات خدماتی بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای دولتی از طریق فضای مجازی به شهروندان باعث سوءاستفاده و فرصت‌طلبی برخی از این مجرمان شده است. 

این مقام انتظامی گفت: در این روش از کلاهبرداری فرد کلاهبردار با جعل آدرس اینترنتی سامانه سهام عدالت پیامکی که در نهایت به یک لینک پرداخت آنلاین منتهی می‌شود برای شهروندان ارسال می‌کند و از آنجا که برخی از شهروندان از این سامانه‌ها و نحوه فعالیت آنها آگاهی ندارند روی لینک کلیک کرده و مورد کلاهبرداری قرار می‌گیرند.

 او افزود: لینک معرفی‌شده در این پیامک‌ها حاوی یک بدافزار است و مجرمان اینترنتی با این شگرد مجرمانه، اطلاعات محرمانه بانکی متقاضیان را به سرقت برده و نسبت به برداشت غیرمجاز از حساب بانکی آنها اقدام می‌کنند.

گودرزی با اشاره به اینکه ارسال‌کنندگان لینک‌های جعلی هدفی جز سرقت اطلاعات بانکی شهروندان ندارند بیان داشت: اعتماد به این افراد و مراجعه به لینک‌های ارسالی می‌تواند زمینه سوءاستفاده از اطلاعات کاربران را فراهم سازد و چنانچه شهروندان پیام‌هایی تحت عنوان سامانه سهام عدالت دریافت کردند که حاوی لینک بود، آگاه باشند که در معرض کلاهبرداری قرار گرفته‌اند و به هیچ‌وجه روی لینک مربوطه کلیک نکنند. 

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ به شهروندان توصیه کرد: باید برای پیشگیری از برداشت‌های غیرمجاز ضمن افزایش سطح آگاهی و سواد رسانه‌ای خود فریب پیامک‌های دریافتی از منابع نامعتبر را نخورده و از باز کردن لینک‌های ارائه‌شده از سوی افراد ناشناس به‌صورت پیامکی یا در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنند و در صورت برخورد با چنین مواردی موضوع را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir گزارش دهند.

♦♦♦

ایسنا: یک بیمار آمریکایی مبتلا به سرطان خون پس از دریافت سلول‌های بنیادی اهداکننده‌ای که به‌طور طبیعی در برابر ویروس عامل بیماری ایدز مقاوم است، بهبود یافت و تبدیل به سومین فرد و اولین زن بهبودیافته از این بیماری با کمک پیوند تا به امروز شد.

مهر: رئیس پلیس فتا پایتخت از شناسایی و دستگیری تمام اعضای یک باند کلاهبرداری با وعده فروش نوزاد با قیمت ۱۲۰ میلیون تومان در فضای مجازی خبر داد. وی گفت: طی رصد و پایش شبکه‌های اجتماعی توسط کارشناسان این پلیس مشخص شد صفحاتی با عنوان خرید و فروش نوزاد در حال فعالیت در فضای مجازی هستند.

ایرنا: تاثیر سوابق تحصیلی (نمره امتحانات نهایی سال آخر متوسطه) در کنکور سراسری با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۹ با اعمال ۳۰درصدی کلید خورد. تاثیر این نمره در کنکور سال آینده ۴۰ درصد و از سال ۱۴۰۱ به بعد ۶۰ درصد و از سال ۱۴۰۴ با احتساب نمره سه سال آخر خواهد بود.

تسنیم: کارخانه تولیدکننده واکسن کوو ایران برکت شفافارمد وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام با انتشار اطلاعیه‌ای در رسانه‌های کشور از تولید واکسن اختصاصی اومیکرون و کسب موفقیت آن در تست حیوانی خبر داد.

مهر: وزیر آموزش و پرورش گفت: در طرح جدید نظام رتبه‌بندی معلمان برای سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در مجموع حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص خواهد یافت.

فارس: مدیر روابط عمومی دیوان عدالت اداری گفت: مصوبه جلسه (۲۴ مهرماه) ستاد ملی مدیریت کرونا به سازمان امور اداری و استخدامی تکلیف کرده که در مصوبات قبلی بازنگری کرده و با همکاری وزارت بهداشت بخشنامه جدیدی تنظیم کند به گونه‌ای که کارکنان دولت عموماً نسبت به تزریق واکسن اقدام و در محل کار خود حضور داشته باشند و برای متخلفان ضمانت اجرایی لازم پیش‌بینی شود.

ایسنا: مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه آیا واریز ماهانه یا یکجای غرامت مرخصی زایمان «اختیاری» است یا به یک رویه واحد برای همه بیمه‌شدگان تبدیل شده است؟ اظهار کرد: بیمه‌شدگان مشمول ما، حق انتخاب دارند. ولی عموماً به سمت دریافت ماهانه رفته و استقبال کرده‌اند.

ایسنا: مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) با تاکید بر لزوم خودداری از تردد غیرضروری به بهشت زهرا در ایام اوج‌گیری ویروس کرونا از افزایش آمار روزانه فوتی پذیرش‌شده در سازمان بهشت زهرا ناشی از ابتلا به کرونا به ۴۵ نفر خبر داد.

♦♦♦

خسارت کرونا به گردشگری کشور

نوشت: هزار میلیارد تومان خسارت کرونا به گردشگری سلامت کشور؛ این عددی است که از اظهارات رئیس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت کشور درباره خسارت کرونا طی دو سال اخیر استخراج شده است. بنابر اعلام حسین نیکونام «تنها در یک سال شیوع ویروس کرونا بین ۷۰۰ تا هزار میلیون دلار خسارت به صنعت گردشگری سلامت ایران وارد شده است که با توجه به شیوع دوساله کرونا، حجم خسارت وارده باید دو برابر محاسبه شود». او که ریاست جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت استان را هم به عهده دارد درباره سهم خراسان رضوی از این میزان خسارت طی دو سال نیز گفت: میزان خسارت کرونا به حوزه گردشگری سلامت استان تاکنون ۳۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

 

کشف هویت دختر خانه وحشت

ایران نوشت: 15 آذر امسال و به‌دنبال دستگیری مرد شروری به نام سعید در خیابان قزوین تهران رسیدگی به پرونده موسوم به خانه وحشت به دستور بازپرس محمد وهابی آغاز شد. ماموران پلیس در این خانه با دو دختر جوان که در آنجا حبس شده و جسدی داخل کیسه نایلونی مواجه شدند. با توجه به آنکه از زمان مرگ مدت زیادی می‌گذشت، امکان شناسایی چهره او وجود نداشت. بنابراین برای مشخص شدن هویت وی اثرانگشت مقتول به پزشکی قانونی منتقل شد اما به نتیجه نرسیدند تا اینکه در ادامه بررسی‌ها، با توجه به اظهارات دو دختر پیداشده در خانه وحشت مشخص شد مینا اهل یکی از شهرهای خراسان رضوی است و بیماری ‌ام‌اس داشته است.

 

دزدی ماشین و مالک ماشین باهم

ایران نوشت: 21 بهمن امسال، ماموران پلیس در شرق تهران، حین گشت در خیابان خودرو پرایدی را در حال حرکت مشاهده کردند که مرد جوانی از پنجره آن آویزان شده بود و راننده سعی داشت با حرکات مارپیچ و پرخطر او را از خودرو دور کند. ماموران با مشاهده این صحنه، وارد عمل شده و خودرو را متوقف کردند. متهم در این رابطه گفت: قصد سرقت نداشتم، در حال عبور از آن محل بودم که متوجه خودرو روشن شدم. در یک لحظه وسوسه شده و پشت فرمان خودرو نشستم. بدین ترتیب وی به اتهام سرقت خودرو به دستور بازپرس شعبه یازدهم دادسرای امور جنایی پایتخت بازداشت شد. همچنین بازپرس جنایی دستور داد بررسی‌های بیشتر صورت گیرد.

 

آغاز تزریق دوز چهارم واکسن در سوئد

ایسنا نوشت: سوئد، تزریق دوز چهارم واکسن کووید ۱۹ را به سالمندان به ویژه برای آنهایی که در شرایط تهدیدکننده‌تر هستند، توصیه کرد. تزریق دوز چهارم واکسن کووید ۱۹ به افراد بالای ۸۰ سال و افرادی که در خانه‌های سالمندان زندگی می‌کنند یا پرستار خانگی دارند، توصیه می‌شود. همچنین این واکسن نباید زودتر از چهار ماه پس از تزریق دوز قبلی تزریق شود. بنابر اعلام متخصصان اپیدمیولوژی سوئد، تزریق دوز چهارم، مصونیت در برابر نوع شدید بیماری را در این گروه سنی تقویت می‌کند. در بیشتر دوره همه‌گیری، نوع واکنش سوئد به شیوع کرونا در میان کشورهای اروپایی متفاوت بود. روند مهار بیماری در این کشور هرگز به اعمال قرنطینه یا تعطیلی مشاغل نرسید.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها